handdator

Visa fullständig version : Vattenlösliga fibrer i tablettform


Cupofcoffee
2005-01-12, 00:07
Först ett påstående, och rätta mig om jag har fel:

Vattenlösliga fibrer saktar ned magsäckstömningen.

Ett intag av vattenlösliga fibrer får alltså samma effekt på blodsockernivåerna som om jag käkar något surt i samband med måltiden?

Om jag har rätt så här långt - finns det något smidigt kostillskott att köpa?

Jag var inne på en hälsokostbutik och kollade, men den förvirrade expediten förstod inte ens vilket språk jag talade. Hon ville sälja mig torkade katrinplommon eller något liknande - "för att få igång magen"...

Jag tänkte att om jag bara får ett namn på lämplig produkt så kan jag jaga upp den själv.

Tack!

Frazze
2005-01-12, 00:16
havregryn ;)

annars är fibrex bra, men kanske inget man har som tilltugg till tonfisk och pasta om man säger så.
Sedan finns ju pofo (tror jag det heter väl?) potatisfiber, relativt smakneutralt, ett fint vitt pulver.

Krokodil
2005-01-12, 00:22
Pofiber, kan med fördel blandas i det mesta.

Lizard
2005-01-12, 06:33
Minns inte namnet, men det finns en japansk alg-kapsel i hälsokosten som om du öppnar den och lägger innehållet i lite vatten så ser du själv hur det bildas ett grynigt slem, och det påstås vara världens fiberrikaste produkt om vi pratar vattenlösliga fibrer.

Lizard

King Grub
2005-01-12, 06:41
Psylliumfrö från t ex Risenta kanske är lättare att få tag på. :)

Sverker
2005-01-12, 07:06
Först ett påstående, och rätta mig om jag har fel:

Vattenlösliga fibrer saktar ned magsäckstömningen.

Ett intag av vattenlösliga fibrer får alltså samma effekt på blodsockernivåerna som om jag käkar något surt i samband med måltiden.



Nej. Vattenlösliga fibrer gör sin största effekt i tarmen.

De sväller och ger ett tjockare tarminnehåll= allt rör sig långsammare.
De bildar en gel som enzymer har svårare att komma in igenom och bryta ned stärkelsen. Den bildade glukosen har svårare att komma ur gelen sedan och komma fram till tarmväggen där upptaget sker.

Enkelt förklarat.

Cupofcoffee
2005-01-12, 09:39
Nej. Vattenlösliga fibrer gör sin största effekt i tarmen.

De sväller och ger ett tjockare tarminnehåll= allt rör sig långsammare.
De bildar en gel som enzymer har svårare att komma in igenom och bryta ned stärkelsen. Den bildade glukosen har svårare att komma ur gelen sedan och komma fram till tarmväggen där upptaget sker.

Enkelt förklarat.

Roger roger. Kan det vara skadligt? Finns det till exempel någon risk att man går miste om energin i maten, eller tar det bara längre tid för den att komma ut i omlopp?

King Grub
2005-01-12, 09:41
Roger roger. Kan det vara skadligt? Finns det till exempel någon risk att man går miste om energin i maten, eller tar det bara längre tid för den att komma ut i omlopp?

För mycket fibrer kan minska upptaget av mikronutrienter och sänka nivåerna av anabola hormoner som testosteron, för att ta ett par exempel.

Cupofcoffee
2005-01-12, 09:41
Psylliumfrö från t ex Risenta kanske är lättare att få tag på. :)

Det tänkte jag faktiskt inte på... :em:

Men hur fan ska man få det i sig? Det är ju som att svälja små skalbaggar. Eller ett glas slidsekret. :cryout:

King Grub
2005-01-12, 09:44
Det tänkte jag faktiskt inte på... :em:

Men hur fan ska man få det i sig? Det är ju som att svälja små skalbaggar. Eller ett glas slidsekret. :cryout:

Man blandar dem i maten för bästa effekt.

Markus H
2005-01-12, 09:57
............Eller ett glas slidsekret. :cryout:


Plötsligt mår jag lite illa!! :eek: