handdator

Visa fullständig version : Skolmellanmål


Achryl
2005-01-11, 21:39
Hur gör ni som går i skolan med maten? Det kan ju dröjja 4 timmar eller mer mellan frukosten och skolans (energimässigt sugiga) mat. Vad har ni med er för något att käka? Frukt känns aldeles förlite, matlåda lite för jobbigt, macka också lite för jobbigt även om det är ett alternativ. Gainer känns lite onödigt.
Jag tänkte att man kanske kunde blanda lite havregryn och vassle (Och kanske mjölkpulver för smakens/fyllighetens/långsamhetens skull) i en shaker. Och så fyller man den bara med vatten vid 10-tiden i skolan. Vad sägs om det? Har ni några bättre förslag?

The_RobRoy
2005-01-12, 00:25
en 250g burk med keso, ibland även en frukt till :thumbup:

Jashguim
2005-01-16, 19:36
Jag brukar köra med en 250 grammare Lätt kesella med Funlight...Smaskens!

Och om jag har, rester av middagen sen dagen innan..

GymTT
2005-01-16, 19:41
Jag brukar köra med en 250 grammare Lätt kesella med Funlight...Smaskens!

Och om jag har, rester av middagen sen dagen innan..

Tjena, lätt kesella med fun light? Heh alltså jag måste få mer tips om kesellan, köpte några förpackningar för ett tag sen och tog ngt per kväll, innan läggdags, men den är ju rätt fet i formen, jag åt med hackad banan?
Blandar du ut den med saft? *screwy*

MVH TT

Trance
2005-01-16, 20:12
Heh alltså jag måste få mer tips om kesellan, köpte några förpackningar för ett tag sen och tog ngt per kväll, innan läggdags, men den är ju rätt fet i formen, jag åt med hackad banan?
MVH TT

Den meningen var grymmast någonsin! :D

Angående frågan, det är flera som har funlight i den så den skall smaka bättre. Vetefan om jag tycker det gör det dock, men du kan ju testa.

GymTT
2005-01-16, 20:14
Den meningen var grymmast någonsin! :D

Angående frågan, det är flera som har funlight i den så den skall smaka bättre. Vetefan om jag tycker det gör det dock, men du kan ju testa.


heheh :)
okej, jo det är kanske värt att prova.
Tackar.

MVH TT

Mall
2005-01-16, 20:36
Kessella med fun light är toppen. Smakar som den krämigaste yoghurten. Annars är det super med bananskivor i. Mums!!!

King Grub
2005-01-16, 20:39
men den är ju rätt fet i formen

Kesella Lätt innehåller bara 1% fett. Standardvarianten undviks till varje pris. ;)

Weird
2005-01-16, 20:59
Kesella Lätt innehåller bara 1% fett. Standardvarianten undviks till varje pris. ;)
"fet i formen" inte att det var fett
jag tolkar det som att han menar att konsistensen var fet

Achryl
2005-01-19, 20:44
Men blir inte det dyrt med en kesella/Dag? Inte billigare att ta en energybar då?
Hur som helst funkar shakeridén prima, det är bara det att havregrynen klumpar sig, och det ska helst vara smidigt att svepa den lite diskret. Vad kan man byta ut havregrynen mot? Mjöl har lite väl högt GI va? det känns så iaf.

Tina
2005-01-19, 20:51
*TIPS* Ta 1 burk Lätt Kesella o blanda med "5 lock" funlight jordgubbar o sen stoppar du i 8 st frysta jordgubbar med röran i mixen o så -swish, swish- har du ngt uuuunderbart *flex* *TIPS*

MyungChul
2005-01-20, 02:07
Men blir inte det dyrt med en kesella/Dag? Inte billigare att ta en energybar då?
Hur som helst funkar shakeridén prima, det är bara det att havregrynen klumpar sig, och det ska helst vara smidigt att svepa den lite diskret. Vad kan man byta ut havregrynen mot? Mjöl har lite väl högt GI va? det känns så iaf.

diskret, skäms du över att du tar hand om din kropp eller? inget fel med det eller hur?

johnnytex
2005-01-20, 14:55
diskret, skäms du över att du tar hand om din kropp eller? inget fel med det eller hur?

Ja håller med Achryl, det är inte dirket så man går och skyltar med sin shaker direkt. Då anses man nog ganska så freakig. Även om jag inte anser mig sj vara freakig för att jag vill fylla på med lite näring när skoldagarna blir långa, men för att slippa de långa blickarna så svepar jag oxå gärna min "drink" lite diskret.

Fultjack
2005-01-20, 15:57
jag håller med MyungChul, skäms ni för att äta? :eating:

johnnytex
2005-01-20, 16:21
jag håller med MyungChul, skäms ni för att äta? :eating:

Inte att jag äter, utan vad. Jag skulle absolut inte känna mig bekvämm med att gå runder och "shakea" i korridoren. Har man inte blivit mobbad innan så lär man nog bli det. Tyvär.

Achryl
2005-01-20, 21:28
Jo folk klagar och tycker man är konstig om dom ser den. Men men, Back to topic :)
Jag behöver alltså kolhydrater, inte för snabba, som är shakervänliga.

johnnytex
2005-01-20, 21:32
Jo folk klagar och tycker man är konstig om dom ser den. Men men, Back to topic :)
Jag behöver alltså kolhydrater, inte för snabba, som är shakervänliga.

Hehe sorry för trådkapningen där *kissass*

Jag har lite samma problem som dig faktiskt. Just nu brukar jag köra med en vassledrink+mjölk (kanske lite semioptimalt) 2st äpplen, 2 st klementiner, en näve nötter. Proteinet svepar jag lite snyggt sådär, sedan så kan frutken få följa med in på lektione, det är mer accepterat ;)

Hur gär du med drinken. Blandar du den på morgonen eller? Inget förstör av proteinet om drink står säg 8 timmar innan de drickes?

Frazze
2005-01-20, 21:51
Prexis, ät en frukt, blir du mobbad för att du käkar frukt på skolan är det lika bra att hoppa av :)

Pretender
2005-01-20, 21:52
Har ni några bättre förslag?

När jag inte pallar göra matlåda (vilket är ofta) så brukar jag ta med en 250g kesoburk (p: 30g; k: 7,75g; f: 10g) eller en lättostkaka 300g (p: 33g; k: 48g; f: 10,5g) . Inte världens bästa, men det är bättre än inget. Pallar man kan man ju fixa några ägg eller skinkmackor för kombination med ovanstående... keso har ju lite klent med kolisar.

Brukar alltid få kommentarer i stil med "hur kan du äta keso?! det är ju så fett" osv. 10g känns ju inte överdrivet mycket... men sen vet jag inte om det är nyttigt fett eller ej.

:thumbup:


/P

cVi
2005-01-21, 15:21
Jo folk klagar och tycker man är konstig om dom ser den. Men men, Back to topic :)
Jag behöver alltså kolhydrater, inte för snabba, som är shakervänliga.
Eller så kan du käka bananer vid sidan om?

Tomtenisse
2005-01-21, 16:41
Om man vill vara lite mer diskret kan man göra som jag. Brukar hälla i proteindrinken i en drickyoughurtburk (typ yoggi yalla). Då tror folk att man bara tar en yoggi, vilket väl anses mer normalt...

Achryl
2005-01-22, 01:05
Hur gär du med drinken. Blandar du den på morgonen eller? Inget förstör av proteinet om drink står säg 8 timmar innan de drickes?

Jag har (hittils) bara blandat vassle+kreatin+ havregryn, (Men såklart smartare att byta ut det till ett par bananer, som cVi sa), och för att slippa blanda den hemma tänkte jag testa att även hälla i mjölkpulver, men det är nog ingen större nackdel att blanda mjölken direkt på morgonen, men om man inte ska använda den på som du sa 8 timmar, för jag vet inte hur länge mjölken håller i rumstemperatur.

MyungChul
2005-01-22, 02:36
Inte att jag äter, utan vad. Jag skulle absolut inte känna mig bekvämm med att gå runder och "shakea" i korridoren. Har man inte blivit mobbad innan så lär man nog bli det. Tyvär.

mobbad.. öh.. och i vilken skola går du i? jag menar, fler och fler börjar träna.. samt att fler och fler blir ännu fetare.. fast vi alla är ju olika :) och jag menar att om du skulle mot all förmodran bli "mobbad" för att du dricker en proteindrink så skulle du lika gärna kunna "mobba" folk för att dom dricker cola.. kvalitativa kolhydrater mot protein

MyungChul
2005-01-22, 02:38
Om man vill vara lite mer diskret kan man göra som jag. Brukar hälla i proteindrinken i en drickyoughurtburk (typ yoggi yalla). Då tror folk att man bara tar en yoggi, vilket väl anses mer normalt...

äh, varför bry sig om folk man aldrig snackar med? och vem fan vill vara normal? :D

johnnytex
2005-01-22, 13:01
mobbad.. öh.. och i vilken skola går du i? jag menar, fler och fler börjar träna.. samt att fler och fler blir ännu fetare.. fast vi alla är ju olika :) och jag menar att om du skulle mot all förmodran bli "mobbad" för att du dricker en proteindrink så skulle du lika gärna kunna "mobba" folk för att dom dricker cola.. kvalitativa kolhydrater mot protein

Ja men det är ju verkligen så. Jag tycker det är fel, men man får spela med i spelet, jag kan ju inte ändra allas åsikter bara för att jag tycker dem är idioter och dricker 2l cola om dagen och att de sedan ska se snett på en som tar en prottedrinnk i skolan för att orka hålla humör och muskelbyggnad uppe. Men det är tyvär så och det är bara att acceptera, jag försöker iaf inte och orkar inte gå och ta "fight" för att kunna få gå runder i korridoren och "shakea"

johnnytex
2005-01-22, 13:01
Jag har (hittils) bara blandat vassle+kreatin+ havregryn, (Men såklart smartare att byta ut det till ett par bananer, som cVi sa), och för att slippa blanda den hemma tänkte jag testa att även hälla i mjölkpulver, men det är nog ingen större nackdel att blanda mjölken direkt på morgonen, men om man inte ska använda den på som du sa 8 timmar, för jag vet inte hur länge mjölken håller i rumstemperatur.

Jag har tagit med mig kylklampar i ryggsäcken för att hålla mjölken kall :cool:

Bjoern
2005-01-24, 21:27
grabbar nu får ni gaska upp er lite!? ;)
vem bryr sig om några med deg mage kollar snett på en för att man har med sig en shaker? dom e som sagt bara avundsjuka antagligen.. strunta i sånt där o uttnyttja skolans resurs o ta med en shaker, 2-3 dl havre i sen i matsalen ere bara fylle på me 6 dl mjölk typ.. shakea o drick =)

Chandler
2005-01-26, 15:30
Däremot kan man räkna med lite sneda blickar när man kostymklädd smyger omkring med en shaker vid operan.. :D Men förutseende som jag är var den förklädd men apotekspåse. :cool: