handdator

Visa fullständig version : Mer aggressiv när man tränar?


bonydrop
2005-01-11, 20:49
Jag har en liten fundering här. Finns det något som tyder på att man kan bli mer agressiv när man styrketränar? Kanske inte så bra exempel men jag tycker det känns som att fler av de personerna som bråkar och slåss när de får alkohol i kroppen är styrketränande personer. Visst, jag har inga belägg för att det är så, men även i min bekantskapskrets är det så. Kompisar som gymmar hamnar betydligt oftare i bråk än personer som inte gör det.

Hur upplever ni det? Kan det bero på något som händer i kroppen pga av styrketräning? Eller kan det till och med ha med det att göra att personer som gymmar blir starkare?

HenrY
2005-01-11, 20:51
Dom kanske preppar så dom blir helt galna??:D
Testot kanske ökar av styrketräning...?

swiftin
2005-01-11, 20:51
Ökar inte testonivåerna i kroppen av tung styrketräning? Det medför väl att manh ar en lite mer aggresiv... framtoning? :)

Tricklev
2005-01-11, 20:52
Kanske är dom som är våldsamma och slåss mycket som tränar för att kunna göra det bättre, och inte tvärtom? :D


Eller roidrage :D

fintelligens
2005-01-11, 20:52
Kanske beror mer på mentalt. Dom styrketränar, dom tror att dom är större och starkare än andra, att dom kan slå vem som helst osv.

johnnytex
2005-01-11, 20:53
Ni tror inte det har med att där gärna vill spänna sig när de gått/går på gym. De vill flexa runder lite helt enkelt, om dem inte preppar som någon nämnde tidigare ;)

edit: Talare ovan hann före, skit.

Lodiz2
2005-01-11, 20:54
Jag har en liten fundering här. Finns det något som tyder på att man kan bli mer agressiv när man styrketränar? Kanske inte så bra exempel men jag tycker det känns som att fler av de personerna som bråkar och slåss när de får alkohol i kroppen är styrketränande personer. Visst, jag har inga belägg för att det är så, men även i min bekantskapskrets är det så. Kompisar som gymmar hamnar betydligt oftare i bråk än personer som inte gör det.

Hur upplever ni det? Kan det bero på något som händer i kroppen pga av styrketräning? Eller kan det till och med ha med det att göra att personer som gymmar blir starkare?

jag tror det hänger på att dom blir kaxigare när dom blir större och känner sig starka , sedan vill dom showa och visa alla hur starka dom är ...
upplever samma sak med kampsportare jag har stött på en del som springer runt och ska bråka och vill visa hur bra dom är på att slåss och testa saker dom lärt sig...
tur är väl att inte alla som gymmar och kör kampsport är sådana men det finns en del av dom skulle jag vilja påstå...och jag är inte en av dom trots att jag tränar styrka och har tränat boxning

Yankeee
2005-01-11, 20:55
Är nog snarare så att de som slåss på fyllan är sådana personer som skulle ha slagits även om de inte tränade.

Styrkebyggare
2005-01-11, 20:55
Det är väl tyvärr många "bråkmakare" som söker sig till gymmen, men jag tror knappast att det påverkar humöret på det viset.

För egen del tycker jag att träningen ger motsatt effekt - man blir lugn och harmonisk. Ju starkare man blir, desto mindre har man att bevisa för att hävda sig...
Däremot kan ju humöret bli lite snett om man, träningsberoende som man är, inte får träna på ett tag. Men det är ju en annan historia... ;)

bonydrop
2005-01-11, 20:55
Jo det har väl kanske med att man vill visa att man är stor och stark och tuff bara för att man tränar. Några otillåtna medel vet jag att det inte är tal om, iaf inte de jag känner.

Men får man en högre tesosteronhalt av att styrketräna och kan det ha med saken att göra, eller är det obetydligt?

Tricklev
2005-01-11, 20:56
Bodybyggarna ska visa att dom tar kampsportarna genom att vara stora.
Kampsportarna ska visa att dom tar bodybyggarna genom att öva teknik osv.

Everest
2005-01-11, 20:56
Kanske inte så bra exempel men jag tycker det känns som att fler av de personerna som bråkar och slåss när de får alkohol i kroppen är styrketränande personer.

Håller inte med. Styrketränande pubertetsfjortisar som märkt att bicepsen står upp 1 cm och armen är 31cm hård kan det nog stämma på...

King Grub
2005-01-11, 20:57
Dom kanske preppar så dom blir helt galna??:D
Testot kanske ökar av styrketräning...?

Men högre testosteronnivåer innebär inte ökad ilska eller aggression.

"TU treatment did not increase aggressive behavior or induce any changes in nonaggressive or sexual behavior."

J Clin Endocrinol Metab. 2004 Jun;89(6):2837-45. Effects of testosterone on mood, aggression, and sexual behavior in young men: a double-blind, placebo-controlled, cross-over study.

bonydrop
2005-01-11, 20:57
Är nog snarare så att de som slåss på fyllan är sådana personer som skulle ha slagits även om de inte tränade.

Jag är tveksam till det att det skulle ske i samma utsträckning faktiskt.

Monoxide
2005-01-11, 20:57
Vill minnas att jag läst en studie som motbevisade den "allmänna" uppfattningen att mer testo gör en kille aggressivare?
Edit: Som Grub bekräftade.

Oavsett så tror jag snarare att dessa slagsmålskåta gossar var aggressiva redan innan de började träna, men då vågade de helt enkelt inte bråka pga sin avsaknad av styrka och storlek. När de sen blivit större - eller åtminstone fått för sig att de blivit större - så sväller egot och rätt vad det är så tror alla att de är Mike Tyson.


Kanske.


Edit: Och naturligtvis hade 58 andra medlemmar hunnit svara innan jag klickat på submit. :p

hobbitar
2005-01-11, 20:58
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=27880

Kolla i denna tråden, den är liknande. Men varför så stygga mot lille Ziczak?

Allan
2005-01-11, 20:58
Om du med stor och stark menar nån jämra sextonåring som ska röja loss när han är på fyllan (slingor i håret, vax, jeansen nere på röven och en imponernade 36 cm överarm i för tajt tröja) kan det säkert stämma. Om du menar folk som tränar hårt? Inte fan.


Är nog snarare så att de som slåss på fyllan är sådana personer som skulle ha slagits även om de inte tränade.
Exakt. Seriöst folk blir inte "på fyllan" särskilt ofta.

allan

puppas
2005-01-11, 20:59
Kan nog hålla med där, har ett par kompisar som inte är ute efter att bli "fitness fjollor" eller "Bodybögar" och bara kör styrka, dom slåss varje helg.
Medan de andra som är ute efter att bli grov eller fit är lugna som en insjö, däribland jag. :sleep:

!OBS! Generaliserings varning på detta inlägg !OBS!

bonydrop
2005-01-11, 21:00
Håller inte med. Styrketränande pubertetsfjortisar som märkt att bicepsen står upp 1 cm och armen är 31cm hård kan det nog stämma på...

Det kanske inte stämmer på personer som är tex 25-30 eller mer som är mer mogna men jag tror faktiskt att även styrketränande som inte är "pubertetsfjortisar" tycker det kan va "tufft" att visa hur stark, och bra på slåss man är

Styrkebyggare
2005-01-11, 21:00
Håller inte med. Styrketränande pubertetsfjortisar som märkt att bicepsen står upp 1 cm och armen är 31cm hård kan det nog stämma på...

Ja jävlar i det...Suck...

bonydrop
2005-01-11, 21:04
Oavsett så tror jag snarare att dessa slagsmålskåta gossar var aggressiva redan innan de började träna, men då vågade de helt enkelt inte bråka pga sin avsaknad av styrka och storlek. När de sen blivit större - eller åtminstone fått för sig att de blivit större - så sväller egot och rätt vad det är så tror alla att de är Mike Tyson.

Det tror jag det kan ligga en del i. Man kanske inte blir aggressivare av att träna utan helt enkelt att personer som är aggressiva redan från början vågar göra det oftare när de tycker att de blivit starkare. Och kanske även att dom vill visa hur starka de är för andra

Jense
2005-01-11, 21:31
jag kan inte sitta & smila när jag kör rodd eller liknande. lite anger gör det hela mer explosivt enligt mig.

ölobrännvin
2005-01-11, 21:32
Av träningen i sej blir man inte aggressiv, utom om man inte får äta som man vill, då kan det ta hus i helvetet.... :insane:

Everest
2005-01-11, 23:07
Det kanske inte stämmer på personer som är tex 25-30 eller mer som är mer mogna men jag tror faktiskt att även styrketränande som inte är "pubertetsfjortisar" tycker det kan va "tufft" att visa hur stark, och bra på slåss man är


Är man stor och stark på riktigt har man knappast dom behoven att hävda sig.

Metal_boy_
2005-01-11, 23:29
Känns snarare som man håller borta aggresiviteten när man styrketränar, inte all kanske :)

Hardcore_pb
2005-01-11, 23:45
Många som börjar träna när dom är unga 15-16 är sådana som är ganska små och många har haft svårt att hävda sig när det varit bråk i skolan osv. när dessa börjar träna och blir lite större så ska dom visa att dom inte tänker ta nån skit mer och istället för att gå undan så fort det är minsta grej så ska dom istället hävda sig vilket leder till bråk.

Men som sagt dessa personer bråkar lika gärna utan alkohol är bara att på krogen finns det fler tillfällen att starta bråk om det är vad man är ute efter.
Sen så är dom flesta som startar bråk utan anledning folk med dåligt självförtroende och känner att dom inte hör hemma där och då börjar man bråka istället, det som dock är lite intressant är att dom allra flesta mognar till så småningom och går man ut på 20års ställen är det nästan aldrig bråk medans ett 18års ställe utan ett flertal bråk under en kväll är ovanligt !

Idioter som går ut för att förstöra för andra finns det alldeles för gott om. Nää ibland önskar man att uteställena inte släppt in folk hur som helst, man ser ju ganska fort när det kommer ett gäng mercedes raggare i fordons/bygg jackor och ser allmänt sura ut inte fan går dom in för att festa och ha kul nää här ska det letas bråk IDIOTER håll er till grusparkeringarna.

Generalisering JA men det stämmer alldeles för ofta.

/Hardcore

Sverker
2005-01-12, 07:19
Jag har en liten fundering här. Finns det något som tyder på att man kan bli mer agressiv när man styrketränar? Kanske inte så bra exempel men jag tycker det känns som att fler av de personerna som bråkar och slåss när de får alkohol i kroppen är styrketränande personer. Visst, jag har inga belägg för att det är så, men även i min bekantskapskrets är det så. Kompisar som gymmar hamnar betydligt oftare i bråk än personer som inte gör det.

Hur upplever ni det? Kan det bero på något som händer i kroppen pga av styrketräning? Eller kan det till och med ha med det att göra att personer som gymmar blir starkare?


Min bild är annorlunda.
Styrketränande blir lugna och samlade och bara genom sin storlek retar de gallfeber på folk som inte tränar. Folk som tror att det är en fjäder i hatten genom att nita en lugn snäll 100 kilos byggare.

RobbeliRobban
2005-01-12, 07:44
Kolla på kåken. De som tränar på gymmet seriöst där brukar lugna ner sig rätt rejält. Det blir nästan aldrig bråk på gymmet, i skarp kontrast mot de interner som motionerar genom att lira någon lagsport, som börjar fightas med varandra på planen lite närsomhelst.

Så jag hävdar tvärtom styrketräning är aggressionsdämpande.

swarre
2005-01-12, 10:34
Idioter som går ut för att förstöra för andra finns det alldeles för gott om. Nää ibland önskar man att uteställena inte släppt in folk hur som helst, man ser ju ganska fort när det kommer ett gäng mercedes raggare i fordons/bygg jackor och ser allmänt sura ut inte fan går dom in för att festa och ha kul nää här ska det letas bråk IDIOTER håll er till grusparkeringarna.

Generalisering JA men det stämmer alldeles för ofta.

/Hardcore


Jag tycker att det beror väldigt mycket på var man går ut någonstans. Är nästan aldrig rädd för bråk de gånger jag går ut i sthlm, om jag däremot mot förmodan skulle gå ut en kväll i kalmar räknar jag med bråk. För min del spelar det inte någon roll då jag kliver undan eller går därifrån om jag skulle riskera att bli inblandad, men vem som helst kan ju helt oprovocerat åka på en högerkrok...

För övrigt är det väl så att dom, flesta ställen är ganska hårda på vilka personer som får komma in eller inte, tyvärr är det inte så ofta som "rätt" personer blir utestängda...

Bjorne
2005-01-12, 11:16
Kanske beror mer på mentalt. Dom styrketränar, dom tror att dom är större och starkare än andra, att dom kan slå vem som helst osv.Precis, förhöjt självförtronde helt enkelt. Detsamma gäller folk som preppar som slås på fyllan och visar ett aggressivare betende.

AngelLove
2005-01-12, 11:23
Min bild är annorlunda.
Styrketränande blir lugna och samlade och bara genom sin storlek retar de gallfeber på folk som inte tränar. Folk som tror att det är en fjäder i hatten genom att nita en lugn snäll 100 kilos byggare.

Dagens bästa... :thumbup:

Personligen är jag emot våld, eller lösningar som bygger på våld..

Bigbulka
2005-01-12, 13:33
Patetiska nollor med storhetsvansinne bara för att de rycker lite i skivstänger ibland. :smash:

MacLeod
2005-01-12, 23:02
Men högre testosteronnivåer innebär inte ökad ilska eller aggression.

"TU treatment did not increase aggressive behavior or induce any changes in nonaggressive or sexual behavior."

J Clin Endocrinol Metab. 2004 Jun;89(6):2837-45. Effects of testosterone on mood, aggression, and sexual behavior in young men: a double-blind, placebo-controlled, cross-over study.

Jag måste ändå ställa mig frågande i det där påståendet. Angående iilskan så kan det nog stämma. Kan tänka mig att det beroende på hur man är som person.
Men när det kommer till det sexuella som det står om i din inlägg så kan det ju bara inte stämma.

Bolio
2005-01-12, 23:35
Jag måste ändå ställa mig frågande i det där påståendet. Angående iilskan så kan det nog stämma. Kan tänka mig att det beroende på hur man är som person.
Men när det kommer till det sexuella som det står om i din inlägg så kan det ju bara inte stämma.

Frågan är också hur mycket testosteron försökspersonerna fick i sig...

TTT
2005-01-12, 23:47
Min bild är annorlunda.
Styrketränande blir lugna och samlade och bara genom sin storlek retar de gallfeber på folk som inte tränar. Folk som tror att det är en fjäder i hatten genom att nita en lugn snäll 100 kilos byggare.

Känner igen det där. Även om jag nu inte väger 100 kg och vågar kalla mig byggare. :rolleyes: Men många bråkmakare har behov att hävda sig så fort de ser någon som är mer tränad en dem. Oftare folk som tjaffsar nu än när jag vägde enorma 65 kg på 187 cm. :hbang: :D

Tolkia
2005-01-13, 08:02
OK, när nu studier börjar kastas fram och (följaktligen) ifrågasättas ett litet observandum: När det står "testosterone treatment" betyder det att försökspersonerna fått testosteronstillskott utifrån (t.ex. i tablettform eller injicerat). Det är knappast att jämföra med den testosteronhöjning/ökning av testosteronkänsligheten man skull kunna tänkas få vid träning, varken m.a.p. dos eller hur überintensivt man än tränar - definitivt väldigt långt ifrån vad de flesta här (inget angrepp, endast ett konstaterande) någonsin kommer att uppnå. Det är dessutom viss skilllnad på behandling och påverkan på den endogena nivån såtillvida att behandlingen ju högst påtagligt påbörjas och avslutas vid ett visst tillfälle och ges i "avgränsade" doser, medan en förändring av den egna produktionen/mottagligheten sker smygande och konstant över dygnet.

Det är mycket möjligt att styrketränande personer är överrepresenterade i slagsmålsstatistiken, men det beror garanterat inte på träningen - däremot kanske på anledningen till att personerna överhuvudtaget börjat träna.

Lillgrabben
2005-01-13, 08:29
Jag har en liten fundering här. Finns det något som tyder på att man kan bli mer agressiv när man styrketränar? Kanske inte så bra exempel men jag tycker det känns som att fler av de personerna som bråkar och slåss när de får alkohol i kroppen är styrketränande personer. Visst, jag har inga belägg för att det är så, men även i min bekantskapskrets är det så. Kompisar som gymmar hamnar betydligt oftare i bråk än personer som inte gör det.

Hur upplever ni det? Kan det bero på något som händer i kroppen pga av styrketräning? Eller kan det till och med ha med det att göra att personer som gymmar blir starkare?


Jag tror knappast att det beror på om dina kompisar styrketränar eller inte.

Om de visar aggresiva tendenser så beror det snarare på deras psyke & inte på träningen som sådan.

Tyvärr så finns det alltid människor som har en fallenhet för att vara bråkiga & allmänt besvärliga om de dricker alkohol. Troligen så skulle samma personer bråka oavsett om de pysslade med viktträning eller inte.

MVH