handdator

Visa fullständig version : Trötthet av dextros


Loke
2005-01-11, 20:02
Jag har på senare tid börjat hälla i mig dextropur efter träningen. Vet inte exakt hur mycket, men förmodligen lite för lite. Problemet är jag blir väldigt trött i ungefär en timme efter att jag druckit dextropurlösningen. Vad beror det på, och vad kan man göra åt det?

Frazze
2005-01-11, 20:06
Förmodligen beror det på att du precis tränat när du dricker din dextropur, och för att förhindra detta kan du träna mindre hårt eller inte alls...

Nejmen seriöst, blir du trött en timme från och med att du dricker drycken, eller en timme efter att du druckit den?

King Grub
2005-01-11, 20:24
Hur sköter den näringsmässiga uppföljningen av efterträningsdrinken? Och hur stor är denna? Du måste fortsätta fylla på kolhydrat efter hand.

Loke
2005-01-11, 20:27
En timma från att jag druckit den eller en timma från att jag börjar dricka?
Med tanke på att jag häver den på ca 30 sekunder spelar det nog ingen roll... ;)

stenis
2005-01-11, 21:23
Rätta mig om jag har fel grub!

Av träningsdrinken så får man en insulintopp, denna insulintopp avtar eftersom och efter en viss tid så är insulin nivån lägre än vad den var innan man tog drinken.

Antagligen därför du känner dig trött.

Se till att äta ett ordentligt mål mat ca: 1h efter ditt intag av träningsdrink!

Lizard
2005-01-11, 21:32
Rätta mig om jag har fel grub!

Av träningsdrinken så får man en insulintopp, denna insulintopp avtar eftersom och efter en viss tid så är insulin nivån lägre än vad den var innan man tog drinken.

Antagligen därför du känner dig trött.

Se till att äta ett ordentligt mål mat ca: 1h efter ditt intag av träningsdrink!

Voilá!

Lizard

Loke
2005-01-11, 23:32
Ok, då äter jag väl istället för att vila när jag blir trött.

Frazze
2005-01-11, 23:59
En timma från att jag druckit den eller en timma från att jag börjar dricka?
Med tanke på att jag häver den på ca 30 sekunder spelar det nog ingen roll... ;)

Läs om. en timme från och med att du dricker drycken, eller en timme efter att du druckit den?

Tänkte såhär, en timme efter att du druckit upp din drink kan din trötthet bero på blodsockerfall. Om du blir trött i samband med att du dricker (dvs slutar träna) så beror det väl snarare på att du är trött efter träningen.

King Grub
2005-01-12, 06:47
Ok, då äter jag väl istället för att vila när jag blir trött.

Kan du inte vila och äta?

hasse36
2005-01-13, 14:06
Rätta mig om jag har fel grub!

Av träningsdrinken så får man en insulintopp, denna insulintopp avtar eftersom och efter en viss tid så är insulin nivån lägre än vad den var innan man tog drinken.

Antagligen därför du känner dig trött.

Se till att äta ett ordentligt mål mat ca: 1h efter ditt intag av träningsdrink!

King Grub och Lizard har nog drabbats av permanent rebound-effekt av allt för många gainers. :)

Insulinet sänker blodsockret och det är den låga blodsockernivån som gör dig trött.

King Grub
2005-01-13, 15:36
King Grub och Lizard har nog drabbats av permanent rebound-effekt av allt för många gainers. :)

Insulinet sänker blodsockret och det är den låga blodsockernivån som gör dig trött.

Just därför man skall fylla på med mer kolhydrat... Det är inte meningen att man skall toppa insulinet med druvsocker och sedan låta det vara resten av dagen.