handdator

Visa fullständig version : Mixat mellanmål


Markus H
2005-01-11, 19:17
Idag (nyss) gjorde jag en egen shake till mellanmål. ge mig synpunkter på näringsinnehållet, är detta godkännt för ett mellanmål (vill öka i musklemassa vikt)

Innehåll:
4st ägg 230g
1dl Havregryn 39g
3dl Lättmjölk 321g
1dl björnbär 60g

TOTALT: 46g Protein, 27,6g Fett, 46g Kolhydrater, 615,7 Kcal.

Smakade inte värst gott, ska nog ha Blåbär nästa gång (den var inte så söt som jag vill ha den)

Markus H
2005-01-12, 08:44
Är det ingen som har det minsta att säga om detta... Har ni kanske något förslag vad man kan ha i en sådan här "mellan-måls-drink"?

King Grub
2005-01-12, 08:55
Nej, jag har inte så mycket att säga. Det ser väl helt okej ut. Du ser säkert själv att det inte är några dåliga eller onyttiga livsmedel drinken innehåller, och du får i dig precis vad dessa innehåller, varken mer eller mindre, och näringsvärde har du ju redan kollat upp själv.

Om drinken kommer att bidra till att du ökar i muskelvikt är ju helt omöjligt att sia om, då ett enskilt mål är en väldigt liten faktor i proteinsyntesen utslagen över en tidrymd längre än några timmar. ;) Men det är inget som minskar dina möjligheter att göra det i alla fall.

Grisen
2005-01-12, 11:14
Man kan tydligen få salmonella om inte ägg värms upp till minst 70 grader, passa dig.

Markus H
2005-01-12, 12:42
Man kan tydligen få salmonella om inte ägg värms upp till minst 70 grader, passa dig.

Det är jhu precis sådana svar man vill ha!!

Ligger det någon sanning i det ? Nu bli r jag jhu orolig. Är det något man ska tänka på och bör man undvika att äta råa ägg?

Tezz
2005-01-12, 12:52
Det är jhu precis sådana svar man vill ha!!

Ligger det någon sanning i det ? Nu bli r jag jhu orolig. Är det något man ska tänka på och bör man undvika att äta råa ägg?

Det ligger sanning i det! Dock är inte risken så stor i Sverige. Dock hämmar råa ägg upptaget av biotin, vilket kan ge brister. Dock är det nog ingen fara om man inte äter råa ägg så ofta.

King Grub
2005-01-12, 12:56
Dock hämmar råa ägg upptaget av biotin, vilket kan ge brister.

Bara om man enbart äter vitan, och då i stora mängder.

Risken för salmonella är liten i Sverige, som sagt, men den finns, och varför ta risker med råa ägg?

Markus H
2005-01-12, 13:00
Bort med äggen och i med lite protein pulver i stället då, blir jhu godar att dricka den också.... :)

Kan inte äta kokta ägg, blir riktigt konstig i magen av det (inte "fjärtig" utan får som ett lock på magen så jag inte får i mig nå annan mat på flera timmar... usch hemska tanke tänk om det är mättnads-kännsla.... huvva...)