handdator

Visa fullständig version : Varför ingen fettinlagring efter träning?


bonydrop
2005-01-11, 19:15
Jag har många gånger hört att när man efter träning intar protein och kolhydrater så tillgodogör sig musklerna maximalt av energin och att det inte sker någon fettinlagring.

Varför sker ingen fettinlagring då och hur fungerar det?

King Grub
2005-01-11, 20:23
"The metabolic response to a 150 or 400 g 13C-labelled pasta meal was studied for 8 h following rest or exercise at low or moderate workload (n 6). Following rest, the 400 g meal totally suppressed fat oxidation (v. 14.1 g following the 150 g meal) and a small amount of glucose was converted into fat (4.6 g), but fat oxidation remained high in subjects who had exercised following both the small (21.8 and 34.1 g) and large meal (14.1 and 32.3 g). Exogenous glucose oxidation was significantly higher in subjects who had remained at rest both following the small (67.6 g v. 60.4 and 51.3 g in subjects who exercised at low and moderate workloads) and large meal (152.2 v. 123.0 and 127.2 g). Endogenous glucose oxidation was similar in the three groups following the 150 g meal (42.3-58.0 g), but was significantly lower following the 400 g meal in subjects who had exercised at low workload (24.2 v. 72.2 g following rest; and was totally suppressed in those who had exercised at moderate workload. As a consequence, a larger positive glycogen balance was observed in subjects who exercised before the large meal (182.8-205.1 g v. 92.4 g following rest; Total fat oxidation calculated from 08.00 hours to 20.00 hours was similar in subjects who exercised at low and moderate workloads. These results indicate that: (1) de novo lipogenesis, which plays only a minor role for the disposal of an acute dietary carbohydrate load, is totally suppressed following exercise, even when a very large carbohydrate load is ingested; (2) the reduction in glycogen turnover as well as a preferential conversion of glucose into glycogen are responsible for the increase in glycogen stores following exercise; (3) for a similar energy expenditure, exercise at low workload for a longer period does not favour fat oxidation when the post-exercise period is taken into account."

Br J Nutr. 2001 Jun;85(6):671-80. Metabolic response to small and large 13C-labelled pasta meals following rest or exercise in man.

"Net whole-body and hepatic de novo lipogenesis could be more active in women than in men, but no comparison has been made between men and women in the two phases of the ovarian cycle after ingestion of a large carbohydrate meal. OBJECTIVE: We hypothesized that net whole-body de novo lipogenesis could be larger in women than men, and that glycogen and fat balance could be, respectively, lower and higher, following a large pasta meal ingested after rest or exercise. DESIGN: The metabolic response to a pasta meal (5 g dry weight/kg body mass) was studied in six men and six women (matched for age and BMI) in the follicular and luteal phases, following rest or exercise (90 min at 50% VO(2max)). Protein, glucose, and fat oxidation, and net whole-body de novo lipogenesis were computed for 10 h following ingestion of the meal using indirect respiratory calorimetry corrected for urea excretion. RESULTS: No net whole-body de novo lipogenesis was observed in any group in any situation (postrest and postexercise). When the meal was ingested following exercise, fat oxidation was significantly higher and glucose oxidation was significantly lower (P<0.05) than following the period of rest, and in a given experimental situation, the respective contributions of protein, fat, and glucose oxidation to the energy yield were similar in men and women in both phases of the cycle. CONCLUSIONS: The contribution of substrate oxidation to the energy expenditure as well as fat and glycogen balance, and the effect of a previous exercise period, were similar in men and women in both phases of the cycle following ingestion of the large carbohydrate meal."

Eur J Clin Nutr. 2003 Sep;57(9):1107-15. Metabolic response to a large starch meal after rest and exercise: comparison between men and women.

bonydrop
2005-01-11, 20:32
Okej, förstod en del men inte allt, till största del pga att mina kunskaper inom det här och liknande saker inte är speciellt stor. Men tycker det är roligt och någonstans ska man ju börja ;)


Men iaf det var två saker som jag inte har någno aning om vad det är och det är GLUT4 och lipogenesis

King Grub
2005-01-11, 20:34
GLUT4 är en glukostransportör. Nivåerna stiger av träning, och höga nivåer av GLUT4 slussar in glukos i muskelcellerna. Något förenklat uttryckt. ;)

bonydrop
2005-01-11, 20:41
Tack ska du ha!

HenrY
2005-01-11, 21:00
Jag undrar en sak.
Grub, du skriver att allt går till musklerna efter ett hårt träningspass.
Men detta går ju inte ihop riktigt med att t.ex. "äter du mer än vad du gör av med så går du upp i vikt" för låt säga att jag lägger all min mat efter ett hårt träningspass, och äter mer än jag förbrukar. Detta borde resultera i att jag enbart går upp i muskler?? Teoretiskt sett dvs...

Mvh

King Grub
2005-01-11, 21:14
Jag undrar en sak.
Grub, du skriver att allt går till musklerna efter ett hårt träningspass.
Men detta går ju inte ihop riktigt med att t.ex. "äter du mer än vad du gör av med så går du upp i vikt" för låt säga att jag lägger all min mat efter ett hårt träningspass, och äter mer än jag förbrukar. Detta borde resultera i att jag enbart går upp i muskler?? Teoretiskt sett dvs...

Mvh

Givetvis är det fortfarande en 24-timmarsbalans (eller längre tid) som gäller, men det är inte det du äter timmarna efter träning som lagras. Dessa timmar gäller det att utnyttja till att maximera näringstillförsel till musklerna, eftersom man vet att det man äter tas om hand till fullo av muskelcellerna. Men utslaget över 24 timmar måste du ligga på eller under din energibalans för att inte öka i fettvikt. Det viktigaste i sammanhanget är kanske om energin du äter verkligen kan utnyttjas av musklerna till fullo och så snabbt som möjligt eller inte. Om du åt samma mängd kolhydrat vid ett annat tillfälle kanske en del av dessa skulle lagras in som kroppsfett, och då kan du ju inte använda den energin under träning i form av glykogen.

Lizard
2005-01-11, 21:14
Jag undrar en sak.
Grub, du skriver att allt går till musklerna efter ett hårt träningspass.
Men detta går ju inte ihop riktigt med att t.ex. "äter du mer än vad du gör av med så går du upp i vikt" för låt säga att jag lägger all min mat efter ett hårt träningspass, och äter mer än jag förbrukar. Detta borde resultera i att jag enbart går upp i muskler?? Teoretiskt sett dvs...

Mvh

Om du räknar alla timmarna på dygnet så blir du fet om du äter för mycket, så lång är sant.

Det stora flertalet som deffar kämpar hårt för att inte bara förlora fett utan även för att bibehålla muskulaturen. Genom att åter- och överfylla musklerna med näring får den som deffar behålla mer, eller rent av all, muskelmassa trots att de ligger på kaloriminus sett över dygnet. Likadant för de som vill öka i vikt, de kämpar för att få kvalitetsmuskler utan att magen växer obehindrat. Genom att lägga en stor del av sitt dagliga överskott runt träningen så får de mer muskler per kalori än om de bara allmänt höjer kaloriintaget.

Lizard

Bärs
2005-01-11, 21:27
Gäller det här med fettinlagringen också efter ett löppass?

King Grub
2005-01-11, 21:36
Gäller det här med fettinlagringen också efter ett löppass?

Japp.

Overload
2005-01-11, 23:21
Japp.

Tycker du jag ska inta snabba kolhydrater+vassle direkt efter ett medel-högntensivt löparpass på 5-10 km eller räcker det att jag äter frukost direkt efter som om jag skulle ha gått en vanlig morgonpromenad?
Jag blir lite fundersam eftersom löpningen är mkt mer intensiv än promenaden.

Jag tar ju vassle+druvsocker efter tennisen så då borde jag nästan ta det efter ett löparpass oxå.

bonydrop
2005-01-11, 23:37
Så då borde man alltså inta snabba kolisar och protein efter löppass och andra hårda ansträningar. Det borde väl innebära att det skulle vara en bra idé att ta en gainer efter en träning eller match i sporter som fotboll och hockey m.m? Det är väl inte direkt vanligt iaf?

Jay-Z
2005-01-11, 23:50
Liten fråga:

Jag ligger på runt 250 gram kolhydrater på en dag (träningsdag) nu på min deff. Vore det lämpligt att lägga upp det så att i princip alla de 250 grammen intas runt träning och timmarna där efter, säg från 17 och framåt?

Finns det negativa kroppsliga effekter av att inte äta kolhydraterna vid övriga mål på dagen? Eller åtminstone ett väldigt lågt intag övriga mål.

King Grub
2005-01-12, 06:45
Liten fråga:

Jag ligger på runt 250 gram kolhydrater på en dag (träningsdag) nu på min deff. Vore det lämpligt att lägga upp det så att i princip alla de 250 grammen intas runt träning och timmarna där efter, säg från 17 och framåt?

Finns det negativa kroppsliga effekter av att inte äta kolhydraterna vid övriga mål på dagen? Eller åtminstone ett väldigt lågt intag övriga mål.

Det räcker med ett litet intag vid övriga mål för att förhindra muskelproteinkatabolism. Före träning bör du dock inkludera kolhydrater, eftersom det har visat sig förbättra prestation, stimulera proteinsyntes och motverka proteolys. För hjärnans funktion, vilket också påverkar passet, är det av vikt att du är någorlunda alert och har tillgång till blodsocker.

Jag skulle inte basera hela dagens kolhydratintag på snabba kolhydrater efter träning, om jag inte hade mer energi att fördela än att det räckte bara till dessa timmar.

King Grub
2005-01-12, 06:46
Så då borde man alltså inta snabba kolisar och protein efter löppass och andra hårda ansträningar. Det borde väl innebära att det skulle vara en bra idé att ta en gainer efter en träning eller match i sporter som fotboll och hockey m.m? Det är väl inte direkt vanligt iaf?

Studierna som är gjorda, i alla fall vad gäller snabba kolhydrater kring träning, är gjorda främst i samband med konditionsträning.

Jay-Z
2005-01-12, 07:10
Det räcker med ett litet intag vid övriga mål för att förhindra muskelproteinkatabolism. Före träning bör du dock inkludera kolhydrater, eftersom det har visat sig förbättra prestation, stimulera proteinsyntes och motverka proteolys. För hjärnans funktion, vilket också påverkar passet, är det av vikt att du är någorlunda alert och har tillgång till blodsocker.

Jag skulle inte basera hela dagens kolhydratintag på snabba kolhydrater efter träning, om jag inte hade mer energi att fördela än att det räckte bara till dessa timmar.

Om jag nu skulle lägga i princip hela dagens kolhydratintag efter träning, och om det är som du säger kanske inte så bra att hela intaget är snabba kolhydrater, kan jag då i början av de 4 timmarna köra snabba kolhydrater för att sedan övergå till medelsnabba eller till och med långsamma i slutet?

King Grub
2005-01-12, 07:32
Vad hindrar dig? Visst kan du. Även långsamma kolhydrater lagras in som glykogen, även om det tar längre tid.

Jay-Z
2005-01-12, 07:45
Vad hindrar dig? Visst kan du. Även långsamma kolhydrater lagras in som glykogen, även om det tar längre tid.

Vilken tidsskillnad talar vi om för snabba, medelsnabba och långsamma?

Bärs
2005-01-12, 11:54
Så då borde man alltså inta snabba kolisar och protein efter löppass och andra hårda ansträningar. Det borde väl innebära att det skulle vara en bra idé att ta en gainer efter en träning eller match i sporter som fotboll och hockey m.m? Det är väl inte direkt vanligt iaf?

Det kan väl knappast vara så stor idé att inta snabbt protein efter ett vanligt aerobt löppass? Eller hur är det?

King Grub
2005-01-12, 12:09
Det kan väl knappast vara så stor idé att inta snabbt protein efter ett vanligt aerobt löppass? Eller hur är det?

En liten mängd protein skadar säkert inte, men om det gör någon praktisk skillnad om det är i form av vassle eller något protein med långsammare upptag är tveksamt. Det kan däremot kanske vara lättare att dricka näring efter hård ansträngning är att hugga in på en köttbit.

Glen
2005-01-12, 15:27
Jag har en fundering kring maximal prestation vs. maximal återhämtning/uppbyggnad:

För att uppnå det första så bör man väl äta mycket kolhydrater ett par timmar före passet, medan det är mycket kolhydrater efter passet som gäller för det andra?
Men om ett stort intag av kolhydrater efter träningen leder till maximal glykogeninlagring och det är glykogenet som man främst använder vid träning, borde inte även prestationen maximeras av att man äter kolhydraterna efteråt? mycket kolhydrater efter passet = maximalt med glykogen i musklerna = maximal prestation. Nån som kan förklara?





.

bonydrop
2005-01-12, 15:38
Långsamma kolhydrater 1 timme eller mer innan passet, snabba kolhydrater precis innan passet och snabba kolhydrater efter passet = maximal prestation och maximal återhämtning? Med protein också såklart

King Grub
2005-01-12, 15:44
mycket kolhydrater efter passet = maximalt med glykogen i musklerna = maximal prestation.

Jo, det stämmer.

Men även kolhydratintag före aktivitet kan vara viktigt för prestationsförmågan.

Om du har normala lever- och muskelglykogennivåer, behöver du inte ladda upp med kolhydrater innan för ett 60-90 minuterspass med moderat intensitet, men du kan tjäna på det om intensiteten är hög.

Eftersom du kan lagra kolhydrat i form av glykogen i muskler och lever, beror nyttan av kolhydratintag innan träning på om dessa lagrade kolhydrater är tillräckliga för att möta kraven träningen ställer.

Studier har visat att kolhydratintag före aktivitet inte har signifikant påverkan på prestation om aktiviteten i fråga är av kort eller moderat varaktighet. Om glykogendepåerna däremot är låga och/eller aktiviteten är långvarig, då kan kolhydratintag före förbättra prestation. För att kolhydraterna före träningen över huvud taget skall kunna förbättra prestationsförmågan måste intaget av dessa innebära att utmattningen som annars skulle resultera av för tidig tömning av muskelglykogenet inte kommer till stånd.

Utmattning på grund av låga glykogennivåer inträffar vid träningsintensitet på 60-75% av VO2-max när det finns otillräckligt med muskelglykogen och blodglukos för att tillfredsställa cirka 40 % av det totala energibehovet vid den träningsintensiteten.

Kolhydratintag 60-240 minuter före aktivitet som varar längre än 90 minuter kan förbättra prestationsförmåga. 75 - 90 minuter in i aktiviten används som mest av kolhydraterna som intogs före passet; studier har visat att under långvarig aktivitet, då muskel- och leverglykogendepåer blir allt mer tömda, kan tillförd kolhydrat utgöra så mycket som upp till 60% eller mer av använd energi.

Anledningen till att tillförda kolhydrater hjälper till att fördröja utmattning är antagligen upprätthållande av högre blodsockernivåer, möjligen genom besparande av leverglykogen, som kan frisättas vid behov senare under aktiviteten än om kolhydrat inte hade tillförts. Under lågintensiv träning är det också möjligt att kolhydratintag kan spara muskelglykogen i långsamma muskelfibrer och därmed förbättra prestation. Antagligen är det en kombination av faktorer som står bakom de prestationshöjande effekterna.

Och har du inte ätit några kolhydrater innan passet lär du ha lågt blodsocker och dåligt fungerande hjärnverksamhet, vilket kan bidra menligt.

CroCop
2005-01-12, 21:15
Okej, har jag förstått detta rätt nu? tar ett exempel:
Jag har börjat deffa nu, och efter passet tar jag ca 90g dextropur och en del protein till det. Efter passet när jag kommer hem, vilken snabbhet av kolhydrater bör jag få i mig då? Är banan bra då eller är det alldeles för långsamt? jag har ju tagit en gainer, och det borde väl "täcka upp" det snabba behovet eller nåt? eller ska man fortsätta lagra på med lite snabbare källor typ vitt bröd osv, utan risk eller fara?

King Grub
2005-01-12, 21:26
Okej, har jag förstått detta rätt nu? tar ett exempel:
Jag har börjat deffa nu, och efter passet tar jag ca 90g dextropur och en del protein till det. Efter passet när jag kommer hem, vilken snabbhet av kolhydrater bör jag få i mig då? Är banan bra då eller är det alldeles för långsamt? jag har ju tagit en gainer, och det borde väl "täcka upp" det snabba behovet eller nåt? eller ska man fortsätta lagra på med lite snabbare källor typ vitt bröd osv, utan risk eller fara?

Rekommendationerna är högglykemiska i fyra timmar. Det behöver dock inte vara druvsockersnabba: potatismos, bröd, flingor, cous-cous, snabbris, riskakor, osv, fungerar säkert utmärkt. Du behöver inte enbart äta högglykemiska heller, utan se till att få i dig näring från varierade källor. Vi kan säga så här: du behöver inte tänka på att försöka få i dig så långsamma kolhydrater som möjligt timmarna efter träning. Visst kan du inkludera en eller flera bananer.

CroCop
2005-01-12, 21:52
Men... Varför tar inte alla detta gyllene tillfälle att käka gott och sött? isf blire rostat med kräftstjärtar och muffins och kaffe! =D

DjaN
2005-02-14, 18:37
Så jag beöver inte oroa mig så mkt för att gå upp i vikt av att äta snabba kolhydrater efter träning? Dvs. intag i rimlig mängd.. Jag får i mig kanske 0.5 - 1 dl dextropur tillsammans med ~ 1 dl vassle protein. (väger ~73 kg).. Är det bra mått för mig? Om jag tränat styrketräning medelhårt i ca 2 timmar?

King Grub
2005-02-14, 18:41
Så jag beöver inte oroa mig så mkt för att gå upp i vikt av att äta snabba kolhydrater efter träning?

Varför måste det bekräftas så många gånger? :) Du måste dock, givetvis, ha koll på dygnets totala energiintag.

Du behöver runt 75 gram dextropur och en 15-20 gram protein efter passet, uppföljt med mat.

DjaN
2005-02-14, 18:52
Okey-- thx. Orsaken till att jag frågar är att jag verkligen vill ha det rätt :)

Pericval
2005-02-14, 19:59
Gäller det här även vid extrema intag av kolhydrater, säg att man skulle klämma i sig ett halvt kilo högglykemiska kolhydrater direkt efter träningen, skulle inte delar av dessa då lagras in som fett? Om inte, vad händer med dom då, eftersom musklerna eller levern knappast kan ta upp allting på en och samma gång?

King Grub
2005-02-14, 20:24
Om inte annat så har tarmen en begränsad genomsläppning av glukos under en viss tid.

Hoffa
2005-02-14, 22:16
Jag skulle inte basera hela dagens kolhydratintag på snabba kolhydrater efter träning, om jag inte hade mer energi att fördela än att det räckte bara till dessa timmar.

Finns det någon enkel formel eller ekvation för hur man ska dela upp sitt energi intag på styrketräningsdagarna? Tänk dom som ligger under 2000 kcal dagen, dom kanske äter en frukost på 400 kcal och sen tränar då ska dom helst få i sig 1200 kcal dom närmsta 4 timmarna efter, då har dom bara 200-300 kcal kvar den dagen.
Vart ska man dra gränsen?

Jag ligger dock högre nu, runt 3000 kcal, för att bygga. Men eftersom det kommer komma framtida deffar och i slutet av dom kanske man hamnar runt 1700-2000 kcal i slutet, hur ska man då göra för att få bäst fettförbränning och bäst återhämtning/muskelbevarande under deffen?

Säg att man tränar vid 11.00 efter en frukost vid 09.00 på 400 kcal och sen tränar i 1,5 och tar sin drink (drinken som ger ca 500 kcal kan man kvitta mot träningen som förbränner ca 500 kcal). Sen ska man få i sig 0,8 g per kg/timman och 0,2 g per kg/timman i fyra timmar ungefär, alltså 260 g kolhydrater och 64 g protein och normalt med fett för mig. Alltså ungefär 1300 kcal, plussa på 400 kcal frukost så har vi 1700 kcal, då kanske jag har 300 kcal kvar om jag är i slutet av deffen, 300 kcal för perioden 17.00-23.00, alltså 6 timmar.

Då kanske jag kan dra bort 300 kcal från återhämtningsmaten och lägga som kvälls mål så jag får mat med 3 timmars mellan rum. Alltså 600 kcal kvar efter äthämtningsperioden är klar.

Detta är lite väl tjafsigt bara för att vara optimal, men effekterna på återhämtningen blir väl inte så mycket sämre för att jag tar bort 300 kcal?

Don`t Laugh At Me Now :D

kuhn
2005-02-14, 23:01
Om man inte klarar av att äta 0.8 gram kolhydrat/kg i timmen under 4h utan att ligga på kaloriöverskott; är det bättre att att slå ihop de två sista måltiderna till en, eller minska något på kolhydraterna jämnt över 4-h perioden?

Var det egentligen inte 1,2g/kg och skulle inte fettintaget vara nästan obefintligt under perioden, och inte normalt?

Om man springer snabbt ca 30 min och styrkestränar 45 min under samma dag, hur bör man göra med näringstimingen då?

King Grub
2005-02-15, 06:43
Var det egentligen inte 1,2g/kg och skulle inte fettintaget vara nästan obefintligt under perioden, och inte normalt?

Äter du insulinutsöndrande proteiner tillsammans med kolhydraterna behövs inte riktigt samma mängd av de senare för lika snabb glykogeninlagring och återhämtning.

"If both carbohydrate and protein are
consumed, it is recommended that 0.8 g
carbohydrate·kg-1 body wt plus 0.2 g protein·kg-1 body
wt be consumed"

REGULATION OF MUSCLE GLYCOGEN REPLETION, MUSCLE
PROTEIN SYNTHESIS AND REPAIR FOLLOWING EXERCISE, Journal of Sports Science and Medicine (2004) 3, 131-138

Gäller i synnerhet hydrolysat.

Om man springer snabbt ca 30 min och styrkestränar 45 min under samma dag, hur bör man göra med näringstimingen då?

Behöver du snabb återhämtning är det snabba kolhydrater och protein regelbundet efter löpning också. Med koll på 24-timmarsintaget, förstås.

Hoffa
2005-02-15, 20:51
Okej, så att

1. Man kan ta ta bort 300 kcal från återhämtningsmaten för att kunna ha tillräckligt energi att spendera resten av dagen?

2. Vad händer om man skulle äta 2-3 måltider alá 1/3 av energi mängden i varje måltid av det som man ska ha i sig för optimal återhämtning efter träning med nedåtstigade GI, istället för 6-7 måltider alá 1/6 av energin i varje måltid.

Eller om man skulle smälla hela all mat som man ska ha sig efter träning i en och samma måltid istället för att äta med 0.5 h mellanrum i 4 timmar?

Vad blir konsekvensen?

King Grub
2005-02-15, 20:57
Tarmen kan inte släppa igenom hur mycket glukos som helst under en viss tid, så att vräka i sig allt på en gång är bortkastat.

Genom att sprida ut intaget uppnår du bättre glykogeninlagring.

"When carbohydrate supplementation occurs at
frequent intervals such as every 15 to 30 minutes and
in high amounts, the rate of muscle glycogen storage
has been found to be approximately 30% higher than
when supplementing every 2-hours"

Journal of Sports Science and Medicine (2004) 3, 131-138

Och naturligtvis håller du insulinnivåerna uppe genom frekventa mål i stället för att åstadkomma en bjässetopp följd av en dal om du åt allt på en gång.

kuhn
2005-02-15, 23:15
ok
Om man måste dra bort några kolhydrater för att hålla energibalansen (från det optimala 0,8 g/kg), skulle det vara bättre att ta dessa jämnt ur alla 7-8 mål eller ur den sista måltiden (alternativt helt ta bort den sista måltiden).?
dvs litet mindre kolhydrater över hela perioden eller att man förkortar perioden 0,5-1 h?

King Grub
2005-02-16, 06:52
ok
Om man måste dra bort några kolhydrater för att hålla energibalansen (från det optimala 0,8 g/kg), skulle det vara bättre att ta dessa jämnt ur alla 7-8 mål eller ur den sista måltiden (alternativt helt ta bort den sista måltiden).?
dvs litet mindre kolhydrater över hela perioden eller att man förkortar perioden 0,5-1 h?

Du måste givetvis fortfarande ha koll på 24-timmarsintaget.

Shirt
2012-05-17, 21:29
Skulle det på något sätt vara negativt att inta fett timmarna efter passet, eller är det enbart onödigt?

King Grub
2012-05-17, 21:41
Nej, det är inte dåligt. Glykogeninlagringen blir densamma sett 24 timmar framåt. Möjligen om du skall prestera bra igen bara några timmar senare och behöver lagra in så mycket energi i musklerna som möjligt till dess.

Sheogorath
2012-05-17, 21:43
Skulle det på något sätt vara negativt att inta fett timmarna efter passet, eller är det enbart onödigt?

Min pasta skulle inte var den samma utan den rivna cheddarosten. Att mat är god är att föredra så "onödigt" är det verkligen inte även om de strikt fysiologiska fördelarna kanske inte är många (eller ens finns där). Hur som helst försämras inte glykogeninlagringen sett över 24 timmar ens med riktigt stora mängder fett efter träning:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=5721445&postcount=8

Det viktiga är hur mycket kolhydrater man äter.

Edit: tvåa på pucken.

Shirt
2012-05-17, 21:51
Tack!

Äter nämligen en massa lax :) När man talar om kolhydratintaget efter träningen, syftar man på någon specifik mängd?

azrael109
2012-05-18, 08:33
Då kommer såklart den intressanta följdfrågan, är det någon fördel med att inta massa fett efter passet?

King Grub
2012-05-18, 08:56
Allmänna rekommendationer för idrottsmän har alltid varit att hålla måltiden efter träning fettsnål, och det är inget som ändrats.

Morty
2012-05-18, 10:35
Om man äter fettrikt efter träning i synnerhet konditionsträning, leder till till inlagring av intramuskulärt fett?

Sniggel
2012-05-18, 10:41
Genom att sprida ut intaget uppnår du bättre glykogeninlagring.

"When carbohydrate supplementation occurs at
frequent intervals such as every 15 to 30 minutes and
in high amounts, the rate of muscle glycogen storage
has been found to be approximately 30% higher than
when supplementing every 2-hours"

Journal of Sports Science and Medicine (2004) 3, 131-138

Har det kommit några studier som säger att något annat går lika bra om man är ute efter maximal glykogeninlagring? Typ om 1 gång i timmen är lika effektivt?

King Grub
2012-05-18, 10:45
Det har inte gjorts några studier på kolhydratintagsfrekvens efter träning och effekten av detta på glykogeninlagringens effektivitet sedan dess vad jag vet.

Depzon
2012-05-18, 12:56
Slutsatsen brukar bli att om man ska deffa och följa alla råd vad gäller kost och näring, så lämnar det oerhört små utrymmen. Alla råd tillsammans rinner nästan över mot energiöverskott. Och man får lov att skala ner det till endast de allra mest optimala matvarorna.
För en "normalmotiverad" individ, med normal ork/kunskap inom matematik och strategisk planering, innebär det här att nånting måste tummas på. Jag tror ett par stycken i den här tråden har varit inne på att fråga vad som är "bäst" att tumma på, men inte riktigt fått svar.
Jag drar till med frågan/förslaget:

För att ha nånting att stilla sig med mot eftermiddagen/kvällen om man tränat tidigt, så får man nästan lov att sno lite energi från "eftertränings-näringsfönstret" och lägga till senare bruk. Om man vill dra bort lite energi från det, vad är minst dåligt att dra bort? Några exempel: (vad gäller de fyra timmarna efter träning, och jag ponerar att man tar in näring fyra gånger - en efterträningsdrink, tre mindre måltider hemma)

"Allt" fett. Skulle kunna utgöra en tillfredsställande mängd kcal senare under kvällen.
Bara äta lite kolhydrater de två senare målen.

?