handdator

Visa fullständig version : Högskola och betyg


Matte_Maiden
2005-01-11, 18:26
Då man söker till högskolor med sitt gymnasiebetyg, använder man sig av de 2500 "bästa" kurspoängen eller alla? Kan man få 20,0 utan att ha alla mvg om man läser fler än 2500 poäng?

Tacksam för svar.

z_bumbi
2005-01-11, 18:36
Då man söker till högskolor med sitt gymnasiebetyg, använder man sig av de 2500 "bästa" kurspoängen eller alla? Kan man få 20,0 utan att ha alla mvg om man läser fler än 2500 poäng?

Tacksam för svar.

Du använder bara grundpoängen men det går att välja bort och till kursen ibland så man kan byta vad som ingår i grundpoängen.

Matte_Maiden
2005-01-11, 18:40
Du använder bara grundpoängen men det går att välja bort och till kursen ibland så man kan byta vad som ingår i grundpoängen.

Det är nämligen så att jag antagligen måste ha bild vilket är totalt kass i. Om jag får G i den kursen men sedan läser en annan kurs på 50 poäng så att jag uppnår 2500 poäng ändå, kan jag i stället använda den kursen då jag söker till högskolan?

Jag har alltid uppfattat det att man söker på 2500 poäng och om man läser mer får man som i grundskolan ta de bästa betygen, om det inte är särskilda krav på speciella kurser på den aktuella högskolekursen.

erk
2005-01-11, 18:43
Då man söker till högskolor med sitt gymnasiebetyg, använder man sig av de 2500 "bästa" kurspoängen eller alla? Kan man få 20,0 utan att ha alla mvg om man läser fler än 2500 poäng?

Tacksam för svar.
I ditt slutbetyg ska det finnas 2500 poäng. Låt oss säga att du har läst 2600 poäng. Vissa har du VG, men mest MVG. Du vill ha så höga poäng som möjligt (såklart).

Vad du kan göra är att du kan utelämna vissa kurser OM de inte krävs för programmet du går på (som jag gissar är natur). Har du fått VG i Fysik B måste det finnas kvar, eftersom Fysik B ingår i en naturutbildning. Men säg att du läst 50 poäng individuellt val av nån skitkurs som du bara fått VG i, då behöver du inte räkna med det utan kan sätta det på separat papper.

Vet inte riktigt hur stor pott som är kurser som är obligatoriska för natur, men en del är det. Dessa kan du alltså inte bortse från, men allt som inte är obligatoriskt kan du få så att det inte påverkar slutbetyget i mån av "poängutrymme (du måste ju ha läst 2500)".

z_bumbi
2005-01-11, 18:44
Bild eller musik ingår av någon konstig anlendning i grundbetygen som man måste ha men fråga din syo så får du veta säkert vad som gäller i ditt fall. (Jag har inte hållit på med betyg på ett tag nu så det kan ha ändrats.)

Matte_Maiden
2005-01-11, 18:46
I ditt slutbetyg ska det finnas 2500 poäng. Låt oss säga att du har läst 2600 poäng. Vissa har du VG, men mest MVG. Du vill ha så höga poäng som möjligt (såklart).

Vad du kan göra är att du kan utelämna vissa kurser OM de inte krävs för programmet du går på (som jag gissar är natur). Har du fått VG i Fysik B måste det finnas kvar, eftersom Fysik B ingår i en naturutbildning. Men säg att du läst 50 poäng individuellt val av nån skitkurs som du bara fått VG i, då behöver du inte räkna med det utan kan sätta det på separat papper.

Vet inte riktigt hur stor pott som är kurser som är obligatoriska för natur, men en del är det. Dessa kan du alltså inte bortse från, men allt som inte är obligatoriskt kan du få så att det inte påverkar slutbetyget i mån av "poängutrymme (du måste ju ha läst 2500)".

Vi tar ett exempel som ligger närmare verkligheten:

Jag får MVG i allt, förutom bild där jag får G i. Jag väljer att läsa en kurs extra på lika många poäng som bilden och får där MVG. Kan jag då byta ut bilden mot det andra ämnet och få 20,0? Jag läser alltså 2550 poäng och plockar bort bilden som antagligen ändå inte behövs för det högskoleprogram jag ska läsa.

erk
2005-01-11, 18:48
Vi tar ett exempel som ligger närmare verkligheten:

Jag får MVG i allt, förutom bild där jag får G i. Jag väljer att läsa en kurs extra på lika många poäng som bilden och får där MVG. Kan jag då byta ut bilden mot det andra ämnet och få 20,0? Jag läser alltså 2550 poäng och plockar bort bilden som antagligen ändå inte behövs för det högskoleprogram jag ska läsa.
Det går inte, eftersom bild är en för natur obligatorisk kurs, som bumbi skrev innan. Så tyvärr inte...

Matte_Maiden
2005-01-11, 18:48
Bild eller musik ingår av någon konstig anlendning i grundbetygen som man måste ha men fråga din syo så får du veta säkert vad som gäller i ditt fall. (Jag har inte hållit på med betyg på ett tag nu så det kan ha ändrats.)

Känns taskigt att man skulle falla på att skolan inte kan fixa musik (där jag har MYCKET större chans till ett bra betyg i) i stället för bild och då inte komma in på till exempel en läkarlinje. Det estetiska valet har ju stor inverkan på hur pass bra läkare eller liknande man blir. :rolleyes:

TTT
2005-01-11, 18:49
Svar ja! Bild är inget kärnämne.

TTT
2005-01-11, 18:50
Det går inte, eftersom bild är en för natur obligatorisk kurs, som bumbi skrev innan. Så tyvärr inte...

Sen när blev bild obligatoriskt för Naturvetenskapliga programet?

Kebab-Arne
2005-01-11, 18:51
Vi tar ett exempel som ligger närmare verkligheten:

Jag får MVG i allt, förutom bild där jag får G i. Jag väljer att läsa en kurs extra på lika många poäng som bilden och får där MVG. Kan jag då byta ut bilden mot det andra ämnet och få 20,0? Jag läser alltså 2550 poäng och plockar bort bilden som antagligen ändå inte behövs för det högskoleprogram jag ska läsa.

Förmodligen inte, bild tillhör estetiskverksamhet. Vilket är obligatoriskt. Kärnämnen eller vad det kallas. Skulle tippa på att det inte går. Fick själv G :insane: Hade trä/metallslöjd. Anser att jag på ett ung. den enda som jobba. Men det räckte visst inte.

Kul, nu blev jag osäker när jag läste TTTs inlägg. Är kanske inget kärnämne men är iaf väldigt obligatoriskt. :)

erk
2005-01-11, 18:54
Sen när blev bild obligatoriskt för Naturvetenskapliga programet?
Jag vet inte när du gick i gymnasiet?? Estetisk verksamhet har legat som kärnämne i ALLA program lääääääänge.

Matte_Maiden
2005-01-11, 18:57
Det värsta är ju nästan att jag inte ens KAN välja musik eller drama... Detta eftersom skola inte "kan" fixa det. Men från och med nästa termin/år (kommer inte ihåg) kan man ha musik i stället. Ska i sådana fall kolla upp om det går att senarelägga kursen.

erk
2005-01-11, 18:58
Känns taskigt att man skulle falla på att skolan inte kan fixa musik (där jag har MYCKET större chans till ett bra betyg i) i stället för bild och då inte komma in på till exempel en läkarlinje. Det estetiska valet har ju stor inverkan på hur pass bra läkare eller liknande man blir. :rolleyes:
Jag vet, de tär sjukt. Jag satt själv i ungefär samma träsk som du beskriver, men jag lyckades i alla fall pricka in MVG på musikteoriskrivningarna. Dock räckte det inte utan jag fick bara ett G i betyg ändå.

CroCop
2005-01-11, 19:03
Högskoleprovet mattie, högskoleprovet ;)

Wain
2005-01-11, 19:05
Kan man inte få det ändrat så att man läser typ "speciallinje" itället för natur och kasta ut skit som bild?

erk
2005-01-11, 19:08
Kan man inte få det ändrat så att man läser typ "speciallinje" itället för natur och kasta ut skit som bild?
Det kan man, jag vill dock minnas att i den grundläggande behörigheten finns estetisk verksamhet så det vore att såga av grenen man sitter på. Kasta ut den för att höja snittet när du ändå inte kan komma in nånstans med det 0,2 poäng högre snittet.

Matte_Maiden
2005-01-11, 19:10
Jag vet, de tär sjukt. Jag satt själv i ungefär samma träsk som du beskriver, men jag lyckades i alla fall pricka in MVG på musikteoriskrivningarna. Dock räckte det inte utan jag fick bara ett G i betyg ändå.

Mmmm, känns surt. Speciellt eftersom jag är hyfsat säker på att jag skulle kunna få MVG i musik. Spelat gitarr länge och lirar i band, allmänt intresserad av musik. Fan vad jag hatar det svenska skolsystemet. :D

erk
2005-01-11, 19:11
Mmmm, känns surt. Speciellt eftersom jag är hyfsat säker på att jag skulle kunna få MVG i musik. Spelat gitarr länge och lirar i band, allmänt intresserad av musik. Fan vad jag hatar det svenska skolsystemet. :D
Men alla SKA ju skolas lika trots förutsättningar i sann sosseanda! Läste din andra skoltråd nån gång, o jag kan inte annat än instämma.

Wain
2005-01-11, 19:15
Hitta den här:


Grundläggande behörighet kan man uppnå oavsett vilket nationellt program man följer i gymnasieskolan. Även ett specialutformat program ger grundläggande behörighet.

Grundläggande behörighet har den som…

fått slutbetyg från ett nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan och har lägst betyget Godkänd på kurser som omfattar minst 90 % av det antal gymnasiepoäng som krävs för ett fullständigt program.

fått slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning eller fått samlat betygsdokument och har lägst betyget Godkänd på kurser som omfattar 90 % av det antal gymnasiepoäng som krävs för ett slutbetyg.

har avgångsbetyg från en fullständig minst tvåårig linje eller tvåårig specialkurs i huvudsak uppbyggd som en tvåårig linje i gymnasieskolan eller avgångsbetyg 2 eller 3 från Komvux och har kunskaper i svenska och engelska som motsvarar slutförd lärokurs om minst två årskurser på någon linje i gymnasieskolan eller etapp 2 på Komvux. Kunskaperna kan också styrkas med svenska kurs B och engelska kurs A.

har svensk eller utländsk utbildning (se avsnittet om utländsk förutbildning, observera kraven motsvarande Svenska B och engelska A) som motsvarar kraven i punkt 1 eller 2.

genom någon annan verksamhet än utbildning förvärvat kunskaper som motsvarar de som utbildningarna i punkt 1 eller 2 ger (se motsvarandebedömningar/reell kompetens).

har folkhögskoleutbildning med intyg om allmän eller grundläggande behörighet för högskolestudier.

Andra former av utbildningar, t ex äldre svensk eller utländsk utbildning ger under vissa villkor grundläggande behörighet.
.

acke_t
2005-01-11, 19:17
Men alla SKA ju skolas lika trots förutsättningar i sann sosseanda! Läste din andra skoltråd nån gång, o jag kan inte annat än instämma.


helt offtopic:

erk, vad e det för molekyl på din avatar? :)

Matte_Maiden
2005-01-11, 19:17
Men alla SKA ju skolas lika trots förutsättningar i sann sosseanda! Läste din andra skoltråd nån gång, o jag kan inte annat än instämma.

Yes baby.

Jag antar att sossarna hellre vill ha en plugghäst som precis fixar MVG i allt (inklusive bild, eftersom det tydligen är viktigt för läkaryrket!) än någon (menar absolut inte mig själv utan syftar mer på själva principen) som är ofantligt bra i allt förutom bild (som förövrigt är ett mycket viktigt ämne då det gällar läkaryrket!) som läkare i vårt avlånga land.

TTT
2005-01-11, 19:18
Jag vet inte när du gick i gymnasiet?? Estetisk verksamhet har legat som kärnämne i ALLA program lääääääänge.

Du skrev att bild var obligatoriskt för Natur. Alla program har estetisk verksamhet, men sålänge du har betyg i kursen så behöver du inte ha med den när du räknar högsta poäng.

Detta vet jag då jag fick ig i Idrott ( jaja :P ) men läste in extra poäng för att inte sabba snittet alltför mycket.

erk
2005-01-11, 19:20
Hitta den här:
Då hade jag visst fel i det avseendet. Det verkar ju som att man kan uppnå grundläggande behörighet ändå. Då kan du ju göra så!

Megatuttarna
2005-01-11, 19:48
Få med dig ett par till som vill ha musik så tror jag att de är skyldiga till att tillgodose ert krav på en musikkurs. Det har funnits tidigare, bl a när jag gick där. Lärare blir inte svårt att ordna.

Ett hett tips är att absolut inte lyssna på allt skitsnack som den fräscha SYOn Sara (stirra bara på hennes läckra rumpa) och rektorn babblar om utan att de kan backa upp det med något lagstöd eller dylikt. De får oftast saker och ting att låta som totalt omöjliga när det oftast är raka motsatsen; i vissa fall t o m elevens rättighet. Att de är mindre hjälpsamma i vissa fall beror för att det kan leda till ökad arbetsbörda för dem i o m att andra kanske vill göra samma sak som du.

Jag läste Fysik B utan något intresse alls. Enligt både SYO och rektor var det "omöjligt" att byta den kursen mot andra och samtidigt ändra namnet på min linje från Natur-natur till Natur med specialinriktning. Jag var dock envis och till slut gav de med sig, att det var "omöjligt" berodde egentligen på att det var så många som var så missnöjda med Fysik B att de var rädda för en våg av elever som ville följa i mina fotspår. Att det ska vara såhär är beklagligt.

Saxat från Skolverket.se

"Genom att kombinera karaktärsämnen från olika program kan en kommun inrätta specialutformade program. Dessa tillgodoser lokala och regionala behov. Ett specialutformat program innefattar även de åtta kärnämnena och projektarbete och motsvarar ett nationellt program i fråga om utbildningens nivå och omfattningen i timmar. Specialutformat program kan även utformas individuellt för en elev för att tillgodose den enskilda elevens behov av kunskaper."

Som jag ser det kan antingen skolan vara hjälpsam och hjälpa en på traven så man kan få läsa på sitt sätt så länge det hålls inom ramarna för ett giltigt specialutformat program eller så kan man vara som de på VG, otroligt motverkande.

Skollagen (1985:1100) kap. 5 § 2 stadgar vidare att eleverna "ska ha inflytande över hur deras utbildning utformas"

Fy fan vad jag ilsknar till när jag tänker på gymnasietiden, en så enkel grej som att få ut sina betyg när man behövde dem för att söka jobb gick tydligen inte för sig. Man var tvungen att skrika på henne och bli smått galen innan hon kom ut med betygen. Hur jävla lat får man vara egentligen? Jävla as hela bunten, hatar när folk inte sköter sitt jobb. Speciellt mot ungar som ibland inte vet vad de har för rättigheter eller i värsta fall inte ens vågar ta för sig.

raZmus
2005-01-11, 19:55
Få med dig ett par till som vill ha musik så tror jag att de är skyldiga till att tillgodose ert krav på en musikkurs. Det har funnits tidigare, bl a när jag gick där. Lärare blir inte svårt att ordna.

Ett hett tips är att absolut inte lyssna på allt skitsnack som den fräscha SYOn Sara (stirra bara på hennes läckra rumpa) och rektorn babblar om utan att de kan backa upp det med något lagstöd eller dylikt. De får oftast saker och ting att låta som totalt omöjliga när det oftast är raka motsatsen; i vissa fall t o m elevens rättighet. Att de är mindre hjälpsamma i vissa fall beror för att det kan leda till ökad arbetsbörda för dem i o m att andra kanske vill göra samma sak som du.

Jag läste Fysik B utan något intresse alls. Enligt både SYO och rektor var det "omöjligt" att byta den kursen mot andra och samtidigt ändra namnet på min linje från Natur-natur till Natur med specialinriktning. Jag var dock envis och till slut gav de med sig, att det var "omöjligt" berodde egentligen på att det var så många som var så missnöjda med Fysik B att de var rädda för en våg av elever som ville följa i mina fotspår. Att det ska vara såhär är beklagligt.

Saxat från Skolverket.se

"Genom att kombinera karaktärsämnen från olika program kan en kommun inrätta specialutformade program. Dessa tillgodoser lokala och regionala behov. Ett specialutformat program innefattar även de åtta kärnämnena och projektarbete och motsvarar ett nationellt program i fråga om utbildningens nivå och omfattningen i timmar. Specialutformat program kan även utformas individuellt för en elev för att tillgodose den enskilda elevens behov av kunskaper."

Som jag ser det kan antingen skolan vara hjälpsam och hjälpa en på traven så man kan få läsa på sitt sätt så länge det hålls inom ramarna för ett giltigt specialutformat program eller så kan man vara som de på VG, otroligt motverkande.

Skollagen (1985:1100) kap. 5 § 2 stadgar vidare att eleverna "ska ha inflytande över hur deras utbildning utformas"

Fy fan vad jag ilsknar till när jag tänker på gymnasietiden, en så enkel grej som att få ut sina betyg när man behövde dem för att söka jobb gick tydligen inte för sig. Man var tvungen att skrika på henne och bli smått galen innan hon kom ut med betygen. Hur jävla lat får man vara egentligen? Jävla as hela bunten, hatar när folk inte sköter sitt jobb. Speciellt mot ungar som ibland inte vet vad de har för rättigheter eller i värsta fall inte ens vågar ta för sig.


Håller med till mycket. Tänk om eleverna i både grundskolan och på gymnasiet visste alla de rättigheter de hade. Lärare och rektorer ljuger (eller kan inte regelverken själva?) elever rakt upp i ansiktet dagligen. En bra regel när något "absolut inte går" är att prata med dennes chef. Är det en lärare, prata med rektorn, är det rektorn, prata med... tja skolverket osv.

Samma tips gäller även utanför skolvärlden ;)

edgen_ÖSD
2005-01-11, 19:58
Matte; ligger du så nära 20,0 tycker jag att du inte borde ha svårigheter att fixa MVG i en bild- eller musikkurs. Med tanke på att de helt går efter utvecklingen (gjorde de iaf på min skola) tycker jag det bara borde vara att vara engagerad så har du ett bra betyg i det med.

Matte_Maiden
2005-01-11, 20:13
Matte; ligger du så nära 20,0 tycker jag att du inte borde ha svårigheter att fixa MVG i en bild- eller musikkurs. Med tanke på att de helt går efter utvecklingen (gjorde de iaf på min skola) tycker jag det bara borde vara att vara engagerad så har du ett bra betyg i det med.

I musik skulle jag nog kunna fixa MVG relativt (till bilden) enkelt då intresse och allt annat finns. Men skolan "har ingen möjlighet" till att ge oss musik för tillfället. Jag hade spiksäkert MVG i grundskolan i musik och borde kunna hålla det till gymnasiet då jag till och med ökat mitt intresse. Spelar (el)gitarr i band, tagit lektioner och så vidare.

Matte_Maiden
2005-01-11, 20:15
Tack Elias för de fina orden! Blir att sätta lite press på dem imorgon då jag förhoppningsvis får snacka lite med dem. Förresten, är det lätt att få tid med SYV? Skickade ett mail idag men antar att jag inte får svar förrän imorgon. Är det bara att klampa in i normala fall?

En intressant detalj skulle vara om man har rätt till val då det gäller estetiskt val?

Och hur var det nu med bilden, behövde jag räkna in den? Hittar fortfarande inte vart det står att den inte skulle behöva räknas.

erk
2005-01-11, 20:18
Tack Elias för de fina orden! Blir att sätta lite press på dem imorgon då jag förhoppningsvis får snacka lite med dem. Förresten, är det lätt att få tid med SYV? Skickade ett mail idag men antar att jag inte får svar förrän imorgon. Är det bara att klampa in i normala fall?

En intressant detalj skulle vara om man har rätt till val då det gäller estetiskt val?

Och hur var det nu med bilden, behövde jag räkna in den? Hittar fortfarande inte vart det står att den inte skulle behöva räknas.
Ska du ha ett slutbetyg från natur måste du ha ett betyg i estetisk verksamhet. Fixar du specialutformat behöver du det inte, men där kan jag inte tillräckligt så det pratar jag inget om.

Matte_Maiden
2005-01-11, 20:22
Ska du ha ett slutbetyg från natur måste du ha ett betyg i estetisk verksamhet. Fixar du specialutformat behöver du det inte, men där kan jag inte tillräckligt så det pratar jag inget om.

Okey!

Någon som vet om det innebär något mer än namnbyte för att få "Specialutformat program"?

Megatuttarna
2005-01-11, 20:26
Tack Elias för de fina orden! Blir att sätta lite press på dem imorgon då jag förhoppningsvis får snacka lite med dem. Förresten, är det lätt att få tid med SYV? Skickade ett mail idag men antar att jag inte får svar förrän imorgon. Är det bara att klampa in i normala fall?

En intressant detalj skulle vara om man har rätt till val då det gäller estetiskt val?

Och hur var det nu med bilden, behövde jag räkna in den? Hittar fortfarande inte vart det står att den inte skulle behöva räknas.

Klampa bara in. Eller se efter när hon har tid, det är inte så svårt att träffa henne.

Hehe till mig sa hon: "Om du nu är så ointresserad av Fysik B kan du ju alltid läsa den och ta ett Godkänt och sedan läsa upp den på Komvux om det nu skulle vara så att du inte kommer in på det du vill"

Bra tips liksom :thumbup:

Matte_Maiden
2005-01-11, 20:30
Klampa bara in. Eller se efter när hon har tid, det är inte så svårt att träffa henne.

Hehe till mig sa hon: "Om du nu är så ointresserad av Fysik B kan du ju alltid läsa den och ta ett Godkänt och sedan läsa upp den på Komvux om det nu skulle vara så att du inte kommer in på det du vill"

Bra tips liksom :thumbup:

I CS-världen hade man sagt "GG" åt henne i det läget! Men jag antar att du gjorde något annat? ;)

Men då försöker jag att träffa henne imorgon... Känns så jävla taskigt att man kanske faller på grund av att man inte kan rita tillräckligt bra, när det inte har något med yrket att göra. :insane:

erk
2005-01-11, 20:34
helt offtopic:

erk, vad e det för molekyl på din avatar? :)
acke_t: oj då, missade visst din fråga. Det är en glutamin-molekyl. Den bästa bilden av en molekyl med någorlunda muskelanknytning jag hittade. Ville egentligen haft en actin- eller en myosinmolekyl men jag hittade ingen bild som skulle passa som avatar.

Matte_Maiden
2005-01-11, 21:03
När tråden ändå finns uppe, är det någon som kan tipsa om en sida med olika intagningssnitt för högskolor?

marc
2005-01-12, 00:04
Här (http://asp1.vhs.se/stat/tidterm.asp) finns de flesta högskolorna.

obesogen
2005-01-12, 00:17
När tråden ändå finns uppe, är det någon som kan tipsa om en sida med olika intagningssnitt för högskolor?

http://www.vhs.se/antag/frameset.asp?state=3

Antagningsstatistiken urval 2 för våren, mycket färsk, kom upp för bara några timmar sen...

Matte_Maiden
2005-01-12, 16:20
Tack för länkarna! Pratade med Syo:n idag... Det ser mörkt ut! :(

Wain
2005-01-13, 09:24
Vad sa hon för bs då?
:confused:

emmphiil
2005-01-13, 10:37
Jag har läst "Specialtutformat program".. många i min klass hade 20,0.. de flesta av dem läste mer än 2 500p.. om de hade t ex VG i Sv B valde de att läsa till en 100 p kurs och sedan välja att ha med Sv B på ett såkallt Samlatbetygsdokument, på det sättet hade de papper på att de läst Sv B men behövde trotsdet inte räkna med det i Slutbetyget...

Blev väldans rörigt... men det jag försöker att säga är att det går att kringgå reglerna...

AndersHermansson
2005-01-13, 11:28
Jag har läst "Specialtutformat program".. många i min klass hade 20,0.. de flesta av dem läste mer än 2 500p.. om de hade t ex VG i Sv B valde de att läsa till en 100 p kurs och sedan välja att ha med Sv B på ett såkallt Samlatbetygsdokument, på det sättet hade de papper på att de läst Sv B men behövde trotsdet inte räkna med det i Slutbetyget...

Blev väldans rörigt... men det jag försöker att säga är att det går att kringgå reglerna...

Svenska B ingår ju i basblocket? :) Men ok jag fattar poängen.

emmphiil
2005-01-13, 12:23
Svenska B ingår ju i basblocket? :) Men ok jag fattar poängen.


Jepp, jag vet... men jag tror ändå att det funkar att göra så... har själv tänkt att gå och fråga Syon på Komvux om jag kan göra så med b la Eng B mm...

Anders Hermansson har jag förövrigt haft i Fysik, Matte och Data :D

High1ander
2005-01-13, 12:25
ett ord: S T U D I E V Ä G L E D A R E

Den personen kan bäst förklara vilka kurser ni kan ta bort och inte ta bort, t.ex. man kan inte ta bort matte D från betyget då man söker till civ-ing på KTH, eller ta bort matte E från andra civ-ing:s

Eller Fysik, etc...

Man kan inte ta bort ämnen som är måsten för att komma in på en speciell utbildning, man kan dock fippla runt lite så man har de liggandes på ett extra papper, men "datorn" när ni ansöker sen räknar ändå in dem.

Som sagt studievägledera vet vad som gäller.

emmphiil
2005-01-13, 12:27
ett ord: S T U D I E V Ä G L E D A R E

Den personen kan bäst förklara vilka kurser ni kan ta bort och inte ta bort, t.ex. man kan inte ta bort matte D från betyget då man söker till civ-ing på KTH, eller ta bort matte E från andra civ-ing:s

Eller Fysik, etc...

Man kan inte ta bort ämnen som är måsten för att komma in på en speciell utbildning, man kan dock fippla runt lite så man har de liggandes på ett extra papper, men "datorn" när ni ansöker sen räknar ändå in dem.

Som sagt studievägledera vet vad som gäller.

Fan, jag skulle vilja ha din förmåga att förklara saker... det där var precis det jag menade... bara att jag är trögare än de flesta (Kanske en av anledningarna att man går på Komvux)....

Matte_Maiden
2005-01-13, 15:15
Blir väl att gå och snacka med henne ingen om "Specialutformat program"... Vore ju rätt nice! :) Tack för hjälpen alla. :)