handdator

Visa fullständig version : Frukostägget - med eller utan gulan?


FredsAmiralen
2005-01-11, 17:17
Jag steker två ägg till min frukost varje morgon. Jag läste här om dan att man inte bör äta fett på morgonen. Då är min fråga, ska jag ta bort gulan för att bli av med fettet eller är det okej att äta den?

Rockhard
2005-01-11, 17:21
Det är absolut okej. Så mycket fett är det ju inte och gulan innehåller ju massa andra bra saker också. Dessutom är det ju gott :)

tinus
2005-01-11, 17:23
Det är absolut okej. Så mycket fett är det ju inte och gulan innehåller ju massa andra bra saker också. Dessutom är det ju gott :)

Gott? bara jag som tycker att gulan är fruktansvärt äcklig?? Pillar alltid bort den av den anledningen ;)

davidh
2005-01-11, 17:29
självklart äter jag den!

King Grub
2005-01-11, 17:32
Jag läste här om dan att man inte bör äta fett på morgonen.

Och naturligtvis såg du bara det du "ville" se, inte hela meningen. Det handlar inte om att utesluta fett...

FredsAmiralen
2005-01-11, 19:41
Och naturligtvis såg du bara det du "ville" se, inte hela meningen. Det handlar inte om att utesluta fett...

får väl be om ursäkt då :D

Hade varit trevligt om du samanfattade dina längre inlägg... så att man får mer konkreta fakta att jobba med.

Leon
2005-01-11, 19:53
Jag steker två ägg till min frukost varje morgon. Jag läste här om dan att man inte bör äta fett på morgonen. Då är min fråga, ska jag ta bort gulan för att bli av med fettet eller är det okej att äta den?
Märkligt kom precis upp ifrån köket tuggandes på ett ägg,fick lite dåligt samvete för gulan.jag tänkte man kanske skulle skriva ett inlägg och fråga om det är okej att äta gulan också,vad ser jag detta inlägg! någon form av telepati kanske!

King Grub
2005-01-11, 20:08
får väl be om ursäkt då :D

Hade varit trevligt om du samanfattade dina längre inlägg... så att man får mer konkreta fakta att jobba med.

Nej, det tänker jag inte. ;) Är det så jobbigt att läsa några rader... får man nästan skylla sig själv.

Frazze
2005-01-11, 20:10
Hade varit trevligt om du samanfattade dina längre inlägg... så att man får mer konkreta fakta att jobba med.


Håller med. Det blir så jobbigt. Det bästa vore om han kunde komma hem till var och en och peka ut alla höjdpunkter i sina texter, helst läsa upp dem också. Dessutom är jag hungrig.

FredsAmiralen
2005-01-11, 21:07
haha... okej, skit i det då :booty:

FredsAmiralen
2005-01-11, 21:08
Märkligt kom precis upp ifrån köket tuggandes på ett ägg,fick lite dåligt samvete för gulan.jag tänkte man kanske skulle skriva ett inlägg och fråga om det är okej att äta gulan också,vad ser jag detta inlägg! någon form av telepati kanske!

Kul att se att andra har intresse av samma fråga! :thumbup:

Lizard
2005-01-11, 21:29
En treäggsomelett innehåller 21g protein, 17g fett och cirka 240kcal stekfettet ej inräknat. För att komma upp i samma mängd protein krävs nästan sex äggvitor och då får du 22g protein nästan inget fett och 102kcal utan stekfett.

Lizard

gabbiz
2005-01-11, 23:20
enligt läkare etc så ska man ej äta för många äggulor i veckan.. om man nu äter 2 varje morgon blir det 14 per vecka.. kan ju säga direkt att det är verkligen inte bra pga kolosterolet =) xD

Solle
2005-01-11, 23:30
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=34952&highlight=%E4gg+kolesterol
och
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=12952&highlight=%E4gg+kolesterol

Wooch
2005-01-11, 23:30
Jag har för mig att det inte var någon fara med kolesterolen, då kroppen reglerar kolesterolvärdet efter intag.

Andyh
2005-01-11, 23:42
enligt läkare etc så ska man ej äta för många äggulor i veckan.. om man nu äter 2 varje morgon blir det 14 per vecka.. kan ju säga direkt att det är verkligen inte bra pga kolosterolet =) xD

The impact of egg limitations on coronary heart disease risk: do the numbers add up?

McNamara DJ.

Egg Nutrition Center, Washington, DC 20036, USA. enc@enc-online.org

For over 25 years eggs have been the icon for the fat, cholesterol and caloric excesses in the American diet, and the message to limit eggs to lower heart disease risk has been widely circulated. The "dietary cholesterol equals blood cholesterol" view is a standard of dietary recommendations, yet few consider whether the evidence justifies such restrictions. Over 50 years of cholesterol-feeding studies show that dietary cholesterol does have a small effect on plasma cholesterol concentrations. The 167 cholesterol feeding studies in over 3,500 subjects in the literature indicate that a 100 mg change in dietary cholesterol changes plasma total cholesterol by 2.2 mg/dL. Today we recognize that dietary effects on plasma cholesterol must be viewed from effects on the atherogenic LDL cholesterol as well as anti-atherogenic HDL cholesterol since the ratio of LDL:HDL cholesterol is a major determinant of heart disease risk. Cholesterol feeding studies demonstrate that dietary cholesterol increases both LDL and HDL cholesterol with little change in the LDL:HDL ratio. Addition of 100 mg cholesterol per day to the diet increases total cholesterol with a 1.9 mg/dL increase in LDL cholesterol and a 0.4 mg/dL increase in HDL cholesterol. On average, the LDL:HDL ratio change per 100 mg/day change in dietary cholesterol is from 2.60 to 2.61, which would be predicted to have little effect on heart disease risk. These data help explain the epidemiological studies showing that dietary cholesterol is not related to coronary heart disease incidence or mortality across or within populations.

FredsAmiralen
2005-01-12, 10:28
Jag antar att det jag läst innebär att jag inte behöver oroa mig :eating: