handdator

Visa fullständig version : Någon som kört HIIT med hopprep?


johnnytex
2005-01-11, 15:46
Hur är hopprep att köra som HIIT? Någon här som testat?

Vad är lämpligt upplägg, köra snabbt 30sek och sedan sakta 30sek? Någon speciell teknik man kan ha, typ dubbelhoppa och krysshopp och sånt. Vad lämpar sig? Längd på snöret? Kommentarer från er som testat vore uppskattat. Funderar nämligen på att köra detta på nästa HIIT-pass. Man får upp rätt bra flås med hopprep va?

z_bumbi
2005-01-11, 16:22
1 minut rep
1 minut roddmaskin
1 minut vila

Det är väl det närmaste jag har kört HIIT, kör man rep så tror jag man tjänar mer på att vila i varje paus än att försöka hoppa vidare. Det är väldigt lätt att tekniken är det som försvinner först..

johnnytex
2005-01-11, 16:52
1 minut rep
1 minut roddmaskin
1 minut vila

Det är väl det närmaste jag har kört HIIT, kör man rep så tror jag man tjänar mer på att vila i varje paus än att försöka hoppa vidare. Det är väldigt lätt att tekniken är det som försvinner först..

Så, man ska snurra på så gott man kan i cirka en minut, stanna upp vila i en minut, sedan snurra vidare en minut. Upprepa till failure?

Man ska inte räkna istället, typ 100 hopp, sedan vila, 100 nya hopp vila osv. Någon mer som har erfarenheter från detta?

z_bumbi
2005-01-11, 17:07
Så, man ska snurra på så gott man kan i cirka en minut, stanna upp vila i en minut, sedan snurra vidare en minut. Upprepa till failure?

Man ska inte räkna istället, typ 100 hopp, sedan vila, 100 nya hopp vila osv. Någon mer som har erfarenheter från detta?

Jag körde en minut då jag ville ha så långa perioder, du kan välja precis vilken metod du vill när det gäller längden på varje intervall samt tiden på vilan mellan hoppningen.
Att räkna är ju bara en annan metod där du bestämmer tiden på intervallen genom att räkna antalet hopp så det funkar också utmärkt.

johnnytex
2005-01-11, 17:24
Jag körde en minut då jag ville ha så långa perioder, du kan välja precis vilken metod du vill när det gäller längden på varje intervall samt tiden på vilan mellan hoppningen.
Att räkna är ju bara en annan metod där du bestämmer tiden på intervallen genom att räkna antalet hopp så det funkar också utmärkt.

Ah, okey. Tänkte bara höra det..optimala :D

Baha
2005-01-12, 18:40
dubbelhopp eller springa på stället med höga knän är enda sättet tycker jag för att få upp pulsen nog för hiit,

johnnytex
2005-01-12, 18:44
dubbelhopp eller springa på stället med höga knän är enda sättet tycker jag för att få upp pulsen nog för hiit,

Aha, okey. Jag testade köra lite hopprep som uppvarmning inför rygg passet, bara för att känna. Jag sög på hoppa, kanske tio varv sedan börja om igen. Man lär sig tekniken snabbt sedan eller?

Bjorne
2005-01-12, 21:48
Hoppreps cardio är nog det svåraste som finns, mer psykiskt än att springa enligt min mening :)

Bjorne
2005-01-12, 21:50
Man lär sig tekniken snabbt sedan eller?Går väldigt snabbt.

johnnytex
2005-01-12, 22:08
Går väldigt snabbt.

Låter bra :)

Du verkar ju ha lite koll. Hur långt snöre (säger man så?) ska man ha?

Bjorne
2005-01-12, 22:20
Brukar själv se till så att jag nästan kan röra vid brösten när jag står på repet med fötterna ihop.

johnnytex
2005-01-12, 22:29
Brukar själv se till så att jag nästan kan röra vid brösten när jag står på repet med fötterna ihop.

Okey, tack. För satsa på den längde nästa gång då. Det var ju fel på längden förra gången, därför det gick så taskigt... :rolleyes: