handdator

Visa fullständig version : Hälsosamt (färs/pasta, 24h)


Bjorne
2005-01-11, 13:59
Tja!

Jo, jag har kommit in på den här stigen, att steka upp 700gram nötfärs och koka upp 400gram pasta på morgonen. Sedan i med allt i en stor skål, på med ett lock och in i kylen. För att sedan under dagen gå att ta portioner lite då och då där i från.

Nu till min fråga, finns det risk för att köttet eller pastan blir dålig? Jag menar jag tycker fortfarande att det smakar gott, ibland äter jag inte upp allt utan äter resten till frukost dagen efter. Men frågan är ju hur hälsosamt det är?

260g kolhydrat
190g protein
60g fett

Hur många kalorier blir det?

King Grub
2005-01-11, 14:02
Kalorier får du räkna själv; SLV har tabeller.

Tillagad mat håller sig i kylen flera dagar.

Bjorne
2005-01-11, 14:10
Kalorier får du räkna själv; SLV har tabeller.Har letat runt efter en sådan formula, hittar dock inget. Och definitivt inte på SLV, där hittar jag knappt lära om pro/kol/kcal i olika kött :)

King Grub
2005-01-11, 14:12
Ah... läste fel. Kolhydrat & protein innehåller 4.1 kcal per gram, fett 9.3 kcal per gram.

kelk
2005-01-11, 14:15
2340 kcal på ett ungefär

Bjorne
2005-01-11, 18:13
Sedan får jag ju i mig kalorier från andra källor också, så blir kanske ett "litet" överskott där. Men för en kille på 178cm, 81kg tung och tränar en 3-4 gånger i veckan, så kan väl en 2300-2500 kalorier vara lagom om dagen, då jag vill bygga muskler och inte är rädd för att lägga på mig lite fett.

King Grub
2005-01-11, 18:14
Låter mer som en deffnivå.

- ante
2005-01-11, 18:22
Sen är det väl ingen höjdare att äta precis samma sak hela tiden?
Variation är ju ett måste.

Sverker
2005-01-11, 18:26
Tja!

Jo, jag har kommit in på den här stigen, att steka upp 700gram nötfärs och koka upp 400gram pasta på morgonen. Sedan i med allt i en stor skål, på med ett lock och in i kylen. För att sedan under dagen gå att ta portioner lite då och då där i från.


Nu vaknade hälsoskyddsinspektören till liv :rolleyes:

Det tar lång tid för en hel skål med pasta/köttfärssås att svalna. Mat skall kylas med snabbt för att undvika matförgiftning. Bättre att dela upp i mindre portioner och sedan ställa in det i kylskåpet.

Nu blir du inte matförgiftad av mat som lagas samma dag men skulle det bli rester till övermorgon så finns det risk.

raZmus
2005-01-11, 23:17
Nu vaknade hälsoskyddsinspektören till liv :rolleyes:

Det tar lång tid för en hel skål med pasta/köttfärssås att svalna. Mat skall kylas med snabbt för att undvika matförgiftning. Bättre att dela upp i mindre portioner och sedan ställa in det i kylskåpet.

Nu blir du inte matförgiftad av mat som lagas samma dag men skulle det bli rester till övermorgon så finns det risk.

Dessutom kommer väl en "stor skål" med varm pasta och köttfärssås värma lagom mycket i kylen ;)

Sverker
2005-01-12, 07:30
Dessutom kommer väl en "stor skål" med varm pasta och köttfärssås värma lagom mycket i kylen ;)

Dax att köpa en större kompressor till kylskåpet :D



Nackdelen med en stor skål är ju att den konseverar värmen under en längre tid = långsam avgivning av värme och kompressorn hinner med => temperaturen stiger inte så mycket i kylskåpet.

Många små förpackningar = stor yta och snabb avgivning av värme till kylskåpet = kompressorn hinner inte med => temperaturen stiger i kylskåpet.



En teknisk betraktelse.