handdator

Visa fullständig version : mat i samband med gym och deff?


hassezilla
2005-01-11, 12:14
Käkar 125 gram makrillfile i tomatsås och 2 wasa sport 45 minuter innan gymmet. just innan träning tar jag proteindrink ca 25g protein. direkt efter träning tar jag en proteindrink tillsammans med 100 gram banan. äter middagen c:a 20 minuter efter gymmet. denna består oftast av 150 gram ren eller älgkött tillsammans med 120-130 gram kokt potatis och 10 gram rapsolja+ 4 dl minimjölk. ser detta bra ut? Kan tillägga att jag går på diet. Är detta för lite kolhydrater efter träning? ligger totalt på c:a 2300 kcal/dag. väger 80 kg.

King Grub
2005-01-11, 13:14
Ja, det är för lite kolhydrat efter träning. Dels försämrar du återhämtningen och dels försämrar du fettförbränningen.

Orm
2005-01-11, 13:22
För lite kolhydrat både före och efter träning.
Du får i dig ca 20 g kolisar efter och ditt behov är snarare 80!
Kan du inte slänga i 1½ dl druvsocker i proteindrinken?

Koka 1,5-2 dl makaroner som du äter med makrillen i målet före träning, två hårdbrömackor räcker ingenstans.

Det är inget fel att ta en proteindrink direkt före passet, OM du samtidigt tar snabba kolhydrater, typ druvsocker eller malto. 40 g (ca 0.75 dl) är lagom.
Då kan du även minska kolhydratmängden direkt efter träningen till 40 g.

Kan du ta rapsoljan vid ett senare tillfälle? 20 minuter efter ett pass ska du inte stoppa i dig fett.

/EDIT: *mummel* grubbj**el *mummel* :D

hassezilla
2005-01-11, 14:10
För lite kolhydrat både före och efter träning.
Du får i dig ca 20 g kolisar efter och ditt behov är snarare 80!
Kan du inte slänga i 1½ dl druvsocker i proteindrinken?

Koka 1,5-2 dl makaroner som du äter med makrillen i målet före träning, två hårdbrömackor räcker ingenstans.

Det är inget fel att ta en proteindrink direkt före passet, OM du samtidigt tar snabba kolhydrater, typ druvsocker eller malto. 40 g (ca 0.75 dl) är lagom.
Då kan du även minska kolhydratmängden direkt efter träningen till 40 g.

Kan du ta rapsoljan vid ett senare tillfälle? 20 minuter efter ett pass ska du inte stoppa i dig fett.

/EDIT: *mummel* grubbj**el *mummel* :D

okej alltså 40 gram druvsocker före träning och 40 gram kolhydrater efter? 130 gram potatis och 100 gram banan blir ju typ ungefär 40 gram efter.
Varför ska man inte käka fett efter träning? Ska jag käka pasta på målet 45 min innan träning också? är rädd att det blir för mycket kolhydrater spritt över dagen.....

King Grub
2005-01-11, 14:15
okej alltså 40 gram druvsocker före träning och 40 gram kolhydrater efter? 130 gram potatis och 100 gram banan blir ju typ ungefär 40 gram efter.
Varför ska man inte käka fett efter träning?

Potatis och banan är knappast "optimalt" efter träning, men visst fungerar det.

Fett gör magsäckstömningen långsammare och sänker insulinsvaret och bromsar upp proteinupptaget. Bra vid andra tillfällen, men inte kring träning, när du snabbt vill ha ut kolhydrat och protein i omlopp.

hassezilla
2005-01-11, 14:17
Potatis och banan är knappast "optimalt" efter träning, men visst fungerar det.

Fett gör magsäckstömningen långsammare och sänker insulinsvaret och bromsar upp proteinupptaget. Bra vid andra tillfällen, men inte kring träning, när du snabbt vill ha ut kolhydrat och protein i omlopp.

okej så man ska INTE äta fett tidigt på dagen och INTE efter träning alltså? Blir mer och mer förundrad över hur lite man vet, och hur mycket fel man tydligen gjort hittills....

King Grub
2005-01-11, 14:20
okej så man ska INTE äta fett tidigt på dagen och INTE efter träning alltså? Blir mer och mer förundrad över hur lite man vet, och hur mycket fel man tydligen gjort hittills....

Kring träning (både direkt före och direkt efter) är det en fördel om du nära nog nollar fettintaget. Till frukost är det större mängder fett du kan undvika, och då i synnerhet mättat sådant. Du behöver inte utesluta fett på morgonen på något sätt, men inte heller tillsätta mer än vad som finns i en normal frukost bestående av t ex havergröt, mjölk, frukt och något ägg. Lite fett skadar absolut inte till frukost, och om inte annat möjliggör det tillgodogörande av fettlösliga vitaminer och antioxidanter.

hassezilla
2005-01-11, 15:11
Kring träning (både direkt före och direkt efter) är det en fördel om du nära nog nollar fettintaget. Till frukost är det större mängder fett du kan undvika, och då i synnerhet mättat sådant. Du behöver inte utesluta fett på morgonen på något sätt, men inte heller tillsätta mer än vad som finns i en normal frukost bestående av t ex havergröt, mjölk, frukt och något ägg. Lite fett skadar absolut inte till frukost, och om inte annat möjliggör det tillgodogörande av fettlösliga vitaminer och antioxidanter.
Okej, tack, då gör jag rätt! men jag äter ju fet fisk(makrill) 45 minuter typ innan träning. kan detta försämra läget?

King Grub
2005-01-11, 15:35
Det lär inte påverka tiden det tar druvsockret (eller vad du nu använder för kolhydrat till drinken före träning) att lämna magsäcken nämnvärt efter så lång tid.

hassezilla
2005-01-11, 15:39
Det lär inte påverka tiden det tar druvsockret (eller vad du nu använder för kolhydrat till drinken före träning) att lämna magsäcken nämnvärt efter så lång tid.
Om jag inte käkar druvsocker(eller några andra kolhydrater alls)just innan träning hur pass mycket försämrar det läget?

King Grub
2005-01-11, 15:50
Det beror på hur du äter i övrigt, men eventuellt vassle direkt innan träning blir mindre "värt" utan kolhydrat till.