handdator

Visa fullständig version : Bra frukost istället för gröt


der_rickard
2005-01-11, 11:09
Jag har efter lite surfande här på Kolozzeum lärt mig att man bör hålla sig borta från fettet under frukosten.

Min frukost har alltid bestått av 1,5 dl fiberhavregryn som jag kokar i mikron + 2 matskedar krossade linfrön och 1,5 g omega-3-fett. Men med min nya kunskap så börjar jag fundera på att överge gröten om jag inte kan blanda i fettet, dels för att den inte blir lika god och dels för att jag tror (observera att jag tror, inte vet) att GI:t blir betydligt högre utan fettet...

Så.... om jag skulle byta ut min frukost till något nytt, vad ska jag satsa på? Eller spelar det relativt höga GI:t ingen roll på morgonen? Är gröten och omega-3-fettet + en liten proteindrink (som ger ca 17g protein) en bra frukost?

z_bumbi
2005-01-11, 11:15
Det är inget högt GI på gröt.

Den lilla mängd fett du får i dig spelar ingen roll överhuvudtaget för just den grej du är orolig över utom att det låter rejält äckligt att blanda ner omega-3 i gröten. (Om det är fiskolja dvs.)

Äter man fett på morgonen så kommer man inte att dö av det och jag tvivlar allvarligt på att det har någon betydelse i praktiken om man gör det, nu pratar vi en tränad människa som äter bra mat konstant men väljer att äta en del fett till frukost (två tre ägg t ex.) och inte soffpotatisen som äter en panpizza till frukost för att följa upp det med en lunch ute på flottiga Sunes restaurang.

Jag tycker det låter som en ganska bra frukost men saknar någon frukt eller grönsak.

der_rickard
2005-01-11, 11:30
Självklart käkar jag frukt till, glömde att skriva det bara...

Omega3-fettet blandar jag inte i gröten. Krossade linfröna åker däremot i gröten och jag tycker dom gör gröten mycket godare...
Så jag kan skita i att försöka minimera mitt fettintag vid frukosten och köra på som vanligt?!

Det är inget högt GI på gröt.
Vet du något ungefärligt värde på mikrad gröt?

King Grub
2005-01-11, 13:13
Vet du något ungefärligt värde på mikrad gröt?

80-110.

Andra alternativ är ju vad du tycker om och äter till andra mål: pasta, ris, kokt potatis, osv.

- ante
2005-01-11, 13:29
Müsli är ju inte helt fel.

Cilia
2005-01-11, 13:43
...så börjar jag fundera på att överge gröten om jag inte kan blanda i fettet, dels för att den inte blir lika god och dels för att jag tror (observera att jag tror, inte vet) att GI:t blir betydligt högre utan fettet...



låter helt klart som om du blandar ner fettet i gröten, vad är det annars för fett du blandar ner?

King Grub
2005-01-11, 13:53
låter helt klart som om du blandar ner fettet i gröten, vad är det annars för fett du blandar ner?

Han vet nog att han blandar fettet i gröten. ;) Det var väl dess påverkan på GI som han var osäker på.

Beast
2005-01-11, 13:55
Jag kör gröt ibland och ibland musli.

swarre
2005-01-11, 15:19
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det blir ett avsevärt högre GI på gröten om man kör den i micron, än om man kokar den på spisen...

King Grub
2005-01-11, 15:21
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det blir ett avsevärt högre GI på gröten om man kör den i micron, än om man kokar den på spisen...

Därför jag angav 80-110 i GI-värde.

Cilia
2005-01-11, 15:24
Grub, varför svarar han då senare så här?

Omega3-fettet blandar jag inte i gröten. Krossade linfröna åker däremot i gröten och jag tycker dom gör gröten mycket godare...


iaf blev jag förvirrad av dom 2 posterna

King Grub
2005-01-11, 15:33
Han äter väl Omega3-fettet vid sidan om? Det lär ju blandas i magsäcken i vilket fall. :)

swarre
2005-01-11, 15:41
Därför jag angav 80-110 i GI-värde.

:thumbup:


Du har möjligtvis inte någon klurig förklaring till varför det är på det viset?

King Grub
2005-01-11, 15:45
De vattenlösliga, GI-sänkande fibrerna tränger inte ut på samma sätt som vid kastrullkokning.

Cilia
2005-01-11, 16:00
Grub, glöm det
det var bara ett sätt att visa på att jag förstod att z_bumbi missförstod vad han skrev för det var allt annat än tydligt.

swarre
2005-01-11, 16:03
De vattenlösliga, GI-sänkande fibrerna tränger inte ut på samma sätt som vid kastrullkokning.


Skulle det sänka GI-värdet att använda fiberberikade havregryn när man "kokar" gröten i micron?

King Grub
2005-01-11, 16:06
Fiberberikade har genomgående lägre GI, oavsett vad du gör med dem.

swarre
2005-01-11, 16:25
Fiberberikade har genomgående lägre GI, oavsett vad du gör med dem.


Dåligt ställd fråga av mig, vet du hur mycket det skulle påverka GI-värdet?

King Grub
2005-01-11, 16:26
Förutom att det skulle bli lägre... nej. :) Inte hur mycket lägre.

swarre
2005-01-11, 16:32
Förutom att det skulle bli lägre... nej. :) Inte hur mycket lägre.

Ok, det är väl kanske inga enorma sänknigar vi talar om här antar jag :)

Förutom det, vad finns det för direkta fördelar med de fiberberikade havregrynen? (Bortsett från att dom inehåller mer fibrer)


Edit: ännu en ganska dum/omotiverad fråga :D

King Grub
2005-01-11, 16:35
Förutom det? Inte mycket, om man bortser från alla effekter av just fibrerna. Dessutom har jag för mig att det är vetekli som är tillsatt för att få upp fiberhalten - inte någon skillnad på själva grynen. Det gäller i alla fall Frebaco, det vet jag säkert.

swarre
2005-01-11, 16:45
Förutom det? Inte mycket, om man bortser från alla effekter av just fibrerna. Dessutom har jag för mig att det är vetekli som är tillsatt för att få upp fiberhalten - inte någon skillnad på själva grynen. Det gäller i alla fall Frebaco, det vet jag säkert.

Ok, man kan aldriga vara helt säker, kan alltid finns någon liten effekt som kana vara bra att känna till :)

Vad det gäller tillsatta produkter brukar jag även (förutom vetekli) ha i linfrö. Finns det annat som skulle kunna spetsa till det hela ännu mer?

King Grub
2005-01-11, 16:46
Psylliumfrö om du verkligen vill sänka GI.

swarre
2005-01-11, 16:52
Psylliumfrö om du verkligen vill sänka GI.


Är väl inte ute efter ett så lågt Gi som möjligt egentligen, tycker nog att det blivit lite väl mycket fixering vid just den biten under senaste tiden...

Täkte mest i största allmänhet, men säger Grub att Psylliumfrön är bra så är det värt ett försök, helt klart ;)

King Grub
2005-01-11, 16:55
Täkte mest i största allmänhet, men säger Grub att Psylliumfrön är bra så är det värt ett försök, helt klart ;)

Jag tycker att det är onödigt. Det är det faktum att det ger effekt som står klart.

swarre
2005-01-11, 16:58
Det är det faktum att det ger effekt som står klart.

Har det någon annan effekt än att sänka GI?

King Grub
2005-01-11, 17:00
Det sänker insulinsvaret.

Det agerar stimulerande för tarmfunktion.

Det kan sänka kolesterolvärden.

Det fördubblar mängden avföring. :D

swarre
2005-01-11, 17:04
Det sänker insulinsvaret.

Det agerar stimulerande för tarmfunktion.

Det kan sänka kolesterolvärden.

Det fördubblar mängden avföring. :D

Idel fördelar då med andra ord :D :thumbup:


Har du några tips på vad man kan göra åt mannagrynsgröt?

King Grub
2005-01-11, 17:05
Har du några tips på vad man kan göra åt mannagrynsgröt?

Sluta äta den? :D

swarre
2005-01-11, 17:14
Sluta äta den? :D

Det är svårt, är ju ganska barnslig av mig :D

Nja, får kanske se det som min belöning till mig själv och äta den med andakt ;)

der_rickard
2005-01-11, 23:25
Förlåt om jag var oklar tidigare, men det var de krossade linfröna som åkte ner i gröten och omega3:et tar som kapslar vid sidan om. Så nu vet ni hur jag gör, hoppas ni nu sover bättre om natten.

Grub: Visst är det så att psylliumfrön inte tas upp i tarmen utan "bara" sänker GI och hjälper förstoppade magar utan att ge någon energi (förutom de små mängder frön som man tuggar sönder och som kanske tas upp lite bättre)?

King Grub
2005-01-12, 06:49
Förlåt om jag var oklar tidigare, men det var de krossade linfröna som åkte ner i gröten och omega3:et tar som kapslar vid sidan om. Så nu vet ni hur jag gör, hoppas ni nu sover bättre om natten.

Grub: Visst är det så att psylliumfrön inte tas upp i tarmen utan "bara" sänker GI och hjälper förstoppade magar utan att ge någon energi (förutom de små mängder frön som man tuggar sönder och som kanske tas upp lite bättre)?

Det stämmer. Inte ens om du tuggar sönder samtliga ger de någon nämnvärd mängd energi: det är bara små fiberbomber, rakt igenom. Fröna innehåller nästan ingen energi.

Cilia
2005-01-12, 14:29
nu kom den posten så sent så jag har legat vaken och kastat mig i sängen hela natten. Men tack, nu får jag en skön natt iaf. *grin*