handdator

Visa fullständig version : Ingen kontakt med latsdrag


gabbiz
2005-01-10, 22:50
tycker det är konstigt att jag inte får ngn kontakt när jag kör latsdrag.. jag kör oftast 8 reppare och inte till failure.. så jag kör inte för tungt tycker jag iallafall.. när jag t.ex kör chins som jag oftast gör först på ett ryggpass känns det riktigt i vingarna efteråt och jag känner verkligen att det har tagit.. men när jag kör latsdrag bakom huvudet så känns det inte lika mycket.. ska jag hålla längre ut eller? håller lite längre ut än vid dom två strecken på en sån lång stång ^^ ~~;; om ni förstår vilken..

hur ska jag försöka göra för att få bra kontakt.. köra latsdrag framför nacken kanske?

tack på förhand..

Fangface
2005-01-10, 22:56
Testa att köra framför. Om du inte får kontakt då, så prova att köra med V-handtag, får du fortfarande ingen kontakt så uppsök läkare.... :D

Skämtar bara april med dig. Med V-handtag får iaf jag grymt mycket bättre kontakt än med vanligt.

gabbiz
2005-01-10, 22:59
V-handtag är sån man tar med båda händerna sån liten trekant typ va =)? (är inte så hajj på alla namnen etc sry)

:D ska pröva framför och med v-handtag också, tack =)

Fangface
2005-01-10, 23:01
V-handtag är sån man tar med båda händerna sån liten trekant typ va =)? (är inte så hajj på alla namnen etc sry)

:D ska pröva framför och med v-handtag också, tack =)

Japp :thumbup:

Proteus
2005-01-10, 23:28
Prova att hålla ganska brett, och när du drar ner stången så sitter du vanligt (dvs lite lätt svankande), och sedan håller du emot på vägen upp så att det tar ett par sekunder tills du får stretch i toppläget, och samtidigt som du låter stången gå upp så lutar du dig lite bakåt och låter ryggen rundas lite. Sedan upprepar du till önskat antal reps :rolleyes:

Det får iaf jag grym kontakt utav, både bakom och framför :D

Ulf A Big
2005-01-11, 08:21
tycker det är konstigt att jag inte får ngn kontakt när jag kör latsdrag.. jag kör oftast 8 reppare och inte till failure.. så jag kör inte för tungt tycker jag iallafall.. när jag t.ex kör chins som jag oftast gör först på ett ryggpass känns det riktigt i vingarna efteråt och jag känner verkligen att det har tagit.. men när jag kör latsdrag bakom huvudet så känns det inte lika mycket.. ska jag hålla längre ut eller? håller lite längre ut än vid dom två strecken på en sån lång stång ^^ ~~;; om ni förstår vilken..

hur ska jag försöka göra för att få bra kontakt.. köra latsdrag framför nacken kanske?

tack på förhand..

Varför köra latsdrag efter det du kört chins? Du kan inte mycket om din kropp du ta och känn efter vad den klarar och vad den behöver i träningsväg och kör inte som du gör. När du lärt dig det kommer du också få resultat.

Martin
2005-01-11, 08:51
Varför köra latsdrag efter det du kört chins? Du kan inte mycket om din kropp du ta och känn efter vad den klarar och vad den behöver i träningsväg och kör inte som du gör. När du lärt dig det kommer du också få resultat.

Varför skall man inte köra latsdrag efter chins?

Ulf A Big
2005-01-11, 08:59
Varför skall man inte köra latsdrag efter chins?
Då kanske du kan förklara varför man ska köra latsdrag efter chins?

Scratch89
2005-01-11, 09:04
Då kanske du kan förklara varför man ska köra latsdrag efter chins?


Få bredare lats?

Martin
2005-01-11, 09:38
Då kanske du kan förklara varför man ska köra latsdrag efter chins?

Bra förklaring :D

Båda övningarna tränar ju ryggen. Brukar själv börja med chins 6-10 set och eftersom det brukar bli 2-3 reps i sista setten så händer det att jag går över till latsdrag efter det, vilket fungerar utmärkt.

Tycker att båda övningarna har sin plats i ryggträningen.

mystic[-_-]
2005-01-11, 09:40
Tror du fuskar i latsdragen om du nu får kontakt i chinsen. Annars kan du ju prova att stanna i fullt utsträck cirka 0.5-1 sekund efter varje rep i latsdraget, precis som man gör i chins.

Tycker du bör köra någon roddövning istället chins räcker långt

Ulf A Big
2005-01-11, 11:23
Varför köra latsdrag efter det du kört chins? Du kan inte mycket om din kropp du ta och känn efter vad den klarar och vad den behöver i träningsväg och kör inte som du gör. När du lärt dig det kommer du också få resultat.
I det jag skriver handlar om hur stor retning/stimuli behöver en muskel för att behöva förstärka sig dvs växa och bli starkare.
Sedan är det nog bra att inte lägga på för mycket vikt i just latsdrag bakom huvudet.

http://www.physsportsmed.com/issues/1998/02feb/laskow.htm

hobbitar
2005-01-11, 11:28
Kör inte latsdrag bakom huvudet, testa att köra mot bröstet istället. Om du nu skiter i att göra som jag säger så ha inte kepsen vänd bakofram för då tar skärmen i stången när du kör latsdrag bakom huvudet....

Survivor
2005-01-11, 12:29
tycker det är konstigt att jag inte får ngn kontakt när jag kör latsdrag.. jag kör oftast 8 reppare och inte till failure.. så jag kör inte för tungt tycker jag iallafall.. när jag t.ex kör chins som jag oftast gör först på ett ryggpass känns det riktigt i vingarna efteråt och jag känner verkligen att det har tagit.. men när jag kör latsdrag bakom huvudet så känns det inte lika mycket.. ska jag hålla längre ut eller? håller lite längre ut än vid dom två strecken på en sån lång stång ^^ ~~;; om ni förstår vilken..

hur ska jag försöka göra för att få bra kontakt.. köra latsdrag framför nacken kanske?

tack på förhand..
Tänk på att hålla överkroppen sträckt under hela seten, och inte vika ihop och sitta som en hösäck, om du nu gör det (har själv gjort det misstaget och kontakten blev sämre). Hålla lite bredare än axelbrett tycker jag känns bäst.

Har man bra kontakt i en övning som liknar den andra så kan man ju försöka kolla efter vad man gör på den ena som man inte gör på den andra övningen, kan ju vara lätt att missa.

Thony
2005-01-11, 12:48
Kör så strikt som möjligt,sänk gärna vikten å försöka TÄNKA att du drar med latsen.

Martin
2005-01-11, 13:36
I det jag skriver handlar om hur stor retning/stimuli behöver en muskel för att behöva förstärka sig dvs växa och bli starkare.
Sedan är det nog bra att inte lägga på för mycket vikt i just latsdrag bakom huvudet.

http://www.physsportsmed.com/issues/1998/02feb/laskow.htm

Det är möjligt att chins ger mer stimuli än latsdrag men att latsdrag inte skulle ge tillräcklig stimuli för muskeltillväxt tror jag nog inte på.
Sen kan jag hålla med dig om man inte ska lägga på för mycket vikt.

Ulf A Big
2005-01-11, 14:39
Det är möjligt att chins ger mer stimuli än latsdrag men att latsdrag inte skulle ge tillräcklig stimuli för muskeltillväxt tror jag nog inte på.
Sen kan jag hålla med dig om man inte ska lägga på för mycket vikt.
Du, jag pratade om varför köra drag bakom nacken efter att ha kört ett antal set i chinsen. Personligen tycker jag det räcker, och att fortsätta och nöta på samma muskel betyder bara sämre utveckling och mindre glykogen/ATP för andra adekvata övningar för resten av ryggen.

gabbiz
2005-01-11, 15:27
Ulf.. jag kör chins som första övning på mitt ryggpass.. och lats som sista.. har cirka 4-5 övningar där emellan.. varför inte köra latsdrag om jag fortfarande har energi? .. jag ska iaf pröva o köra lite mer negativt.. kanske 1-2 sekunder innan jag har helt fullt utsträckta armar... tack för hjälpen etc

gabbiz
2005-01-11, 15:29
Varför köra latsdrag efter det du kört chins? Du kan inte mycket om din kropp du ta och känn efter vad den klarar och vad den behöver i träningsväg och kör inte som du gör. När du lärt dig det kommer du också få resultat.

vadå "du kan inte mkt om din kropp" två helt olika övningar.. jag har ju fortfarande mkt energi och vill helst köra 2 övningar som jag tycker är mer vingbyggande än andra.. och ja, jag har kännt efter, jag har mer energi..varför hoppa över en övning =)?

Ulf A Big
2005-01-11, 15:40
vadå "du kan inte mkt om din kropp" två helt olika övningar.. jag har ju fortfarande mkt energi och vill helst köra 2 övningar som jag tycker är mer vingbyggande än andra.. och ja, jag har kännt efter, jag har mer energi..varför hoppa över en övning =)?
Det betyder mycket för muskelutvecklingen att inte köra slut på all energi i muskulaturen. Det handlar inte om att bomba musklerna med övning efter övning utan det handlar om att överbelasta muskeln på ett smart sätt under en begränsad (viss) tid. Läs gärna Dogcrapps manual för att se hur han resonerar kring träning, uppbyggnad och återhämtning.

Martin
2005-01-11, 15:55
Du, jag pratade om varför köra drag bakom nacken efter att ha kört ett antal set i chinsen. Personligen tycker jag det räcker, och att fortsätta och nöta på samma muskel betyder bara sämre utveckling och mindre glykogen/ATP för andra adekvata övningar för resten av ryggen.

Ok om man vill köra andra övningar istället så behöver man ju inte köra latsdrag, men den övningen tycker jag ingår i gruppen adekvata övningar. Tycker inte det är fel att använda sig av den övningen om man vill.

soeeed
2005-01-11, 16:18
Det betyder mycket för muskelutvecklingen att inte köra slut på all energi i muskulaturen. Det handlar inte om att bomba musklerna med övning efter övning utan det handlar om att överbelasta muskeln på ett smart sätt under en begränsad (viss) tid. Läs gärna Dogcrapps manual för att se hur han resonerar kring träning, uppbyggnad och återhämtning.


Det hela handlar om vilken sorts träning man tror på, typ dogcrapps lågvolymsträning eller motsatsen (högvolym). Visst kan han prova med lågvolym och sedan utvärdera vilket som givit bäst. Men högvolym fungerar :booty:, det innebär bara lite längre vila mellan varje pass på muskelgruppen.

Styrkebyggare
2005-01-11, 16:32
Fick aldrig någon vidare kontakt i latsdragen innan jag började köra lite mer "chinsliknande". Jag varierar i dagsläget latsdrag fram (brett grepp) med chins, och tycker att det är bättre att sitta lite mer rakt i latsdragen, även om man inte kommer lika långt ner.

Om man jämför med chins, som ju de flesta får bra kontakt med, så är ju kroppen betydligt rakare i utförandet än när de flesta kör latsdrag. Stången hamnar ju även strax under hakhöjd när man kör chins, varför jag inte tycker att man behöver eftersträva att vränga den långt ner på bröstkorgen bara för att man byter till latsdrag.

z_bumbi
2005-01-11, 16:39
Styrkebyggare: Jag har flyttat hela mitt kadaver till kropp bakåt från ställningen så jag får draget mer rakt precis som du skriver, för mig funkar det utmärkt.

Styrkebyggare
2005-01-11, 16:43
Styrkebyggare: Jag har flyttat hela mitt kadaver till kropp bakåt från ställningen så jag får draget mer rakt precis som du skriver, för mig funkar det utmärkt.

Det är nog nödvändigt för de flesta som vill byta till denna stil. Många som kör trycker ju fram knäna så långt under "bygeln" att de måste fälla 45 grader för att inte få stången i huvudet.

Att "kasten" bakåt med ryggen ofta leder till minskad/obefintlig muskelkontakt gör ju inte saken bättre.

Ulf A Big
2005-01-11, 21:25
Det hela handlar om vilken sorts träning man tror på, typ dogcrapps lågvolymsträning eller motsatsen (högvolym). Visst kan han prova med lågvolym och sedan utvärdera vilket som givit bäst. Men högvolym fungerar :booty:, det innebär bara lite längre vila mellan varje pass på muskelgruppen.

Jag pratar varken om högvolym eller lågvolym utan om vilken stimulans som muskeln behöver för att förstärkas och i det här fallet som det handlar om att jag tror att hans chins som han kör till failure i ett antal set räcker som övning för den del av ryggen och kan gå över och köra rowings och kanske baksida av axlarna av något slag till failure och sedan är stimulansen av ryggmuskulaturen gjord och fortsatt ryggträning försämrar bara hans förutsättningar att bygga muskler.

Det är inte kvantiteten utan kvaliten som är avgörande om du vill lyckas...

Ulf A Big
2005-01-11, 21:35
Ok om man vill köra andra övningar istället så behöver man ju inte köra latsdrag, men den övningen tycker jag ingår i gruppen adekvata övningar. Tycker inte det är fel att använda sig av den övningen om man vill.
Hej Martin!
Jag menade inte riktigt så, utan jag menade bara att chinsen är fullt tillräckliga för att få bra utveckling av ryggen och då man kör två liknande övningar så är det oftast mer kontraproduktivt än produktivt.Därför är det bättre att man varierar mellan de två övningarna utifrån hur man känner sig. Oftast är det lättare att ha ett bra utförande i latsdragen om man inte är hundra och kan därmed träna "chins" lite lättare i draghissen.

Scratch89
2005-01-11, 23:29
Kanske kan lägga in ett inlägg här...
Jag själv har börjat köra både chins och latsdrag (i maskin iofs men ändå) och jag måste säga att det är nu som latsen börjar växa..

Martin
2005-01-12, 08:10
>> Ulf A Big

Jag förstår vad du menar. Tycker själv att chins är en kanon övning och kör den varje ryggpass och det händer att jag går över till latsdrag efter det ibland om jag känner för det. Förstår dock ditt resonemang fast jag tror inte själv att det skulle vara kontraproduktivt att köra "några extra set".
Kör nämnligen själv ganska många set :)

Vi har väl lite olika uppfattningar här kanske :D

Ulf A Big
2005-01-12, 09:46
>> Ulf A Big

Jag förstår vad du menar. Tycker själv att chins är en kanon övning och kör den varje ryggpass och det händer att jag går över till latsdrag efter det ibland om jag känner för det. Förstår dock ditt resonemang fast jag tror inte själv att det skulle vara kontraproduktivt att köra "några extra set".
Kör nämnligen själv ganska många set :)

Vi har väl lite olika uppfattningar här kanske :D
Till vilken nytta Martin?
Antagligen har du dåligt utförande och tränar inte på ett effektivt sätt "Explosivt upp och minst 6 sekunder ner så långt du kan nå"
Tackar för mig efter den här diskussionen ha det bra...
Andreas