handdator

Visa fullständig version : Skillnaden mellan.....?


lauria
2005-01-10, 22:38
Vad är det för skillnad mellan scottcurl och preachercurl??

Fangface
2005-01-10, 23:00
Ingen skillnad.
Kärt barn har många namn...

Matte_Maiden
2005-01-10, 23:37
Jag vill inbilla mig att scottcurl är med stång och preachercurl är med hantel eller tvärtom. Ligger det något i det?

Karl_alfred
2005-01-10, 23:47
Jag vill inbilla mig att scottcurl är med stång och preachercurl är med hantel eller tvärtom. Ligger det något i det?
Nej!

HookersUnited
2005-01-10, 23:54
Jag har för mig att Larry Scott utvecklade sin egen version av preachercurl som han fantasifullt nog kallade Scottcurl, vad jag vet är enda skillnaden att armbågarna saknar kontakt med curlbrädan (som alltså borde vara kortare än en preacherbräda).

Kommer dock inte ihåg var jag läst detta.

Fatalist
2005-01-11, 00:03
Jag har för mig att Larry Scott utvecklade sin egen version av preachercurl som han fantasifullt nog kallade Scottcurl, vad jag vet är enda skillnaden att armbågarna saknar kontakt med curlbrädan (som alltså borde vara kortare än en preacherbräda).

Kommer dock inte ihåg var jag läst detta.


Låter farligt :confused:

King Grub
2005-01-11, 06:39
Jag har för mig att Larry Scott utvecklade sin egen version av preachercurl som han fantasifullt nog kallade Scottcurl, vad jag vet är enda skillnaden att armbågarna saknar kontakt med curlbrädan (som alltså borde vara kortare än en preacherbräda).

Kommer dock inte ihåg var jag läst detta.

Det läste jag också i en gammal Muscle Builder från 60-talet som jag hittade på en loppmarknad en gång. :D

Sverker
2005-01-11, 07:01
Det läste jag också i en gammal Muscle Builder från 60-talet som jag hittade på en loppmarknad en gång. :D

Jag har några i garaget :D .

Tror att det är tvärt om. Att Larry Scott hade dålig kontakt i bicepscurlen och " uppfann " brädan.
När " brädan/bänken" spreds över USA( inte bara i bibelbältet ) så kallades den preacher av de som inte kände till historien.

King Grub
2005-01-11, 07:28
Är det inte Vince Gironda som krediteras för att ha "uppfunnit" preacher curl?

Sverker
2005-01-11, 08:02
Är det inte Vince Gironda som krediteras för att ha "uppfunnit" preacher curl?

Men det är i alla fall han som " uppfann " hantelcurlen när man ligger platt på rygg på bänken. Här pratar vi STRÄCK i startläget :D

King Grub
2005-01-11, 08:26
"Snap!" http://teddysplace.phulesgold.com/Icons/ag126.gif

Karl_alfred
2005-01-11, 08:52
Är det inte Vince Gironda som krediteras för att ha "uppfunnit" preacher curl?
Både Vince och Scott har väll uppfunnit diverse övningar, läste att Scott laborerade med nya övningar i stort sett varje pass och att han då uppfann övningen med det finurliga namnet scottcurl :)

Karl_alfred
2005-01-11, 08:53
"Snap!" http://teddysplace.phulesgold.com/Icons/ag126.gif

:laugh:

Scratch89
2005-01-11, 09:01
"Snap!" http://teddysplace.phulesgold.com/Icons/ag126.gif



Hahahaha, vart har du fått tag på den gubben? :love: :hbang:

Bite
2005-01-11, 11:07
Vince Gironda hade även nån variant på dips som såg riktigt obehaglig ut,måste ha varit förenat med SMÄRTA att träna under hans ledning :whipped:

Ulf A Big
2005-01-11, 11:12
Jag har för mig att Larry Scott utvecklade sin egen version av preachercurl som han fantasifullt nog kallade Scottcurl, vad jag vet är enda skillnaden att armbågarna saknar kontakt med curlbrädan (som alltså borde vara kortare än en preacherbräda).

Kommer dock inte ihåg var jag läst detta.
Det var nog tvärtom att Larry uppfann scottcurlen som sedan i glömskan av namnet Scott har den ändrat namn till prässtolscurl då den liknar den....
Det kan knappast ha med att han är mormon.

Sverker
2005-01-11, 12:04
Nu är vi två som är övertygade om Larrys insats :thumbup:

Lizard
2005-01-11, 15:34
Vince och Scott laborerade med massor av saker som numera är kuriosa men som byggt upp en hel industri av träningsmaskiner. Märk att ingen forskning fanns tillhanda och heller inget alternativ till romerska ringar och kettlebells. Idag så ser man inte hälften av utrustningen som fanns på den tiden och vi gör samma rörelser som de tvingades till i ringar och straps fast i cablecrossen...
Scott uppfann med stor sannolikhet fler saker än Scottcurlen - Arnoldpressarna var något som unge hr Schwartzenegger snappade upp av big Larry t ex. Sittande hantelcurlar utförde Scott vanligtvis med rotation, dvs han satt i 45grader och vred hanteln, från botten i hammerutförande till toppen med extrem supinering och tillbaka igen. Det roliga är att det fungerar än idag att bygga massiva armar med ett sådant utförande. :)
Nånting att tänka på kanske när resultaten inte visar sig i GladiatorCamShaft 3000 med tjugosju inställningar för en bekväm position...?


Lizard

lauria
2005-01-11, 16:08
Då vet ja va skillnaden är, ingen..... :thumbup: