handdator

Visa fullständig version : Grilla Köttet på el grillen...


Axon
2005-01-10, 22:36
Jag kan inte låta bli och skriva om det här.

Länge har jag funderat på hur jag skall steka all kött jag äter utan margarin eller olja. Har testat Oliv olja men tycker att köttet smakar illa av det. Har provat med Teflon panna , nope!! Köttet fastnar. Har oxå testat att grilla köttet i ugnen men hela ugn jäveln blir kladdig me fett eller va fan det är som sprutar ur köttet och man måste rengöra ugnen varje dag. Jag gav asså upp för länge sen om att hitta nåt sätt att steka köttet utan margarin eller olja.


Men sen...Hittar jag en el grill (som vi fick för länge sen men aldrig använt) nånstans i förrådet och testar den. Jag blev helt jävla paff. Har testat att grilla Fläskkarre , hamburgare och kycklingsfileer helt utan olja eller margarin och det funkar helt perfekt!! Förr brukade jag steka 400 gr kycklings filee med 20-25 gr margarin (20gr fett bara där) men nu går det utan nåt fett alls när jag grillar det på el grillen. 20-25 minuter och det är klart. Och det är mycket gott :thumbup:

Endast kryddat med Kött&Grill krydda.



Före...

Axon
2005-01-10, 22:37
Och 25 minuter efter...

Alla som inte har en el grill , köp en , det lönar sig :)

Pez
2005-01-10, 22:59
1. Kött ska inte fastna i en teflonpanna - min IKEA-panna funkar utmärkt att steka i utan att nåt fastnar.
2. Även om man nu använder fett av olika slag så tar köttet knappt upp några mängder av det om ens alls. Undantag panerat (kanske hamburgare också?).
3. Om man trots det har nån slags noja över "fett-faran" (som alltså inte existerar) så finns det nonfat-stekspray att köpa.

Men visst - det är kul att grilla på vintern också.

Monoxide
2005-01-10, 23:48
Rengöra ugnen efter varje gång?
Det kan man enkelt undvika genom att lägga lite folie på en plåt och stoppa in plåten i ugnen under grillgallret.

Axon
2005-01-11, 01:17
Pez?

Så om jag steker 400 gr fläskkarre med 30 gr Margarin så tar den inte upp ens hälften? Hur kan det va? jag som trodde att köttet tog upp all the shit from stekpannan.. :confused:

Pez
2005-01-11, 01:41
Pez?

Så om jag steker 400 gr fläskkarre med 30 gr Margarin så tar den inte upp ens hälften? Hur kan det va? jag som trodde att köttet tog upp all the shit from stekpannan.. :confused:
Läs Sverkers inlägg här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=1512&highlight=k%F6tt+steka

Han borde veta.. lipider är hans liv.. :D

Fartman
2005-01-11, 03:16
Annars funkar det fint att steka i rapsolja

TTT
2005-01-11, 03:24
Förutsatt att man steker när pannan är varm.

z_bumbi
2005-01-11, 09:47
Annars funkar det fint att steka i rapsolja

:thumbup:

Cilia
2005-01-11, 16:02
jag är uppväxt med en sån där grill
hela vintrarna grillade vi köttet i den, det blir urgott
nästan som på utegrillen.