handdator

Visa fullständig version : Okokta havregryn till frukost??


hammerchest
2005-01-10, 20:35
Jag brukar hälla 2 dl havregryn (okokta) +1 dl vassle och blanda med mjölk i mixern på morgnarna, och sedan dricka ur... Trodde detta var en bra frukost.? Läste sedan på ett annat forum att okokta havregryn, speciellt söndermixade har grymt högt GI... Någonstans kring 110, vilket ju jämställer det med t.ex. dextro... Högt GI är ju inte vidare bra på morgonen... :nono: Vad tror ni, stämmer detta? Eller kan jag fortsätta att köra som jag gör på morgnarna?

King Grub
2005-01-10, 20:42
Ja, det stämmer att okokta gryn har högre GI. 85-95 för okokta, betydligt högre för mixade. Mjölken och proteinet saktar ned magsäckstömningen, men vill du ha en lågglykemisk frukost kokar du gröt på grynen, eller slänger i ett par matskedar psylliumfrö, som också sänker GI, om du inte vill eller orkar det.

Elajt
2005-01-10, 21:10
1 potion gröt+2-4 mackor med smör och ost, +1 potion Gainer Pro,
Funkar det som frukost, eller är det jätte dåligt?

King Grub
2005-01-10, 21:25
1 potion gröt+2-4 mackor med smör och ost, +1 potion Gainer Pro,
Funkar det som frukost, eller är det jätte dåligt?

Om gainern innehåller snabba kolhydrater är det inte bra alls. Välj då hellre ett rent proteintillskott.

Elajt
2005-01-10, 21:33
Om jag inte kan få tag på det för tillfället, (proteinet) borde jag då istället hoppa över gainern helt?

King Grub
2005-01-10, 21:40
Om jag inte kan få tag på det för tillfället, (proteinet) borde jag då istället hoppa över gainern helt?

Ja, och välja något proteinrikt livsmedel i stället (ägg, kött, fisk, fågel, osv).

Overload
2005-01-11, 23:27
Ja, det stämmer att okokta gryn har högre GI. 85-95 för okokta, betydligt högre för mixade. Mjölken och proteinet saktar ned magsäckstömningen, men vill du ha en lågglykemisk frukost kokar du gröt på grynen, eller slänger i ett par matskedar psylliumfrö, som också sänker GI, om du inte vill eller orkar det.

fan det visste jag inte! Jag som ofta intar en kaseindryck med 2 dl fiberberikade havregyn+lite mjölk samt 1 matsked linfrön. Jag har inte så många valmöjligheter och denna blandning är den mest praktiska för mig eftersom jag är i skolan och måste äta snabbt+att jag vill inte dra fram mackor etc på lektionen:)

Vad tror du denna måltid har för GI?
Mjölken och linfröna bör väl sänka GI:et en aning i vart fall.

King Grub
2005-01-12, 06:48
Är det krossade linfrön så har de en rätt rejält GI-sänkande effekt. Vilken slutsiffra drycken hamnar på kan jag inte säga.

Overload
2005-01-12, 22:01
Är det krossade linfrön så har de en rätt rejält GI-sänkande effekt. Vilken slutsiffra drycken hamnar på kan jag inte säga.

Ja det är krossade linfrön. 1 matsked för att vara exakt. Men jag fick en snilleblixt förut och tänkte höra vad du tycker om detta:)

Istället för havregrynen tänkte jag ha i Allbran+ flingor. Det låter kanske udda men det blir nog godare än havregrynen. Jag älskar All bran plus flingorna.
Jag har hört att Allbran har mycket lägre GI än Havregryn och det borde ju vara perfekt då.

Följande måltid ca 1 timme före träning:
1 portion Milk-90 (25%vassle och 75%kasein)
2 dl minimjölk
All-bran plus flingor 2 dl eller tillräckligt för att få ihop till 50 gram kolhydrater
1 matsked linfrön
1/2 äpple
vatten

vad tycks?

King Grub
2005-01-12, 22:02
Jovars. Obs att All Bran Plus i princip är bränt vetekli, och inte lika näringsrika som havregryn.

Overload
2005-01-12, 22:08
Jovars. Obs att All Bran Plus i princip är bränt vetekli, och inte lika näringsrika som havregryn.

Ok men rent GI mässigt så är väl All-Bran lägre och det är långsamma kolhydrater jag vill åt 1 timme före träning.

En annan grej vore kanske nån sort Müsli. De är ju mindre bitar och vore ganska praktiskt men hur är det med GI på Müsli? KAn du tipsa om nån Müsli med lågt GI?

Till sist, om du var tvungen att välja mellan okokta havregryn, All-bran, eller Müsli blandat i en shake med prtein och mjölk 1 timme före träning vilken av de ovanstående 3 alternativ skulle du ta?

Mac
2005-01-13, 11:56
[QUOTE=Overload]
1 portion Milk-90 (25%vassle och 75%kasein)
QUOTE]

hur mycket är 1 portion utav detta? 1 dl pulver eller?

mmartin
2005-01-13, 13:57
men grub då borde väl min vara en helt ok drink? eller är det nått som börs ändra?

4 dl minimjölk
1 dl vatten
1 ägg
10 gram vaniljprotein pulver¨
2 dl havregryn (råa okokta)
1 mtsk krossade linfrön
1 mtsk o`boy
1 mtsk äppenlcider vinäger

ok eller?

King Grub
2005-01-13, 15:35
eller är det nått som börs ändra?

Smaken? ;)

Annars är det en helt okej sörja, näringsmässigt sett.

mmartin
2005-01-13, 17:37
Smaken? ;)

Annars är det en helt okej sörja, näringsmässigt sett.

:D

Var också orolig för smaken men den smakar havregryn nästan rakt igen med en aaaning ägg som eftersmak så det är helt ok och den ska jag leva på nu närmsta halvåret (deff) då jag siktar på en hyffsad placering i kolozzeum tävlingen som har högre status än samtliga BB och AF tävlingar ;)

Däremot har inte 1 mtsk o`boy nån smakinverkan som jag tänkte/trodde, det kanske är bättre näringsmässigt att skippa den kanske? :eating:

King Grub
2005-01-13, 17:40
Däremot har inte 1 mtsk o`boy nån smakinverkan som jag tänkte/trodde, det kanske är bättre näringsmässigt att skippa den kanske? :eating:

O'Boy är bara chokladsmakande strösocker. Det har (nästan) inget näringsvärde.

Overload
2005-01-13, 18:05
Jag hade i All-Bran flingor istället för havregryn idag, BIG MISTAKE!
Dels smakade det skit men framförallt så blev det en stor klump av flingorna och det löste sig inte. Flingorna var för stora och för hårda helt enkelt.

Så då återstår okokta havregrynen och Müsli! Vilken har lägst GI av dessa?
KAn någon rekommendera en god musli,osötad, med lågt GI?

eller funkar korngryn eler nåt liknande okokta?

King Grub
2005-01-13, 18:07
Så då återstår okokta havregrynen och Müsli! Vilken har lägst GI av dessa?

Det är stor skillnad på müslisorter, men det finns gott om sådana med lägre GI än okokta havregryn.

eller funkar korngryn eler nåt liknande okokta?

Det är som att äta okokt pasta: du kan inte tillgodogöra dig näringen något vidare, om än alls. Men visst, lågt GI blir det ju. Men det har makadam också. ;)

hammerchest
2005-01-13, 21:07
`Hur är det egentligen med all bran? Tänkte köpa ett paket idag men kollade på näringsvärdena och såg att kolhydraterna nästan till hälften bestod av socker?? Kanske inte riktigt bra som frukost under deff, eller?

Overload
2005-01-13, 21:09
Det är stor skillnad på müslisorter, men det finns gott om sådana med lägre GI än okokta havregryn.

Kan du ge mig några tips på Müsli med lågt GI så här på rak arm?

King Grub
2005-01-13, 21:13
`Hur är det egentligen med all bran? Tänkte köpa ett paket idag men kollade på näringsvärdena och såg att kolhydraterna nästan till hälften bestod av socker?? Kanske inte riktigt bra som frukost under deff, eller?

All-Bran Regular har ett GI på 120 eller så, medan All-Bran Plus är helt okej med ett GI på under 70, socker eller inte socker.

vrålapa
2005-01-14, 21:34
Måste få låna tråden:)
Okokta havregryn har högt GI men hur ligger till med havregryn som har legat och svullit i vatten ett tag? Borde väl sänka GI:t eller?


Och om man byter ut mjölk istället för vatten bör det väl sänka GI't ännu mer? Är jag ute och cyklar?

Max
2005-01-16, 19:18
Kan du ge mig några tips på Müsli med lågt GI så här på rak arm?
Pride har ett par müslisorter som jag tror har lågt GI, russin+nötter har nog lägst. Euroshoppers fruktmüsli lär också ligga lågt, tjocka flingor, torkad frukt och linfrön.