handdator

Visa fullständig version : Funderar på PT yrket.


RobbeliRobban
2005-01-10, 20:17
Vilka utbildningar leder till jobb inom yrket?

Vilka utbildningar är bäst?

Vart kan man läsa?

Vad kostar kurser (kurserna)?

z_bumbi
2005-01-10, 20:22
Vilka utbildningar leder till jobb inom yrket?

Vilka utbildningar är bäst?

Vart kan man läsa?

Vad kostar kurser (kurserna)?

1 PT-school eller SAFE, beror på vilken kedja som man vill jobba hos.

2 Högskolan, därefter antagligen PT-school.

3 Stockholm och Göteborg när det gäller rena PT-kurser, vad jag vet. Kan finnas på andra ställen också.

4 Mellan 15000-20000 kr.

Finns listor med utbildningar hos B&K har jag för mig.

Megatuttarna
2005-01-10, 20:27
Vad lyfter en populär PT om året ungefär?

Zakath
2005-01-10, 20:29
Vilka utbildningar leder till jobb inom yrket?

Vilka utbildningar är bäst?

Vart kan man läsa?

Vad kostar kurser (kurserna)?



Jag ANTAR att det inte är du som söker jobb? :D

gorken
2005-01-10, 20:30
1 PT-school eller SAFE, beror på vilken kedja som man vill jobba hos.

Vad menar du? Tänker du på att man måste ha gått SAFE för att jobba på typ SATS? Stämmer inte helt. Deras önskemål är så men jag har gått på PT-school och jobbar på SATS. Men jag tror däremot att det inte räcker med att ha gått SAFE om du ex. ska jobba på Worlclass (tror jag i allafall).

Jag har gått andra kurser på SAFE och tycker att PT-school är bättre (smaksak).

mvh

Gorken

gorken
2005-01-10, 20:31
Vad lyfter en populär PT om året ungefär?


Jag tror att kör du själv kan du ta mellan 4-600 i timmen. Men vet några som tar 12-1500 i timmen. Jobbar man på någon kjedja får man lön som suuuuuger!!!

Megatuttarna
2005-01-10, 20:37
Jag tror att kör du själv kan du ta mellan 4-600 i timmen. Men vet några som tar 12-1500 i timmen. Jobbar man på någon kjedja får man lön som suuuuuger!!!

Definiera suger? 100 i timmen?

Finns det någon skillnad mellan PT-school och SAFE förutom att vissa kedjor föredrar den ena före den andra?

Edit: Är ju f ö en kostnadsskillnad på 10 lax båda PT-utbildningarna emellan.

z_bumbi
2005-01-10, 20:38
Vad menar du? Tänker du på att man måste ha gått SAFE för att jobba på typ SATS? Stämmer inte helt. Deras önskemål är så men jag har gått på PT-school och jobbar på SATS. Men jag tror däremot att det inte räcker med att ha gått SAFE om du ex. ska jobba på Worlclass (tror jag i allafall).

Jag har gått andra kurser på SAFE och tycker att PT-school är bättre (smaksak).

mvh

Gorken

Det är i alla fall ett önskemål och det är väl lättare om man uppfyller kriterierna direkt, dock vet jag också att de inte är så kinkiga i verkligheten men de måste väl ge sken av att de har samma utbilding på instruktörerna i alla fall.

gorken
2005-01-10, 20:43
Det är i alla fall ett önskemål och det är väl lättare om man uppfyller kriterierna direkt, dock vet jag också att de inte är så kinkiga i verkligheten men de måste väl ge sken av att de har samma utbilding på instruktörerna i alla fall.


;)
Jo jag vet. De vet knappt vad saker och ting är som inte tillhör deras egna företag.

gorken
2005-01-10, 20:46
Definiera suger? 100 i timmen?

Finns det någon skillnad mellan PT-school och SAFE förutom att vissa kedjor föredrar den ena före den andra?

Edit: Är ju f ö en kostnadsskillnad på 10 lax båda PT-utbildningarna emellan.


Nja...lite bättre lön än så är det. Skillnaderna på skolorna är att PT skolan går mycket mer på djupet (vem vet om man någonsin kommer att ha nytta av allt...kanske om man ska bli läkare.. :naughty: ).

SAFE PT utbildning omfattar nog det mesta som man måste gå både steg1 och steg2 för på PT skolan.

Men som sagt detta är vad jag tror då jag inte gått på SAFE men har hört mig för via kollegor som gått.

mvh

Gorken

William
2005-01-10, 22:58
Det ska tydligen startas en PT-utbildning på högskolenivå ngnstans i mellansverige tror jag (!) men det är bara ngt jag har hört. Kanske redan finns några utpräglade PT-utbildningar på den nivån?

Mvh

William

Pellefant
2005-01-10, 22:59
Hur är arbetsmarknaden för en nykläckt PT?

Verkar vara massor :confused: med folk som utbildar sig till PT, börjar inte tillgången snart möta efterfrågan? Det lär även vara försumbara pensionsavgångar i yrket då det är en relativt ny yrkesform.

William
2005-01-10, 23:11
Jag gissar på att långt ifrån alla som utbildar sig verkligen jobbar som PTs, för många är det inte ens syftet med utbildningen.

Det krävs rätt mycket av en person för att lyckas med Pt-verksamheten om man vill leva på det. Heltidsanställd på ngn kedja är kanske inte ngn guldgruva (?) och som egen företagare måste du anstränga dig rejält med marknadsföring för att skaffa klienter och för att behålla dem och få dem att sprida ryktet måste du ha rätt bra koll på vad du sysslar med.

Som i all branscher så är det passionerade eldsjälar som lyckas bäst och jag tror det finns mycket at hämta som PT om man har koll och är villig att anstränga sig. Efterfrågan finns nog, dock främst i storstäder men även i mindre.

Många jobbar endast mot företag med hälso- och friskvård och där finns definitvt mycket att göra och där finns även en del pengar att hämta.

Mvh

William

JAM
2005-01-11, 01:47
Heltidsanställd på ngn kedja är kanske inte ngn guldgruva (?)
Nä, det kan du skriva upp. Jag känner en tjej som jobbar på SATS i Sickla. När hon har PT-timmar får hon typ 150 kr/h. Visst, verkar skitbra... tills man får veta att man inte får betalt för förberedelser inför passet, konstruktion av träningsprogram, samtal med kunden, eftersnack med kunden, uppföljning, etc! Dessa övriga saker kan enligt henne ibland ta en timme extra, och vips så är timlönen nere på 75 kr/h. Hoppsan.

gorken
2005-01-11, 20:05
Det ska tydligen startas en PT-utbildning på högskolenivå ngnstans i mellansverige tror jag (!) men det är bara ngt jag har hört. Kanske redan finns några utpräglade PT-utbildningar på den nivån?

Mvh

William


Jag har för mig att högskolan eller något universitet håller på i sammarbete med PT-school att ta fram någon utbildning.

mvh

Gorken

gorken
2005-01-11, 20:07
Nä, det kan du skriva upp. Jag känner en tjej som jobbar på SATS i Sickla. När hon har PT-timmar får hon typ 150 kr/h. Visst, verkar skitbra... tills man får veta att man inte får betalt för förberedelser inför passet, konstruktion av träningsprogram, samtal med kunden, eftersnack med kunden, uppföljning, etc! Dessa övriga saker kan enligt henne ibland ta en timme extra, och vips så är timlönen nere på 75 kr/h. Hoppsan.


Tell me about it! :furious: Jobbar också på SATS Sickla

Allan
2005-01-11, 20:48
En gammal träningskompis jobbar åt sin egen firma som PT. Han tog ut ca 300 k brutto förra året, plus att det mesta han efterfrågar i träningsväg faktiskt blir avdragsgillt - typ kläder, litteratur, ytterligare utbildningar. Han har en "stock" med stadiga kunder, och sedan jobbar han också med olika utbildningar för företag och organisationer.

allan

gorken
2005-01-12, 18:56
En gammal träningskompis jobbar åt sin egen firma som PT. Han tog ut ca 300 k brutto förra året, plus att det mesta han efterfrågar i träningsväg faktiskt blir avdragsgillt - typ kläder, litteratur, ytterligare utbildningar. Han har en "stock" med stadiga kunder, och sedan jobbar han också med olika utbildningar för företag och organisationer.

allan


Jag tror nog att det är rätt melodi....