handdator

Visa fullständig version : träningsvärk?


Brenner
2005-01-10, 13:16
Hur kommer det sig att träningsvärken kan komma först 2 dagar efter ett träningspass?

Metal_boy_
2005-01-10, 13:53
du kanske håller den tränade muskelgruppen i aktivitet även efter passet när du sysslar med annat?

RobbeliRobban
2005-01-10, 14:03
Nu sitter jag bara o gissar och kan inte bevisa detta på något sätt. Muskeln är skadad efter träning, immunförsvaret ersätter/reparerar/läker* whatever den skadade vävnaden, skadan är inte det som gör ont utan reparationen*, och läkningsprocessen* sätter inte igång direkt efter ett pass, därav fördröjningen. Sant eller helt åt helvete?

Brenner
2005-01-10, 14:11
Nu sitter jag bara o gissar och kan inte bevisa detta på något sätt. Muskeln är skadad efter träning, immunförsvaret ersätter/reparerar/läker* whatever den skadade vävnaden, skadan är inte det som gör ont utan reparationen*, och läkningsprocessen* sätter inte igång direkt efter ett pass, därav fördröjningen. Sant eller helt åt helvete?

Det du säger låter ju logiskt.
Saken är den att jag visst får jag träningsvärk dagen efter såklart, men ibland händer det att jag inte får det fören 2 dagar efter, och jag vilar endast mellan passen....

Brenner
2005-01-10, 20:27
Någon som kan ge mig ett vettigt svar på frågan???

z_bumbi
2005-01-10, 20:34
Någon som kan ge mig ett vettigt svar på frågan???

Ja och nej.

Jag kan spekulera..
När man är otränad så blir det en mer akut reaktion och därför får man träningsvärken redan dagen efter, när man tränat ett tag så vänjer man sig och då har smärtan mer med reperationsprocessen att göra. Man brukar inte få den akuta dödsträningsvärken dag två vilket jag ser som ett tecken på att jag kanske är något så när i närheten av någon sorts svar på frågan.

Brenner
2005-01-10, 21:01
Ja och nej.

Jag kan spekulera..
När man är otränad så blir det en mer akut reaktion och därför får man träningsvärken redan dagen efter, när man tränat ett tag så vänjer man sig och då har smärtan mer med reperationsprocessen att göra. Man brukar inte få den akuta dödsträningsvärken dag två vilket jag ser som ett tecken på att jag kanske är något så när i närheten av någon sorts svar på frågan.

Jag vet själv att man "brukar inte få den på andra dagen" men nu va det så att det har hänt mig 4 gånger så jag undrade om någon kunde ge mig ett svar på min fråga men jag ser att bara spekulationer flyter omkring här (inte för att dom är dåliga, tvärtimot, det är bra spekulationer) men jag söker ett "rätt" svar på denna fråga!

z_bumbi
2005-01-10, 21:26
Jag vet själv att man "brukar inte få den på andra dagen"

När jag är vältränad får jag den nästan alltid på andra dagen och väldigt sällan första dagen efter ett pass, om jag inte bytt övningar helt eller bytt repsomfång helt vill säga.

Brenner
2005-01-10, 21:32
När jag är vältränad får jag den nästan alltid på andra dagen och väldigt sällan första dagen efter ett pass, om jag inte bytt övningar helt eller bytt repsomfång helt vill säga.

okej, upfattat kan nog ligga något i det!

Scratch89
2005-01-10, 22:26
Någon som kan ge mig ett vettigt svar på frågan???



Jag tror att endorfinet (kroppens "bedövningsmedel") pumpas ju ut i musklerna under träning, eftersom träning faktiskt bryter ner musklerna.
Då går du runt med pump, eller iallafall ingen smärta, för att du har utsöndrat endorfin i kroppen. Sedan när det släpper, efter en eller 2 dagar, då kroppen läkt en hel del, så kommer smärtan.
Det är iallafall vad jag tror :thumbup:

skaparn
2005-01-10, 23:25
Jag tror att endorfinet (kroppens "bedövningsmedel") pumpas ju ut i musklerna under träning, eftersom träning faktiskt bryter ner musklerna.
Då går du runt med pump, eller iallafall ingen smärta, för att du har utsöndrat endorfin i kroppen. Sedan när det släpper, efter en eller 2 dagar, då kroppen läkt en hel del, så kommer smärtan.
Det är iallafall vad jag tror :thumbup:

Endorfinet försvinner väl ändå ganska fort, iallafall dess smärtlindrande effekt. Testa till exempel att slå foten på ett löppass i skogen, man ignorerar det lätt då men bara nån timme senare så har man inga problem att hitta igen den onda tån bland de andra tio.

...för att ytterligare spä på spekulationerna, jag har inget annat än empiri att komma med.

Lizard
2005-01-10, 23:39
Då tar vi det igen; träningsvärk är en form av växtrelaterad värk som uppkommer av att kroppen superkompenserar den stress musklerna har varit utsatta för. Alltså, träningsvärk är växtvärk.

Helajädrastudien i PDF-format (http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_umu_diva-105-1__fulltext.pdf)

Det här pratades det om förra veckan på samma plats bland annat i de här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=14603&highlight=Tr%E4ningsv%E4rk) två trådarna. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=14455&page=1&pp=15)


Lizard

Scratch89
2005-01-11, 23:36
Endorfinet försvinner väl ändå ganska fort, iallafall dess smärtlindrande effekt. Testa till exempel att slå foten på ett löppass i skogen, man ignorerar det lätt då men bara nån timme senare så har man inga problem att hitta igen den onda tån bland de andra tio.




Så du har 11 tår alltså? :smash:

skaparn
2005-01-11, 23:58
Så du har 11 tår alltså? :smash:

Hmm, just det ja. 1,2,3....10. Jepp, jag har bara tio tår. Gör en minnesnotering och skäms.

King Grub
2005-01-12, 07:00
Dr. Mark Tarnopolsky (och hans ord väger minst sagt tungt i sammanhanget) säger:

"White blood cells start to repair the damaged muscle after about 12 to 24 hours and they release a number of chemicals which are likely to be involved in the generation of local muscle pain. You see damage at the microscopic level immediately after exercise, yet the soreness is usually delayed for about 24 hours and peaks at 48 hours."

Loke
2005-01-12, 07:31
Jag kan säga att jag precis igår fick träningsvärk extremt snabbt. Tränade bröst ungefär klockan 17.00 och började känna träningsvärken så smått runt 24.00. Nu är klockan 07.30 dagen efter, och träningsvärken är mycket tydlig.

Hur kunde detta komma sig? Ja, för det första var det första gången jag tränade efter ett långt uppehåll (flera veckor). Dessutom körde jag med lite ny teknik och ovanligt låga reps tal. Skulle inte förvåna mig om träningsvärken vara ovanligt länge också.

z_bumbi
2005-01-12, 10:13
Lizard: Problemet med den studien är att det inte är den enda som tar upp "problemet" och man använde man otränade läkarstudenter som fick gå i trappor om jag kommer ihåg rätt.
Försöket pågår tydligen fortfarande så man kanske börjar få in ännu mer siffror som stödjer rapporten men jag har inte brytt mig om att leta reda på de nya uppgifterna.