handdator

Visa fullständig version : Byta från geléhallon till maltodextrin.


Prowler
2005-01-10, 12:37
Tjenare!

Har käkat geléhallon direkt efter träning ett tag nu, men funderar på att byta till maltodextrin eftersom det lär ju vara det bästa alternativet. Har några frågor som jag grunnat ett tag på:


1. Kommer jag verkligen att märka någon skillnad på detta byte? I så fall hur?

2. Vad är det som händer i kroppen när jag äter geléhallon resp. maltodextrin efter träning?

3. Kan detta byte ha någon, även om den är liten, effekt på fettförbränning eller fettinlagring?


Ifall det är av intresse:
Tränar 4 ggr./vecka. Tränat i ca 9 mån. Vikt 95 kg. Fett% noll koll.

Tacksam för svar!

King Grub
2005-01-10, 13:00
1. Du kanske känner att du återhämtar dig snabbare.

2. Snabbare glykogeninlagring och högre insulinpåslag.

3. Nej. Möjligen större fettförbränning.

Big_Vik
2005-01-10, 13:00
Du kommer knappast märka någon skillnad i muskelmassa, men kanske är lättare att somna på kvällen om man vet att man ärså optimal som möjligt? ;) (jag kör strösocker/vitt bröd :angel: )

edit: Grub före igen :sleep:

King Grub
2005-01-10, 13:14
kanske är lättare att somna på kvällen om man vet att man ärså optimal som möjligt?

Maltodextrin är inte optimalt. :)

Big_Vik
2005-01-10, 13:33
Maltodextrin är inte optimalt. :)
Nej jag har för mig att jag hörde av dig att en 50/50 blandning av det och dextro skulle vara det mest optimala? ;) vad jag menade var att det var mer optimalt än mina eftertränings-carbs :D

King Grub
2005-01-10, 13:44
Nej jag har för mig att jag hörde av dig att en 50/50 blandning av det och dextro skulle vara det mest optimala? ;)D

Nej, det är inte heller optimalt. Varken dextros eller maltodextrin eller någon combo.

Trollet11
2005-01-10, 14:03
Nej, det är inte heller optimalt. Varken dextros eller maltodextrin eller någon combo.

Ny studie? eller e det vitargo eller nån stärkelse som du har i tankarna? :rolleyes:

King Grub
2005-01-10, 14:05
Ja, stärkelse i form av Vitargo eller typ Rapid Recovery (amylopektin).

Prowler
2005-01-10, 14:14
Tackar för svaren!

Det verkar som att det alltså inte gör någon större skillnad i verkliga livet. Även om det nu enligt teorin skulle vara bättre med maltodextrin så fortsätter jag med mina geléhallon. Om bytet skulle resultera i förbättrad utveckling av muskelmassa så skulle jag nog byta, men så verkar ju inte vara fallet... Jag antar att om man ligger på elitnivå och ser ut att vara huggen ur granit så är skillnaden säkert av betydelse, men den beskriviningen liknar ju inte direkt mig...

Bockar och bugar.

clabbe
2005-01-10, 19:36
o de är förmodligen bättre för dina tänder med. .;)

Prowler
2005-01-11, 08:38
o de är förmodligen bättre för dina tänder med. .;)


...det finns fluortuggummi, även plastpinnar med borste på som man kan lägga på en sorts vit kräm på ;)

clabbe
2005-01-11, 16:54
...det finns fluortuggummi, även plastpinnar med borste på som man kan lägga på en sorts vit kräm på ;)



VHA??!! Smetar ni in tänderna med homoröjdsalva?!? :furious: :laugh:


Klart man borstar tänderna, men likväl fortfarande, att käka massa gelégodis, tar på tänderna :P

Styrkebyggare
2005-01-11, 17:14
Gelegodis efter träningen äger :eating:

Så himla gott att tömma upp 60-80 gram godis i en skål och käka till proteindrinken framför TV´n efter ett träningspass.