handdator

Visa fullständig version : Nu är det dags..


Becka
2005-01-10, 12:30
Då är det 2005 och det är dags att komma i form igen! Behöver lite tips när det gäller träning & mat.

Jag är tjej, 21 år, 177 cm lång, väger 65 kg.
Är ganska normalt byggd men har lite problem med att fettet sätter sig på sidorna, så om man ser mig i profil har jag en ganska snygg platt mage men framifrån ser jag något "bred" ut, pga breda höfter och den lite konstiga fettinlagringen. Har ingen fin midja.. :(

Nu är jag även fattig student och måste nog kompromissa lite när det gäller gymkortet. Tidigare har jag bara gått på aerobic, men nu vill jag börja styrketräna. Jag funderar nu på om det räcker att jag köper styrketräningskort, eller om jag behöver aerobickort också?

Jag vill gå ner 3-4 kg i vikt men främst försöka få bort fettet runt höfterna och känna mig "fast" i kroppen.

Ge mig lite tips och motivation så blir jag jätteglad! :)

Prankie
2005-01-10, 13:16
Istället för aerobics kan du ju köra kampsport. :D Roligare också, om en inte räcker så kör två. :D Man aktivera kroppen på helt annat sätt än gymmet.

Mental
2005-01-10, 13:50
Vad berättigar styrketräningskortet dig till?
Där jag löser gymkort får man tillgång till trappmaskin och motionscykel. Om du har möjlighet till cardioträning tror jag du kan skippa aerobickort. För ekonomins skull.

Vad det gäller kosten så vet du nog redan vad som gäller?

Becka
2005-01-10, 14:27
Jo, trappmaskin och motionscykel har jag nog tillgång till. Är bara rädd att jag inte kommer förbättra konditionen om jag inte går på typ aerobic?

Vad gäller maten är jag ganska insatt. Jag gillar havregrynsgröt, tonfisk och allt det där, så det är nog ok :) Men jag älskar tyvärr godis, det är så sjukt svårt att bli av med sötsuget. Har kört lite med äppelcidervinäger och sådär men.. ja.

Jag vet att man inte kan punktförbränna.. Men om jag vill ha bort fettet på sidorna, hjälper situps då? Eller gör det snarare att musklerna blir större och jag ser ännu "bredare" ut?

King Grub
2005-01-10, 14:29
trappmaskin och motionscykel har jag nog tillgång till. Är bara rädd att jag inte kommer förbättra konditionen om jag inte går på typ aerobic?

Löpning, trappmaskin och cykel är nog effektivare konditionsförbättrare än aerobics.

Jag vet att man inte kan punktförbränna.. Men om jag vill ha bort fettet på sidorna, hjälper situps då?

Nej.

Eller gör det snarare att musklerna blir större och jag ser ännu "bredare" ut?

Alla muskler blir större och starkare av belastningsträning. Men så lätt är det inte att lägga på sig muskelmassa, och vältränad magmuskulatur kan agera som "gördel" och ge ett visuellt smalare intryck trots att själva muskulaturen är större. Dessutom tar några gram muskelmassa liiiten plats.

Arwen
2005-01-10, 15:07
Ibland kan ett tillskott av kromtabletter fixa till "sötsuget", funkar för mig.

Inte speciellet dyrt jmf med godis, så det kan vara värt att testa.

Lycka till med träning & studier!

Patrik
2005-01-10, 21:41
:love:

Becka
2005-01-10, 21:56
Om det är du på kortet vid ditt namn så behöver du knappast gå ner i vikt! :love:

tack :)
ja det är jag, och nä jag vet att jag inte är "tjock" men jag tror att ett par kilos viktnedgång är det enda som kan få bort fettet på sidorna.. Jag kan ta några foton nån dag så ni fattar hur jag menar.

aliquis
2005-01-10, 22:30
För tjejer är det väl normalt med runt 20% kroppsfett, de som syns på bilder och har väldigt lågt har ju den mängden enbart under en tid.
Annars ger väl någon konditionsmaskin också konditionsökning men det är ju så förbannat tråkigt att stå på en maskin så det är säkert roligare att gå på aerobics eller vilken annan aktivitet som helst och få förbränningsdelen via den.

TTT
2005-01-10, 23:02
Du ser ut att ha perfekt BF och såvida du inte skall upp på scen är det i mina ögon onödigt att deffa.

Becka
2005-01-10, 23:43
jag vet inte vad jag har i BF nu, men i juni hade jag 20,5%.

Men jag är inte här för att tävla.. utan för att komma igång med träningen igen, bygga lite muskler och minska i fett runt höfterna. det är träning + diet.

dessutom ser man inte alls mycket på det där fotot. verkligheten är tristare :D jag får fixa foton.. hold on.

Becka
2005-01-11, 00:18
Vill tillägga att jag inte tränat något alls under hösten. Tränade (aerobic etc, ingen styrketräning) intensivt några veckor i somras, men sedan dess har jag bara pluggat och suttit framför datorn. Kom aldrig igång i höstas.. så det har bara stått stilla och jag har blivit helt otränad och slapp.

Men nu vill jag alltså komma igång! Ska köpa gymkort så snart jag slutat käka penicillin (hade lite halsfluss nyss) och vill verkligen få disciplin och tycka att det är kul att träna.. :whipped:

Prankie
2005-01-11, 00:23
Brukar inte kvinnor ser ut så där? :confused: Känn om inte höftbenet sitter direkt under, om det gör det går det inte att få bort så mycket. Du få isf skaffa bredare rygg helt enkelt. Annars än en gång, lycka till.

Pez
2005-01-11, 00:27
Tror att du kommer mycket närmre dina ideal med hjälp av styrketräning än med aerobics...

Becka
2005-01-11, 00:36
Känn om inte höftbenet sitter direkt under, om det gör det går det inte att få bort så mycket.

jo alltså.. du ser ju höftbenet (på bilden i mitten). fettet sitter ganska högt upp för att vara tjej tror jag.

Det har väl antagligen med mina höfter att göra och så, men det måste väl gå att bli av med lite fett? :( Vill ha mer "mjuk" höft/midje-linje, typ

Men jo. styrketräning är nog bäst.. Men jag undrar om jag inte måste tappa ett par kilo helt enkelt, för att det ska bli skillnad?

Myrinea
2005-01-11, 08:57
Jag förstår helt vad du syftar på och vad du vill. Du är som mig. :) Har också jättesvårt att få bort det sista fettet som sitter ovanför höfterna s.k. "kärlekshandtag". Fast nu är jag i så dålig form öht så det kommer inte att bekymra mig förrän framåt april-maj..

Kör på med styrka så att du får mer grunddefinition och högre viloförbänning, och sen kör du förbränning till det. Promenader och/eller cardio på konditionsmaskiner. Du kan då köra intervallträning så håller du igång konditionen och ökar förbränningen. Testa HIIT t.ex. Och sen en bra kost på det såklart. Var envis och låt det ta tid!

Lycka till! :)

Becka
2005-01-11, 15:02
Tack Myrinea :)

Det blev iaf en timmes morgonpromenad idag och ska försöka köra det var eller varannan dag nu, samt minst 100 situps per dag. Kommer börja styrketräna nästa vecka när jag är helt frisk.. Det känns bra!

Tack för tipsen allihop.. :bow:

King Grub
2005-01-11, 15:08
samt minst 100 situps per dag.

Det tjänar du inget på. Magmusklerna fungerar som andra muskler och kräver överbelastning, viktträning och vila.

Becka
2005-01-11, 15:11
Det tjänar du inget på. Magmusklerna fungerar som andra muskler och kräver överbelastning, viktträning och vila.

Hmm okej. Vad rekommenderar du istället?
200-300 en dag och sedan vila nästa?

Prankie
2005-01-11, 15:19
Hmm okej. Vad rekommenderar du istället?
200-300 en dag och sedan vila nästa?

10-15 med vikter i 3-4 set skulle fungera bättre.

Becka
2005-01-11, 15:24
ja jag kör det i set givetvis (normalt 20 x 5)
Jag menade sammanlagt.. inte 100 i rad utan paus ;)

Har inga vikter hemma. Bara ett par gamla värdelösa 1 ½ kilos :D

Cilia
2005-01-11, 15:40
1,5 kg väger väl alltid 1,5 kg?
mer än 0
lägg dom på magen och kör