handdator

Visa fullständig version : Hjälp med min flickväns kostupplägg


joa
2005-01-10, 09:56
Lite bakgrund:
Längd 171.
Vikt 66-67.
Morgonpromenader 4-5 dagar i veckan.
Styrketräning 2 dagar i veckan.
Rider 6 dagar i veckan. Inte sällan två hästar/dag. Mockning dagligen.
Dvs ganska aktiv.
Går dock inte ned i vikt trots detta (jag har mina egna teorier). Iofs kanske styrketräningen börjat bita lite.
Måste ha mat var tredje timme för att inte bli låg och få sockersug.
Väldigt känslig för det.

Nu till maten. Eftersom hon är ledig på vinterhalvåret sover hon oftast till 10-11 tiden. Börjar morgonen med en promenad på 45-50 minuter.

Frukost:
Fiberhavregryn 50 g (1,5 dl)
Schulstad fibertoast 100 g
Lättmjölk 400 g
Lingonsylt 150 g (4 msk)
Lättost 4% 20 g
Leverpastej 10% 20 g
Omega-3 3 g
Psylliumfrön 1 msk

Energi Prot. Kolh. Fett
1051 38 191 15
14% 73% 13%

Mellanmål/Lunch 3 timmar senare
AXA Bran Musli 40 g
Finax Banan Musli 60 g
Banan med skal 150 g (nä, hon äter inte skalet :D )
Russin 20 g
Filmjölk 3% 350 g
Psylliumfrön 1 msk

Energi Prot. Kolh. Fett
748 27 127 16
13% 68% 20%

Typisk middag 3 timmar senare. Vid 17-tiden.
Spaghetti (okokt) 125 g
Köttfärs 125 g
Krossade tomater 200 g
Lök 25 g
Ketchup 20 g

Energi Prot. Kolh. Fett
721 42 106 15
23% 59% 18%

Kvällmål

Odefinierat. Oftast några Schulstad fibertoast. Ibland något frukt.
De dagar det är styrketräning kan det bli en drink med 30 g protein och 40 gram malto.

Totalt på dagen exkl kvällsmaten.

Energi Prot. Kolh. Fett
2520 103 424 46
16% 67% 16%

Nu till funderingarna.
Jag tycker det verkar vara på tok för högt på kolhydraterna.
Dessutom måste ju den glykemiska belastningen vara hög med så pass kolhydratrika mål (de två första)
Vad kan sockersuget bero på? Ovanstående?

Kom igen med lite tankar och funderingar nu!

//Jocke

z_bumbi
2005-01-10, 10:11
Lite mat vs väldigt mycket träning/kroppsarbete.

Lite fett.

Protein är på gränsen för en som styrketränar med mål att växa men annars bra.

Kolhydraterna ser bra ut med tanke på aktivitetsnivån.

Kvällsmålet bör inte bara vara frukt eller bröd utan mer som en vanlig måltid.

joa
2005-01-10, 10:31
Hon har bara 12 vakna timmar och skall hinna med en hel del på den tiden. Bättre mat på kvällen håller jag med om. Även fettet.
Tycker målen hon äter är ganska stora. I alla fall de två första.
Splitta upp det lite mer?

Kan tillägga att hon gått upp lite på slutet med denna kosthållning. Aktivitetsnivån har varit lite lägre pga av isifa ridvägar.

Jag opponerar mig bla mot 150 g lingonsylt till frukosten. Högt GI på morgonen kanske kan vara boven till sockersvängningarna!?

//Jocke

koi
2005-01-10, 11:24
funderingar,

har hon precis börjat äta p-piller (mindre än ett år sen)? tjejer som påbörjat p-pillerkur får ofta en hög hormonhalt som gör att de har svårt att gå ner i vikt, eller rentav går upp i vikt utan anledning.

hur hårt kör hon gympassen? det hon går upp kan ju vara muskler :).

Scratch89
2005-01-10, 11:33
funderingar,

har hon precis börjat äta p-piller (mindre än ett år sen)? tjejer som påbörjat p-pillerkur får ofta en hög hormonhalt som gör att de har svårt att gå ner i vikt, eller rentav går upp i vikt utan anledning.

hur hårt kör hon gympassen? det hon går upp kan ju vara muskler :).



ja äter hon inte mer än vad hon gör av med så går hon inte upp i fettmängd. P-piller har jag hört kan göra så att man går upp i vikt, men då är det inte fettmängd...
Muskelmassa är ju inte så mycket, en normal person som kör hårt kanske lägger på sig 2 kg på ett år... :booty:

koi
2005-01-10, 11:46
ja äter hon inte mer än vad hon gör av med så går hon inte upp i fettmängd. P-piller har jag hört kan göra så att man går upp i vikt, men då är det inte fettmängd...
Muskelmassa är ju inte så mycket, en normal person som kör hårt kanske lägger på sig 2 kg på ett år... :booty:

muskelmassa, sant :em: , men p-piller kan ju göra så att det ser ut som att det är fett. kännt massa tjejer som lagt på sig en del kg utan någon direkt anledning, samma kost + tränings som tidigare, och konstanterat av läkare för att det var pga. piller. :smokin:

joa
2005-01-10, 11:58
Piller har inget med saken att göra och hon kör hårt.
Fler tankar på inledande frågeställning?

//Jocke

z_bumbi
2005-01-10, 13:45
Jag opponerar mig bla mot 150 g lingonsylt till frukosten. Högt GI på morgonen kanske kan vara boven till sockersvängningarna!?

//Jocke


Jag hittar inget högt GI i frukosten så det är inte skälet i alla fall..

vega
2005-01-10, 13:59
Hon kan alltid prova att börja äta kromtabletter. Det kan hjälpa mot sötsuget.
Om jag går till mig själv så är jag ganska känslig mot kolhydrater, och ju mer kolhydrater jag äter detsto mer vill jag ha. Hon kanske ska lägga till mer protein, och ta bort lite av kolhydraterna, men inte sänka kcal för det.
Frukosten ser ganska stor ut, kan hon inte dela den i två måltider innan lunchen?

joa
2005-01-10, 14:02
GI:t på de individuella livsmedlen kanske inte är så högt, men den glykemiska belastningen borde ju bli hög pga av det höga kolhydratintaget.
Krom är beställt. Fast det förutsätter ju att hon har krom"brist". Får se om det hjälper lite.

Myrinea
2005-01-10, 14:55
Jag är själv en tjej som är väldigt känslig för blodsockerfall och måste äta var tredje timme för att inte bli låg och på grinigt humör. :em:

Jag skulle inte ha mått bra på hennes kostupplägg och skulle alldeles säkert ha sockersug dagligen. De livsmedel jag skulle ha valt att plocka bort är:
fibertoasten (äta bröd med hela korn istället, t.ex. schulstads balansbröd eller rågkärnebröd)
lingonsylten (så mycket socker! tärna i ett äpple i gröten istället)
båda muslisorterna (innehåller socker och torkad frukt)
russinen (som socker för hjärnan)

Sen skulle jag ju minska pastaportionen till hälften och kanske helst välja fullkornspasta. Men framförallt så skulle jag minska portionerna per ättillfälle! D.v.s. dela upp på fler måltider med max 500-600 kcal/gång. Något annat jag skulle ha ändrat på är att öka på proteinintaget och minska på kolhydraterna. Genom att äta mycket protein och bara välja kolhydrater med lågt GI (utom efter träningen) så har jag absolut inga problem att hålla mitt sockersug borta.

Alltså:
1. Minska antalet kalorier/måltid
2. Ät flera små måltider
3. Minska kolhydraterna och då ffa de jag nämnt ovan (för iallafall jag triggar igång mitt sockersug med dessa)
4. Öka proteinintaget!


Kan tillägga att jag själv varit väldigt aktiv inom häst så jag vet hur mycket kroppsligt arbete det kan bli. :cool:

Nadja
2005-01-10, 19:54
Hon kan alltid prova att börja äta kromtabletter. Det kan hjälpa mot sötsuget.
Om jag går till mig själv så är jag ganska känslig mot kolhydrater, och ju mer kolhydrater jag äter detsto mer vill jag ha. Hon kanske ska lägga till mer protein, och ta bort lite av kolhydraterna, men inte sänka kcal för det.
Frukosten ser ganska stor ut, kan hon inte dela den i två måltider innan lunchen?

Instämmer gällande måltidernas storlek. Sprid det totala kcalintaget på fler måltidstillfällen.

Personligen tycker jag det är svårt att känna att man blir mätt av bröd- även om det är grovt och "nyttigt". Jag upplever det som att man får mer energi av att äta samma energimängd från potatis, ris eller pasta. Fullkornvarianterna passar för många, själv håller jag mig till "de vita" och jag har inga särskilda problem vare sig m vikten eller blodsockret.

Dock hade jag extrema blodsockerfall när jag bara åt 3 måltider och åt mkt (nyttigt) bröd.

Det gäller att din flickvän finner ett matupplägg som passar henne. Gillar man bröd är det inte så smart att helt utesluta det. Då överäter man bara när man väl "får" eller inte kan stoppa suget.

Lycka till! /Nadja

joa
2005-01-11, 10:00
Tackar så långt. Skall prova att lägga upp ett nytt schema.
Dock är det inte så populärt att äta mindre portioner. "Då kommer jag ju att vara konstant hungrig" :D
Det blir nog till att prova i alla fall. Tror inte man blir hungrigare för det samt att man får stabilare blodsocker och insulinnivåer.

//Jocke

vega
2005-01-11, 10:57
Hon kommer kanske att känna hunger de första dagarna eller så för magsäcken blir ju inte "full" på samma sätt som innan, men efter ett tag vänjer sig magsäcken och hon blir mätt av mindre. Så att äta runt vart tredje timme är bra, i o m att som du säger hon får stabilare blodsocker och insulinnivåer.