handdator

Visa fullständig version : Kroppsbyggare och hundar


Sidor : [1] 2

AFanatic
2005-01-10, 00:42
Jo jag har haft djupa funderingar över det här att hundar verkar vara no.1 hos byggare...Är det så? Och om det är så varför skaffar byggare hundar? Och inte reptiler, hamstrar eller något annat djur.

Det är ju sällan så att: "jo jag ska träna rygg sen...ska bara mata fiskarna först." Utan det är alltid: "Morronpromenad med hunden/hundarna och ikväll fett ryggpass! yeah!" Lite grovt sammanfattat.

Menigar
2005-01-10, 00:43
De vill ha sällskap i den läskiga skogen på morgonpromenaderna.

Rockhard
2005-01-10, 00:44
Morronpromenad med hunden/hundarna och ikväll fett ryggpass! yeah!" Lite grovt sammanfattat.

Kanske just därför. Tråkigt å gå morronpromenad ensam...

Bolio
2005-01-10, 00:48
Jo jag har haft djupa funderingar över det här att hundar verkar vara no.1 hos byggare...Är det så? Och om det är så varför skaffar byggare hundar? Och inte reptiler, hamstrar eller något annat djur.

Det är ju sällan så att: "jo jag ska träna rygg sen...ska bara mata fiskarna först." Utan det är alltid: "Morronpromenad med hunden/hundarna och ikväll fett ryggpass! yeah!" Lite grovt sammanfattat.

Ja, och antingen är det den jättehårde byggaren som vill ha en pitbull, rottis, dobbis eller liknande ras som passar ihop med hans personlighet, eller så är det den grove byggaren med lite mjukare sida som skaffar en Chihuahua...

AFanatic
2005-01-10, 00:54
Haha jag är allvarlig.

Skaffar man hund bara för morgonpromenader så är det väl inte speciellt genomtänkt...

bolio: Tanken har slagit mig...men känns lite avslagen.

Arnesson
2005-01-10, 00:57
Många av de som skaffar hundar för att det är "ballt" o dyl, tar faktist bra hand om hundarna. Tar ansvar mm.

Så då kanske det inte spelar någon roll varför de skaffar dem?

bara en tanke...

no1fitness
2005-01-10, 01:00
Jag har alltid älskat katter och hundar. Men eftersom jag är allergisk mot katter så har det blivit hundar istället. Kan ju inte säga att jag skaffat hund pga morgonpromenaderna, då jag oftast hellre vill gå ut utan hundarna då de beter sig väldigt illa när de är ute nu under sina "hormonår"... :smash:

Jag är ju ingen kroppsbyggare heller, men... :D

AFanatic
2005-01-10, 01:01
Finns det inga vetenskapliga undersökningar på sånt här? :D

Jag är faktiskt ute efter motiv, mer på det psykologiska planet.


Eller är det så simpelt med allt annat:

Byggare på 80-talet hade midjeväska....blev hardcore...blev sympol för byggare...därför ska man ha det?!

Herkulez
2005-01-10, 01:03
tror inte det är mer vanligt bland byggare att skaffa hundar än vanliga svensons.

AFanatic
2005-01-10, 01:04
Anna: Nä men du är involverad i kroppsbyggarkulturen så att säga ;)

Prankie
2005-01-10, 01:07
Det är lättare att gosa med en hund än en tjej under diet. :D

AFanatic
2005-01-10, 01:07
tror inte det är mer vanligt bland byggare att skaffa hundar än vanliga svensons.


Mm nä dogs är ju populära...Kanske inte finns ngn skillnad.










:sleep: Onödig tråd? :laugh:

AFanatic
2005-01-10, 01:11
Det är lättare att gosa med en hund än en tjej under diet. :D

:laugh:

Vill du utveckla?

Prankie
2005-01-10, 01:13
:laugh:

Vill du utveckla?

Med mindre mat är man allmän sur och det är inte lätt för en tjej att klara av humöret i 3-4 månader. ;) En hund är lojal i vått och torrt. :D

AFanatic
2005-01-10, 01:20
Med mindre mat är man allmän sur och det är inte lätt för en tjej att klara av humöret i 3-4 månader. ;) En hund är lojal i vått och torrt. :D


Men sätt tjejen på diet oxå då. :thumbup:

no1fitness
2005-01-10, 01:25
För mig tror jag inte att det finns någon speciell orsak till att vi skaffat hund, annat än att jag är hundvän. :love:
De är som mina barn nu... :love:

Jense
2005-01-10, 01:36
alt sätta tjejen i koppel.

näe.

mmmmmm.. foooood

Loke
2005-01-10, 05:15
Haha jag är allvarlig.

Skaffar man hund bara för morgonpromenader så är det väl inte speciellt genomtänkt...

bolio: Tanken har slagit mig...men känns lite avslagen.

Bättre det än att skaffa hund bara för att ungarna gnäller om det... Eller för att valpar är så söta... Eller för att hamstern dog... Eller nåt annat skäl som de flesta familjer använder att skaffa hund ;)

Det kanske är så att hundar och bodybuilders har ungefär samma intressen: Att träna, äta och sova. Är man dessutom extremt hardcore som vissa här på forumet så kanske en hund är den enda vän man kan få... ;)

Tolkia
2005-01-10, 07:44
Ja, och antingen är det den jättehårde byggaren som vill ha en pitbull, rottis, dobbis eller liknande ras som passar ihop med hans personlighet, eller så är det den grove byggaren med lite mjukare sida som skaffar en Chihuahua...
Skall man ha fördomar när det gäller rasval (och efter att ha hört resp. sett en del exempel är jag pinsamt nog böjd att ha det, även om de inte är "absoluta") skulle jag snarare vilja påstå att det är killen (jo, det verkar oftast vara killar) som VILL VARA alternativt hemskt gärna VILL ATT HANS KOMPISAR SKALL TRO ATT HAN ÄR den "jättehårde" byggaren som anser att det som gemene man kallar "hundar" kan delas in i "riktiga" HUND-raser, pitbull, rottweiler, dobermann, samt möjligen hovawart och grand danois, och förvuxna råttor (alla mindre och "mjukare" hundar). Vad de kallas av "hundfolk" är fäöga smickrande ... ;). Jag vet ett par "riktiga (min åsikt, naturligtvis) tuffingar" som stoltserar med exemplar av så föga imponerande raser som mops, golden retriever och shetland sheepdog - men de har också självkänsla så att de klarar sig ändå, och behöver inga extra *****förlängare ...
Nota bene att det absolut inte bara är "byggare" som tror att de verkar "tufftare" om de har en "tuffare" hundras, även om det kanske blir övertydligt just här. F.ö. är det lite synd, eftersom man inte nödvändigtvis blir en god hunddressör för att man är eller skulle vilja verka "tuff" men "tuffa" hundraser (typ rottweiler, hovawart) faktiskt i regel ÄR just "tuffa" att fostra och inte bara "tuffa i allmänhetens ögon" ... resultatet blir alltför ofta ett som varken gör hunden eller hundägaren (eller någon i deras närmaste omgivning ...) speciellt glada.

mmartin
2005-01-10, 08:03
he he, ja tyvärr förknippar nog många hundrasen efter vad de själva tror "sig" vara, tex tuff a`la pitbull..

Intressant kuriosa är att en tax har 3ggr(!!!) hårdare klipp i käften än en schäfer, trots det tror jag inte folk är speciellt rädda att gå fram och "gosa med den snälla lilla taxen".. Dessutom en otrolig envishet som endast matchas av terrier- släktet..

Dock ska man även säga det att hundar BLIR vad ägarna gör de till, dvs är en dobbis, pitbull eller dylikt aggressiv och allmänt sjuk, då kan man ge sig f-n på att ägaren är lika blåst också.

Absolut pålitligaste och snällaste hunden jag träffat (sett och träffat MASSOR) var en dobbermann på 55 kg...

Dock är jag riktigt sugen på en engelsk bulldog, vilken härlig hund! synd man knappt ser några sådan längre.

z_bumbi
2005-01-10, 08:35
Intressant kuriosa är att en tax har 3ggr(!!!) hårdare klipp i käften än en schäfer, trots det tror jag inte folk är speciellt rädda att gå fram och "gosa med den snälla lilla taxen".. Dessutom en otrolig envishet som endast matchas av terrier- släktet..

Det är en viss skillnad på en tax och några av de större hundarna vad gäller kroppsvikt, även om taxar är skarpa så slänger de inte omkring med folk på samma sätt som en större hund kan göra.

Dock är jag riktigt sugen på en engelsk bulldog, vilken härlig hund! synd man knappt ser några sådan längre.

Jag tycker det är tur att man inte ser så många med tanke på hur dåligt de hundarna mår, det är en hundras man bör lägga in lite andra gener i igen..

pellepedal
2005-01-10, 09:33
Tacka vet jag New Foundland.
Stor, tung och fullkomligt tokig i vatten.
http://user.tninet.se/~sbw533c/bilder/bilder/pika.jpg

mystic[-_-]
2005-01-10, 09:37
Tacka vet jag New Foundland.
Stor, tung och fullkomligt tokig i vatten.
http://user.tninet.se/~sbw533c/bilder/bilder/pika.jpg


:thumbup:

mmartin
2005-01-10, 10:06
Z-Bumbi: Jo absolut är det skillnad på vikten en tax lägger bakom och en, i detta fallet, schäfer. Men det jag ville poängtera var snarare bettet, nämligen hur taxen har ett sätt där den "kopplar" ur käken och låser fast den vilket omöjliggör att man får upp munnen på den.. Pitbullen har för övrigt samma slags bett.

Angående bulldoggen så håller jag inte med. Visst den framavlades i england i syfte för de populära "djurfighterna" men man kan absolut ge den ett underbart och innehållsrikt liv. Den är låg med med korta ben och kraftig kropp, men inte är den invalidmärkt och automatiskt lever dåligt liv för det. Dobberman, pitbull och en del mastiffer är ju andra exempel på framavlade raser, men de klarar sig utmärkt likaså (förutsatt en lämplig ägare).

Mvh

z_bumbi
2005-01-10, 10:26
Angående bulldoggen så håller jag inte med. Visst den framavlades i england i syfte för de populära "djurfighterna" men man kan absolut ge den ett underbart och innehållsrikt liv. Den är låg med med korta ben och kraftig kropp, men inte är den invalidmärkt och automatiskt lever dåligt liv för det. Dobberman, pitbull och en del mastiffer är ju andra exempel på framavlade raser, men de klarar sig utmärkt likaså (förutsatt en lämplig ägare).

Mvh

Kejsarsnitt för att föda samt väldigt stor risk för andningsbesvär räknas inte som problem för bulldoggar?

Alla raser är framavlade så det är inte där problemet startar men att fortsätta avla en ras på samma stam fast den har stora problem är inte så smart i mina ögon. Man har i alla tider avlat vidare på de hundar man haft men de senaste åren med rasstandard mm så har man låst många raser i ett för hundarna mindre bra sätt att avla.
De hundar som varit poplärast (schäfer t ex.) har ju råkat illa ut pga av usla uppfödare (man har avlat på hundar med höftproblem t ex.) men jag tycker inte en hund som man måste operera mamman för att den ska kunna födas är så särskilt bra avlad den heller.

Nitrometan
2005-01-10, 13:32
Jag tycker att hundaveln har spårat ur. De flesta raser avlas på ett alldeles för litet genetiskt urval. Men det är bara min åsikt.

Metal_boy_
2005-01-10, 13:42
min grymma

Bjorne
2005-01-10, 13:44
Vilka hundraser av model större lever länge (12+ år)?

Herkulez
2005-01-10, 13:59
Z-Bumbi: Jo absolut är det skillnad på vikten en tax lägger bakom och en, i detta fallet, schäfer. Men det jag ville poängtera var snarare bettet, nämligen hur taxen har ett sätt där den "kopplar" ur käken och låser fast den vilket omöjliggör att man får upp munnen på den.. Pitbullen har för övrigt samma slags bett.



Mvh
ännu en myt om PB, pitbullen KAN INTE låsa fast käken, betvivlar även att taxen kan göra det

Muaytudd
2005-01-10, 14:02
Pb har väll ett saxbett precis som en schäfer har jag för mig. Eller?

mmartin
2005-01-10, 14:07
Kejsarsnitt för att föda samt väldigt stor risk för andningsbesvär räknas inte som problem för bulldoggar?

Alla raser är framavlade så det är inte där problemet startar men att fortsätta avla en ras på samma stam fast den har stora problem är inte så smart i mina ögon. Man har i alla tider avlat vidare på de hundar man haft men de senaste åren med rasstandard mm så har man låst många raser i ett för hundarna mindre bra sätt att avla.
De hundar som varit poplärast (schäfer t ex.) har ju råkat illa ut pga av usla uppfödare (man har avlat på hundar med höftproblem t ex.) men jag tycker inte en hund som man måste operera mamman för att den ska kunna födas är så särskilt bra avlad den heller.


Hej igen! ;)

Nja, om vi börjar med att alla MÅSTE födas genom kejsarsnitt, så är det inget jag har hört något om eller känner till, detta trots att jag umgås med väldigt djurkunnigt folk. Hade varit kul om du hade en källa på det?

Angående andningsproblem så visst förekommer det men största problemet som bulldoggar är hos veterinär för är fukteksem och då främst i hudvecken. Dock helt i onödan då detta enkelt kan förebyggas av ägarna. Detta kan jag också tillägga inte är rasrelaterat utan förekommer ganska flitigt på många raser..

Att man avlar "sönder" raser som du nämner ÄR ett stort problem och precis som du skriver är det schäfern som är, tyvärr, värst ute nu. Höftproblem är vanligt precis som du skriver men största problemet för schäfrarna just nu är att så många drabbas av allergier av olika slag samt även hudproblem som ökat sista tiden.

Detta fenomen med "sönderavling" var ju stort problem för st.bernard hundarna förr (kanske populariteten påverkades av båtsman i salt kråkan??) och schäfern nu, gissningsvis är rottweilern nästa ras att avlas för mycket och fel på.

Men nej, bulldoggen är en skönhet och jag ser inga "fel" med att skaffa och sköta en som en ängel :angel: dock har jag inte rätt tid för den just nu så jag får lägga det lite på is.

Vad har du själv för ras att prisa då?

mvh :thumbup:

Garnax
2005-01-10, 14:15
Hund är ett roligare djur än t.ex fiskar eller hamstrar.

Och dom kan följa med på promenader osv...ett plus.

Katter hör hemma 6 meter under jordet...jävla vidriga otyg...

TCOR
2005-01-10, 14:27
Har en riktig monster-vovve..... en "wavva" oslagbart sällskap... dock ej så lämplig vid prommisar... dom pallar inte långa sträckor med sina småben =)
Har en Flat coated retriever för prommis-ändamålet...... men det är kul när man kommer hem att det alltid är nån som är glad :thumbup:

Loke: (3x^2)+6, eller förenklat: 3((x^2)+2) :D

Eder TCOR

Jense
2005-01-10, 15:10
byggare köper Pb, amstaff, mixraser osv, eller ambull som jag har påå min bild, för att de har muskler och är rippade. förfan. (HUNDRARNA JA)

ni är så korkade "som speglar det man tror man är" okej, duktigt av er *klappa på huvudet*

mmartin
2005-01-10, 16:39
:D naturligtvis KAN hundarna släppa om de själva VILL sina bett, naturligtvis.

Och jo det med käkarna är helt sant tax och pitbull är exempel på det, hur det blivtit så vet jag ej, om det är nått som blivit pga av den drastiska avling eller naturligt låter jag vara osagt.
Det är inte heller "anatomiskt omöjligt" på nått sätt eftersom det är ett VÄLDIGT vanligt fenomen inom djurvärlden. Bland hundar är det ovanligt men kolla tex reptiler där flera ormarter (constrictorer, viperor) och ödlearter (merinae) har det som bett.

Och att en liten hund "besegrade" en större hund är inte heller konstigt som skrivaren här över skrev eftersom hundar i strid siktar på könet och efter det halsen (angående hund vs hund) en stor hund har därmed stora problem mot mindre hundar som på ett mycket enklare och smidigare sätt får grepp och hugg på sin motståndares kön och hals. Och större hundar har som jag skrivit inte alltid ett hårdare bett heller för den delen.

Belive it or..not. :cool:

bubbe
2005-01-10, 19:11
Jo visst är det sorgligt, folk som skaffar hund dom inte kan behärska, sorgligt både för hunden och ägarna. Allt för man ville så mycket, men inte kunde.

Själv har jag en super soft golden, kan springa som en tok och brotta ner andra hundar (om jag tillåter henne att busa). Men jag kan kontrollera när det behövs, tex vid promenader när man får möte av andra hundar osv.

Själv vet jag inte så mycket om hundkamp, men dom rykterna man har hört låter inget vidare, fyfy på dom ägarna.

bubbe
2005-01-10, 19:22
OT: apropå tax och starka käftar, jag kan bekräfta att så är fallet, åtminstånde sa mitt vänster ben det till mig.

Gillar inte taxar efter den upplevelsen.

Megatuttarna
2005-01-10, 19:52
Vilken är den mesta lydiga, intelligenta och samtidigt starkaste hunden?

Själv funderar jag starkt på att köpa en gullig mops, det är bara det att resten av familjen är emot det hela.

Jense
2005-01-10, 19:54
Vilken är den mesta lydiga, intelligenta och samtidigt starkaste hunden?

Själv funderar jag starkt på att köpa en gullig mops, det är bara det att resten av familjen är emot det hela.


ambull!! sm på bilden visad. starkaste hunder överlag.

30cm
2005-01-10, 20:11
Jag tycker chihuahua verkar härlig. Skulle skaffa en sån om det inte begränsade livet så mycket. Man ser större och biffigare ut om man har en klen liten råtta brevid sig.

Megatuttarna
2005-01-10, 20:14
Jag tycker chihuahua verkar härlig. Skulle skaffa en sån om det inte begränsade livet så mycket. Man ser större och biffigare ut om man har en klen liten råtta brevid sig.

Fy fan vad kul att ha en sån rackare som man leker med varje dag. Är de svårskötta?

emmzan
2005-01-10, 20:16
Hej igen! ;)

Angående andningsproblem så visst förekommer det men största problemet som bulldoggar är hos veterinär för är fukteksem och då främst i hudvecken. Dock helt i onödan då detta enkelt kan förebyggas av ägarna. Detta kan jag också tillägga inte är rasrelaterat utan förekommer ganska flitigt på många raser..



Hur förebygger du effektivt veckpyodermin?

Luftvägsproblemen är ju jäkligt obehagliga eftersom en varm sommardag med lite lek kan ge orsak till svåra andningsproblem och chocktillstånd hos bulldogg och andra plattnästa raser.

Bingo
2005-01-10, 20:29
En hane jag hade hemma ett tag t.ex. kunde man inte gå ut och promenera med. Fick han syn på en annan hund blev han helt galen. Däremot kunde en tjuv göra inbrott i huset och han skulle nog bara gått fram och slickat på tjuven.Men va bra! Hundar behöver bara vara snälla mot människor. Att de tycker att det är roligt att slåss med andra hundar och inte förstår att kampen bara är ett sätt att etablera rang och att kampen är slut när en av hundarna ger sig är inget att bry sig om. Fan, även en kamphund har väl rätt till lite självförverkligande!?

TCOR
2005-01-10, 21:05
Megatuttar: Dom är grymt lättskötta, om man lär dom från det dom är valp kan man lära dem att gå på låda som en katt...... iofs så tar det typ 2 minuter att rasta dem.... en sak som kanske inte alla vet är att wavver har terrier-temprament dvs.... dom är mkt uppkäftiga och skäller ut andra hundar är ganska vanligt..... dock är dom mkt gosiga och sällskapliga..... de är ruskigt tillgivna, enligt mig den ultimata hunden OM man är ute efter en hund man ska ha som sällskap

Flygplan
2005-01-10, 21:30
På tal om kamphundar; Dogo Argentino.
Jag vill veta mer om den, förutom det som står på SKKs hemsida o liknande.

Jag vet att den är framavlad från den bästa kamphunden någonsin, vilket jag glömt namnet på.

Dom ser så sjukt bra ut alltså...
Såå, någon som har erfarenhet Dogo Argentino?

z_bumbi
2005-01-10, 21:36
På tal om kamphundar; Dogo Argentino.
Jag vill veta mer om den, förutom det som står på SKKs hemsida o liknande.

Jag vet att den är framavlad från den bästa kamphunden någonsin, vilket jag glömt namnet på.

Dom ser så sjukt bra ut alltså...
Såå, någon som har erfarenhet Dogo Argentino?

De är söta på bild i alla fall även om jag skulle tveka att ha en så stor hund av rent praktiska skäl.
Något om rasens egenskaper har jag inte hört specifikt men var det inte vakthundar som man använde på gårdarna i Argentina och ingen kamphund? Den är ju inte byggd som någon utpräglad kamphund i alla fall.

Flygplan
2005-01-10, 21:41
De är söta på bild i alla fall även om jag skulle tveka att ha en så stor hund av rent praktiska skäl.
Något om rasens egenskaper har jag inte hört specifikt men var det inte vakthundar som man använde på gårdarna i Argentina och ingen kamphund? Den är ju inte byggd som någon utpräglad kamphund i alla fall.

Okej..
Nej alltså jag menade inte att Dogo argentino är en kamphund utan att hunden som användes som grund för att få fram Dogon ansågs vara den bästa kamphunden, men den är tydligen nästan helt utdöd nu.

Jag trodde inte att den va så stor faktiskt, har liksom bara sett den på bild. Så det är bra och höra vad andra tycker.

Jense
2005-01-10, 21:50
http://www.moloss.com/001/breed/def/d002/

dogo argentino!

z_bumbi
2005-01-10, 21:53
Okej..
Nej alltså jag menade inte att Dogo argentino är en kamphund utan att hunden som användes som grund för att få fram Dogon ansågs vara den bästa kamphunden, men den är tydligen nästan helt utdöd nu.

Jag trodde inte att den va så stor faktiskt, har liksom bara sett den på bild. Så det är bra och höra vad andra tycker.

http://www.dogo.org/images/MVC-006F.JPG

Mankhöjd på 70 cm för hanar är ganska stort :D och även om de inte väger så mycket så är det inte så mycket fett på dem.
http://www.dogo.org/
http://www.dak.nu/

Spy148
2005-01-10, 22:06
Vad är skillnaden mellan en PB och en Ambull då?

Grisen
2005-01-10, 22:07
Okej..
Nej alltså jag menade inte att Dogo argentino är en kamphund utan att hunden som användes som grund för att få fram Dogon ansågs vara den bästa kamphunden, men den är tydligen nästan helt utdöd nu.

Jag trodde inte att den va så stor faktiskt, har liksom bara sett den på bild. Så det är bra och höra vad andra tycker.

Den är framavlad för jakt och den kommer från flera raser. Den du tänker på heter någontong med "The fighting dog of Corbarara" (kommer inte ihåg).

Flygplan
2005-01-10, 22:11
Den är framavlad för jakt och den kommer från flera raser. Den du tänker på heter någontong med "The fighting dog of Corbarara" (kommer inte ihåg).

Just fan, så heter den ja! :)

Tolkia
2005-01-10, 22:13
Själv funderar jag starkt på att köpa en gullig mops, det är bara det att resten av familjen är emot det hela.
Mopsar är hur coola som helst; dock skall man se till att ta en valp från en seriös uppfödare (gäller i och för sig alla raser) just för att minska risken för t.ex. luftvägsproblem p.g.a. ännu mer "för platt" näsa. Dock vet jag inte om de bara är så gulliga; i regel är det ju så att viljan/självuppfattningen och den fysiska storleken är omvant proportionella mot varandra hos hundar ... å andra sidan är det rätt kul med hundar som det är, som man ibland säger, "mycket hund i" (vi hade en Norfolk terrier när jag var i tonåren; det var s.a.s. väldigt mycket hund per kilo).

Bolio
2005-01-10, 22:17
Den är framavlad för jakt och den kommer från flera raser. Den du tänker på heter någontong med "The fighting dog of Corbarara" (kommer inte ihåg).

Fighting dog of Cordoba.

Och jag kan säga såhär, är ni intresserade av Dogo Argentino, skaffa American Bulldog istället. Dogos i Sverige är skitavlade. Och vill man ha en bra AB skaffar man ingen från redneck kennel's här i landet, utan från t.ex. True Grit kennel's. Om man vill ha Scott-type AB alltså och inte Bully eller Johnson, men Scott är bäst.

Bolio
2005-01-10, 22:17
Du rasade nu typ 2000 placeringar på listan över människor jag hyser respekt för. *avsmak*

allan

;) *kram*

Jense
2005-01-10, 22:22
ja skaffa amreican bulldogs.. så kan vi prata om dom i en tråd :D



sugen på en cane courso också. fast det är nog lite long shot

Bolio
2005-01-10, 22:27
ja skaffa amreican bulldogs.. så kan vi prata om dom i en tråd :D



sugen på en cane courso också. fast det är nog lite long shot

AB owns, CC sux däremot. AB är precis som pitbulls i mentaliteten. Enligt Tim Farnetti (en legend inom AB) fick pitbullen sin gameness från den gamla bulldogen, vilket jag inte tror, min högst kvalificierade gissning är att ABn är en blandning av J.P Colbys hundar på 1910-talet och en del andra hundar, alltså pitbull.blandningar som sedan kom att bli "gårdshundar". Däremot har vissa hogcatch-hundar extrem och uppenbar gameness, jag har till och med hört om ABs som varit dead game. Läste i Scotts egen bok att en 4 månader gammal AB-tik slogs mot ett vildsvin så länge att hon dog, och hon gav inte upp. DET är gameness.

Jense
2005-01-10, 22:32
AB owns, CC sux däremot. AB är precis som pitbulls i mentaliteten. Enligt Tim Farnetti (en legend inom AB) fick pitbullen sin gameness från den gamla bulldogen, vilket jag inte tror, min högst kvalificierade gissning är att ABn är en blandning av J.P Colbys hundar på 1910-talet och en del andra hundar, alltså pitbull.blandningar som sedan kom att bli "gårdshundar". Däremot har vissa hogcatch-hundar extrem och uppenbar gameness, jag har till och med hört om ABs som varit dead game. Läste i Scotts egen bok att en 4 månader gammal AB-tik slogs mot ett vildsvin så länge att hon dog, och hon gav inte upp. DET är gameness.

ah ok. varför suxarzorz cc?

AB är som en större version av PB!

och en 4 månaders tik lixom. då är den bara en liten valp .. så det va game helt klart

Flygplan
2005-01-10, 22:41
Nu när vi ändå har en massa hundexperter i tråden.. Vad säger ni om dobermann?

Inte hur "grym" den är som fightinghund, utan hur den beteer sig och sånt.

Jet
2005-01-10, 22:41
http://www.deviantart.com/view/11454716/

Titta på denna .....

mini
2005-01-10, 22:57
Nu när vi ändå har en massa hundexperter i tråden.. Vad säger ni om dobermann?

Inte hur "grym" den är som fightinghund, utan hur den beteer sig och sånt.

http://www.dobermannklubben.com/

Många dobbisar idag är ganska nervklena.
Vad vill du göra med din hund? Det är första frågan för att hitta en passande ras. Stirra dig inte blind på utseenden och rykten.

mmartin
2005-01-10, 22:57
Nu när vi ändå har en massa hundexperter i tråden.. Vad säger ni om dobermann?

Inte hur "grym" den är som fightinghund, utan hur den beteer sig och sånt.


Dobbermann är underbar hund, sitter själv hundvakt(kanske han som sitter människovakt iof :D ) åt en stor hane på 55 kg. Han är antagligen den mest pålitliga och trevligaste hund jag sett/träffat. Jobbat inom yrket och har vänner och bekanta som är allt från hunduppfödare till veterinärer så en och annan ras och hund har jag träffat. Rekommenderas varmt så länge syftet är att ha en vänn inte en som ska slåss åt en själv.

Dock ganska krävande rent motionsmässigt då man vill de ska må så bra som möjligt, då de är i behov av stor motion...

Bolio
2005-01-10, 23:29
ah ok. varför suxarzorz cc?

AB är som en större version av PB!

och en 4 månaders tik lixom. då är den bara en liten valp .. så det va game helt klart

Vet inte, jag har träffat en del CC, det känns som att de inte är helt mentalt stabila ibland. Lite för lata och osportiga för min del. Jag gillar APBT och AB bäst. De ABs jag träffat har i varenda en av fallen varit IMHO perfekta hundar. Extremt lojala, människokära, stabila, starka, snabba, envisa och samtidigt rädda om sina ägare. Dessutom finns det inget snyggare än en snygg AB. Eller jo, en snygg PB :)

STP's Gr.Ch. Lukane (en son till Southern Kennel's Gr.Ch. Mayday ROM)
http://www.geocities.com/diamante932000/dog7.jpg

Bootcamp's Ch(?) Dirty!
http://img88.exs.cx/img88/8043/bootcampsdirty1xw.jpg

Och världens snyggaste och genom tiderna bästa hund: Garner's (V&R's) Ch. Chinaman ROM:

http://www.gamedog.info/photos/Chinaman.jpg

Kolla bara på linjerna på den hunden, hur den är uppbyggd.

Bolio
2005-01-10, 23:36
Nu när vi ändå har en massa hundexperter i tråden.. Vad säger ni om dobermann?

Inte hur "grym" den är som fightinghund, utan hur den beteer sig och sånt.

Det beror på vad vilka linjer det är på hunden, vilken uppfödare, hur den är avlad och hur meriterad hundarna i stamtavlan är. Och Dobermann Pinscher är ingen fightinghund. Den har ingen chans i hundkamp då det är en vakthund och inte en kamphund.

Megatuttarna
2005-01-11, 00:04
Vilken är den farligaste hunden som finns då?

Kan den göra mos av en människa eller är en fullvuxen man kapabel att försvara sig själv? Många säger att en vovve kan döda en människa men det är så jävla svårt att få ett grepp om det. En person som skakar av rädsla för att mista livet kan ju ha ihjäl en hund om det var absolut nöd vill man tro.

Pez
2005-01-11, 00:07
Vilken är den farligaste hunden som finns då?

Kan den göra mos av en människa eller är en fullvuxen man kapabel att försvara sig själv? Många säger att en vovve kan döda en människa men det är så jävla svårt att få ett grepp om det. En person som skakar av rädsla för att mista livet kan ju ha ihjäl en hund om det var absolut nöd vill man tro.
Finns ju en del luriga raser modell större/kralligare som används/avlats för att skydda boskap mot rovdjur.. med ett snett psyke i en sån jycke är nog inte att leka med.

Herkulez
2005-01-11, 00:07
http://www.deviantart.com/view/11454716/

Titta på denna .....
Tack så hemskt mycket för den länken, hamnade bland mina favoriter


Avskyr alla AS som håller på med hundkamp, mycket tack vare er jävla idioter som PB har fått dåligt rykte, skulle jag kunna så hade jag mer än gärna gett er samma behandling :insane:

Jense
2005-01-11, 00:08
Vilken är den farligaste hunden som finns då?

Kan den göra mos av en människa eller är en fullvuxen man kapabel att försvara sig själv? Många säger att en vovve kan döda en människa men det är så jävla svårt att få ett grepp om det. En person som skakar av rädsla för att mista livet kan ju ha ihjäl en hund om det var absolut nöd vill man tro.

tja, en 120 kilos mastiff med lite fel i hjärnan kan nog döda dig ganska lätt.

Grisen
2005-01-11, 00:11
Vilken är den farligaste hunden som finns då?

Kan den göra mos av en människa eller är en fullvuxen man kapabel att försvara sig själv? Många säger att en vovve kan döda en människa men det är så jävla svårt att få ett grepp om det. En person som skakar av rädsla för att mista livet kan ju ha ihjäl en hund om det var absolut nöd vill man tro.

Hehe, kul frågeställning. Skulle kunna tippa på att en rottweiler, en american bulldogg eller kanske en dogo argentino skulle kunna vara väldigt farlig p.g.a. deras styrka, storlek och aggressivitet.

Även en pittbull som tränats för att attackera människor skulle vara väldigt farlig för dess enorma kamplust och fysik.

Edit. Perro Dogo Canario tror jag är farligast

Megatuttarna
2005-01-11, 00:12
tja, en 120 kilos mastiff med lite fel i hjärnan kan nog döda dig ganska lätt.

Inte om Ozzy Osbourne - Paranoid spelas. Kommer äta upp hans strupe och gå runt och skratta med levrat blod över hela munnen. :)

Nämen seriöst kan hundar väga 120 pannor?!

Jense
2005-01-11, 00:13
eller en stor dansk som kan ställa sig upp med framtassarna på dina axlar och bita av dig ansiktet. pitbull har ingen chans vad gäller detta ämne, oavsett kamplust.

Jense
2005-01-11, 00:13
Inte om Ozzy Osbourne - Paranoid spelas. Kommer äta upp hans strupe och gå runt och skratta med levrat blod över hela munnen. :)

Nämen seriöst kan hundar väga 120 pannor?!


ja mastiffer väger ofta över 100kg. den tyngsta vägde 165kg.

Herkulez
2005-01-11, 00:15
här är en 215pounds fila, skulle jag känna att jag behöver en hund som skyddar min familj skulle jag skaffa en sån. extremt misstänksamma mot främmande mäniskor och fruktansvärt lojala mot sin familj. http://www.fila.org/images/gabrielWeb(2).jpg

mmartin
2005-01-11, 00:16
Inte om Ozzy Osbourne - Paranoid spelas. Kommer äta upp hans strupe och gå runt och skratta med levrat blod över hela munnen. :)

Nämen seriöst kan hundar väga 120 pannor?!


Inte normalt, slog precis i en uppslagsbok om hundar och där står att den tyngsta hunden är st.bernard på uppemot en 100 kg på en fullvuxen hane. me antar det är generellt så en kastrerad hane som är lite "onormalt" stor kanske, kanske kan hamna lite högre i vikt, så svaret bör bli= nästan.

mmartin
2005-01-11, 00:18
ja mastiffer väger ofta över 100kg. den tyngsta vägde 165kg.


Är du säker??? läser precis ur uppslagsbok för hundar med resultat som står häröver, men alla mina källor verkar ha fel idag så.. :D :angel:

Jense
2005-01-11, 00:19
Inte normalt, slog precis i en uppslagsbok om hundar och där står att den tyngsta hunden är st.bernard på uppemot en 100 kg på en fullvuxen hane. me antar det är generellt så en kastrerad hane som är lite "onormalt" stor kanske, kanske kan hamna lite högre i vikt, så svaret bör bli= nästan.


mastiffer väger ju ofta över 100kg. så jag vet inte vad det där är för uppslagsbok.

ska länka till 165kg-hund

Grisen
2005-01-11, 00:19
ja mastiffer väger ofta över 100kg. den tyngsta vägde 165kg.

Jag håller med om att Mastiffhundar som tränats till extrem människoaggressivitet skulle kunna vara väldigt farliga. Men att de ofta väger över 100 kg är väl en sanning med modifikation.

Yankeee
2005-01-11, 00:20
http://www.susning.nu/Mastiff

"30 månader 63.0 Kg 94.5 Kg"

mmartin
2005-01-11, 00:20
här är en 215pounds fila, skulle jag känna att jag behöver en hund som skyddar min familj skulle jag skaffa en sån. extremt misstänksamma mot främmande mäniskor och fruktansvärt lojala mot sin familj. http://www.fila.org/images/gabrielWeb(2).jpg


mycket vacker hund det där! 215 pounds? vad blir det då?

Grisen
2005-01-11, 00:23
http://www.susning.nu/Mastiff

"30 månader 63.0 Kg 94.5 Kg"

Kanske stämmer..

Yankeee
2005-01-11, 00:24
Kanske stämmer..

Jag tror att de har hittat på.

Herkulez
2005-01-11, 00:25
http://www.susning.nu/Mastiff

"30 månader 63.0 Kg 94.5 Kg"
tyngsta någonsin hette Zorba och vägde hela 140kg...fatta vilken gigant :D

men annars som sagt mellan ca 60-100kg

mini
2005-01-11, 00:26
Hehe, kul frågeställning. Skulle kunna tippa på att en rottweiler, en american bulldogg eller kanske en dogo argentino skulle kunna vara väldigt farlig p.g.a. deras styrka, storlek och aggressivitet.


Rottweiler ligger inte särskilt högt i skärpa. Alla större raser kan vara farliga om man hanterar dem fel. Dock tror jag att varghybrider (olagliga i Sverige) är svårast att socialisera och således farligast.

Tunga molosser, jepp. Rekordet ligger hos en engelsk mastiff som hette Aicama Zorba of La-Susa som var född 1981 och bodde i London. Zorba vägde 155,6 kg och var 94 cm i mankhöjd.

Grisen
2005-01-11, 00:26
Jag tror att de har hittat på.

Jag också.

mmartin
2005-01-11, 00:29
shit rena king kong det där.. :D

En som bor i närheten av mig har två fullvuxna grand danois, ganska mäktig syn när hans flickvän är ute med de två samtidigt :D gick förbi med hunden jag passade, och den 55kg dobbermannen såg nästan ut som en valp i jämförelse...

danois ska väga uppåt 90 kg... :thumbup:

Yankeee
2005-01-11, 00:29
Jag också.

http://mastiff.org/faq/faq.mv#II08c

Jag tror att de hittar på här också.

"Adult males generally run about 160-230 pounds, females are normally between 120-170 pounds. Males over 200 pounds are not too uncommon and a few females reach these weights."

mmartin
2005-01-11, 00:31
mini= ja intressant du nämner det med varghybrider, aldrig hört nån som har en sådan, men är det inte så att det är lagligt med upp till en viss procents dels korsning med varg elle nått sånt?? typ 15%, vet inte alls om detta men tycker mig känna igen lite utav det, hade varit kul och höra om nån vet mer?

Herkulez
2005-01-11, 00:34
mini= ja intressant du nämner det med varghybrider, aldrig hört nån som har en sådan, men är det inte så att det är lagligt med upp till en viss procents dels korsning med varg elle nått sånt?? typ 15%, vet inte alls om detta men tycker mig känna igen lite utav det, hade varit kul och höra om nån vet mer?
Vet en som hade en i stockholm, det var helcool, ignorerade andra mäniskor som ville klappa den men jävla ifall den kände vittring efter gatukök då var det bäst att hålla fast den :D


"Att ha en varghybrid är som att ha en tornado istället för
en inomhusfläkt!" säger rätt mycket om den "hundrasen" :D

Jense
2005-01-11, 00:34
förlåt, 155: Worlds largest dog..... The worlds heaviest as well as longest dog ever recorded was an Old English Mastiff named Zorba. In 1989, Zorba weighed 343 lbs and was 8 feet 3 inches long from nose to tail.

Grisen
2005-01-11, 00:35
http://mastiff.org/faq/faq.mv#II08c

Jag tror att de hittar på här också.

"Adult males generally run about 160-230 pounds, females are normally between 120-170 pounds. Males over 200 pounds are not too uncommon and a few females reach these weights."

Jag också! Vi tycker lika hela tiden, vi kanske ska sätta oss ner för en fika en dag för att vara källkritiska mot internet.


Ta det lungt, jag är less och lura dig aprilo

Jense
2005-01-11, 00:36
min kusiner har 2 great dane i sitt hus. de är så jävla jobbiga just pga storleken. kommer där, feta är dom också, och hoppar upp på en. 80-90kg

mmartin
2005-01-11, 00:36
Vet en som hade en i stockholm, det var helcool, ignorerade andra mäniskor som ville klappa den men jävla ifall den kände vittring efter gatukök då var det bäst att hålla fast den :D


:D ingen bild på den? Faktiskt aldrig sett en(kanske inte konstigt heller) men hade varit ul och höra lite om dem, inbillar mig iaf att de utseende mässigt påminner och liknar schäfern.

Ingen som känner till hur den är lagligt, är det så att vi har hårdare gräns här än utomlands? (givetvis iofs)

mini
2005-01-11, 00:37
mini= ja intressant du nämner det med varghybrider, aldrig hört nån som har en sådan, men är det inte så att det är lagligt med upp till en viss procents dels korsning med varg elle nått sånt?? typ 15%, vet inte alls om detta men tycker mig känna igen lite utav det, hade varit kul och höra om nån vet mer?

10%, eller fem generationer bakåt. Sedan räknas det inte som hybrid längre.

mmartin
2005-01-11, 00:37
min kusiner har 2 great dane i sitt hus. de är så jävla jobbiga just pga storleken. kommer där, feta är dom också, och hoppar upp på en. 80-90kg


Dock ser dem mäktiga ut, men nä det är ingen hund jag skulle skaffa personligen

Yankeee
2005-01-11, 00:38
Jag också! Vi tycker lika hela tiden, vi kanske ska sätta oss ner för en fika en dag för att vara källkritiska mot internet.


Ta det lungt, jag är less och lura dig aprilo

Heh, om du nu ska försöka komma undan med att du skämtade kan du väl iaf göra det när du inte försöker skämta med mig när jag skämtar med dig.

mini
2005-01-11, 00:39
Varför skulle man vilja ha en varghybrid?

Jense
2005-01-11, 00:40
Dock ser dem mäktiga ut, men nä det är ingen hund jag skulle skaffa personligen


nej fyfan. dreggle^4.
speciellt inte i en lägenhet. med den där jävla pisksnärt-svansen åker ju allt i backen

Herkulez
2005-01-11, 00:45
:D ingen bild på den? Faktiskt aldrig sett en(kanske inte konstigt heller) men hade varit ul och höra lite om dem, inbillar mig iaf att de utseende mässigt påminner och liknar schäfern.

Ingen som känner till hur den är lagligt, är det så att vi har hårdare gräns här än utomlands? (givetvis iofs)
rätt säker på att det är olagtligt, men det kommar man undan genom att ha falska papper på den



mini: bra fråga

Jense
2005-01-11, 00:51
varghybrid:

och en till http://www.rvtravelog.com/wolf_hybrid.dir/image01.jpg

z_bumbi
2005-01-11, 09:28
Vilken är den farligaste hunden som finns då?

Kan den göra mos av en människa eller är en fullvuxen man kapabel att försvara sig själv? Många säger att en vovve kan döda en människa men det är så jävla svårt att få ett grepp om det. En person som skakar av rädsla för att mista livet kan ju ha ihjäl en hund om det var absolut nöd vill man tro.

Leta upp någon som tränar skydd med sin hund och låna kamparmen några minuter så får du känna på kraften hunden har när den tränar, tänk sen på hur hunden skulle kunna blir när den går för fullt..

Som Pez skrev finns det även en rad hundar som är avlade för att skydda boskap (och även herden.) och då är det inga små vallhundar det handlar om utan sådana som ska skydda mot varg, tjuvar och t o m björnattacker.
Hundtypen används numera i liten skala även i Sverige som skydd mot varg och det är inga leksaker när de sätter den sidan till, även om t ex Maremmas är enormt gulliga (Har släktningar som hade en sådan förut.).

Johan1986
2005-01-11, 10:02
Hur förebygger du effektivt veckpyodermin?

Luftvägsproblemen är ju jäkligt obehagliga eftersom en varm sommardag med lite lek kan ge orsak till svåra andningsproblem och chocktillstånd hos bulldogg och andra plattnästa raser.

Är det verkligen så mycket problem med bulldogg, främst då engelsk? Var ju sugen på att skaffa en sådan om några år :(

Leon
2005-01-11, 10:43
Hehe, kul frågeställning. Skulle kunna tippa på att en rottweiler, en american bulldogg eller kanske en dogo argentino skulle kunna vara väldigt farlig p.g.a. deras styrka, storlek och aggressivitet.

Även en pittbull som tränats för att attackera människor skulle vara väldigt farlig för dess enorma kamplust och fysik.

Edit. Perro Dogo Canario tror jag är farligast
Det är olika hur man definierar farlig,jag har rottisar och visst det är mycket krut i dem,men det har också med att göra hur man uppfostrar dem.De behöver en fast ock kärleksfull hand från den dagen du får hem din valp.Misstaget som många gör fel är att de börjar inte ha regler förren hunden blivit ca ett halv år och då är det mycket svårare,viljan har blivit starkare.Mina hundar är löjliga, när man kommer hem får man gå till deras bädd och väcka dem och när vi har gäster ska de sitta i knäet.Det roliga med rottis är att till motsats från schäfer som jobbar för dig,jobbar Rottweilern för sig själv vilket gör att schäfern är en bättre brukshund.Rottweilern är ett enda stort Ego!

mmartin
2005-01-11, 10:53
Det är olika hur man definierar farlig,jag har rottisar och visst det är mycket krut i dem,men det har också med att göra hur man uppfostrar dem.De behöver en fast ock kärleksfull hand från den dagen du får hem din valp.Misstaget som många gör fel är att de börjar inte ha regler förren hunden blivit ca ett halv år och då är det mycket svårare,viljan har blivit starkare.Mina hundar är löjliga, när man kommer hem får man gå till deras bädd och väcka dem och när vi har gäster ska de sitta i knäet.Det roliga med rottis är att till motsats från schäfer som jobbar för dig,jobbar Rottweilern för sig själv vilket gör att schäfern är en bättre brukshund.Rottweilern är ett enda stort Ego!


ha ha :D

Känner igen det där, låter som dobbermannen jag brukar passa som också precis som du skriver mer är ett "ego" än brukshund.

Han fostrades med vissa stenhårda regler som skulle gälla som princip sak, tex inte sova i deras säng, inte sitta i fin soffan. Annars var han i princip helt lössläppt och fick endast uppmuntran och vänlighet, och det är den pålitligaste hund jag träffat idag(5 år gammal).
Nu är ägaren iof en enormt kunnig hundmänniska och olika hundar har olika personligheter och därför får man ju ta fostran och situationerna efter hand efter hur hunden är, om man är så man kan avläsa det dvs.

Rottisar e grymt härliga, hade en 8 veckors valp nyligen pch passade :D man smällter ju av dem, som en liten liten nallebjörn var han...

Leon
2005-01-11, 11:03
Det enda som är jobbigt är när tikarna löper, då har man tre galna pojkar som håller på att riva allting!

Grahn
2005-01-11, 13:22
Kan ni försöka debattera detta hövligt annars måste vi låsa tråden.

Tack på förhand.

RobbeliRobban
2005-01-11, 14:03
Word. Förstår du nu vad jag menar med korkad moral RobbeliRobban? Att vara snäll mot andra är en bra moral, att ha förutfattade meningar och fördomar om hur saker och ting fungerar baserat på vad som är rätt och fel är usel moral. :)

kanske det kanske, men Pitbulls är ändå fula som stryk :)

Bolio
2005-01-11, 14:05
kanske det kanske, men Pitbulls är ändå fula som stryk :)

Det kan jag acceptera. :)

Man behöver inte gilla det. Många människor ser ingen anledning till varför man skulle vilja ha en sådan hund, det är helt i sin natur att tycka så. Det enda jag säger är att det är så det funkar. :)

Flygplan
2005-01-11, 14:09
Bootcamp's Ch(?) Dirty!
http://img88.exs.cx/img88/8043/bootcampsdirty1xw.jpg



Rikitigt fin... Finns det så fina gyllenbruna pitpulls i Sverige också?
Jag tycker det ser bättre ut när det inte är så mycket svart runt nosen, den här ser lite mer "ren" ut på något sett.

Bolio
2005-01-11, 14:13
Rikitigt fin... Finns det så fina gyllenbruna pitpulls i Sverige också?
Jag tycker det ser bättre ut när det inte är så mycket svart runt nosen, den här ser lite mer "ren" ut på något sett.

Jepp, det finns.

Bolio
2005-01-11, 14:17
Inte riktigt samma grej eller hur?

Nopes, eftersom hundarna vill slåss och djuren inte vill bli slaktade och dö.

Bolio
2005-01-11, 14:36
visst dom orginella, men då finns det kvar dom 98% som ser till att allmänheten har sin trångsynta syn på en så fantasisk hund som PB verkligen är...det är dom som ska ha nackskott

Japp, det finns VÄLDIGT få såna. Jag vet om 3-4 i Sverige, inte mer! Resten är knarkare och allmänt skräpfolk som missköter hundarna. Och såna borde ha mer än nackskott... Jag tycker om hundar mer än människor.

RobbeliRobban
2005-01-11, 14:50
Järv

Grisen
2005-01-11, 15:19
Jo, klart det går. Men skärpa, dådkraft och aggression har en kamphund ingen nytta av. Tvärtom missgynnas en arg kamphund då den får svårare att fokusera sig. Såkallade "barnstormers" är oftast inte önskvärda i kamphundssammanhang, exempel på undantag är Snooty, Eli, Bullyson, Chinaman och resten av Eli x Spook-avkommorna, och kanske också en del Bolio/Tombstone-hundar, främst de från gubben Skipper, dvs. Otter dogs.

Jag har också tränat skydd, var inte för förhastad i dina slutsaser nu bara.

Med vilken hundras? Bara nyfiken..

Grisen
2005-01-11, 15:21
Jag tror att jag ska ta min familj på camping ute i naturen. Packa väskorna vi ska till New Yorks innerstad.

Nu visar du bara prov på ignorans och dumhet.

Metal_boy_
2005-01-11, 15:22
frammixat och avlat jävla skit..ush fula som stryk är dom me

Leon
2005-01-11, 15:22
:smash: Exakt.

Bolio
2005-01-11, 15:26
frammixat och avlat jävla skit..ush fula som stryk är dom me

Är det så? Pitbullen är en av de äldsta hundraserna på denna jord. Det finns pitbulls daterade långt bak i tiden i Staffordshires gruvdistrikt i England. Det är väl din egen hund som är en blandras?

Herkulez
2005-01-11, 15:32
frammixat och avlat jävla skit..ush fula som stryk är dom me
ojdå, man ser riktigt hur okunskapen sprutar ur dina öron metal, och som sagt var itne din hund en gatukorsning med....var inte så snabb på att dömma saker som du inte har en susning om

Metal_boy_
2005-01-11, 15:49
Hundar som gör utfall reagerar ofta inte så om de är lösa. Det är kopplet som tvingar dem till konfrontation. I frihet väljer de flesta hundar att undvika andra om de inte vill leka och ser att den andra hunden svarar på lekinviter. Samma sak om hunden för sällan får träffa andra hundar. Då får den problem med sitt språk och förstår inte andra hundar. Även det är något som människan måste se sitt ansvar i.

En amstaff gjorde utfall på oss när vi va med våran hund och den slet sig loss, det va sista gången den gjorde nått

Metal_boy_
2005-01-11, 15:50
Är det så? Pitbullen är en av de äldsta hundraserna på denna jord. Det finns pitbulls daterade långt bak i tiden i Staffordshires gruvdistrikt i England. Det är väl din egen hund som är en blandras?


alla hundar är ju fan avel och det är inte dom själva som bestämt korsningarna...är inte pitbull framavlad för kamp och styrka?

Bingo
2005-01-11, 15:59
En amstaff gjorde utfall på oss när vi va med våran hund och den slet sig loss...Mmmm, precis sånt man som normal hundägare hoppas få uppleva minst en gång i veckan.

Bra att ni slog ihjäl amstaffen :thumbup:

Herkulez
2005-01-11, 16:04
En amstaff gjorde utfall på oss när vi va med våran hund och den slet sig loss, det va sista gången den gjorde nått
oj va många gånger massa taxar och collies gjort utfall mot mig, engång var det en blandras väldigt likt din som gick lös utanför en affär och försökte attackera min KOPPLADE hund men den vart feg när yaman röt till.


se metal, det är inte enbart "kamphundar" som attackerar andra :smash:

Metal_boy_
2005-01-11, 16:07
oj va många gånger massa taxar och collies gjort utfall mot mig, engång var det en blandras väldigt likt din som gick lös utanför en affär och försökte attackera min KOPPLADE hund men den vart feg när yaman röt till.

hehe den gjorde inte bara utfall den bet sönder min hund med tanke att mörda såg det ut som.....och ja småhundar e kartigast :D

J.Saarela
2005-01-11, 16:08
frammixat och avlat jävla skit..ush fula som stryk är dom me


Nog en av dom absolut finaste hundarna.


Edit:nu såg jag vad du hade för nån hun hahaha va fan ska du säga med den där :rolleyes:

Bingo
2005-01-11, 16:08
oj va många gånger massa taxar och collies gjort utfall mot mig, engång var det en blandras väldigt likt din som gick lös utanför en affär och försökte attackera min KOPPLADE hund men den vart feg när yaman röt till.Säg mig, var det av instinkt och natur som taxarna, collierna och blandrasen gjorde utfall mot dig? Om det var det har du haft rätt mycket otur, eftersom man inom vettiga hundkretsar avlar bort den sortens instinkter och natur då de anses icke önskvärda.

Metal_boy_
2005-01-11, 16:09
Nog en av dom absolut finaste hundarna.

sett några fina men oftast e dom så fult spräckliga...inte söta heller men tuffa om man säger

Grahn
2005-01-11, 16:09
problemet är ju när folk som inte är kompetenta nog att hantera en chihaua köper en hund de inte borde ha, inte hunden i sig.

Som vanligt ligger skulden på oss människor.

Det kanske behövs hund licens?

Herkulez
2005-01-11, 16:10
hehe den gjorde inte bara utfall den bet sönder min hund med tanke att mörda såg det ut som.....och ja småhundar e kartigast :D
men tänk om min hund varit en liten menlös stackare som inte kunnat försvara sig, då hade han kunnat bli rejält biten av den andra hunden


du ser metal..som sagt, inte bara amstaffs å dylikt som anfaller

lägg ner din jävla hundrasism och skyll på ägaren istället för hunden.

J.Saarela
2005-01-11, 16:11
Kan säga att min lilla amstaff pojk är nog en av dom snällaste hundar jag träffat.Kompis med alla å allt.Aldrig skällt åt en annan hund.

Bolio
2005-01-11, 16:14
alla hundar är ju fan avel och det är inte dom själva som bestämt korsningarna...är inte pitbull framavlad för kamp och styrka?

Jo, men som du säger är alla hundar framavlade. Pitbullen har däremot varit renrasig i mycket längre tid än många andra hundraser. Och då det är så pass viktigt att den behåller sina egenskaper har man aldrig velat blanda in andra raser.

Metal_boy_
2005-01-11, 16:14
men tänk om min hund varit en liten menlös stackare som inte kunnat försvara sig, då hade han kunnat bli rejält biten av den andra hunden


du ser metal..som sagt, inte bara amstaffs å dylikt som anfaller

lägg ner din jävla hundrasism och skyll på ägaren istället för hunden.


haha va fan herpez är jag en sån rasist nu me?? ne jag skrev bara att jag inte tyckte om den hundrasen....ja jag skyller också på ägaren efter som den hade lämnat sina hundar till nån som vaktade dom när vi blev angripna :(

EDIT: jag respekterar alla hundraser men vilken som faller i min smak har ju inte med det att göra

Herkulez
2005-01-11, 16:14
problemet är ju när folk som inte är kompetenta nog att hantera en chihaua köper en hund de inte borde ha, inte hunden i sig.

Som vanligt ligger skulden på oss människor.

Det kanske behövs hund licens?
:thumbup:

Bolio
2005-01-11, 16:17
haha va fan herpez är jag en sån rasist nu me?? ne jag skrev bara att jag inte tyckte om den hundrasen....ja jag skyller också på ägaren efter som den hade lämnat sina hundar till nån som vaktade dom när vi blev angripna :(

EDIT: jag respekterar alla hundraser men vilken som faller i min smak har ju inte med det att göra

Men hur vet du att det var en Amstaff? Amstaffs är snälla familjehundar som inte alls är avlade för kamp eller liknande.

Metal_boy_
2005-01-11, 16:19
Men hur vet du att det var en Amstaff? Amstaffs är snälla familjehundar som inte alls är avlade för kamp eller liknande.

vi pratade med ägarna efter händelsen

Bolio
2005-01-11, 16:22
vi pratade med ägarna efter händelsen

Han ljög. Jag känner honom. Han bor i Alby.

Grahn
2005-01-11, 16:31
Skulden ifråga om vad?

Vissa hundar har egenskaper som är extremt dåliga och absolut oacceptabla i samhället. Gilla att slåss med andra hundar är ett exempel. Det sitter i generna på dem och är inget ägarna kan göra något åt. Uppfödarna kan det, men de anser, otroligt nog, att just de egenskaperna är något bra.

SKulden om hunden beter sig illa?

mini
2005-01-11, 16:31
Man kan avla ner mindre önskevärda beteende såsom kamplust etc det har jag försök i min avel pga att det ska bli enklare att handskas med dom.
Problemet är att om man avlar bort den sociala kamplusten hos brukshundar får man stora problem i att motivera dem att arbeta tillsammans med sin förare. Kamplust behövs, men även will to please och en mindre grad hårdhet. Det är i hårdheten rottisens problem legat om jag förstått saken rätt.
Vad avlar du på för linjer?

Leon
2005-01-11, 16:42
Problemet är att om man avlar bort den sociala kamplusten hos brukshundar får man stora problem i att motivera dem att arbeta tillsammans med sin förare. Kamplust behövs, men även will to please och en mindre grad hårdhet. Det är i hårdheten rottisens problem legat om jag förstått saken rätt.
Vad avlar du på för linjer?
Ja du har rätt men jag vill ha lite lätthanterligare hundar men det är klart man vill inte ha en labrador i rottiskostym.Jag har Faunus,copymasters i grunden.Min hane som är grunden i min uppfödning är efter Multich Rottrivers Gaston och Faunus Tintomara,Han blev Sveriges bästa Junior rottis 1996 och är korad.such,tjh i hemvärnet.

Bolio
2005-01-11, 17:39
jag är glad för ab. och de ser häftiga ut också.

vad vet du mer om AB som inte nämnts i tråden?

Typ en hel del. Jag umgås med de som har Sveriges bästa ABs (enligt min och rätt många andras åsikt), och jag har också rätt bra kontakt med flera kända AB-uppfödare i USA och Danmark. Vad är du intresserad av då? Vill du skaffa en AB?

Jense
2005-01-11, 17:42
Jag vill skaffa en ab ja.
om ett år eller liknande efter utbildningen!

Bolio
2005-01-11, 17:44
Jag vill skaffa en ab ja.
om ett år eller liknande efter utbildningen!

Bara att skicka PM då så kan jag gärna jelpa...

Jense
2005-01-11, 17:45
Bara att skicka PM då så kan jag gärna jelpa...


ah, sjyst . tanks man

Bingo
2005-01-11, 17:51
Om pitbulls nu är de vansinniga mördarvarelser som du försöker framställa det som...På tal om att missförstå :D

Bolio
2005-01-11, 17:56
Så har jag förstått det hela också. Och detta är väl det enskilt största felet med "kamphundar".

Nej, felet i samhället är hundar med hög skärpa. Alltså hundar som lätt blir arga. Och dåliga ägare. Mest av allt dåliga ägare.

Metal_boy_
2005-01-11, 18:23
Han ljög. Jag känner honom. Han bor i Alby.

haha och det va ingen han

Leon
2005-01-11, 19:24
:sleep: jag ville bara påminna er om att jag fortfarande vet mest om hundar. ;P

(ifall ngn glömde det alltså)

och så är jag glad att alla gick med på att pitbulls bråkar för att de vill bråka.
;D.

tack.

Herkulez
2005-01-11, 19:42
jag ville bara påminna er om att jag fortfarande vet mest om hundar. ;P

(ifall ngn glömde det alltså)

och så är jag glad att alla gick med på att pitbulls bråkar för att de vill bråka.
;D.

tack.och jense är ful men inte retar jag dig för det =)



http://www.hexedsince1975.com/VintageDogs/StaffBullPuppyCloseup_W.jpg
staff :love:

mmartin
2005-01-11, 21:36
Bolio- du e hopplös! ;)

För att inte det ska bli missförstånd ska jag påpeka att jag håller med dig ifrågan att rasen absolut ska finnas, och att den är både fin och värd mer tid än att förakta den direkt för dess namn som många gör.

DET jag är riktigt arg över och inte alls gillar är dessa hundkamper där jag tycker det är ett stort fel, men visst uppenbarligen olika åsikter där så let`s be it.

Det är aldrig hundens fel utan alltid ägaren vid incidenter.

Dock en fråga du kanske (eller någon annan) kan; stämmer det att man vid extrema undantag kan bli godkänd att lagligt få ha en okopplad hund? detta skulle isf genomgås av flera tester och kontroller och hunden skulle ha en sjukt hög lydnadsgrad? läste nått om det, men låter lite väl magstarkt tycker jag nog..

Btw du har inte några goa länkar på snygga AB`s? mycket vacker hund faktiskt.

Hundliscens verkar iaf alla vara överens om då :D :thumbup:

mmartin
2005-01-11, 23:25
Diva var mycket snygg hund.. gillar inte de helvita men brunaktiga är grymt snygga.

Får jag fråga hur dessa uppfödare går tillväga vid försäljning? bara nyfiken eftersom "vanliga" hundras uppfödare försöker luska ut hur personerna skulle agera med hunden och om de verkar ha tid osv, men är det mycket hårdare krav ställda av uppfödare av dessa raser? eller de kanske endast säljs till personer som är bekanta eller inom de kretsarna?

Bolio
2005-01-11, 23:29
Diva var mycket snygg hund.. gillar inte de helvita men brunaktiga är grymt snygga.

Får jag fråga hur dessa uppfödare går tillväga vid försäljning? bara nyfiken eftersom "vanliga" hundras uppfödare försöker luska ut hur personerna skulle agera med hunden och om de verkar ha tid osv, men är det mycket hårdare krav ställda av uppfödare av dessa raser? eller de kanske endast säljs till personer som är bekanta eller inom de kretsarna?

ABS säljer nästan inga hundar vad jag vet, och säljs det så är det till antingen folk man känner eller folk man har stenkoll på.

Pitbull-uppfödare däremot säljer i princip inte. I varje fall inte i Sverige. Vill man ha tag på en välavlad pitbull i Sverige får man leta länge - och oftast med resultatet att man blir nekad köp eller lurad. Vill man ha en välavlad pitbull i Sverige måste man antingen känna folk eller importera. Skillnaden mellan en välavlad pitbull och en såkallad förortsblandis är som mellan en Ferrari Enzo och en cykel, om inte större. Och jag överdriver inte.

Metal_boy_
2005-01-11, 23:44
Är det inte så att det är hund som hund och att vissa hundar råkar ha mer egenskaper när det gäller styrka och käkbett som vi människor utnytjar för vår egen del och tränar dom aggresiva?

Jense
2005-01-12, 00:02
jag är nyförälskad. (Butch från http://www.amerikanskabulldogklubben.just.nu/ )

Jense
2005-01-12, 00:03
en till på Butch:

mmartin
2005-01-12, 00:05
ABS säljer nästan inga hundar vad jag vet, och säljs det så är det till antingen folk man känner eller folk man har stenkoll på.

Pitbull-uppfödare däremot säljer i princip inte. I varje fall inte i Sverige. Vill man ha tag på en välavlad pitbull i Sverige får man leta länge - och oftast med resultatet att man blir nekad köp eller lurad. Vill man ha en välavlad pitbull i Sverige måste man antingen känna folk eller importera. Skillnaden mellan en välavlad pitbull och en såkallad förortsblandis är som mellan en Ferrari Enzo och en cykel, om inte större. Och jag överdriver inte.


Jo det betvivlar jag inte, både bra och dåligt tycker jag. Finns otroligt kompetenta människor som missar dessa underbara hundar pga att en del missköter sina hundar i den rasen.
Men å andra sidan ska man självklart och lyckligtvis ha stenkoll på vem som klarar det och vem som inte gör det och det lär verkligen inte vara lätt.

Vad tas det för pris på en PB och AB med bra stammar? varierar ju ganska ordentligt raser emellan och som exempel gick dobbermannen med mycket bra tavla loss på 12.000. St.Bernard med bra tavla ska också hamna runt det priset som jag hört.

mmartin
2005-01-12, 00:07
Jense: Grand Canyon och Diva är snyggare hundar :thumbup:

Jag gillar dock mer när de är brunare i pälsen än vita som butch, butch är dock mycket stilig hund. ;)

Bolio
2005-01-12, 00:09
Vad tas det för pris på en PB och AB med bra stammar?

AB: 3 000-10 00kr i USA och 10 000 till 14 000 kr i sverige.
APBT: 3 000-60 000 kr i USA och 8 000 kr till 12 000kr i Sverige.

Bolio
2005-01-12, 00:10
Jense: Butch ÄGER! Mentalt är han IMHO perfekt.

Jense
2005-01-12, 00:11
Jense: Grand Canyon och Diva är snyggare hundar :thumbup:

Jag gillar dock mer när de är brunare i pälsen än vita som butch, butch är dock mycket stilig hund. ;)


butch är perfekt förfan!

mmartin
2005-01-12, 00:12
butch är perfekt förfan!

he he, ja ja jag ska inte klanka ner på han :D

Menar dock att canyon och diva är snäppet stiligare i mina ögon :cool:

mmartin
2005-01-12, 00:14
AB: 3 000-10 00kr i USA och 10 000 till 14 000 kr i sverige.
APBT: 3 000-60 000 kr i USA och 8 000 kr till 12 000kr i Sverige.


Men det lär väl vara klart svårare att inte bli lurad när man köper ifrån usa? och djuröverförsel in till sverige är väl en ordentlig procedur som varken är billig eller enkel?

Bolio
2005-01-12, 00:15
Men det lär väl vara klart svårare att inte bli lurad när man köper ifrån usa? och djuröverförsel in till sverige är väl en ordentlig procedur som varken är billig eller enkel?

Exakt. Det är svårt att få tag på en välavlad pitbull eller AB, men det finns en hel del bra hundar. Jag tycker personligen att det är skitbra att det är svårt. Jag vet inte vad som skulle hända ifall förortsblattarna och töntsvenneungarna fick tag på gameavlade pitbulls och catchdog ABs...

Herkulez
2005-01-12, 00:26
va innebär catchdog....orkar inte googla =)

Bolio
2005-01-12, 00:29
va innebär catchdog....orkar inte googla =)

http://www.moloss.com/brd/ab/a004/a004b/pics/006.jpg

Detta. När en 18kg pitbull eller 40kg AB ställer eller håller fast ett viltsvin...

Jense
2005-01-12, 00:39
http://www.moloss.com/brd/ab/a004/a004b/pics/006.jpg

Detta. När en 18kg pitbull eller 40kg AB ställer eller håller fast ett viltsvin...


det på bilden är en AB (klargöra lite).

Fler bilder på sådana mäktiga tillfällen som den ovan, bolio?

Bolio
2005-01-12, 00:48
det på bilden är en AB (klargöra lite).

Fler bilder på sådana mäktiga tillfällen som den ovan, bolio?

http://www.poller.se/~ambull/index.php

regga dig!

Jense
2005-01-12, 01:17
http://www.poller.se/~ambull/index.php

regga dig!


otroligt spännande att läsa. tack för tipse

mmartin
2005-01-12, 08:59
Ja, AB är en klart snygg hund. Men då menar du att det är en väldigt stor skillnad om man får tag i en snygg AB men inte kanske har superbra tavla?

Och en fråga btw, borde i AB i "catch" :D modellen vara de ultimata jägarhundarna? borde vara en barnlek att jaga om de klarar av vildsvin?? skillnad mot taxar och jaktlabradorer som används nu iaf ;)

Bolio
2005-01-12, 09:54
Ja, AB är en klart snygg hund. Men då menar du att det är en väldigt stor skillnad om man får tag i en snygg AB men inte kanske har superbra tavla?

Och en fråga btw, borde i AB i "catch" :D modellen vara de ultimata jägarhundarna? borde vara en barnlek att jaga om de klarar av vildsvin?? skillnad mot taxar och jaktlabradorer som används nu iaf ;)

Ingen seriö AB-uppfödare bryr sig om hur hundarna ser ut. AB är working dogs som är avlade till att klara en viss uppgift, inte se ut på ett speciellt sätt. Så ja, om man vet vad man håller på med skiter man i hur hunden ser ut och går efter hur den klarar av sitt jobb.

AB är ingen jakthund, det är en "catchdog". En tax eller jaktlabrador kan inte ställa ett 600kg vildsvin... En AB håller alltså fast i ett djur som väger upp till 40 gånger mer och är mycket mycket starkare utan att släppa i flera minuter. Det klarar nog inga andra hundraser än AB och APBT.

Grisen
2005-01-12, 10:28
jag vill ligga med butch


Ska du hjälpa han att skaffa hund?

AngelLove
2005-01-12, 10:39
Är kanske inte rätt att jämföra efter hur diskussionen varit, men jag kan ju inte glömma "mina" underbara hangarhundar som jag hade hand om i lumpen (gjorde lumpen på hundplutonen)...

Blir bara så ledsen när jag tänker på vad de utsatts för under sin uppväxt för att få inställningen gentemot andra människor förutom de som den litade på..

Har velat skaffa hund i 15år men anser att jag har inte tiden att ge den hunden vad den behöver. Då är det bättre anser jag att vänta med hundköpet för att kunna ge hunden absolut bäst förutsättningar för att få ett bra liv. Eller resonerar jag fel ??

Btw, såg en annons för något år sedan gällande vad jag kan tänka mig varghybrid. Ni får gärna rätta mig om jag har fel. Det var 50% schäfer, 25% rottweiler, 12½ % husky och 12½ procent varg... Känns som om den hunden behöver extrema vandringsområden och motion. Mao ingen city-vovve...

marst060
2005-01-12, 10:43
Ett våldsamt stort vildsvin väger levandevikt 300 kilo, och då är det ett monster. Ett sånt svin håller inte en hund fast. Skulle det komma en tjernobyl gris på 600 kilo så ja... hej då hunden. Även om det råkar vara en PB.

FÖ används labradorer till grisjakt, för att ställa svinen, men när man i jaktsammanhang talar om att ställa så är det ståndskall som menas. Skulle vara praktiskt med en hund som håller fast djuret dock men kanske inte så etiskt försvarbart.

Bolio
2005-01-12, 12:05
Ett våldsamt stort vildsvin väger levandevikt 300 kilo, och då är det ett monster. Ett sånt svin håller inte en hund fast. Skulle det komma en tjernobyl gris på 600 kilo så ja... hej då hunden. Även om det råkar vara en PB.

FÖ används labradorer till grisjakt, för att ställa svinen, men när man i jaktsammanhang talar om att ställa så är det ståndskall som menas. Skulle vara praktiskt med en hund som håller fast djuret dock men kanske inte så etiskt försvarbart.

Nix, finns vildsvin på uppemot 600kg, i alla fall i Texas där Scott och grabbarna håller till. I alla fall enligt Scott själv.

Och pitbulls på under 20kg har inga problem med att hålla fast ett stort svin. Har du ens någon aning om hur rasen grundades? Man bussade en APBT på 16kg på tjurar som vägde en hel del mer än vildsvinen. Hunden bet fast vid tjurens näsa och skakade tills den dog.

http://www.pooch.org/wagtales/gfx/bullbaiting3.gif
http://www.natural-dog.com/philo/breed/images/history_bullbaiting.gif

Vilken annan hundras klarar av detta? Etiskt försvarsbart? Du menar moraliskt försvarsbart. Smutsa inte ner etiken ooooookay.

This is the link: Zarathushtra and Nietzsche are both pro-ethics and
anti-moralism. In this, they are completely alone in the history of
thinking, with the possible exception of Heraclitus, and the
post-Nietzschean poststructuralists of the 20th century (the late
Wittgenstein, Lacan, Derrida, Deleuze, Foucault).
The way to be pro ethics is to understand that another man's suffering
is HIS and only HIS suffering. You do not suffer with him. You do not
feel what he feels. Only a hypocritical moralist would claim that
there genuinely is such a thing as co-suffering.
In other words: Empathy is there only in the sense that it interfers
with your own self-interests (just like love is ultimately always
self-love: you love the person you become, when you are together with
the one you say you love), your identification with the collective
subject (the "it could have been me"-factor).
Even the relationship mother-child has this built-in and important
limitation. The mother may idenitify with the child, but she is NOT
the child. Her body is distinctly a different body from the child.
Which is why, in psychoanalysis, the worst traumas are the ones where
the mother has "stolen", "hi-jacked" and "taken over" the child's
emotions during childhood, especially if this was done with the best
(but always moralist) intentions.
The ultimate evidence of this close relationship between Zarathushtra
and Nietzsche - as Nietzsche points out in "Ecce Homo", where he
refers to Zarathushtra as "the most undervalued" of all thinkers - is
their total lack of moralism. There are no do's and dont's in The
Gathas. This is the reason why. Zarathushtra talks about how and why
values are produced, but NEVER proposes any eternal values, as eternal
values are always on the meta level (asha).
All of this can seem very "hard" and "cold", but ultimately it is the
other way round. Ethics just requires the one thing moralism never
asks us for (moralism always provides us with a quick and attractive
answer to moral dilemmas instead of a true and lasting one, which
explains its enormous popularity throughout human history). What
ethics ultimately does - in relying on the reality of human and also
animalistic emotions, drives and desires - is that it creates an
enormous respect for the other human being, as his TRUE self. In other
words: It is precisely in its SEPARATION from the mother that the
child becomes a true individual human being and deserves respect.
Think about this for a while; how could we possibly respect another
human being more than precisely in articulating its true separation
from ourselves?
This is why the visitor to Auschwitz who does NOT cry ultimately
respects the victims of the concentration camps the most (unless he is
a clear-cut psychopath, of course). He realizes that the suffering
that took place there belonged to those who did indeed suffer there
and NOT to him; he is merely the tourist-visitor showing up some 50
years later, who BECAUSE of his emotional indifference can truly act
against the repetition of such a destructive phenomenon. This
indifferent activist is the person who Nietzsche calls the
"uebermensch".

(Detta förklarar en hel del till alla som undrar vad som menas med immoralism också. Etik = bra. Moral = dåligt) (förlåt för offtopic)

z_bumbi
2005-01-12, 12:22
Nix, finns vildsvin på uppemot 600kg, i alla fall i Texas där Scott och grabbarna håller till. I alla fall enligt Scott själv.

Det är inte vildsvin utan förvildade tamsvin, du gillar ju att försöka vara exakt så nu vet du.

Har du ens någon aning om hur rasen grundades? Man bussade en APBT på 16kg på tjurar som vägde en hel del mer än vildsvinen. Hunden bet fast vid tjurens näsa och skakade tills den dog.

Hade man gjort det utan inhägnad hade man aldrig sett tjuren igen plus att det inte var en tjur och en hund i taget utan man använde flera hundar varav det ofta var ett antal av hundarna som dog.


Det jag undrar mest över är att du säger att hundhetsare tycker om sin hund enormt mycket och sköter om den på bästa sätt, hur gör man då om hunden blir skadad? Du kan inte åka in till valfritt djursjukhus med en kampad hund direkt och det är ju den vården som är den bästa.

marst060
2005-01-12, 12:35
Etik kan definieras som en konsekvent och systematisk uppfattning om vilka handlingar som är rätta respektive orätta.

Att släppa en hund med syfte att den skall bita tag i och hålla fast ett djur är inte förenligt med normal jägaretik. Ingen normaltfuntat jägare eller människa går ut med syftet att utföra handlingar som denne vet kommer orsaka smärta och lidande för en annan varelse. Men skitsamma, alla förstod nog vad som menades

Vad det gäller 600 kilos vildsvin så nej, det existerar inte. Världsrekordet ligger runt 660 POUNDS. Från mellanöstern.

Möjligtvis kan pojkarna i Texas ha sett en 600 pounds gris, men det hör till de extrema ovanligheterna.

Jense
2005-01-12, 13:21
såg en film igår där en dogo argentino höll fast ett 275lbs svin. inga problem

och vildsvin.. verkligen? smärta? på vilket sätt skulle det va? bah. det är vila SVIN förfan. måste använda dom till något

Grisen
2005-01-12, 13:32
Möjligt i deras syfte. Jag anser dock att att en brunaktig hund ser "finare" ut än helvit, och visst lär många gå efter utseènde? Då givetvis förutsatt att hundarna är lika och endast färgen som skiljer dem.

Får man fråga i vilket syfte du har din hund, en APB var det va? är det efter en speciell uppgift också som du skriver?

Får man gå in lite mer och höra med dig hur just du tänker i anseende om fostran med APB och hur du går till väga?

Detta är ingen ifrågasättning utan en nyfikenhet.

Så länge du inte förespråkar och prisar just hundkampen så är det lugnt, jag fick ett riktigt illamående av de bilderna som var på tv`n om det, du kanske såg det också? Just det om de 3 stycken små pudelblandningarnatror jag det var) som användes som träning eftersom de inte skulle kunna ge tillbaka och då onödigt skada hans kamphundar, gjorde mig iaf illamående...

Nåväl du verkar ju kunnig inom de raserna, får man fråga om du personligen tror att hunden, låt oss säga din hund som exempel, skulle ha ett bättre liv om du lät han kampa än om du inte lät han göra det? eftersom du påpekar att de har en annan mentalitet(vilket jag vet också) till just att kämpa och kampa- finns det nått alternativ att fylla ut med istället för att låta de gå loss i en match?
hänger du med hur jag menar?

Om AB`s, är de lika kampvilliga som APB eller hur skiljer de sig om man hårddrar det?

Många frågor, men det är trots allt en intressant disskussion nu när krutröken har lagt sig :D ;)

De finns de som "kampar" hundarna genom att dra en tyngd släde, weight pulling.

Metal_boy_
2005-01-12, 14:38
Vad gör jägare om inte orsakar smärta, lidande och död för en annan varelse?

Det undrar jag me, dom ger dom inte direkt sömnpiller och sen en spruta så dom somnar in

Tolkia
2005-01-12, 14:52
Vad gör jägare om inte orsakar smärta, lidande och död för en annan varelse?
Nja, en liten skillnad tycker jag nog ändå att det är; jakt sker naturligtvis i syfte att döda, men målet är naturligtvis att dödandet så långt det går skall ske utan just smärta och lidande (observera "så långt det går"; helt utan vare sig smärta eller lidande är nog omöjligt utom i de få fall då man har väldigt, väldigt tur). Däremot undrar jag (fördom, men ändå) om de som håller på med hundhetsning mot t.ex. tjur och vildsvin bryr sig så mycket om tjurarna/svinen (vilket inte i sig betyder att de inte bryr sig om hundarna).

RobbeliRobban
2005-01-12, 14:54
Hunden driver eller ställer bytesdjuret, men att säga att en jakthund inte skulle bita eller hålla fast ett bytesdjur är inte sant. En hund kan tom. hugga och backa, och repetera tills djuret förblött eller inte kan försvara sig längre.

Jense
2005-01-12, 14:57
Hunden driver eller ställer bytesdjuret, men att säga att en jakthund inte skulle bita eller hålla fast ett bytesdjur är inte sant. En hund kan tom. hugga och backa, och repetera tills djuret förblött eller inte kan försvara sig längre.


ja precis, det har tom jag sett. så det borde jägarna också ha sett.

men då snackar vi små vilda tyska jaktterriers.

Grisen
2005-01-12, 15:06
ja precis, det har tom jag sett. så det borde jägarna också ha sett.

men då snackar vi små vilda tyska jaktterriers.

Exakt, det finns flera olika hundar som gör detta, Östsibirisk lajka är väldigt mycket "jaktskärpa" i och anfaller i hög utstäckning sina byten.

marst060
2005-01-12, 15:06
Vad gör jägare om inte orsakar smärta, lidande och död för en annan varelse?

Död, javisst. Men man gör alltid allt man kan för att inte orsaka lidande och smärta. Det lyckas naturligtvis inte alltid men man avlossar inte et skott med syfte att plåga ett djur. Släpper man en hund som skall bita tag i trynet på ett svin, ja då släppar med det ju med full vetskap och med syfte att orsaka grisen smärta och lidande.

"Hunden driver eller ställer bytesdjuret, men att säga att en jakthund inte skulle bita eller hålla fast ett bytesdjur är inte sant. En hund kan tom. hugga och backa, och repetera tills djuret förblött eller inte kan försvara sig längre."

Detta inträffar möjligen om djuret redan är skadeskjutet. Hundarna som används för ställande jakt har inte den instinkten i sig att gå på och anfall och försöka döda bytesdjuret. Varför? De är avlade för att få de egenskaperna, skulle hunden attackera ett svin så hårt skulle det oftast sluta med en död/skadad hund om man inte har bröstpansar på jycken(vilket förekommer utomlands) för vildsvin har betar, till skillnad från tamsvin. Skulle hunden anfalla klövvilt skulle det resultera i sken 99% av fallen. Ingen bra jakthund= gonatt och sov gott eller degraderad till sällskapshund.

Grisen
2005-01-12, 15:08
Ja, det är ungefär samma nivå på djurplågeri som styrketräning är för människor. Hunden drar släden så mycket den orkar och vill. Man ökar vikten i takt med att hunden orkar dra mer och tycker att det är roligare.

Ja, hundarna är galna i det verkar det som. Har sett en sådan tävling, väldigt imponerande vad de små rackarna orkar dra.

Har du testat detta med dina hundar?

Bolio
2005-01-12, 15:12
Död, javisst. Men man gör alltid allt man kan för att inte orsaka lidande och smärta. Det lyckas naturligtvis inte alltid men man avlossar inte et skott med syfte att plåga ett djur. Släpper man en hund som skall bita tag i trynet på ett svin, ja då släppar med det ju med full vetskap och med syfte att orsaka grisen smärta och lidande.

Vad spelar det ens för roll om hunden får lida de sista minuterna i dess liv? Man släcker för fan ett liv. Man dödar en levande varelse som säkert skulle genomlida all smärta i världen för att få fortsätta leva, bara den förstod vad det handlade om.

Sysslar du med jakt själv? Och du har mage att kritisera hundkamp och catchwork...?

marst060
2005-01-12, 15:14
Exakt, det finns flera olika hundar som gör detta, Östsibirisk lajka är väldigt mycket "jaktskärpa" i och anfaller i hög utstäckning sina byten.

Struntprat. Faller på sin egen orimlighet. En lajka kan ge en gris eller en björn ett hugg i baken om bytesdjuret försöker sticka, då tvingas björnen eller grisen vända upp igen för att ha koll på hunden. Men detta kallar inte jag att anfalla.

Bolio
2005-01-12, 15:15
Ja, hundarna är galna i det verkar det som. Har sett en sådan tävling, väldigt imponerande vad de små rackarna orkar dra.

Har du testat detta med dina hundar?

Jepp. En liten pitbull-tik i Sverige vid namn Plexie är Nordisk champion i det förresten.. Hon drog runt 320kg, men drar nog mycket mycket mer än så på träning. Hon väger runt 20kg eller mindre har jag för mig.

Grisen
2005-01-12, 15:16
Död, javisst. Men man gör alltid allt man kan för att inte orsaka lidande och smärta. Det lyckas naturligtvis inte alltid men man avlossar inte et skott med syfte att plåga ett djur. Släpper man en hund som skall bita tag i trynet på ett svin, ja då släppar med det ju med full vetskap och med syfte att orsaka grisen smärta och lidande.

"Hunden driver eller ställer bytesdjuret, men att säga att en jakthund inte skulle bita eller hålla fast ett bytesdjur är inte sant. En hund kan tom. hugga och backa, och repetera tills djuret förblött eller inte kan försvara sig längre."

Detta inträffar möjligen om djuret redan är skadeskjutet. Hundarna som används för ställande jakt har inte den instinkten i sig att gå på och anfall och försöka döda bytesdjuret. Varför? De är avlade för att få de egenskaperna, skulle hunden attackera ett svin så hårt skulle det oftast sluta med en död/skadad hund om man inte har bröstpansar på jycken(vilket förekommer utomlands) för vildsvin har betar, till skillnad från tamsvin. Skulle hunden anfalla klövvilt skulle det resultera i sken 99% av fallen. Ingen bra jakthund= gonatt och sov gott eller degraderad till sällskapshund.

Tror du har en lite blåögd syn på hur jakt egentligen går till, har en kusin som jag jagat med många gånger hans hundar går till attack bara de får chansen, han har en "oansenlig" finsk spets och en Östsibirisk lajka. Båda hundarna har fått ordentligt med stryk av älg, björn och lodjur. Men rävar, diverse fåglar (tjäder t.ex.), grävlingar och alla andra djur som är tillräckligt små attackeras oresonligt. Självklart är det inte meningen att jakten skall gå till på detta sätt men det gör det i alla fall, oftare än man tror.

Grisen
2005-01-12, 15:20
Struntprat. Faller på sin egen orimlighet. En lajka kan ge en gris eller en björn ett hugg i baken om bytesdjuret försöker sticka, då tvingas björnen eller grisen vända upp igen för att ha koll på hunden. Men detta kallar inte jag at anfalla.

Självklart kan inte en lajka döda ett stort vildsvin eller en fullvuxen björn. Men det är inte de enda djuren som finns i skogen, som sagt rävar, grävlingar och till och med en ren skulle en så pass stor och duktig jakthund kunna döda (även om det säkert skulle ta en dag för lajkan att döda en ren).

marst060
2005-01-12, 15:27
Tror du har en lite blåögd syn på hur jakt egentligen går till, har en kusin som jag jagat med många gånger hans hundar går till attack bara de får chansen, han har en "oansenlig" finsk spets och en Östsibirisk lajka. Båda hundarna har fått ordentligt med stryk av älg, björn och lodjur. Men rävar, diverse fåglar (tjäder t.ex.), grävlingar och alla andra djur som är tillräckligt små attackeras oresonligt. Självklart är det inte meningen jakten skall gå till på detta sätt men det gör det i alla fall, oftare än man tror.

Då jag har två jakthundar själv och jagar vid ca 80-100 tillfällen varje år så har jag en tämligen god insyn i hur jakten går till i verkligheten och hur hundarna agerar i kontakt med vilt. Inget av det jag sett kommer ens i närheten av vansinnet som disskuterats i denna tråd avseende grisar och PB. Men ytterligheter finns alltid överaggressiva hundar, jägare som inte vet vad de gör eller bara har konstiga inställningar. Men Detta hör till ovanligheterna och är inget som eftersträvas, DET är den stora skillnaden. Tycker jag men det är ett fritt land.

Bolio
2005-01-12, 15:28
Då jag har två jakthundar själv och jagar vid ca 80-100 tillfällen varje år

Mördare.


närrå

Metal_boy_
2005-01-12, 15:31
Vem fan behöver jakthund? Stora nävar och en gammal träningsoverall från 70-talet och pannband är den enda utrustningen man behöver. Man ger bar älgen en dyngsmäll på den där hängmulen så den viker sig åt höger och sen kittlar man ihjäl fanskapet. :D

Grisen
2005-01-12, 15:34
Då jag har två jakthundar själv och jagar vid ca 80-100 tillfällen varje år så har jag en tämligen god insyn i hur jakten går till i verkligheten och hur hundarna agerar i kontakt med vilt. Inget av det jag sett kommer ens i närheten av vansinnet som disskuterats i denna tråd avseende grisar och PB. Men ytterligheter finns alltid överaggressiva hundar, jägare som inte vet vad de gör eller bara har konstiga inställningar. Men Detta hör till ovanligheterna och är inget som eftersträvas, DET är den stora skillnaden. Tycker jag men det är ett fritt land.

Självklart eftersträvas det inte men likväl händer det speciellt vid jakt på mindre vilt. Ja, den lajkan jag pratar om är lite väl "överaggressiv".

marst060
2005-01-12, 15:40
Självklart kan inte en lajka döda ett stort vildsvin eller en fullvuxen björn. Men det är inte de enda djuren som finns i skogen, som sagt rävar, grävlingar och till och med en ren skulle en så pass stor och duktig jakthund kunna döda (även om det säkert skulle ta en dag för lajkan att döda en ren).

Saken är ju den att visst förekommer det att djur blir tagna av hundar, om en lajka eller en stor spets får för sig att verkligen anfalle en ren så då ligger den renen ganska pyrt till. Dett händer ju ett par ggr varje år i Sverige så det är ju inget att hymla med. Men som sagt det är inget som eftersträvas men olyckor händer och den risken är jag beredd att acceptera på samma sätt som jag accepterar att jag ibland skadeskjuter djur osv vilket medför enorma lidanden. Många anser då att jag gått långt över gränsen för var som är etiskt och moralist försvarbart men alla har ju rätt till sin åsikt. För mig är det inte ok att med flit släppa hundar för att de skall attackera varandra eller andra djur.

marst060
2005-01-12, 15:43
Mördare.


närrå


Jarrå! :)

Megatuttarna
2005-01-12, 15:44
Vem fan behöver jakthund? Stora nävar och en gammal träningsoverall från 70-talet och pannband är den enda utrustningen man behöver. Man ger bar älgen en dyngsmäll på den där hängmulen så den viker sig åt höger och sen kittlar man ihjäl fanskapet. :D

Eller tar dina kallingar och låter den andas sig själv till döds. :thefinger

Grisen
2005-01-12, 15:45
Eller tar dina kallingar och låter den andas sig själv till döds. :thefinger

:laugh:

Metal_boy_
2005-01-12, 15:45
Eller tar dina kallingar och låter den andas sig själv till döds. :thefinger


Nej! Det är ju varianten för lustgas :D

Metal_boy_
2005-01-12, 15:48
Alt. Att jag tar med dig ut i skogen så behöver du ju bara öppna munnen så vissnar ju och dör allt runt om :thefinger right back asshåle som arnold säger ;)

Metal_boy_
2005-01-12, 15:50
Kram. Du är för trångsynt för att förstå.



:)



Det stavas "pitbulls" och inte "pittbulls", och hur vet du om vad jag vet om hundar i allmänhet? Jag är bäst, vill du få mig att äta upp mina ord?


varför är han trångsynt??

Grisen
2005-01-12, 15:51
Eller tar dina kallingar och låter den andas sig själv till döds. :thefinger

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=35381

Jense
2005-01-12, 15:56
AB är ingen kamphund, men ja, pitbulls är bättre på hundkamp. Klart det finns en hel del AB som skulle vinna över en hel del APBT, men generellt är APBT bättre då den är framavlad för just hundkamp och AB inte är det.

Fast en AB tävlar självklart på mycket rättvisare villkor än t.ex. en Schäfer eller Labrador...


vilka vinner då?

Metal_boy_
2005-01-12, 15:56
Visst ja, det var ju jag som var moraltanten ...

När det gäller jakt är väl inte död och smärta direkt några alternativ till varandra - skall man äta upp något ingår ju liksom att det är dött. Åtminstone tycker jag att det är bätre om maten ligger stilla på tallriken.

Det märks att du aldrig ätit nyfångad ål :)

mmartin
2005-01-12, 15:58
lyssna på mig jense, INGEN hund skulle klara en match mot en liten ittrig mopps som hade gnällt ihjäl sin motståndare :D

Jense
2005-01-12, 15:59
lyssna på mig jense, INGEN hund skulle klara en match mot en liten ittrig mopps som hade gnällt ihjäl sin motståndare :D


skallen skär i öronen på den andra hunden så den självdör.

min brossa har en liten ful pudel/terriermix på 4 kilo eller ngt. fyfan vad jobbig den är. man kan lixom inte få tag i den för den är så jävla liten.

Metal_boy_
2005-01-12, 16:07
skallen skär i öronen på den andra hunden så den självdör.

min brossa har en liten ful pudel/terriermix på 4 kilo eller ngt. fyfan vad jobbig den är. man kan lixom inte få tag i den för den är så jävla liten.

värsta som finns..man får lust att trycka ner en svettig strumpa i halsen på de där jävla små dammråttorna

Jense
2005-01-12, 16:10
Det beror lite på. Tar du random förortsblandis som Mohammed och hans kompisar tror är en pitbull bara för att det ser ut som en pitbull och vilken renrasig AB som helst har "pitbullen" lika stor chans som en katt, ungefär.

Snackar vi däremot om välavlade gameavlade pitbulls är det nog oftast pitbullen som vinner, men inte alltid. Fast jag gissar bara nu.


jo det förstår jag =P

men jag menade mer mellan AB & labbe, schäfer, golden(wtf?)

Metal_boy_
2005-01-12, 16:12
Det beror lite på. Tar du random förortsblandis som Mohammed och hans kompisar tror är en pitbull bara för att det ser ut som en pitbull och vilken renrasig AB som helst har "pitbullen" lika stor chans som en katt, ungefär.

Snackar vi däremot om välavlade gameavlade pitbulls är det nog oftast pitbullen som vinner, men inte alltid. Fast jag gissar bara nu.

rasist! vad hade mohamed med det att göra!! rasse! :insane: ;)

skrev bara vad folk hade skrivit om det va jag som skrev det där :D

Bolio
2005-01-12, 16:15
jo det förstår jag =P

men jag menade mer mellan AB & labbe, schäfer, golden(wtf?)

Gissa? :D

AB är "THE REAL DEAL - 100% BULLDOG" - som dogmen i USA säger om gamedogs.

Jense
2005-01-12, 16:24
Gissa? :D

AB är "THE REAL DEAL - 100% BULLDOG" - som dogmen i USA säger om gamedogs.


haha. sött. mkt sött.

en AB behöver väl mindre mängd motion än t.ex AmStaf eller APBT?

läste det någonstans igår

Bolio
2005-01-12, 16:31
haha. sött. mkt sött.

en AB behöver väl mindre mängd motion än t.ex AmStaf eller APBT?

läste det någonstans igår

Nja, AB och APBT är mer lika än APBT och AST. AST är en utställningsavlad ras, medan AB och APBT är prestationsavlade raser.

Jag skulle vilja påstå att en AB och APBT behöver ungefär lika mycket motion, kanske lite mer på APBTn om det är från en riktigt hyper linje, t.ex. Bolio/Tombstone.

AST är showdogs som mest ligger hemma och slackar, oftast iaf. Men det finns också working ASTs, t.ex. Terchas i Sverige föder upp såna..

Du kan räkna med en del promenader alltså, men om du har pengar kan du gärna köpa en treadmill som hunden kan få springa på. Många seriösa uppfödare gör detta. En treadmill kan kosta allt från 5 000 till 20 000kr.

Du bör även träna springpole och weightpull med AB. Min polares ABs farsa drog runt 2000lbs i en tävling i USA... :)

Med AB kan du också träna skydd. ABs äger på det.

Bolio
2005-01-12, 16:43
http://www.small-business.me.uk/holmes/images/rob-richards/ron-nathan-sit-aframe1.jpg

Flirt Pole - A long lighter weight pole used to exercise, condition, and shape a dog by attaching hydes, knots, overalls, tire tubes, etc. to a rope and manually operating horizontally in a circular motion, up and down; a manually operated cable or rope running along a 90 degree post or 45 degree angled post with attached hydes, knots, overalls, tire tubes, etc. hanging from the end and pulled up and down from the opposite end

Jense
2005-01-12, 16:44
Nja, AB och APBT är mer lika än APBT och AST. AST är en utställningsavlad ras, medan AB och APBT är prestationsavlade raser.

Jag skulle vilja påstå att en AB och APBT behöver ungefär lika mycket motion, kanske lite mer på APBTn om det är från en riktigt hyper linje, t.ex. Bolio/Tombstone.

AST är showdogs som mest ligger hemma och slackar, oftast iaf. Men det finns också working ASTs, t.ex. Terchas i Sverige föder upp såna..

Du kan räkna med en del promenader alltså, men om du har pengar kan du gärna köpa en treadmill som hunden kan få springa på. Många seriösa uppfödare gör detta. En treadmill kan kosta allt från 5 000 till 20 000kr.

Du bör även träna springpole och weightpull med AB. Min polares ABs farsa drog runt 2000lbs i en tävling i USA... :)

Med AB kan du också träna skydd. ABs äger på det.


jag blir mer och mer vertygad om att det är en ab jag vill ha. har haft ögonen på dom ett tag. weightpull kommer tränas, men inte med släde utan med en bil. skitsamma egentligen. promenader på vintern med mig på kälke och hunden dragandes. skydd ska tränas på brukshundsklubben isf. blir superbt

mmartin
2005-01-12, 16:44
Finns det bra stammar av AB i sverige då? och chansen att få tag i en sådan hund är ju enormt låg i vilket fall så då lär det ju knappast vara av en bra tavla man hittar någon om man nu söker en.

En labbe kan väl förövrigt inte bli arg? :D den skulle försöka slicka ihjäl nån den blev irriterad på :laugh: men de har sin charm också även om den rasen inte är direkt stimulerande för mig, inte aktiva för 5 öre...

Jense
2005-01-12, 16:46
Finns det bra stammar av AB i sverige då? och chansen att få tag i en sådan hund är ju enormt låg i vilket fall så då lär det ju knappast vara av en bra tavla man hittar någon om man nu söker en.

En labbe kan väl förövrigt inte bli arg? :D den skulle försöka slicka ihjäl nån den blev irriterad på :laugh: men de har sin charm också även om den rasen inte är direkt stimulerande för mig, inte aktiva för 5 öre...


finns en i köpenhamn och en i göteborg tror jag det va.

RobbeliRobban
2005-01-12, 16:49
jense: Köp en riktig hund istället. Om du inte är van vid hundar är en golden bra. bra första hund sas. lugn o sansad även om man inte har minsta pli på den. Dessutom blir den inte senil o bits när den blir gammal.

Bolio
2005-01-12, 16:50
jag blir mer och mer vertygad om att det är en ab jag vill ha. har haft ögonen på dom ett tag. weightpull kommer tränas, men inte med släde utan med en bil. skitsamma egentligen. promenader på vintern med mig på kälke och hunden dragandes. skydd ska tränas på brukshundsklubben isf. blir superbt

Jepp, AB är grymma. Men det är bra att börja med släde i början iaf...

Brukshundsklubben brukar vara lite griniga när man tar med en mördarhund, men så fort de märker att man är snel och att hunden inte dödar instruktörerna brukar det gå bra. :)

Metal_boy_
2005-01-12, 16:51
Finns det bra stammar av AB i sverige då? och chansen att få tag i en sådan hund är ju enormt låg i vilket fall så då lär det ju knappast vara av en bra tavla man hittar någon om man nu söker en.

En labbe kan väl förövrigt inte bli arg? :D den skulle försöka slicka ihjäl nån den blev irriterad på :laugh: men de har sin charm också även om den rasen inte är direkt stimulerande för mig, inte aktiva för 5 öre...

kan inte en labbe bli arg?? min hund har iofs 25% schäfer, 25% rottis och 50% labbe. Han är inte stor men han är stark som fan och har ett jävla käkbett. Arg kan han bli och kartig är han me hehe

Bolio
2005-01-12, 16:51
Finns det bra stammar av AB i sverige då? och chansen att få tag i en sådan hund är ju enormt låg i vilket fall så då lär det ju knappast vara av en bra tavla man hittar någon om man nu söker en.

En labbe kan väl förövrigt inte bli arg? :D den skulle försöka slicka ihjäl nån den blev irriterad på :laugh: men de har sin charm också även om den rasen inte är direkt stimulerande för mig, inte aktiva för 5 öre...

En tavla betyder egentligen ingenting, hundar kan ju som känt inte läsa... Men du får det svårt om du vill ha tag på en bra AB inom rikets gränser, ingen vill sälja helt enkelt...

Metal_boy_
2005-01-12, 16:52
jense: Köp en riktig hund istället. Om du inte är van vid hundar är en golden bra. bra första hund sas. lugn o sansad även om man inte har minsta pli på den. Dessutom blir den inte senil o bits när den blir gammal.

nej men den blir tandlös och får dricka filmjölk i sina 3sista år haha ;)

Bolio
2005-01-12, 16:52
jense: Köp en riktig hund istället. Om du inte är van vid hundar är en golden bra. bra första hund sas. lugn o sansad även om man inte har minsta pli på den. Dessutom blir den inte senil o bits när den blir gammal.

AB och APBT funkar utmärkt som förstahund om man inte är dum i huvudet. :)

Jense
2005-01-12, 16:56
jense: Köp en riktig hund istället. Om du inte är van vid hundar är en golden bra. bra första hund sas. lugn o sansad även om man inte har minsta pli på den. Dessutom blir den inte senil o bits när den blir gammal.


vadå riktig hund? golden är förfan en gammal kärring från födsel. tråkigare hundar finns inte. man kan inte göra något med dom.

jag har en del hundvana, speciellt från molosser.

RobbeliRobban
2005-01-12, 16:59
vadå riktig hund? golden är förfan en gammal kärring från födsel. tråkigare hundar finns inte. man kan inte göra något med dom.

jag har en del hundvana, speciellt från molosser.

jaga fågel, spåra, barnvänlig och dessutom ser den fin ut och har päls.

Metal_boy_
2005-01-12, 16:59
vadå riktig hund? golden är förfan en gammal kärring från födsel. tråkigare hundar finns inte. man kan inte göra något med dom.

jag har en del hundvana, speciellt från molosser.

sant...sen är de flesta golden feta me..så antingen har dom lätt för att bli klumpiga o slapphängiga eller så göder varenda goldenägare över hundjävlarna

Jense
2005-01-12, 17:00
jaga fågel, spåra, barnvänlig och dessutom ser den fin ut och har päls.


nej den ser löjlig ut, och de flesta hundar har päls. jag föredrar korthåriga.


seriöst? jaga fågel? varför?

Jense
2005-01-12, 17:01
sant...sen är de flesta golden feta me..så antingen har dom lätt för att bli klumpiga o slapphängiga eller så göder varenda goldenägare över hundjävlarna


dom precis som labben är glada för mat och blir ganska feta om man inte är ute och motionerar dem tillräckligt.

Bolio
2005-01-12, 17:03
Vad ska man med töntiga, feta och lata hundar till? Man vill väl ha en fartfylld hund?

Metal_boy_
2005-01-12, 17:08
dom precis som labben är glada för mat och blir ganska feta om man inte är ute och motionerar dem tillräckligt.

hehe jo men jag ser oftast golden som vaggar som s när dom går med hela kroppen och är så feta att man kan ställa en ljusstake på den utflytna och platta ryggen

Trance
2005-01-12, 17:09
http://www.royalcanin.se/default.aspx?pageID=5039&lang=sv

Grym hund, kanske något färgad åsikt eftersom jag växt upp med ett par. Livliga, smarta men också vänliga hundar.

http://vovve.net/i/Galleri/5/5730.jpg

http://vovve.net/i/Galleri/3/3253.jpg

[EDIT]: Inte bilder på mina hundar. Hittade på Internet.

De är tillräckligt livliga för att vara en handfull för de flesta, krävs stora promenader och våra älskar också att simma och spåra.

Men tillbaka till ämnet, många byggare bygger nog för att de är osäkra och att skaffa tuff och farlig hund är en del i deras image tror jag.

Metal_boy_
2005-01-12, 17:09
Vad ska man med töntiga, feta och lata hundar till? Man vill väl ha en fartfylld hund?

håller me!! hundar som bara ligger o är tråkiga känns som att ha en luffare som bor hemma och inte diskar

Metal_boy_
2005-01-12, 17:11
min hund är aldrig still. Den har världens jävla energi och vill alltid leka samt busa utomhus och det går o ha skitkul me den...

mini
2005-01-12, 17:29
Då denna tråd delvis har handlat om öppenhet mot raser så verkar det ganska onödigt att spy ut alla sina fördomar ni har om tex golden och labbe. Det är två trevliga raser som passar många olika typer av människor, från soffliggare till oerhört aktiva. Feta blir de bara vid övergödning eller för lite fysisk aktivitet, precis som människor. Båda funkar utmärkt till de flesta bruksgrenarna, lydnad och jakt. Så låt inte er okunskap lysa så tydligt och prata om det ni vet något om istället.

Jense
2005-01-12, 17:31
Då denna tråd delvis har handlat om öppenhet mot raser så verkar det ganska onödigt att spy ut alla sina fördomar ni har om tex golden och labbe. Det är två trevliga raser som passar många olika typer av människor, från soffliggare till oerhört aktiva. Feta blir de bara vid övergödning eller för lite fysisk aktivitet, precis som människor. Båda funkar utmärkt till de flesta bruksgrenarna, lydnad och jakt. Så låt inte er okunskap lysa så tydligt och prata om det ni vet något om istället.


vadå spy ut fördommar, jag sa vad jag tyckte och det andra va fakta. de blir lätatre feta än andra hundar helt enkelt. varför? för att de äter mer och rör sig mindre. men det är givetvis ägarnas fel.

sen om jag tycker hundarna är fula är väl min ensak. alla har labbe eller golden, jag har tröttnat på raserna. och på snacket deras ägare skryter med "den har aldrig bitit någon!" ..

Bolio
2005-01-12, 17:32
Då denna tråd delvis har handlat om öppenhet mot raser så verkar det ganska onödigt att spy ut alla sina fördomar ni har om tex golden och labbe. Det är två trevliga raser som passar många olika typer av människor, från soffliggare till oerhört aktiva. Feta blir de bara vid övergödning eller för lite fysisk aktivitet, precis som människor. Båda funkar utmärkt till de flesta bruksgrenarna, lydnad och jakt. Så låt inte er okunskap lysa så tydligt och prata om det ni vet något om istället.

För mig är dessa raser töntiga, feta (oftast) och lata (x3000000). Därmed inte sagt att en del gillar sånt. Eller att mitt ideal är mer rätt och sant. Alla gillar olika och jag respekterar att folk inte gillar samma som jag.

Bolio
2005-01-12, 17:33
Min hund är brutal. flippat ur och dödat nio pers.

any time, any place bolio. Din hund kommer hem i en kista.

:/

Tolkia
2005-01-12, 17:33
Vad ska man med töntiga, feta och lata hundar till? Man vill väl ha en fartfylld hund?
Är det inte ganska ont om töntiga, feta och lata hundraser? Det är väl samma sak där som med hundens uppförande; de flesta hundar som inte är mentalt eller fysiskt defekta är, tror jag, från början ganska framåt och trevliga (ej att förväxla med "spontant lydiga"), men det finns gott om ägare som lyckas göra sina hundar både feta, lata (Vem är inte lat om varje promenad är att jämföra med en marsch med full packning ...? Dessutom betyder ju det faktum att hunden inte tuggar inredningen till småflis om man inte altiverar den tillräckligt inte att den inte hellre skulle vilja göra roliga saker än att ligga och sova under bordet.) och allmänt odrägliga. En väl skött och fostrad hund är nog fartig, roliga och personlig oavsett ras. Dock verkar vissa raser dra till sig mindre lämpliga ägare i sötrre utsträckning - varför finns det t.ex. så många odrägliga småhundar om inte för att det finns så många småhundsägare som tror att man inte behöver fostra en hund bara för att den är så liten att man kan lyfta undan den med våld om den blir för besvärlig ...? Ont om töntiga hundar, således, men gott om töntiga hundägare.

Grahn
2005-01-12, 17:34
töntig är ju iofs ett värderande ord bolio vilket inte stämmer överrens med din uttalade respekt. ;)

mini
2005-01-12, 17:39
Om man har någon koll på hundvärlden utanför matchokvarteren vet man att det avlas mycket på jaktlinjer inom de två nämnda retrieverraserna, och att de hundarna är långt ifrån lata och feta. Om man inte ens vet vad man kan göra med en hund (i detta fall golden) ska man inte uttala sig om dess lynne.

Bolio
2005-01-12, 17:42
Är det inte ganska ont om töntiga, feta och lata hundraser? Det är väl samma sak där som med hundens uppförande; de flesta hundar som inte är mentalt eller fysiskt defekta är, tror jag, från början ganska framåt och trevliga (ej att förväxla med "spontant lydiga"), men det finns gott om ägare som lyckas göra sina hundar både feta, lata (Vem är inte lat om varje promenad är att jämföra med en marsch med full packning ...? Dessutom betyder ju det faktum att hunden inte tuggar inredningen till småflis om man inte altiverar den tillräckligt inte att den inte hellre skulle vilja göra roliga saker än att ligga och sova under bordet.) och allmänt odrägliga. En väl skött och fostrad hund är nog fartig, roliga och personlig oavsett ras. Dock verkar vissa raser dra till sig mindre lämpliga ägare i sötrre utsträckning - varför finns det t.ex. så många odrägliga småhundar om inte för att det finns så många småhundsägare som tror att man inte behöver fostra en hund bara för att den är så liten att man kan lyfta undan den med våld om den blir för besvärlig ...? Ont om töntiga hundar, således, men gott om töntiga hundägare.

Nja, det genetiska har nog mycket mer med saken att göra än du tror. Och jag jämför självklart, jämfört med en APBT är Labrador och Golden EXTREMT töntiga och lata. Jämfört med en Hovawart kanske lite mindre. :)


I like pit bulls and I can not lie
You other brothers can't deny
That when a pit bull walks in with big ass teeth
And a big head in your face
You get sprung, wanna pull out your breaking stick
'Cause you notice that pit bull was game
Deep in the springpole he's tearin'

Jense
2005-01-12, 17:42
Om man har någon koll på hundvärlden utanför matchokvarteren vet man att det avlas mycket på jaktlinjer inom de två nämnda retrieverraserna, och att de hundarna är långt ifrån lata och feta. Om man inte ens vet vad man kan göra med en hund (i detta fall golden) ska man inte uttala sig om dess lynne.


jag talar såklart om hundar jag känner och ser var och varannan dag. klart som fan det finns vältrimmade golden och labbe - de flesta är det, iaf golden.

machokvarteren.. nu började du med fördommarna om ab, abpt, ast osv. lite dumt, tycker du inte?

Bolio
2005-01-12, 17:43
töntig är ju iofs ett värderande ord bolio vilket inte stämmer överrens med din uttalade respekt. ;)

Övermänniskan skapar värden...
.)

Bolio
2005-01-12, 17:44
Om man har någon koll på hundvärlden utanför matchokvarteren vet man att det avlas mycket på jaktlinjer inom de två nämnda retrieverraserna, och att de hundarna är långt ifrån lata och feta. Om man inte ens vet vad man kan göra med en hund (i detta fall golden) ska man inte uttala sig om dess lynne.

Jämfört med en APBT är de hundarna både lata och töntiga. Vad jämför du med?

mini
2005-01-12, 17:47
Jämfört med en APBT är de hundarna både lata och töntiga. Vad jämför du med?

Jag jämför inte, jag konstaterar. Vad menar du md töntig?

Bolio
2005-01-12, 17:53
Jag jämför inte, jag konstaterar. Vad menar du md töntig?

Ja, men, i ett värdemdöme måste man väl jämföra saker? Begreppet "lat" är ett relativt begrepp. Lat jämfört med vad? Lat jämfört med ett träd eller en iller? Jaktversionerna av de hundraserna är fortfarande lata som fan jämfört med gameavlade pitbulls.

Töntig som i ingen stark vilja.

mini
2005-01-12, 17:59
Ja, men, i ett värdemdöme måste man väl jämföra saker? Begreppet "lat" är ett relativt begrepp. Lat jämfört med vad? Lat jämfört med ett träd eller en iller? Jaktversionerna av de hundraserna är fortfarande lata som fan jämfört med gameavlade pitbulls.

Töntig som i ingen stark vilja.

Men en aktiv hund blir ju inte mindre aktiv för att man ändrar skalan? Relationen ändras ja, men inte den faktiska aktiviteten. Och jag undrar hur du jämför aktivitet? Hur många vakna timmar per dygn? Hur många kilo den kan dra på en släde x antal meter? Vad menar du?

Det som du kallar töntigt kallar jag förighet. En hund med för stor egen vilja är inte en bra hund i fråga om tex fågeljakt,sökarbete eller rapport. Tja, inte i någon gren som kräver samarbete mellan hund och förare. Retrieverraserna är utmärkta för sina syften och mer därtill.

Trance
2005-01-12, 18:07
Det jag ogillar mest med folk som vill ha tuffa raser är att de ofta inte ger de den motion som de behöver. Våra engelska springer spaniel får ungefär en och en halv timmes motion per dag(uppdelat på två gånger), då ofta springades lösa i skogen(där det går) och bada vid rätt årstid. På helger får de uppåt 3 timmar motion och ofta spår eller lydnadsträning. De har också en trädgård där de springer fritt och kan leka med varandra och spåra godis som man kan slänga ut. Vad vill jag ha sagt med detta, jo hur många 20-något killar som vill ha en tuff hund, t.ex. en doberman eller rottweiler vet att den behöver minst lika mycket motion för att må bra. De är hundar som kräver stora ytor och mycket promenader...även när det regnar ute och man är trött.

Så innan man skaffar sig en hund som penisförlängare så skall man fråga sig om man kan göra allt som krävs i 12+ år.

(Inte riktat till någon speciell, speciellt bolio verkar ju vara mycket intresserad av sina hundar så de mår nog utmärkt.)

Jense
2005-01-12, 18:14
det är ungifär det jag menar, trance.

jag tänkte faktiskt motionera MED min hund. vilket säkert är skitroligt och även jävligt bra för hunden. kommer bli skitbra

Bolio
2005-01-12, 18:14
Men en aktiv hund blir ju inte mindre aktiv för att man ändrar skalan? Relationen ändras ja, men inte den faktiska aktiviteten. Och jag undrar hur du jämför aktivitet? Hur många vakna timmar per dygn? Hur många kilo den kan dra på en släde x antal meter? Vad menar du?

Jepp, men nu mäter jag inte den "faktiska" aktiviteten. Vi värderar utifrån en måttstock. Om vi tar ett annat exempel: när är det kallt eller varmt? Jag jämför hundar med varandra och jämfört med en pitbull är dessa raser lata. Jämfört med en Sankt Bernard är dem säkert aktiva. Jag vill ha en livlig och fartfylld hund.

Det som du kallar töntigt kallar jag förighet. En hund med för stor egen vilja är inte en bra hund i fråga om tex fågeljakt,sökarbete eller rapport. Tja, inte i någon gren som kräver samarbete mellan hund och förare. Retrieverraserna är utmärkta för sina syften och mer därtill.

Men sen är jag inte intresserad av att använda hunden som ett verktyg. Jag har hunden som en vän, då föredrar jag en hund med stor egen vilja långt mycket mer än en hund som gör allt ägaren säger.

Trance
2005-01-12, 18:17
det är ungifär det jag menar, trance.

jag tänkte faktiskt motionera MED min hund. vilket säkert är skitroligt och även jävligt bra för hunden. kommer bli skitbra

Japp, och utrycket "Hunden är människans bästa vän" är så jäkla sant faktiskt. Finns inget bättre botemedel mot en dålig dag som att komma hem till en glad hund.

Bingo
2005-01-12, 19:14
Övermänniskan skapar värden...
.)Och de mycket för många babblar om övermänniskan. Flugorna på torget, du vet ;)

pellepedal
2005-01-12, 19:27
Kram. Du är för trångsynt för att förstå.

Ok.... Förklara för mig så jag förstår nöjet och njutningen att se två hundar hugga i varann och slita sönder varandra, för jag förstår verkligen inte...