handdator

Visa fullständig version : Planering av kosttillskott


mangeh
2005-01-09, 20:56
En polare och jag ska ha styrketräning som projektarbete. Bland annat hade vi tänkt undersöka vilken effekt kosttillskott har på träningen. Har läst lite på forumet och försökt sätta ihop en grundläggande planering av mitt kosttillskott. För att kunna göra en rättvis bedömning av kosttillskotten skulle jag gärna vilja ha synpunkter på det upplägg som jag tänkt använda:

Innan träning: 30 g maltodextrin + 0,5 tesked kreatin
Efter träning: 40 g maltodextrin + 0,5 tesked kreatin + 35 g hydrolyserat vassleprotein (Rapid Hydro Blend)

Lite bakgrundsfakta: 18 år, 70 kg, 181 cm, tränat i ett halvår…

Skulle vara bra om någon kunde svara på följande frågor:

1. Ska jag ta något kosttillskott de dagar jag inte tränar? I så fall, vad?

2. Är det bra att ta allt protein efter träningen eller ska man dela upp det mellan för- och efterdrinken (17,5 g i varje)?

3. På kreatinbruken som jag har står det att man ska ta kreatinet en timme före träning och en timma efter. Går det bra att köra kreatinet direkt före och direkt efter träning tillsammans med protein/malto-drinken i stället?

4. Behövs det fler kosttillskott under dagen eller räcker det med proteindrinken i samband med träningen?

5. Är mängden kreatin för liten (verkar som många använder mycket mer kreatin)?

Tack på förhand

/mangeh

Sverker
2005-01-09, 21:05
En polare och jag ska ha styrketräning som projektarbete. Bland annat hade vi tänkt undersöka vilken effekt kosttillskott har på träningen.
/mangeh

Kosttillskotten ser basic och bra ut men.....


Hur skall ni utvärdera dem ?

mangeh
2005-01-09, 21:56
Jag tränar med kosttillskott och en polare tränar utan. Vi försöker sköta träning, kost och sömn likadant och sen får vi se vem som gör störst resultatförbättringar.

Kan vara svårt att få fram några bra resultat (finns ju så många faktorer som spelar in)... en bra ursäkt för att träna på skoltid dock :naughty:

ugly_kid
2005-01-09, 22:16
de resultat ni kommer fram till kommer inte säga nånting.

ska ni göra ett sånt försök så måste ni vara många fler och så bör ni ha tränat lite längre tid än ett halvår.

jag tycker att ni istället borde träna halva tiden helt utan tillskott båda två och halva tiden med, kommer inte heller säga så jättemycket, men bättre än ditt förslag.