handdator

Visa fullständig version : Kreatin! Cycla i perioder lr konstant intag?


Overload
2005-01-09, 17:24
Tjena! Tänkte höra med er vad ni anser om intag av kreatin monohydrat.

Rekommenderar ni att köra i perioder till exempel 4 veckor med och 4 veckor utan eller kan man ta det varje dag om man vill?
Förlorar kreatinet sin effekt om man intar det konstan?

Jag har hört personer säga att man bör ta kreatin i perioder och andra säger att man kan ta det hela tiden och få samma resultat.

Vad anser ni?

tack på förhand

Lizard
2005-01-09, 22:06
Eftersom ingen svarar så gör jag det.

Traditionellt brukar man först pula i sig 5g x 4 ggr under två dagar som uppladdning och sen har rekommendationerna varierat men det gängse har varit fem gram/dag i tre veckor och uppehåll i en á två för att gå påan igen.

Idén är att kroppen ska kicka igång sin egen, av det exogent tillförda, avstängda produktion av kreatin igen under de två veckorna utan kreatin.

Kruxet har varit att både den upplevda och indicier finns att den mätbara effekten av kreatin avtagit mer och mer under de tre veckorna.
Till det så har frågan ställts om det verkligen är nödvändigt att kroppen tillverkar eget kreatin - om kroppen verkligen förlorar förmågan?

På senare tid har det visat sig att det är oskadligt att tillföra kreatin jämt, och att den rekommenderade dagsdosen (fem gram) till råga på allt förmodligen är för låg. Sanningen ligger snarare kring det dubbla eller fyrdubbla, men de som gör så upplever ofta ingen radikal effekt av kreatinet, i alla fall inte om de inte cyklar det enligt de ursprungliga rekommendationerna och dessutom verkar det som om endast en bråkdel av sådan överdosering landar i muskelcellen?

Mot bakgrund av detta så skrev Paul Delia på företaget AST ett nytt protokoll för kreatincykling som i korthet går ut på att man tar tre doser á fem gram i tre dagar, oavsett om det är träningsdagar eller inte, och sen gör uppehåll i tre dagar, även då oavsett träning eller ej. På så vis, argumenterar Delia, så kan man supplimera med kreatin oavbrutet och samtidigt så vänjer sig inte kroppen med kreatinet utan det går in i muskelcellen.
Som av en tanke har jag själv bara tagit kreatin det sista halvåret på träningsdagar (4/7 dagar) och inget på träningsfria dagar och jag kan ge dig världens minsta marknadsundersökning - det fungerar för mig. På senare tid har jag switchat till Delia's 3 on/3 off och resultatet är beständigt.


Så, två dagar á 20g utpritt på 4 doser och sen en eller två doser på 5 - 10g/dag i tre veckor och uppehåll i minst en vecka.

Eller, tre dagar á 15g utspritt på tre tillfällen och tre dagar utan oaktat om du tränar eller ej.


Lizard

Lantz
2005-01-10, 00:13
Enligt forskning så behöver man inte köra i perioder om man håller sig till "vanliga" doser...

[Molecular and Cellular Biochemistry,
issue 244, pages 159-166]

[Medicine and Science in Sports and Exercise, issue 31, pages
1147-1156]

[Journals of Gerontology, issue 58, pages 11-19]

nordland
2005-01-10, 00:17
Tjena! Tänkte höra med er vad ni anser om intag av kreatin monohydrat.

Rekommenderar ni att köra i perioder till exempel 4 veckor med och 4 veckor utan eller kan man ta det varje dag om man vill?
Förlorar kreatinet sin effekt om man intar det konstan?

Jag har hört personer säga att man bör ta kreatin i perioder och andra säger att man kan ta det hela tiden och få samma resultat.

Vad anser ni?

tack på förhand

nej, kreatinet förlorar inte sin effekt, men om du ta det utan uppehåll så känner du inte av den där extra knuffen som kreatin ger då du vant dig vid den.... Låt pengarna bestämma i detta fallet... Har du råd så kör kontinuerligt, är du low on cash så kör det i cykler....

z_bumbi
2005-01-10, 08:51
Med tanke på att det tar en månad för kreatinnivåerna att sjunka ner mot normalt värde efter att man har slutat tagit det så ser jag ingen anledning att cykla det i korta cykler, sen spelar det ju iofs ingen roll hur man äter det bara man får i sig en viss mängd varje vecka och sprider ut det tidsmässigt då man i alla fall fyller på igen så det är väl valfritt..

Man brukar testa med ca 7,5-20 g per dag (Det gjorde man i alla fall för 2 år sen när jag senast kollade upp kreatin något så när seriöst.) också så siffran på 5 g är rejält gammal.
10-20 g per dag är väl numera vad som rekommenderas hos de flesta och äter man så mycket så märker man inte av något försämrat upptag då ev försämring utgör en så liten del av det totala upptaget.

Alcazara
2005-01-10, 11:15
Ni som tar kreatin mono...kör ni både före och efter träning eller endast efteråt? Kul att höra lite om vad ni tycker är bäst..

Fangface
2005-01-10, 23:21
Jag kör både före och efter i vanliga fall.
Nu kör jag KCG innan ( vilket iofs oxå innehåller kreatin ) och mono efter.

Vad som är bäst vet jag inte, men eftersom kreatin är så pass billigt så ser jag ingen anledning att chansa med att endast ta det vid ett tillfälle.