handdator

Visa fullständig version : stormen i syd


Jense
2005-01-08, 21:14
jaha, dags igen för megastorm i sydsverige. man kan inte gå ut utan att få en takpanna i ansiktet. sjukt störigt

Herkulez
2005-01-08, 21:18
vi hade värsta stormen här nån dag innan jul, halva garagetaket hos mina föäldrar och deras grannes blåste bort :(

mini_Arnold
2005-01-08, 21:18
fick avbryta stereobygget delvis pga ovädret + solen gick ner!
Störigt att köra på motorvägen också, bilen gungar från vänster till höger

erk
2005-01-08, 21:19
Lyset flackar, teven slocknade förut och vindskiveplåtar på taket har blåst sönder. Av ren och skär tur klarade sig bilen från att bli sönderslagen när frontplåten på soptunnan blåste iväg med en väldig kraft. Det är facit av stormen där jag bor än så länge, vad jag vet iaf.

En kompis skorsten hade knäckts av blåsten också.

mini_Arnold
2005-01-08, 21:20
Lyset flackar, teven slocknade förut och vindskiveplåtar på taket har blåst sönder. Av ren och skär tur klarade sig bilen från att bli sönderslagen när frontplåten på soptunnan blåste iväg med en väldig kraft. Det är facit av stormen där jag bor än så länge, vad jag vet iaf.

En kompis skorsten hade knäckts av blåsten också.

Min brorsa skulle hem från göteborg ikväll men tåget vände tillbaks till gbg.
Vet du kanske hur det är med trafiken där?

TTT
2005-01-08, 21:22
Här knakar det i fönstren. Var en sväng förbi affären och där hade ljusskyltarna blåst ner. Naturen är i gungning nuförtiden.

erk
2005-01-08, 21:22
Min brorsa skulle hem från göteborg ikväll men tåget vände tillbaks till gbg.
Vet du kanske hur det är med trafiken där?
Det är helt kaos. Jag tror inte tåg alls kör i södra Sverige.

Sallae
2005-01-08, 21:22
Tur att man bor i Norrland :thumbup:

n1tro
2005-01-08, 21:37
ca 200 000 är ju strömlösa enligt aftonbladet också där nere...

Hades
2005-01-08, 21:42
Jobbigt det där. Höll på att blåsa bort när jag klev av flyget i Östersund igår. Och då blåste det ändå inte ens nära på lika mycket som det gör i söder nu.

Jense
2005-01-08, 22:01
gick från pizzerian innan. byxorna blåstes helt tighta när jag gick :(


minns ni kanske blåsen för 4-6 år sen i skåne? denna är knappast lika kraftfull. min polare gick på gatan, 10 meter framför honom blåste en skorsten ner.

en stor gran kknäcktes 100 meter bakom mig också när jag va påväg hem från fylle då. det va sjukt kan jag lova.

skulle egentligen gått på fest nu. men alla andra bangade =(

JustinCredible
2005-01-08, 22:03
gå ut och ta lite public powsing bilder :thumbup:

alltså hur fan kan ni va ute och gå ens? såg på nyheterna nyss.. ok att ni kanske inte bor där det är värst.. men jag höll på att blåsa bort för nån vecka sen och den blåsten fick knappt en notis i tidningen.. iofs väger jag typ 33 kg

bubbe
2005-01-08, 22:04
jaja, var nere vid båten runt 17, säkrade med spännband och kollade
preseningen. högt vattenstånd lite jobbigt för några fiskebåtar, annars tycker jag det är ganska lugnt här i halland, tycker inte det är några jätterubriker direkt. Orkanvindar - följ orkanen osv, det är upptill orkanstyrka i dom kraftigaste byarna. det är inte samma sak som orkan. Fast storm orsakar ju en massa obehagligheter även om det inte är orkan, ex takpannor som lättar.

Jense
2005-01-08, 22:04
van vid lite vindar :D och dessutom är jag fet

bubbe
2005-01-08, 22:07
van vid lite vindar :D och dessutom är jag fet

ja precis, man blir härdad när landskapet är helt platt.

kal_erixon
2005-01-08, 22:09
nån som vet om den kommer gå norr över? på smhi och tv4 står de att vädret här kommer bli lugnt imorrn (västernorrland) jag ska nämnligen ut och isfiska :D
skulle egentligen vart ut idag men de stod att stormen skulle vart ändå upp vid härjedalen på text tv och att vid en liknande storm dog 8 människor i danmark. då ville man inte riktigt åka ut ;)
men det blev helt vindstilla idag.

Pellefant
2005-01-08, 22:11
Från www.sj.se

Södra Sverige

Lördag 8 januari kl 16.25
Sidan uppdaterad kl 22.00
På grund av storm i södra Sverige med strömlöst som följd, är stora störningar i tågtrafiken att vänta med förseningar och inställelse.
I nuläget är det stopp för trafik på följande sträckor.

Göteborg-Karlstad, Göteborg-Strömstad, Göteborg-Alvesta, Göteborg-Herrljunga, Göteborg-Uddevalla, Göteborg-Varberg, Göteborg-Malmö, Kalmar-Malmö, Karlskrona-Malmö, Nässjö-Malmö, lokaltrafiken i Skåne och Öresundstågen.

Vi återkommer om när vi kan återuppta trafiken så snart vi får en prognos från Banverket trafik.

Stationerna i Alvesta, Nässjö, Tranås och Linköping håller öppet i natt.

From nu så gäller Force majeur i Göteborgs området. Resande som sitter på våra tåg försöker vi att ta hand om så gott det går.Polisen har stängt av vissa vägar så det är svårt att få tag i ersättningsbussar pga att buss bolagen vill ej utsätta sin personal för fara.
Ingen ersättningstrafik eller annan ersättning anordnas.

Lär nog sitta en hel del folk på tågen inatt. :rolleyes:

kal_erixon
2005-01-08, 22:15
OT-gnäll: jag satt 6 timmar i skogen på ett connex tåg förra sommarn för att nån hade grävt av en kabel :insane:

Pellefant
2005-01-08, 22:17
OT-gnäll: jag satt 6 timmar i skogen på ett connex tåg förra sommarn för att nån hade grävt av en kabel :insane:

Vad hittade ni resenärer på för skoj då? :)

kal_erixon
2005-01-08, 22:22
Vad hittade ni resenärer på för skoj då? :)

hehe det var mitt i natten så halva tåget sov, sen ryktades de 3 första timmarna att tågat bara hade stannat för att "vila".... jag hade sittplats så jag satt väll och såg sur ut, resan tog för övrigt 13 timmar tror jag. (50 mil) :furious:

Pellefant
2005-01-08, 22:25
hehe det var mitt i natten så halva tåget sov, sen ryktades de 3 första timmarna att tågat bara hade stannat för att "vila".... jag hade sittplats så jag satt väll och såg sur ut, resan tog för övrigt 13 timmar tror jag. (50 mil) :furious:

De bjöd er på resan pga detta trubbel hoppas jag?

bubbe
2005-01-08, 22:26
så här ser det ut utanför mitt hus btw
http://www.kvp.se/index.jsp?a=226714

fast där är det ofta översvämmat vid hård västlig vind.

gargantua
2005-01-08, 22:27
Jag är i Linköping nu och tidigare när jag cyklade hem testade jag att stå upp på cykeln och tilll min stora förvåning fungerade min jacka som ett segel och jag kastades tillbaka 20 meter. Det blåser än...

kal_erixon
2005-01-08, 22:32
De bjöd er på resan pga detta trubbel hoppas jag?

nej de har jag för mig dom inte gjorde. men bussen sista milen hem ;)
har inget större förtroende för tågtrafikenlängre om jag säger så

edit. ingen som vet om stormen kommer plöja rakt genom landet eller?

bubbe
2005-01-08, 22:38
nej de har jag för mig dom inte gjorde. men bussen sista milen hem ;)
har inget större förtroende för tågtrafikenlängre om jag säger så

edit. ingen som vet om stormen kommer plöja rakt genom landet eller?

Vädret rör sig mot öst, enl satelitbildena men jag vet inte hur det blåser uppe vid trondheim. kolla vädret där.

edit, http://www.aftonbladet.se/vader/js/kustvader.html?ortid=3

mini_Arnold
2005-01-08, 22:51
soft brorsan har det nu.
han bor på hotell över natten helt gratis!

Jense
2005-01-08, 22:52
soft brorsan har det nu.
han bor på hotell över natten helt gratis!


be han tömma minibaren

erk
2005-01-08, 22:55
Det kommer se ut som ett kalhygge här imorgon, fem av träden som står närmast huset har blåst ner! Tur att de inte har blåst på huset.

Zakath
2005-01-08, 22:59
All buss o tågtrafik stängdes ner i Gbg, kul när man var mitt i stan :/

erk
2005-01-08, 23:04
All buss o tågtrafik stängdes ner i Gbg, kul när man var mitt i stan :/
De kära vagnarna stängdes väl av också?

Action
2005-01-08, 23:05
Det blåser en hel del även här i storstaden... Men det är ju inga orkanbyar som nere i Sydväst...

Axon
2005-01-08, 23:08
här på Gotland kommer det säkert bli värst under natten, ikväll körde jag bil i 90kmh och sket på mig när bilen slungades 1 meter till vänster. Som tur är så var det inga bilar i närheten. Trafiken på vintern på Gotland är 10 ggr mindre än på fastlandet, som tur är :D

FredsAmiralen
2005-01-08, 23:27
bor i Lund, här va ganska blåsigt för ett tag sen...

tänkte gå ut lite nu... deffpromenadsdags... om jag inte kommer tillbaka så vet ni varför :smash:

Solros
2005-01-08, 23:58
Vad är det som händer i Skåne? Har Jense släppt sig eller vad? :D

Arne Persson
2005-01-09, 00:01
Var och tränade ikväll passerade några trevliga? nerfallna träd på vägen. Får man ett sådant översig så räcker 50 cm i armmått mm inte speciellt långt.

AFanatic
2005-01-09, 00:03
Runt om gatorna där jag bor så har det blåst ner ett tjugotal träd...det går inte att ta sig fram med bil. Vindskiveplåtar har fått eget liv. Förut runt kl 18 kunde man iaf gå ute utan att lyfta från marken...nu vettifn.

cain
2005-01-09, 00:46
Här i östergötland har x antal takpannor rasat ner..kommer nog bli många fler innan stormen är över. :MrT:

The_RobRoy
2005-01-09, 00:54
Jo det blåser lite här.. ..är lite orolig för att mitt jättefönster i mitt studentrum inte ska hålla.. ..de knakar oroväckande mycket i det, blir lite dragit o sova här då :D

Metal_boy_
2005-01-09, 00:58
Var och tränade ikväll passerade några trevliga? nerfallna träd på vägen. Får man ett sådant översig så räcker 50 cm i armmått mm inte speciellt långt.

men man står stadigt på sina 120pannor iaf :D ...här uppe blåser det med utav helvete

erk
2005-01-09, 01:03
Jo det blåser lite här.. ..är lite orolig för att mitt jättefönster i mitt studentrum inte ska hålla.. ..de knakar oroväckande mycket i det, blir lite dragit o sova här då :D
Stormen drar väl sig uppåt landet o kommer till er nu! Jag trodde ju att den klingat av lite här, men i skrivande stund knakar det extremt mycket i huset så nu har den väl kommit tillbaka efter en halvtimmes relativt lugn.

Mart|n
2005-01-09, 01:09
men man står stadigt på sina 120pannor iaf :D ...här uppe blåser det med utav helvete

När jag hade släppt av Jense och skulle hem igen, så var jag nära att blåsa av trappan jag stod på. Hade fan kunnat dö :(

Jense
2005-01-09, 01:11
kollade nyss på granen som står på gården mittemot. den rörde sig knappt av vindarna. efter jag gjort klart pastaröran(köttfärssås ner i makaronerna =P) så kollade jag ut igen. och då va den typ dubbelvikt av blåst

Metal_boy_
2005-01-09, 01:30
När jag hade släppt av Jense och skulle hem igen, så var jag nära att blåsa av trappan jag stod på. Hade fan kunnat dö :(

åfan tur att du är välbehållen :cheers: ....har iofs varit me om värre storm än detta

Spiffy
2005-01-09, 01:48
Ute och körde i området runt Sturup. blåste som fan och bilen blev pepprad med små grenar och skräp. Jobbigt att bilen blir blästrad tänker man.
Möter lite senare en ambulans, tänker inte så mycket mer på det då.
Sen kommer man hem och läser detta.

"I Skåne omkom två personer som i sina bilar träffades av fallande träd. Den ena olyckan inträffade utanför Höör och den andra i närheten av Sturup."


Va skönt det var att bara bli blästrad lite...

Mart|n
2005-01-09, 01:51
Ute och körde i området runt Sturup. blåste som fan och bilen blev pepprad med små grenar och skräp. Jobbigt att bilen blir blästrad tänker man.
Möter lite senare en ambulans, tänker inte så mycket mer på det då.
Sen kommer man hem och läser detta.

"I Skåne omkom två personer som i sina bilar träffades av fallande träd. Den ena olyckan inträffade utanför Höör och den andra i närheten av Sturup."


Va skönt det var att bara bli blästrad lite...

Det var en som dog av att det kom en vägskylt flygandes genom bilen fick jag höra.

s_himself
2005-01-09, 04:36
alltså, jag gick hem från stadt förut och jag överdriver inte när jag säger att jag fick kämpa för att komma framåt :D

sedan gick jag förbi min gamla högstadieskola, där hade ett stort jävla dunderstort träd blåst omkull, dragit av rötter och allting och slitigt upp stort hål i backen :hbang:

Fangface
2005-01-09, 07:41
Polarn var och såg HV - Färjestad uppe i Jönköping. När han skulle hem kom han bara till Växjö ( bor i Ronneby), låg en julgran över vägen så han missade festen ikväll...... :thefinger

Genesis
2005-01-09, 07:54
Vädret verkar hålla i sig, såg just en kille från Svensk Direktreklam jaga reklam som blåst iväg medan jag skyfflade i mig pasta och lax. :cool:

Pretender
2005-01-09, 10:38
Ute och körde i området runt Sturup. blåste som fan och bilen blev pepprad med små grenar och skräp. Jobbigt att bilen blir blästrad tänker man.
Möter lite senare en ambulans, tänker inte så mycket mer på det då.
Sen kommer man hem och läser detta.

"I Skåne omkom två personer som i sina bilar träffades av fallande träd. Den ena olyckan inträffade utanför Höör och den andra i närheten av Sturup."


Va skönt det var att bara bli blästrad lite...

Körde också på den vägen vid 5-tiden... tur man måste haft.

Drottningens plan kunde tydligen inte landa (skulle flyga till Stockholm med det)... så det blev till att åka hem igen.

/P

Zakath
2005-01-09, 11:46
De kära vagnarna stängdes väl av också?



Japp, jag menade spårvagnstrafik ...

Lasse Kongo
2005-01-09, 11:50
Ingen mer än jag som vek pappersflygplan igår och kasta, shit va dem flög :hbang:

s_himself
2005-01-09, 12:24
Ingen mer än jag som vek pappersflygplan igår och kasta, shit va dem flög :hbang:


nä, hade jag försökt hade det blivit allt annat än pappersflygplan.. kanske en kontainer, och dom flyger inte så värst bra :D

snej
2005-01-09, 12:37
44 sekundmeter uppmättes periodvis när dom fick bryta ishockeymatchen mellan Malmö - Frölunda läste jag på GP´s nätupplaga (som för övrigt frölunda vann 6-1 ändå :thefinger)

''Även om det inte är orkan..'' skrev någon, 44sekundmeter är beyond orkan.


http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=360&a=196199

Bjorne
2005-01-09, 12:44
Då på eftermiddagen när det var som värst var jag ute och körde skåpbil, gissa om det gungade :)

Allan
2005-01-09, 12:45
Fick telefonsamtal från min platschef som rapporterade om förödelsen på bygget. Vi får städa med hjullastare på måndag verkar det som - presenningar har blåst upp i skogen, och virke och plyfa har spritt sig över hela området.

allan

Zakath
2005-01-09, 12:47
Här vid havet har det faktiskt inte hänt så mycket, lite takpannor som ramlat ner, båtar som blåst iväg, dem ligger huller om buller vid hamnen, vattennivån har stigit ca. 1,5m. Några träd har knäckts på mitten så det är rätt lugnt här :thumbup:

Callister
2005-01-09, 12:54
Jag var nere i köket cirka 02.00 inatt och gjorde en välförtjänt macka, och det kom något skit flygande på fönstret och jag blev hur rädd som helst, såg ut som en gubbe stod där utanför och vifta med snoppen :nono:

T-800
2005-01-09, 12:56
Jag bor på västkusten och var nere och kikade på stan förut. Det ser ut som om det har varit ett krig på vissa platser. Stora lagerbyggnader som har rasat in, bråte överallt och vägskyltar huller om buller.

MiNaX
2005-01-09, 13:11
Här är smått kaos också! Igår flög julbelysningen i centrum omkring och vi var strömlösa några timmar.
Idag har jag och far varit ute och kollat runt. Helt sjukt mycket träd som blåst ner. Och väldigt många tak som inte sitter helt på plats.
Helt otroliga krafter...

Olsson
2005-01-09, 13:22
Balkongdörren blåste av för dem som bor på hörnet i mitt hus. Den bara swich awek, så krossades rutan osv. Nu har de en fin träskiva i dörröppningen istället :D

Var ute rätt mkt igår i stormen annars igår, väldigt många omkullblåsta träd, varav en del låg över splashade bilar. Tog en sväng genom centrum vid halv 12 tiden och har nog aldrig skåkat ett så dött nattliv. Det är mer folk ute en måndagkväll.

Dessutom är där nått löst på vårt hus tror jag som ligger och slåt emot nått balkongräcke hela tiden när det blåser. Så det klonkar högt med ca 10 sek mellanrum. Blev inte mkt sömn i natt pga det :(

hampaN
2005-01-09, 13:25
Min frilla pajade när jag gick hem från en polare igår ;)

Jense
2005-01-09, 14:07
varför skämtar ni om stormen i skåne där 7 dog och inte om tsunamin? fegisar

s_himself
2005-01-09, 14:14
varför skämtar ni om stormen i skåne där 7 dog och inte om tsunamin? fegisar


"I Småland dödades tre män då de höll på att röja vägen. Två av dem träffades av nedfallande träd medan den tredje blev påkörd under röjningsarbetet. Dödsolyckorna inträffade i trakterna av Vimmerby och Lessebo respektive Eke nordost om Växjö. "


www.vt.se

JustinCredible
2005-01-09, 14:15
jag pruttade en tsunami i badkaret. 4 dog. (du sa inget om att det skulle va kul.)

Har det slutat blåsa nu?

Jense
2005-01-09, 14:16
"I Småland dödades tre män då de höll på att röja vägen. Två av dem träffades av nedfallande träd medan den tredje blev påkörd under röjningsarbetet. Dödsolyckorna inträffade i trakterna av Vimmerby och Lessebo respektive Eke nordost om Växjö. "


www.vt.se



7 totalt i sverige, minst.

blåser knappt!

Björn S
2005-01-09, 14:22
Jag tog en powerwalk nere vid bönderna mellan 17:30 och 19. Det var faktiskt ganska trevligt! Man fick kämpa lite men det var en upplevelse! Jag fick en sten på läppen :thumbup: Lätt det roligaste jag gjort i jul!

Metal_boy_
2005-01-09, 14:27
här finns massor nerblåst idag...träd och tak

Metal_boy_
2005-01-09, 14:29
7 totalt i sverige, minst.

blåser knappt!


hörde 4 nyss på radion men det kanske bara va här då eller nått?

Tricklev
2005-01-09, 15:26
Har det ens kommit till Norrköping, trodde bara det vast väst/syd kusten.

Var ute och vandrade med polarn igår, var ju tvungen att få min cola :cheers:

snej
2005-01-09, 19:33
varför skämtar ni om stormen i skåne där 7 dog och inte om tsunamin? fegisar

Det var orkan ändå uppe vid Vänern nästan, uddevalla hade 40 sekundmeter..

Metal_boy_
2005-01-09, 19:36
Har det ens kommit till Norrköping, trodde bara det vast väst/syd kusten.

Var ute och vandrade med polarn igår, var ju tvungen att få min cola :cheers:


jorå igår kväll/natt....vid sjukhuset här har det blåst ner en trafikljusstolpe( en stor med flera lyktsatser i....och när jag skulle ut till mina föräldrar som bor på landet så låg det många träd omkullblåsta och en del låg en bit ut på vägen

Metal_boy_
2005-01-09, 19:37
så jävla sjukt ..brorsan hörde på polisradion att några ringde polisen för att det låg ett träd ut på vägen...va fan ska polisen kunna göra åt det? dom typ hångarvade efter larmet åt hur fan man är så dum att dom ska kunna ta bort det...vad ska dom göra då? skjuta bort stammen eller :laugh:

snej
2005-01-09, 19:40
så jävla sjukt ..brorsan hörde på polisradion att några ringde polisen för att det låg ett träd ut på vägen...va fan ska polisen kunna göra åt det? dom typ hångarvade efter larmet åt hur fan man är så dum att dom ska kunna ta bort det...vad ska dom göra då? skjuta bort stammen eller :laugh:


Spärra av vägen tills dom får röjt på vägen så inte folk kör ihjäl sej? Nånting borde la dom lata jävla munkätarna kunnat göra för skattepengarna vi ödslar på dem iaf...

Johan1986
2005-01-09, 19:42
Vi har ingen el hemma, ca 12 grader varmt, inget varmvatten m.m Enligt sydkraft kan det dröja några dagar innan strömmen är tillbaka.

Metal_boy_
2005-01-09, 19:43
Spärra av vägen tills dom får röjt på vägen så inte folk kör ihjäl sej? Nånting borde la dom lata jävla munkätarna kunnat göra för skattepengarna vi ödslar på dem iaf...

jo men jag tror inte det är deras ansvar

swarre
2005-01-09, 20:30
Fick precis tillbaka elen, efter ett dygn! :thumbup:

Tipps till elbolagen: gräv ner era ledningar ;)