handdator

Visa fullständig version : avslutande tokreppande nödvändigt?


RobbeliRobban
2005-01-08, 19:36
Många brukar avsluta övningen de kört tungt på med ett lätt pumpset med hyfsat höga reps, ser även en del lyftare som gör så, tex kör en tung 3*3 för att sedan plocka av vikt och mata på med en ((okontrollerad höghastighets studs)) 15-20-reppare. Ignorera dubbelparantesen.

vad är syftet bakom tokreppandet? vad har det för positiva (eller negativa?) effekter? har en hög egna åsikter, erfarenheter och teorier men vill höra era.

pellepedal
2005-01-08, 20:16
De gillar att avsluta passet med en pumpkänsla i muskeln?!!?

swarre
2005-01-08, 20:41
Jag gör det i vissa övningar, framförallt pressövningar. Skulle inte vilja påstå att jag utför några halvtaskiga, snabba, okontrolerade reps. När jag kör det blir det för det mesta 5-6 reps på en ganska låg vikt och väldigt strikt utfört. Anledningen är framförallt psykologisk, bra pump och en känsla av att kunna kontrolera övningen (hoppas du förstår vad jag menar).

Skulle gärna höra dina argument för/mot.

Bolio
2005-01-08, 20:54
Jag är emot det i de flesta vanliga gymmares fall, men när det gäller folk med riktigt bra genetiska förutsättningar för god återhämtning, och som dessutom redan är riktigt starka kan sådant vara befogat. Och då funkar nog också dropsets, forced reps och liknande också rätt bra.

Doctor Snuggles
2005-01-08, 21:18
Det finns studier som påvisar att ökning av tillväxthormonet efter träning är som bäst efter just medelintensiv träning (ca 50-60% av 1RM). Koncentrisk träning till hög mjölsyra likaså. Grub har säkert någon av studierna till hands. :D