handdator

Visa fullständig version : Antioxidanter efter träning!(A,C och E-vitamin)


Overload
2005-01-08, 19:11
Hej tar någon här antioxidant tillskott efter träning?

Jag har tänkt börja ta antioxidanter för att motverka de skadliga effekterna fria radikaler ger vid och efter träning.

Jag tar redan c-vitamin ca 3 gram per träningsdag och 2.5 gram på vilodagar.

Men man behöver E-vitamin och Betakaroten(pro vitamin A) oxå men jag vet dock inte hur stora doser jag ska ta av E-vitamin och framförallt A-vitamin.

Twinlab har E-400 UI som verkar en bra dos då man tydligen ska ta ca 5 ggr av RDI av e-vitamin.

Det svåraste verkar vara Betakarotenet. Twinlab har BEtakaroten 15mg samt Mega betakaroten där dosen är 50 mg per tablett.

Tydligen så är det effektivt med en daglig dos av 45 mg betakaroten så då borde Mega betakaroten vara bra. Men vad anser ni om doseringarna? JAg vill ju inte betala massa i onödan.

Tack på förhand
/Overlaod

HenrY
2005-01-08, 19:13
Vill du inte betala, så ät rå broccoli som jag!:)
Käkar ett knippe per dag, bara gå runt o knapra lite då och då :thumbup:

Sverker
2005-01-08, 19:22
Jag har tänkt börja ta antioxidanter för att motverka de skadliga effekterna fria radikaler ger vid och efter träning.

Jag tar redan c-vitamin ca 3 gram per träningsdag och 2.5 gram på vilodagar.

Men man behöver E-vitamin och Betakaroten(pro vitamin A) oxå men jag vet dock inte hur stora doser jag ska ta av E-vitamin och framförallt A-vitamin.

Twinlab har E-400 UI som verkar en bra dos då man tydligen ska ta ca 5 ggr av RDI av e-vitamin.

Det svåraste verkar vara Betakarotenet. Twinlab har BEtakaroten 15mg samt Mega betakaroten där dosen är 50 mg per tablett.

Tydligen så är det effektivt med en daglig dos av 45 mg betakaroten så då borde Mega betakaroten vara bra. Men vad anser ni om doseringarna? JAg vill ju inte betala massa i onödan.

/Overlaod

Oj vilka megadoser :confused:
Vad skall du med det till ? Du behöver inte så mycket.

100 - 200 mg är en rejäl dos C-vitamin, upp till 1 g ...kanske...allt över det är bara för toalettstolen.

E-vitamin kanske du behöver något kring 30 - 50 mg...och då är det en stor dos.

Betakaroten är en rimlig dos kring 10 mg ! bara för den antioxidativa effekten. Tar du mer så blir huden säkert lätt orange pga att du sparar det i fettdepåerna under huden :(

Ingen av antioxidanterna är direkt giftiga men dina doser under lång tid, flera månader är säkert inte hälsosamma :nono:

Jag skulle satsa på en bra multivitamin och komplettera med morötter och vetegroddar istället.

Overload
2005-01-08, 20:00
Oj vilka megadoser :confused:
Vad skall du med det till ? Du behöver inte så mycket.

100 - 200 mg är en rejäl dos C-vitamin, upp till 1 g ...kanske...allt över det är bara för toalettstolen.

E-vitamin kanske du behöver något kring 30 - 50 mg...och då är det en stor dos.

Betakaroten är en rimlig dos kring 10 mg ! bara för den antioxidativa effekten. Tar du mer så blir huden säkert lätt orange pga att du sparar det i fettdepåerna under huden :(

Ingen av antioxidanterna är direkt giftiga men dina doser under lång tid, flera månader är säkert inte hälsosamma :nono:

Jag skulle satsa på en bra multivitamin och komplettera med morötter och vetegroddar istället.

C-Vitamin

"Always behind the times for athletes, the RDA for vitamin C is 60 mg. It has been suggested (11) that this is based on an inaccurate and antiquated method for calculating vitamin C requirements.

Dosages given to athletes have been reported to be 2–12 grams daily. A consensus on reviews has shown complete safety with dosages of vitamin C of 1–5 grams daily (6, 38).

For musculoskeletal healing, dosages of 500–1,000 mg, 2 to 4 times daily, have been taken (6) in the form of ascorbic acid."

Beta Carotene

From current research, the amount of beta carotene that would be necessary for it to be a significant contributor to anti-oxidation is unclear at this point. However, deductions can be made (38).

The RDA for vitamin A is approximately 800–1,200 R.E. per day.

(Toxicity has been reported in rare instances (6) at levels of 25,000 I.U., which is approximately 7,500 RE --7,500 g of retinol, 9,000 g of retinyl acetate, and 13,500 g of retinyl palmitate)

A safe dosage would fall somewhere between these 2 values (21). However, it is beta carotene and not vitamin A that acts as an antioxidant, but specific values for beta carotene are not clear.

Beta carotene has been shown to be safe at any dose (38). Adverse effects such as oily diarrhea have been reported, but only at absurdly high levels. The suggested dosage of vitamin A for effective injury repair assistance is 25,000 I.U.’s or 7,500 R.E.’s, which would be approximately 45 mg per day of beta carotene (11).

E-Vitamin

"Five times the RDA for vitamin E may be necessary for prevention of free radical damage (12).

Intense exercise by athletes (46) may result in free radical production three times that of sedentary individuals.

Because of these findings, it has been stated at the Colgan Institute (11, 38) that 1,200–2,000 IU (equivalent to 800–1,350 mg of RRR-D-alpha-tocopherol or 800–1,350 TE) of vitamin E have been taken daily by athletes. This may be a necessary dosage to counter free radical formation during exercise."

King Grub
2005-01-08, 20:04
Skriv ut referenserna, inte bara citat från dem, så man kan kolla!

z_bumbi
2005-01-08, 20:05
Overload: Var kommer texten ifrån och var har du referenserna?

Overload
2005-01-08, 20:13
Texten kommer från denna sida: http://www.abcbodybuilding.com/freeradicals.php

om ni bläddrar ner till nedre sidan så står allt där och referenser är längst ner på sidan.

Ska jag kopiera referensena eller räcker det att ni själva ser dom på sidan?

Overload
2005-01-08, 20:18
Fria radikaler uppkommer främst efter intensiv konditionsträning lr aerobisk träning då set bildas mer syremolekyler och eftersom jag kör en del kondition + intesiv tennis träning behöver jag mkt antioxidanter.

Jag tänkte ta denna antioxidationsmix:

C-vitamin 0.5 gram, E-vitamin 400 IU, + betakaroten 15 mg.

MEn hur ska jag göra de dagar jag både spelar tennis och styrketränar?

Om jag tar dosen både efter styrkan och tennisen kanske dosen blir för stor. Jag tänker då främst på att jag tar 800 IU av E-vitamin tex.

Overload
2005-01-09, 14:10
Tänkte dra ner till hälsokostaffären och köpa antingen A-vitamin eller E-Vitamin. Är inte säkert att jag har råd till båda just nu eftersom jag nyss beställt protein mm för 2000kr!

Vilken bör jag prioritera?
A(betakaroten) lr E-Vitamin?

William
2005-01-09, 15:58
Du ska definitivt inte köpa A-vitamin som kosttillskott. A-vitamin är inte detsamma som betakaroten. Betakaroten omvandlas till A-vitamin i kroppen och är ofarligt även höga doser medan rent A-vitamin är riktigt toxiskt vid jättelåga doser.

Betakaroten kallas ibland för provitamin-A pga ovannämnda. Du skrev iofs betakaroten inom parantes men ville bara klargöra. Vet för övrigt inte ens om A-vitamin säljs som rent vitaminpreparat.

Om du ska välja mellan betakaroten och E-vitamin skulle jag välja E.

Vänligen

William

Lizard
2005-01-09, 17:10
Precis som Overload så tar jag antioxidanter efter träning och av samma skäl, något jag dessutom rekommendrar till alla de som ständigt blir småsjuka under träningssäsongen. Näst handtvätt eller dusch innan gainern blandas är rikligt med antioxi + ala det bästa sättet att slippa rinnig näsa och kliande hals stup i sju för de som är känsliga för sånt.

Lizard

Sverker
2005-01-09, 17:25
Antioxidanter arbetar ytterst sällan ensama.

Det är t o m så att Betakaroten, E-vitamin och C-vitamin arbetar tillsammans.
E-vitaminet återställer förstört/(oxiderat ) Betakaroten och C-vitaminet återställer förstört/(oxiderat ) E-vitamin.

I länken Overload hade påpekades att glutation vad viktigt !

Det enzym som återställer förstört/(oxiderat ) glutation innehåller selen.
Alltså är det motiverat att använda selen när man vill optimera glutationet. Då inte billigt natriumselenit utan bättre( dyrare :( ) organiskt bundet selen, L-seleno-methionin. Selen är ju giftigt i högre doser och med organiskt bundet selen så kan doserna vara betydligt lägre och ändå ge effekt.

Vassleprotein i sig påstås ju höja halterna glutation i kroppen. Vilket är bra eftersom de flesta på Kolozzeum använder olika vassleprotein.

William
2005-01-09, 17:40
Kan vara värt att påppeka att just natriumselenit tillsammans med C-vitamin är ett uselt preparat eftersom C-vitamin komplexbinder med natriumselenit så att det inte tas upp i tunntarmen - bortkastade pengar alltså. Ändå förekommer blandningen i flera preparat.

Mvh

William

J_Hells
2005-01-09, 17:56
Jag använder en sån här tablett:

A-vitamin (fiskleverolja) 750 mcg
Betakaroten (Pro-vitamin A) 7,5 mg
E-vitamin (d-alfatocoferol) 20 mg
C-vitamin (askorbat) 250 mg
B2-vitamin (riboflavin) 10 mg
B6-vitamin (pyridoxin) 15 mg
B12-vitamin (cyanocobalamin) 500 mcg
Selenmetionin 100 mcg
Zink (glukonat) 10 mg
Koppar (glukonat) 500 mcg.

Jag ser nu att den innehåller fiskleverolja(!). Är den dosen farlig i längden? Det är meningen att man ska ta 2styckena om dagen. Annars är den väl bra med antoxidanterna Betakaroten, C- & E-vitamin i samma tablett? Det är Antioxidant Plus från Donsbach om någon undrar.

Sverker
2005-01-09, 18:45
Jag ser nu att den innehåller fiskleverolja(!). Är den dosen farlig i längden? Det är meningen att man ska ta 2styckena om dagen. Annars är den väl bra med antoxidanterna Betakaroten, C- & E-vitamin i samma tablett? Det är Antioxidant Plus från Donsbach om någon undrar.

Det är A-vitaminet, retinol !, som är det riskabla med vanlig fiskLEVERolja.
Varje tablett innehåller dagsbehovet av A-vitamin. Att använda 2 tabletter per dag blir onödigt mycket. Bättre att välja ett preparat utan A-vitamin/retinol ifall det är antioxidanterna du vill ha.

Ser att du får 100 mikrogrram organiskt selen med i tabletten, selenmethionin, vilket är bra.

A-vitamin finns också i lite olika former: retinol, retinal och retinsyra.

Max
2005-01-09, 19:04
Är det viktigt att ta antioxidant-tillskott efter träning, snabbt precis som vassle vs annat protein? eller är huvudsaken att man får i sig antioxidanterna under dygnet totalt?

King Grub
2005-01-09, 19:05
Det senare. :) Gärna efter träning också, men det viktigaste är ett utspritt intag. Megadoser vid enstaka tillfälle absorberas sämre än utspridda sådana, gällande alla mikronutrienter.

Sverker
2005-01-09, 20:34
Upptaget av Betakaroten är uruselt när det inte finns fett med. Rimmar lite illa med att fyll på med snabbaste möjliga energi efter träninge.

Står ju i Overloads länk att man skall utnyttja " näringsfönstret " timmarna efteråt så då är det ju lämpligt att ta antioxidanterna senare, tillsammans med en fetare måltid.

King Grub
2005-01-09, 20:36
Upptaget av Betakaroten är uruselt när det inte finns fett med. Rimmar lite illa med att fyll på med snabbaste möjliga energi efter träninge.

Står ju i Overloads länk att man skall utnyttja " näringsfönstret " timmarna efteråt så då är det ju lämpligt att ta antioxidanterna senare, tillsammans med en fetare måltid.

Gäller alla fettlösliga vitaminer också, förstås.

Overload
2005-01-09, 20:49
Upptaget av Betakaroten är uruselt när det inte finns fett med. Rimmar lite illa med att fyll på med snabbaste möjliga energi efter träninge.

Står ju i Overloads länk att man skall utnyttja " näringsfönstret " timmarna efteråt så då är det ju lämpligt att ta antioxidanterna senare, tillsammans med en fetare måltid.

jo men i denna länk http://www.abcbodybuilding.com/freeradicals.php menar dom att man ska ta dom direkt efter.

Overload
2005-01-09, 20:49
Gäller alla fettlösliga vitaminer också, förstås.

Gäller det bara fettlösliga och vilka är de fettlösliga vitaminerna?

King Grub
2005-01-09, 20:51
ABCBodybuilding har vantolkat studier förr... Det gäller att kolla upp referenserna i deras artiklar själv. Ett fint exempel är när de gör skillnad i upptagshastighet mellan maltodextrin och dextros... när studien de refererar till gäller fruktos.

Sverker
2005-01-09, 21:09
Gäller det bara fettlösliga och vilka är de fettlösliga vitaminerna?

Betakaroten och E-vitamin ! När det gäller antioxidanter.
A-vitamin/retinol, D-vitamin och K-vitamin dessutom.



C-vitamin är vattenlösligt och absorberas snabbt också.

- ante
2005-01-10, 03:37
Jag ligger på 2 gram c-vitamin på träningsdagar, 1 gram dom dagarna jag inte tränar.
Tar även en abcde-vitamin tablett på morgonen ( ska jag även dela på denna?, eller kanske ta 2 st?)

På träningsdagar intar jag 0.5 gram C-vitamin 30 minuter före träningen och 0.5 gram då jag kommer hem från gymet.
I samband med träningen tar jag 10 gram kreatin, 100 gram maltodextrin, 50 gram vassle blandat i vatten, hälften före hälften efter.

Äter 0.5 gram c-vitamin till frukost, 0.5 c-vitamin nån gång under dagen beroende på vilken tid jag tränar.

Har c-vitaminet någon negativ inverkan på kreatinet?
Ligger jag på en lagom dos c-vitamin?

z_bumbi
2005-01-10, 08:42
Gäller det bara fettlösliga och vilka är de fettlösliga vitaminerna?

Ett litet tips i all välmening.
Innan du har läst på så att du vet skillnaderna plus en hel del till skulle inte jag börja experimentera med olika höga doser av vitaminer, särskilt inte efter rekommendationer från den sidan du använder då de inte riktigt har koll på allt de skriver.

Bättre att äta bra mat förövrigt så släng i dig 200 g lätt blanscherade morötter målet efter träningen så får du en lagom dos med betakaroten..

Sverker
2005-01-10, 12:04
Har c-vitaminet någon negativ inverkan på kreatinet?
Ligger jag på en lagom dos c-vitamin?

Inte nu när du har skiljt på dem i tid. Jag skulle aldrig blanda dem i samma drink men med någon halvtimmes mellanrum är du säker på att de inte släcker ut varandra. Aldrig bra att blanda två reaktiva ämnen ;)


Enligt mig så ligger du onödigt högt med C-vitamin men doser är inte skadlig på något sett och det finns flera som anser att 1 g per dag är bra.

Dagsbehovet enligt Livsmedelsverket är 60 mg.

Tezz
2005-01-13, 14:51
Inte nu när du har skiljt på dem i tid. Jag skulle aldrig blanda dem i samma drink men med någon halvtimmes mellanrum är du säker på att de inte släcker ut varandra. Aldrig bra att blanda två reaktiva ämnen ;)


Enligt mig så ligger du onödigt högt med C-vitamin men doser är inte skadlig på något sett och det finns flera som anser att 1 g per dag är bra.

Dagsbehovet enligt Livsmedelsverket är 60 mg.

Jag har en liten fråga angående det där med RDI från Livsmedelsverket. Är dessa ett "optimalt" intag eller är det de doserna som måste intagas för att undvika brist och bristsjukdomar? Kan det vara så att högre doser ger en bättre allmän hälsa och ger ett bättre skydd mot andra sjukdomar, förskylningar och angrepp utifrån som tex stress??

TTT
2005-01-13, 15:01
Jag har en liten fråga angående det där med RDI från Livsmedelsverket. Är dessa ett "optimalt" intag eller är det de doserna som måste intagas för att undvika brist och bristsjukdomar? Kan det vara så att högre doser ger en bättre allmän hälsa och ger ett bättre skydd mot andra sjukdomar, förskylningar och angrepp utifrån som tex stress??

Det kan väl knappast vara optimalt då vi alla är skapta olika. Vore lustigt om det skulle vara det optimala för alla. Det är en genomsnittlig rekomendation vad jag förstått.

Sverker
2005-01-13, 15:13
Jag har en liten fråga angående det där med RDI från Livsmedelsverket. Är dessa ett "optimalt" intag eller är det de doserna som måste intagas för att undvika brist och bristsjukdomar? Kan det vara så att högre doser ger en bättre allmän hälsa och ger ett bättre skydd mot andra sjukdomar, förskylningar och angrepp utifrån som tex stress??

Livsmedelsverket får själv svara:


http://www.slv.se/templates/SLV_Page____2866.aspx

Speciellt om vitaminer och mineraler:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2869

På SLVs sida står uttryckligen:
"Värdena innefattar en säkerhetsmarginal som gör det sannolikt att en kost med dessa mängder täcker behovet hos så gott som hela befolkningen."

Det finns mer på hemsidan. Högsta intag:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2876


Lägsta intag för att undvika bristsjukdomar:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2877