handdator

Visa fullständig version : Frysa in omelätt?


zam
2005-01-08, 16:34
Är det ok att frysa in tillagade ägg t ex omelätt?
Råkade köpa på mig ett litet lager till nedsatt pris med kort datum.

Frazze
2005-01-11, 00:08
bump
köpte 60 ägg med bästföredatum idag. Hur länge håller hårdkokta ägg i kylen? Vill man överhuvudtaget testa att frysa in ägg och är det säkrast att tillaga dem så fort som möjligt eller finns det en chans att de håller sig i några dagar till (typ 4-5) utan problem?

Zealot
2005-01-11, 00:21
frysta ägg lät inge gott... :MrT:
Bjud hem hela kvarteret på pannkaksfest! :cool:

Tolkia
2005-01-11, 01:01
Man kan frysa dem råa. Dock kan man inte använda dem till vad som helst sedan.

Frazze
2005-01-11, 01:38
Man kan frysa dem råa. Dock kan man inte använda dem till vad som helst sedan.


ok, låter vettigt, vad kan man inte göra med dem?

Tolkia
2005-01-11, 07:55
Tagen med byxorna nere ... :em: Jag vet faktistk egentligen inte. En del påstår att man måste dela gulano ch vitan före infrysning, men det tror jag mest är aktuellt om man har tänkt använda dem separat senare, eftersom det blir svårt att dela på dem efter att de har tinat. Min gissning är att det främst blir problem med rätter som kräver att äggen vispas pösiga, typ sockerkaka, maränger etc. Omelett, där man bara "geggar ihop" äggen borde inte var något problem.
Kolla i en kokbok eller fråga din mamma/mormor/farmor - passa då vän på att ta reda på hur man skall gå till väga med själva infrysningen; jag har för mig att det finns en del "husmorstrix" för att undgå att äggen bara blir torra och hemska.

Sverker
2005-01-11, 07:59
Äggvita är ju nästan bara protein och vatten. Den kan vara infryst i evigheter utan att förändras.

Gulan är ju full med fleromättat fett ( ja det finns faktiskt en del arakidonsyra, EPA, DHA, linolsyra mm ) och den härsknar i frysen på några månader. Alltså risk att äggen smakar dåligt eller fisk efter ett tag.

joa
2005-01-11, 08:33
Jag äter ofta ägg efter utgången datum (säkert en månad i alla fall). Inga som helst problem. Ha dem i kylen så håller de klart längre.

Tolkia
2005-01-11, 08:40
Jag äter ofta ägg efter utgången datum (säkert en månad i alla fall). Inga som helst problem. Ha dem i kylen så håller de klart längre.
I second that. Dock blir de med åldern sämre till "uppvispning", vilket t.ex. gör att sockerkakor och muffins blir plattare ich kompaktare än man helst vill. Jag antar att det har något att göra med hur proteinet åldras. Att koka och äta eller använda till omeletter, äggstanning etc., är dock inga problem minst en månad efter bäst före-datum (notera skillnaden mellan bäst före-datum och sista förbrukningsdag).

stefannn
2005-01-11, 08:49
bump
köpte 60 ägg med bästföredatum idag. Hur länge håller hårdkokta ägg i kylen? Vill man överhuvudtaget testa att frysa in ägg och är det säkrast att tillaga dem så fort som möjligt eller finns det en chans att de håller sig i några dagar till (typ 4-5) utan problem?


som du själv skrev bäst-före-datum ... inte blir-helt-jävla-ruttna-på-detta-datum

Frazze
2005-01-11, 12:11
som du själv skrev bäst-före-datum ... inte blir-helt-jävla-ruttna-på-detta-datum


Sant.

TillÄGGas kan att det ska vara 160 ägg, därav min oro :)

Sedan, nån som kan förklara att typ hälften av äggen i en av kartongerna hade dubbla gulor?

abjorn
2005-01-11, 12:14
baka en massa bröd och frys in. Om man nu har ägg i bröd ;)

Pellefant
2005-01-11, 13:44
Gör massor med pannkakor med proteinpulver och frys in. :thumbup:

Ugnspankakor om du inte orkar stå och steka i timmar.

Tolkia
2005-01-11, 15:54
Sedan, nån som kan förklara att typ hälften av äggen i en av kartongerna hade dubbla gulor?
Avvikande ägg
Då och då förekommer ägg som skiljer sig i form och utseende från det normala. Dubbelägg, dvs. ett ägg som innehåller två gulor kan uppstå t.ex. då två gulor utvecklats i samma follikel (äggblåsa) och hamnar samtidigt i äggledartratten. Äggulorna kan vara befruktade men det är mycket ovanligt att det föds kycklingar i ett sådant ägg.
Källa: EFA Sverige

Sverker
2005-01-11, 16:19
Gamla hönor får oftare två gulor i sina ägg. Åldertecken på hönan alltså :rolleyes: