handdator

Visa fullständig version : Kroppkakors GI?


xaphoz
2005-01-08, 11:53
Hallåj.

Jag går just nu på ketos-diet.
Problemet är att idag vankas det kroppkakor, och jag har hyffsat svårt att motstå, speciellt efter att ha käkat ungefär 40g kolhydrat dom senaste 2-3 dagarna, det vill säga jag kommer när som helst, om inte redan, gå in i ketos. Jag är fortfarande rätt så hängig och har en hyffsad hunger, så jag är nog inte där än.

Nu till frågan.
Nån som vet ungefärligt GI på kroppkakor? Är det bara tillräckligt lågt ska jag nog kunna stoppa i mig ett par utan att förstöra flera dagar...

Tack på förhand!

King Grub
2005-01-08, 12:02
70-75, på ett ungefär.

Giacco R, Brighenti F, Parillo M, et al. Characteristics of some wheat-based foods of the Italian diet in relation to their influence on postprandial glucose metabolism in patients with type 2 diabetes. Br J Nutr 2001; 85: 33-40.

xaphoz
2005-01-08, 12:04
Oki, det är rätt högt alltså, inte så bra för en keto-diet.

MEN, om jag skulle slänga in ett rygg och bicepspass efter, skulle det underlätta?

Ungefär hur lång tid innan träningen kan jag äta för att bränna dom flesta kolisarna så jag slipper förstöra ketos-uppbyggnaden?

Prankie
2005-01-08, 14:44
Det är inte bra tecken att du balla ur dieten redan den tredje dagen. Du kanske borde prova en annan diet istället.

xaphoz
2005-01-08, 14:46
Jag har inte svårt att hålla dieten annars, men eftersom man får chansen att äta kroppkakor ungefär två gånger om året så vill man inte tacka nej... :cool:

hasse36
2005-01-08, 15:09
Det finns en slags potatispasta som heter gnocchi och den påminner mycket om kroppkaksdegen. Denna pasta har ett GI på 67.

Källa: http://www.copacabanarunners.net/indinggeral.html?http://64.233.183.104/search?q=cache:FGiOxlkNx6MJ:www.copacabanarunners. net/iglice.html+gnocchi+gi&hl=en

Här används ett glukosbaserat index och för att omvandla till vitt-bröd-index så multiplicerar man med 1,4 och hamnar på 94.

Gnocchi är italienska och uttalas ungefär "njocki".

Joppe
2005-01-08, 15:40
Kroppkakor är väl framför allt mängder av kolhydrat? Knappast ketokäk.

brema
2005-01-08, 15:52
För det första är det väl inte så extremt mycket kolhydrater i kroppkakor, och för det andra känns >70 i GI som lite för högt.

Eller menar ni annat än de stora gråa, goda öländska/småländska kroppkakorna?

I sådana fall är potatisen nerkyld (=lågt gi) innan den pressas och kokas på nytt. Sedan innehåller det mängder med fläsk och fett som också sänker gi:t. Personlig erfarenhet (diabetiker) säger att mormors kroppkakor har lågt, eller mycket lågt GI.

xaphoz
2005-01-08, 15:59
Jag menar iaf riktiga kroppkakor (bor på Öland :hbang: ). Och efter 5-6 sådana är man riktigt seg i magen, så det "känns" som ett lågt GI. Och med fettet i fläsket och massa grädde och smör på så kanske det inte blir så farligt...

Jag måste iaf besluta om jag ska fortsätta keto eller lägga ner nu, efter ett gäng kroppkakor. Vill inte börja om på dag 0 precis.

Å andra sidan så är jag inte överfet, jag skulle mest testa keto för skojs skull.

Mac
2005-01-08, 16:51
lånar tråden lite med en fråga! Ni pratade om Gnocchi,,,,hur kommer det sig att makaroner och Gnocchis GI skiljer sig så,,r de har ganska så lika strukur?

King Grub
2005-01-08, 16:54
lånar tråden lite med en fråga! Ni pratade om Gnocchi,,,,hur kommer det sig att makaroner och Gnocchis GI skiljer sig så,,r de har ganska så lika strukur?

Gnocchi som nämns i den här tråden är inte pasta på vetemjöl, utan potatis.

Det finns även pastagnocchi, snäckformade, och dessa har högt GI på grund av att de har stor öppen yta. Ju större öppen yta på makaronerna, ju mindre "snirkliga" de är, desto lättare kommer enzymerna åt stärkelsen och kan bryta ned den. Spaghetti har lägst GI.

Mac
2005-01-17, 20:39
ok...tack Grub!

Då borde Fusili ha ganska så lågt GI oxå då?

TTT
2005-01-17, 20:44
Ordet kroppkaka får mig att må illa. :( Låter fruktansvärt sunkigt.

Sverker
2005-01-17, 21:10
Ordet kroppkaka får mig att må illa. :( Låter fruktansvärt sunkigt.

Är jättegott :eating: en del dränker kroppkakorna i smält smör men det är helt onödigt.

Lingonsylt räcker.

Optimal ? ....Nää

brema
2005-01-17, 21:39
Näää, riktiga kroppkakor ska det vara BÅDE lingonsylt och klet på.
Fast inte smält smör utan rinnande, äkta grädde...

Optimal mättnadskänsla :D

Tolkia
2005-01-17, 22:27
Kroppkakor - kräx! Tacka vet jag palt (kornmjölspalt/pitepalt, alltså, inte den där hemska, vita vetemjölspalten de envisas med långre norrut)! Med lingonsylt och ett kilo eller så av rårivna morötter är det gudarnas föda (det där med nektar och ambrosia måste vara en missuppfattning ...).

Callister
2005-01-17, 22:43
Kroppskakor är sjukt gott. *uppdate*