handdator

Visa fullständig version : 16 år, tränat några månader. Vad rekomenderas?


vikko
2005-01-08, 03:47
Tjena! Jag är relativt ny med det hära med tränings, kosttillskott osv. Jag tränar regelbundet 3 gånger i veckan sedan några månader tillbaka. Jag har ett bra schema och tränar alla muskelgrupper. Jag äter frukost, rikligt på skollunchen och middag. Sen blir det några mackor och kanske en tallrik filmjölk till kvällsmat.

Jag undrar, vad ska jag ta för kosttillskott? En gissning är att det är Proteiner, eller kanske Gainers jag ska ta? Eftersom att jag är ganska liten, och lätt så tänkte jag att det inte skulle skada att lägga på sig några kilo, inte fett utan muskler. Väger runt 60kg och är sisådär, 175-180 cm lång, vet inte så noga. Är ju fortfarande på nybörjar-stadiet i träningen så jag antar att Kreatin inte är nått jag behöver ta.

Vad tycker ni? Vad bör man satsa på som nybörjare?
:eating: :bpump:

- ante
2005-01-08, 04:58
Som nybörjare bör du satsa på att lära dig träna, äta och vila rätt, sköter du inte kost träning och vila så är kosttillskott enbart dyr avföring i mina ögon.

När du väl fått koll på ovanstående saker så skulle jag rekomendera att du inhandlar en gainer, alternativt att du blandar en egen gainer bestående av vassleprotein och druvsocker/maltodextrin (i vatten). Drick denna i samband med träningen.

JAM
2005-01-08, 19:06
Jag tycker att du ska satsa på att äta bra mellanmål. Ett mellan frukosten och lunchen (antar att du äter frukost kring kl. 7 och lunch först kl. 12) och ett mellan lunchen och middagen (antar middag runt 18-tiden). Se även till att sova tillräckligt.

Om du trots allt vill köpa något, så tycker jag att du ska köpa en s.k. gainer och äta av den efter träningen. Då en gainer brukar vara sammansatt av runt 1/4 protein och resten kolhydrater, kan du sikta på att ta ca 80 g pulver.

Om du sköter dig bra så har du all möjlighet att växa riktigt bra! Du är tonåring och hormonerna forsar fram i dina ådror. En ypperlig tid för träning alltså!

Lycka till!

n1klas
2005-01-08, 19:42
Lägg upp en journal! :cool:

turbocalle
2005-01-09, 00:26
Tjena! Jag är relativt ny med det hära med tränings, kosttillskott osv. Jag tränar regelbundet 3 gånger i veckan sedan några månader tillbaka. Jag har ett bra schema och tränar alla muskelgrupper. Jag äter frukost, rikligt på skollunchen och middag. Sen blir det några mackor och kanske en tallrik filmjölk till kvällsmat.

Jag undrar, vad ska jag ta för kosttillskott? En gissning är att det är Proteiner, eller kanske Gainers jag ska ta? Eftersom att jag är ganska liten, och lätt så tänkte jag att det inte skulle skada att lägga på sig några kilo, inte fett utan muskler. Väger runt 60kg och är sisådär, 175-180 cm lång, vet inte så noga. Är ju fortfarande på nybörjar-stadiet i träningen så jag antar att Kreatin inte är nått jag behöver ta.

Vad tycker ni? Vad bör man satsa på som nybörjare?
:eating: :bpump:
Känns som om du och jag ligger ganska lika till =).. Väger strax över 60 kg är 180 cm lång har tränat hemma ca 5 månader och nu snart 1 månad på gym..

Mvh Carl