handdator

Visa fullständig version : Promenader efter träningen.


jigga
2005-01-08, 01:07
God afton!
Fr.o.m måndag har jag tänkt att lägga in promenader direkt efter gympassen. Detta kommer att bli ca 4 ggr/vecka. Promenader kommer att bli ca 60 minuter långa. Detta för att bränna lite fett inför sommaren :cool:
Jag tänker äta precis som vanligt i ett par veckor till att börja med. Märker jag att jag inte får några resultat skär jag ner lite på kollisarna också. Nu till frågan:
Ska jag äta något emellan gympasset och promenaden? Har inte råd att förlora så mycket muskelmassa men vill ändå ha en bra fettförbränning!
Siktar bara på att gå ner ca 5 kg rent fett till sommaren så jag har gott om tid på mig!

blekfet2
2005-01-08, 01:48
kör själv promenader efter gympasset...cirka 6km med ryggsäck (20kg vikt)...å då är det direkt efter gymmet jag vandrar ut, väntar med efterträningsdrinken till efter promenaden...funkar då fin fint för moi =)

jigga
2005-01-08, 01:52
Blir att jag också vandrar ut direkt efter. Men jag behöver ingen 20 kg ryggsäck, någon elitsoldat är jag inte :bpump:
Jag är inte ute efter att gå ner 10 kg på 10 veckor osv, bara att bränna lite överflödigt fett. Låg på 13% när jag mätte, vill ner till ca 8 hade jag tänkt, kan se lite bättre ut.

King Grub
2005-01-08, 07:37
Vill du ha maxeffekt av styrketräningen lägger du inte förbränningsträningen i direkt anslutning, utan vid andra tillfällen. Företrädesvis före frukost, om du dessutom vill maximera fettförbränning.

Efter styrketräning är det av vikt att genast få i sig kolhydrater och protein. Om syftet med promenaden är att bränna så mycket fett som möjligt av den förbrukade energin gäller det att utnyttja de låga insulinnivåerna som fastande innebär. Äter du trycker du upp insulinnivåerna. Äter du inte efter styrkepasset bryter du inte det muskelnedbrytande tillståndet.

Johan
2005-01-08, 13:34
Jag brukar också gå 30-40 min efter gymmet, mitt mål med promenaderna är att komma hem, hittils har jag lyckats varje gång :)

jigga
2005-01-08, 19:15
Höllt på med morgonpromenader förr, gick ner 9 kg på 8 veckor då. Tyvärr lite muskler också men mycket fett. Nu har jag inte tid att gå på morgonen längre. Men om jag får i mig mycket protein runt hela dagen och socker och protein direkt efter promenaden förlorar jag väl inte så mycket muskelmassa?

King Grub
2005-01-08, 19:48
Höllt på med morgonpromenader förr, gick ner 9 kg på 8 veckor då. Tyvärr lite muskler också men mycket fett. Nu har jag inte tid att gå på morgonen längre. Men om jag får i mig mycket protein runt hela dagen och socker och protein direkt efter promenaden förlorar jag väl inte så mycket muskelmassa?

Hur mycket är omöjligt att sia om, men du försämrar förutsättningarna för att få resultat från styrketräningen avsevärt.

GymTT
2005-01-08, 20:09
Hur mycket är omöjligt att sia om, men du försämrar förutsättningarna för att få resultat från styrketräningen avsevärt.



Gäller det även när man steppar på "steppmaskinen" typ 10-15 min direkt efter styrketräningen? Brukar köra det ibland. MVH TT

King Grub
2005-01-08, 20:10
Gäller det även när man steppar på "steppmaskinen" typ 10-15 min direkt efter styrketräningen? Brukar köra det ibland. MVH TT

En kvart gör nog inte mycket negativt i muskelnedbrytningshänseende, men visst, för styrketräningens skull är det bättre att separera passen. Du tvingar kroppen att anpassa sig till två helt olika saker samtidigt.

GymTT
2005-01-08, 20:13
En kvart gör nog inte mycket negativt i muskelnedbrytningshänseende, men visst, för styrketräningens skull är det bättre att separera passen. Du tvingar kroppen att anpassa sig till två helt olika saker samtidigt.


Okej, så om man kör typ 7-10 min stepp gör ingen skillnad alls nästan?
Tack grub.

MVH TT

jigga
2005-01-08, 20:19
Bara jag inte blir av med muskelmassa under den tiden är jag nöjd :)
Testar och kör iaf! Tack för svaren! :kickass:

Scratch89
2005-01-08, 22:12
Jag brukar också gå 30-40 min efter gymmet, mitt mål med promenaderna är att komma hem, hittils har jag lyckats varje gång :)


Hahaha! Och det var väl tur det ;)

crux
2005-01-08, 22:28
lika bra att fråga nu.. om jag styrketränar 4 ggr veckan och ska påbörja min deff ska jag då dra ner på styrkepassen, eller HIIT-träna de övrigarna dagarna jag inte styrketränar? men jag måste väl vila ??


observera att det e hiit jag ska börja med, men det kanske inte spelar roll..

MyungChul
2005-01-09, 03:56
kanske står någon stans, men hur mäter man bf%? :)

King Grub
2005-01-09, 07:50
kanske står någon stans, men hur mäter man bf%? :)

Kaliper, bioimpedans, undervattensvägning, osv.

pelle
2005-01-09, 17:25
är det alltså direkt skadligt för styrketräningen att springa t.ex. 25-30 minuter efter ett styrkepass ?

King Grub
2005-01-09, 17:45
Nej, det är inte "skadligt", men du får inte ut lika mycket som om du delat upp dem. Har du inte tid eller möjlighet att dela upp passen med minst 8 h mellanrum är det bättre än att skippa det helt och hållet.

Inget dramatiskt, men "These findings would support the contention that combined strength and endurance training can suppress some of the adaptations to strength training".

Eur J Appl Physiol. 2000 Mar;81(5):418-27.

tequilla
2005-01-09, 20:19
Intervallen då, ca 20 minuter funkar det bättre?

King Grub
2005-01-09, 20:25
Visst "funkar" det, men det är fortfarande sämre än att dela upp passen.

Jag kör nästan alltid cardio direkt på styrkepassen; jag offrar några procent för att slippa gå till gymmet två ggr per dag.

stiffler
2005-01-09, 21:15
så detta vora ett bra deffschema?

morgonpromenader (innan frulle) 3 ggr / vecka

styrketräning 3-4 ggr/ vecka

fettförbränning (snabb promenad / jogg på treadmill) 2-3 ggr / vecka ?

King Grub
2005-01-09, 21:24
Själva träningsupplägget ser väl bra ut. Om det för dig ner på lämpligt energiunderskott kan jag däremot inte säga.

Bolio
2005-01-09, 22:14
lika bra att fråga nu.. om jag styrketränar 4 ggr veckan och ska påbörja min deff ska jag då dra ner på styrkepassen, eller HIIT-träna de övrigarna dagarna jag inte styrketränar? men jag måste väl vila ??


observera att det e hiit jag ska börja med, men det kanske inte spelar roll..

Se till att styrketräna riktigt tungt (4-6 reps) under deffen så att du inte förlorar muskelmassa och överbelastar CNS allt för mycket. Du kan gärna köra HIIT de dagar du inte tränar, det påverkar inte din träning ett dugg förutom att du får bättre kondition som du har nytta av på gymmet samt bättre insulinkänslighet/fettförbränning. Kör du dina HIIT, men lägg gärna in några morgonpromenader också om du inte har allt för lång tid att deffa på.