handdator

Visa fullständig version : Göda min hund


Metal_boy_
2005-01-07, 22:32
Min hund är för mager, vi har provat alla hundmatsorter och även om han äter så är han för mager...finns det nått tips?? jag har föreslagit att drypa olja i hans käk o sånna grejer men jag vill ha lite tips först, snart ger jag hundfan en gainer :)

Callister
2005-01-07, 22:33
Visa honom någon studie som Grub pastat

Metal_boy_
2005-01-07, 22:34
Visa honom någon studie som Grub pastat


:laugh:

Herkulez
2005-01-07, 22:36
gå till ett hundforum och fråga istället Mr P.

Metal_boy_
2005-01-07, 22:37
gå till ett hundforum och fråga istället Mr P.

vi har gjort det o ingen svarar...borde det inte finnas nån viktökningsmat till hundar som innehåller mycke kalorier?

Thony
2005-01-07, 22:38
Gainer, lr protteshake :D

J.Saarela
2005-01-07, 22:42
Portsionerar du maten eller har han mat framme hela tiden?

ölobrännvin
2005-01-07, 22:44
Låt hunden få smak på människokött och sen släpper du ut den varje natt. Det blir som en slags modern baskerviles hund och du kommer bli oerhört uppskattad för din insats för mänskligheten, då hunden bara äter dumma busar.... :thumbup:

Metal_boy_
2005-01-07, 22:45
Portsionerar du maten eller har han mat framme hela tiden?


den står inte framme

Yankeee
2005-01-07, 22:48
För mager enligt dig eller är han sjukligt mager?

Metal_boy_
2005-01-07, 22:51
Låt hunden få smak på människokött och sen släpper du ut den varje natt. Det blir som en slags modern baskerviles hund och du kommer bli oerhört uppskattad för din insats för mänskligheten, då hunden bara äter dumma busar.... :thumbup:

han har redan rykt ihop me en amstaff och nån annan hund(tror det va blanding på amstaff och dobberman på den andra), va en tant som va hundvakt åt två hundar som fick rycket på våran hund och tanten åkte på marken med kopplet i handen o amstaffen bet våran hund sönder o samman på pälsen och den andre hängde på....jag försökte slå in koden till porten men det stod stilla i skallen på mig för jag visste inte om jag skulle få ett bett i arslet...som tur va så va det bara ytliga sår som va ofarliga på våran hund, men han va chockad som fan efteråt...kärringen va ju me chockad hon bara stod o glodde o tjöt istälet för att ta kopplen och försöka ta hundarna.

Menigar
2005-01-07, 22:51
Finns det något speciellt hunden tycker om?

Kanske motionera honom mindre ett tag och ge honom mer mat?

Provat att alltid låta det stå mat framme?

mini
2005-01-07, 22:55
Ge hunden mat på bestämda tider. Låt den stå framme ett tag, ta sedan bort den. I början kommer det kännas grymt och konstigt, men förhoppningsvis kommer hunden få bättre aptit. Eller är det så att den äter men ändå inte går upp?
Det finns energitäta foder, kolla det. Vad äter hunden nu?
Visst kan du öka energin genom att hälla på lite olja eller några äggulor.
Vad är det för ras? Hur mycket rör den på sig?

Jense
2005-01-07, 22:57
kalvalact

Metal_boy_
2005-01-07, 22:59
Finns det något speciellt hunden tycker om?

Kanske motionera honom mindre ett tag och ge honom mer mat?

Provat att alltid låta det stå mat framme?

vi gör redan det :(

Metal_boy_
2005-01-07, 23:00
Ge hunden mat på bestämda tider. Låt den stå framme ett tag, ta sedan bort den. I början kommer det kännas grymt och konstigt, men förhoppningsvis kommer hunden få bättre aptit. Eller är det så att den äter men ändå inte går upp?
Det finns energitäta foder, kolla det. Vad äter hunden nu?
Visst kan du öka energin genom att hälla på lite olja eller några äggulor.
Vad är det för ras? Hur mycket rör den på sig?


exakt så har vi gjort efter att blivit rekomenderade det, men det hjälper inte =/

Metal_boy_
2005-01-07, 23:00
kalvalact

vad är det?

mini
2005-01-07, 23:01
Vad är det för ras? Ålder? Avmaskad? :em: Och är det fel på aptiten? Vilket foder ger ni? Hur mycket?

Callister
2005-01-07, 23:04
Kalvolact antagligen, de är något energitätt kraffs :P

Metal_boy_
2005-01-07, 23:09
Vad är det för ras? Ålder? Avmaskad? :em: Och är det fel på aptiten? Vilket foder ger ni? Hur mycket?

rasen är blandning mellan Schäfer, Rottis och Labrador. Ålder: 1,8år. Avmaskad flertal gånger. Foder: Specific..Pratade med tjejen ockswå o hon sa att han åt dåligt me det va jag som missuppfattade det...han äter max 400g per dag

Jense
2005-01-07, 23:20
Kalvolact antagligen, de är något energitätt kraffs :P


så va det ja.
kalvuppfodringsmedel eller pulver. jävla magstarkt :D

Metal_boy_
2005-01-07, 23:28
så va det ja.
kalvuppfodringsmedel eller pulver. jävla magstarkt :D

seriöst funkar det?

Doctor Snuggles
2005-01-07, 23:28
Har du verkligen provat alla sorter? Det finns riktigt energirik hundmat.
Ett tips är förstås att blanda maten med något han riktigt gillar, brukar funka bra med något fetrikt och köttigt, typ köttfärssås. Annars kan du ju prova med råa biffar. :D
Fast akta så han inte blir dålig i magen, vilket hundar som är ovana vid rått kött kan bli (hur knäppt det än låter).

Metal_boy_
2005-01-07, 23:33
Har du verkligen provat alla sorter? Det finns riktigt energirik hundmat.
Ett tips är förstås att blanda maten med något han riktigt gillar, brukar funka bra med något fetrikt och köttigt, typ köttfärssås. Annars kan du ju prova med råa biffar. :D
Fast akta så han inte blir dålig i magen, vilket hundar som är ovana vid rått kött kan bli (hur knäppt det än låter).


haha jo vi har provat allt vi kan komma åt...hade me tänkt att göra maten energirikare på nått sätt utan att behöva så mycke mängd just mat eller mat som är energirik för han äter inte så mycke

J.Saarela
2005-01-07, 23:50
Fy fan om min hund skulle ha mat framme han skulle bli fet direkt,helt galen i mat.

Metal_boy_
2005-01-07, 23:53
Fy fan om min hund skulle ha mat framme han skulle bli fet direkt,helt galen i mat.


hehe det är bättre det, då är det ju bara ställa undan :)

J.Saarela
2005-01-08, 00:22
hehe det är bättre det, då är det ju bara ställa undan :)


Måste ge han exakt lika många dl varje dag,annars sväller grisen

mini
2005-01-08, 00:22
Specific har ett högenergifoder. Värt att testa. Har ni funderat på orsaken till varför hunden inte äter? Har det varit så länge? Sjuk? Löptik hos grannen? Hur förvarar ni fodret? Det kan bli dåligt av fel förvaring.
Om vovven bara är dålig på att äta får ni göra lite förändringar. Kasta i någon näve av något riktigt gott. Köttrester, färsk Frolic, pannkaka, whatever. Och olja som sagt. Märkligt, en labbekorsning med taskig aptit... ;) Om hunden inte blir bättre på att äta skulle jag gå till en vet och kolla.

no1fitness
2005-01-08, 01:12
Vår ena hund är mager tycker jag, men veterinären tyckte han var jättefin i kroppen. Han är i en av sina hormonperioder och direkt då så kan han bli "mager" på ett par dagar utan att vi ändrat något alls och han äter som en häst.
Din hund verkar äta eller matvägrar han ?
Tror nog din hund har en hormonperiod, den värsta brukar komma runt 18 månader. De blir till STORA idioter då kan jag intyga... :furious:
Är ändå bättre att hunden ligger åt det "magra" hållet och inte är för fet.

Metal_boy_
2005-01-08, 01:20
Specific har ett högenergifoder. Värt att testa. Har ni funderat på orsaken till varför hunden inte äter? Har det varit så länge? Sjuk? Löptik hos grannen? Hur förvarar ni fodret? Det kan bli dåligt av fel förvaring.
Om vovven bara är dålig på att äta får ni göra lite förändringar. Kasta i någon näve av något riktigt gott. Köttrester, färsk Frolic, pannkaka, whatever. Och olja som sagt. Märkligt, en labbekorsning med taskig aptit... ;) Om hunden inte blir bättre på att äta skulle jag gå till en vet och kolla.


ingen tik i närheten och den är inte sjuk..enligt veterinären är det ingen fara med vikten än sålänge..han väger 22kg men han är också väldigt liten byggd ska tilläggas..det är högenergifodret han får, vi har funderat på många saker men inte kommer på nått det har varit såhär hela tiden förutom när han va liten, kastar vi i nått så äter han upp det och inte det andra :(

Metal_boy_
2005-01-08, 01:21
Vår ena hund är mager tycker jag, men veterinären tyckte han var jättefin i kroppen. Han är i en av sina hormonperioder och direkt då så kan han bli "mager" på ett par dagar utan att vi ändrat något alls och han äter som en häst.
Din hund verkar äta eller matvägrar han ?
Tror nog din hund har en hormonperiod, den värsta brukar komma runt 18 månader. De blir till STORA idioter då kan jag intyga... :furious:
Är ändå bättre att hunden ligger åt det "magra" hållet och inte är för fet.

han äter men inte mycke, hormonperiod vet jag inte han har ju varit så här sen ha va 7mån

HookersUnited
2005-01-08, 01:58
Gå till någon matvarubutik vid stängningsdags och fråga om du kan få köttresterna i köttsågen i charken.

Äter hunden inte det så är det nog något allvarligt fel med honom.

(Testade min hund och han drog i sig 1.8 kg köttfärs innan han gav upp, sen sov han i två dar :D)

Garnax
2005-01-08, 03:03
Min hund äter inte något vad foder heter...duger det inte till mig duger det inte till honom.

Det ska vara lagad mat...mycket sås.

Inte svårt att göda honom, grädde i såsen och mycket smör bara...

McDonalds, pizza med vitsås och öl är stora favoriter. Grillat kött på sommaren är också mumma.

När jag handlar McDonalds så köper jag alltid en meny till hunden :)
Han dricker cola men inte light :eating:

Ibland blandar jag lagad mat med foder, då äter han det, men missar jag att blanda längst ner i botten av skålen så lämnar han nedersta lagret orört...

Häller jag t.ex sky över fodret så slickar han av det och om man doppar en foderbit i beasås och ger honom så spottar han ut fodret men såsen suger han i sig först...

Älskar den hunden, min boxer...

no1fitness
2005-01-08, 03:45
Min hund äter inte något vad foder heter...duger det inte till mig duger det inte till honom.

Det ska vara lagad mat...mycket sås.

Inte svårt att göda honom, grädde i såsen och mycket smör bara...

McDonalds, pizza med vitsås och öl är stora favoriter. Grillat kött på sommaren är också mumma.

När jag handlar McDonalds så köper jag alltid en meny till hunden :)
Han dricker cola men inte light :eating:

Ibland blandar jag lagad mat med foder, då äter han det, men missar jag att blanda längst ner i botten av skålen så lämnar han nedersta lagret orört...

Häller jag t.ex sky över fodret så slickar han av det och om man doppar en foderbit i beasås och ger honom så spottar han ut fodret men såsen suger han i sig först...

Älskar den hunden, min boxer...

Låter som Sveriges mest bortskämda hund... :D

Metal : Vår andra hund har alltid varit svår med maten och tyvärr oftast fått annan mat tillsammans med torrfoder och blivit lite bortskämd, men sedan ett tag tillbaka då vi gett honom havregrynsgröt med tonfisk i olja är maten inga problem alls. Smörgås med leverpastej är en annan favorit. :D

RobbeliRobban
2005-01-08, 11:38
En hund skall inte ha en massa socker eller stärkelse. Ge honom kött till hundfodret.

Bjorne
2005-01-08, 12:02
Korv och mer korv, vår hund blev fet och fick fel på levern där efter tack vara för mycket korv...

mmartin
2005-01-08, 12:39
Låt mig skingra lite av era spekulationer :D

Faktiskt varit på kurs just om hundfoder, få se om jag minns rätt nu :thumbup:

För det första är det ENORM skillnad på vad människor tål och vad hundar tål, jag rekomenderar absolut inte att göra som garnax dvs ge massor av det du äter och sås osv. Det som händer är att socker och stärkelser är riktigt dåligt för hunden men även andra tillsatser. Otroligt ofta hundar drabbas av sjukdomar pga felaktig kost (samma som "vi" äter dvs). Även är "vår" kost vanligtvis mycket fetare än hundfoder vilket leder till övervikt som bieffekt också.

Nu är det iof olika från hund till hund och just din, garnax, kanske är mindre känslig än andra hundar och därför kanske det funkar bra, eftersom han var lite äldre så har det ju funkat fint och därför kan du fortsätta att låta han leva som en prins utan oroligheter.


Orsaken till övervikt behöver du fundera över. För lite motion kanske? hursomhelst är den viktigaste frågan: Hundfoder.

Finns två sorter, spanmålsfoder och fullkostfoder.
Spanmålsfoder finns i ALLA vanliga affärer och är BILLIGT. Anledningen är att innehållet är skit. Dem har extremt lite kött som innehåll just för att dryga ut med massa spanmål (tex vete) för att hålla nere priset...

Fullfoder kostar en hel del mer, MEN då finns det helt plötsligt massa lagar på vad innehållet ska vara dvs är de fodrerna kontrollerade och testade så de innehåller exakt allt, vitaminer, mycket kött, viktiga oljor etc etc


Fullfoder finns INTE överhuvudtaget i vanliga affärer utan endast i djuraffärer och veterinärer, spanmålsfoder har börjat småfuska med listiga ord som "komplett" osv på sina påsar just för att luras vilket är fult och osant. En enkel tankeställare är att fundera på hur är hundar i det vilda? inte tusan går de och smaskar på havre och vete fält iaf...

Visst du kan köpa billigt foder och sedan tillsätta vitaminerna, oljorna och mer kött MEN det blir dyrare, dessutom mycket svårare at få en jämn balans och du riskerar att få för mycket av nått och för lite av nått vilket kan få stora konsekvenser.

Jag påpekar igen att man kan omöjligt tänka på hundar och människor på samma sätt..

Till ditt problem så reommenderar jag att du går till din djuraffär och ber om en genomgång och info om deras hundmat. Är din hund överviktig finns det fullfoder som har mindre fetthalt, sedan när han är i "rätt" vikt kan du gå upp på normal mat igen. Är han kanske känslig i magen finns alternativet lamm, annars är det vanligen kyckling i hundmaten.

Mitt personliga tips är "first choise" ett kanadensiskt veterinärs foder som är riktigt bra...

"hills", "eukanuba" och "royal canin" är innehållsmässigt också bra men då ligger en 15 kg säck ungefär 100kr högre också..

Hmm nåväl detta e vad jag kan bidra med, men hör gärna med din djuraffär o se om de kan hjälpa dig!

ha d fint! :thefinger

Nitrometan
2005-01-08, 12:58
metall pojken: låter nästan som min lilla hund... hon äter inte heller så mycket. Men hullet och konditionen är fina. Visst har vi oroat oss en massa, men det verkar inte vara nån fara med henne. Precis som din hund är hon duktig på att plocka ut godbitarna när man blandar i sånt.

Oroa dig inte. Om inte hunden mår dåligt så får han säkert i sig det han behöver.

Prova olika foder om du tror att det kan vara nåt... Ibland är hundarna känsliga för sånt.

Herkulez
2005-01-08, 13:01
inge fel på min hunds aptit, hade en 1.25kg hundmats konserv och råkade hälla i allt nyss, var typ oxkött i sås eller liknande, tog väl 25sekunder sen hade muppen ätit upp allt :em:

Jense
2005-01-08, 13:03
inge fel på min hunds aptit, hade en 1.25kg hundmats konserv och råkade hälla i allt nyss, var typ oxkött i sås eller liknande, tog väl 25sekunder sen hade muppen ätit upp allt :em:


haha fuckface göder sig själv. hjälpte inte du själv till lite?

mmartin
2005-01-08, 13:16
Nitrometan- Ingen bra filosofi det där, när DU väl ser att hunden inte mår bra då är det ju försent och skadan/sjukdomen är redan skedd. Då är det väl bättre att förutse och ge den bästa/enda rätta maten direkt?

Och ja absolut, smaken på olika sorters mat varierar ju men naturligtvis har du/ni rätt att KRÄVA smakprover på olika matsorter i djuraffären.

Herkulez- Sådana hundkonserver är inte nått att rekommendera heller! En sådan konserv med hundmat innehåller i genomsnitt mellan 75-87,5% vatten!! vad betyder det? jo hunden får i sig otroligt lite mat och istället mest vatten! Köp torrfoder istället och ställ en skål med vatten bredvid, vill han ha vatten dricker han, vill han "skölja ner" torrfodret så gör han det.. de är inte dumma de små liven... :thumbup:


Mvh
Martin, eran hundräddare! :thefinger

Pellefant
2005-01-08, 13:29
Ställ undan löpbandet och motionscykeln så att han inte kör på dem i smyg när han är ensam hemma. ;)

Jense
2005-01-08, 13:32
Nitrometan- Ingen bra filosofi det där, när DU väl ser att hunden inte mår bra då är det ju försent och skadan/sjukdomen är redan skedd. Då är det väl bättre att förutse och ge den bästa/enda rätta maten direkt?

Och ja absolut, smaken på olika sorters mat varierar ju men naturligtvis har du/ni rätt att KRÄVA smakprover på olika matsorter i djuraffären.

Herkulez- Sådana hundkonserver är inte nått att rekommendera heller! En sådan konserv med hundmat innehåller i genomsnitt mellan 75-87,5% vatten!! vad betyder det? jo hunden får i sig otroligt lite mat och istället mest vatten! Köp torrfoder istället och ställ en skål med vatten bredvid, vill han ha vatten dricker han, vill han "skölja ner" torrfodret så gör han det.. de är inte dumma de små liven... :thumbup:


Mvh
Martin, eran hundräddare! :thefinger


ett tips till er vars hundar inte äter torrfodret är att hälla lite vatten i så det blir mjukare och godare för hunden

emmzan
2005-01-08, 13:39
Min hund är för mager, vi har provat alla hundmatsorter och även om han äter så är han för mager...finns det nått tips?? jag har föreslagit att drypa olja i hans käk o sånna grejer men jag vill ha lite tips först, snart ger jag hundfan en gainer :)

Har han magrat av eller har han alltid varit mager? Några andra symtom än att han är mager? Är han avmaskad?

Nitrometan
2005-01-08, 13:54
ett tips till er vars hundar inte äter torrfodret är att hälla lite vatten i så det blir mjukare och godare för hunden
Jag har hört att det inte är nyttigt för hundarnas tänder med blött hundfoder.

Emmzan? Vad säger en veterinär?

Mmmmm...martin: I vårt fall så får hon de portioner hon ska ha av "Royal Canin" (en av deras sorter som passar hennes storlek) och hullet är bra på henne. Dock äter hon inte alltid upp sina portioner.

Spy148
2005-01-08, 14:09
5mg Dbol varje morgon + ett högt kalori intag borde funka vet dom som kör det på sina Pitbulls

Garnax
2005-01-08, 14:17
Min hund är inte fet och ser väldigt bra ut, bred bröstkorg och pinsmal midja.

Men han är bortskämt och det ska han vara :)

Han älskar god mat och ska få äta god mat, han är över 11 år och det är en raritet att boxrar blir så gamla. 8 är normalt...

Herkulez
2005-01-08, 14:29
Min hund är inte fet och ser väldigt bra ut, bred bröstkorg och pinsmal midja.

Men han är bortskämt och det ska han vara :)

Han älskar god mat och ska få äta god mat, han är över 11 år och det är en raritet att boxrar blir så gamla. 8 är normalt...
shit 11år det är inte illa för en boxer :thumbup:

Herkulez
2005-01-08, 14:30
5mg Dbol varje morgon + ett högt kalori intag borde funka vet dom som kör det på sina Pitbulls
slå in skallen på dom från mig :thumbup:
folk som preppar sina hundar bara för sitt eget egos skull borde skjutas på plats

Bolio
2005-01-08, 15:10
slå in skallen på dom från mig :thumbup:
folk som preppar sina hundar bara för sitt eget egos skull borde skjutas på plats

Speciellt med tanke på att a) 5mg dbol är den SÄMSTA möjliga steroiden och dosen att ge till hundar, b) hans kompis inte har riktiga pitbulls, utan blandraser och c) en bra kamphund är inte en preppad hund.

Dina kompisar är töntar, Spy148.

Bolio
2005-01-08, 15:16
Och för en gångs skull kan jag vara lite hjälpsam och klistra in en text som en hundtönt på ett annat forum skrev angående detta.



Ett foder kan vara hur bra som helst, hur välbalanserat som helst och hur bra upptagningsförmåga som helst, det lär inte vara effektivt om vovvi vägrar att äta det, och en sak man kan vara säker på är att smaklökarna sitter inte i prislappen eller i det flaschiga namnet oavsett det hetter Power, Go Greyhound eller Gammaldags Blandning.

Det första man bör faställa när vovvi matvägrar är om han kanske är sjuk, eller håller på att bli.
Kanske mår han illa, feber, tandvärk, behöver inte vara allvarligt, man kan bara gå till sig själv hur mycket matlust har man när man har feber eller en blixtrande huvudvärk.
Eller att den odinarie mottionen upphört eller att vovvi helt enkelt inte motioneras tillräkligt.

Vad man däremot skall vara uppmärksam på är att inte försöka till varje pris få i mat i hunden om den av någon anledning är sjuk ,feber eller någon infektion eller liknande, då hundens immunförsvar är aktiverat och kroppen jobbar med att stävja sjukdomen, "tvingar " man då i hunden mat så hämmar man immunförsvaret då detta får ytterligare en uppgift att utföra, den att behandla maten osv vilket gör att man kan fördröja sjukdomsförloppet.

Är det så att vovvi vägrar äta en längre tid så bör man istället kontakta en veterinär och reda ut orsaken den vägen. Det är kroppens naturliga reaktion att vägra äta om man är sjuk för att immunförsvaret och övriga läkande funktionerna i kroppen skall få arbeta ostört.
Jag brukar prova med en köttbulle, den Borzoi är inte frisk som vägrar en mamma Scans köttbulle. Det är absolut inget sätt att ställa diagnos men vägrar vovvi det godaste han vet så skall man hålla lite uppsikt och senare kanske kontakta en veterinär.
Sedan kan man ta in oss ägare som får komplett tuppjuck när vovvi vägrar att äta inklusive mig själv som tror att dom skall dö så fort dom minskar på matintaget. Ett till som är säkert är att dom överlever ett par dagars matvägran.

Tror mig kunna säga att alla hundar matvägrar någon gång i livet ( med undatag av Labrador, som är ett genetiskt matvrak), men det är inte alltid så lätt att hitta orsaken,
Om vi tar bort sjukdomskriteriet så kan man försöka lista ut varför.
Löptikar i närheten? Är det väldigt varmt? Är hunden tillfälligt stressad av någon enskild anledning ,Svärmor pulat i kakor i smyg???
Hur pass mycket matvägran och psyket på hundar är parallellt vet jag inte, men skulle tro att det kan spela en viss roll.

Finner man inte anledningen där , ja då bryter stora skälvan ut och man laddar med burk mat , eller kattmat eller oxfilè eller man byter foder, osv osv och puh vovvi äter.
Ingen av dom här åtgärderna är att rekomendera, men visst kan man blanda i lite kattmat eller VOV burkmat, det brukar få dom flesta hundar att äta, men oftast får man en progresiv effekt av det. Efter ett tag så vägrar vovvi äta igen och man laddar i lite mer kattmat, vovvi äter ett par dagar till osv, tillslut har man 100% kattmat i skålen och har man inte en obalans i näringsbalansen då, så får man det efteråt.
En nödlösning är, om inte vovvi är återkommande matvägrare är att man tar lite kattmat eller VOV burkmat blandar ut det i vatten till en buljong och blandar det med det övriga fodret vovvi äter och man blandar i mindre och mindre kattmatsbuljon för varje mål och har snart återställt den normala kosten.

En liten valp eller en omplaceringshund som kommer hem till nya ägaren är inte så ovanligt att den matvägrar eller äter dåligt någon dag i det nya hemmet, men där skall man avakta och försöka i det längsta att använda samma mat som uppfödaren eller förra ägaren ( om inte hunden är misskött) har använt, av flera anledningar, den maten doftar och smakar lite av ”hemma” och är en liten pusselbit i trygghetsbyggandet, och framförallt så har troligtvis uppfödaren en ganska så lång och gedigen erfarenhet av detta foderfabrikatet och börjar man pula med diverse kattmatsrecept redan i tidig valpålder så tror jag att man skapar en matvägrare utan dess like där gäller även matrestinblandning mm, för en liten valp kan det vara rent skadligt med våra matrester och man kan få hålla på att ge matrestblandningar resten av valpens liv, eller ännu värre, dietmat pga akuta tarmstörningar.

Vad gör man då när vovvi ideligen med jämna mellanrum matvägrar. Det finns ett par effektiva knep men inget patent, Det ena är att om man gör som det görs här hemma, serverar maten två gånger per dag, om någon av hundarna äter dåligt på morgonen så får den hunden ingen mat på kvällen, och oftast äter han morgonen efter, om inte, så serverar jag en ny laddning mat på kvällen , om vovvi fortfarande skulle vägra, så provar jag om han äter på morgonen därefter, om inte tar jag kontakt med veterinär, då jag skulle tro att denna hund inte är frisk.
Nu har jag snarare ett motsatt problem och det är att dom äter mig ur huset, mycket beroende på att dom är tre st så dom vet att går någon från sin matskål så är det garanterat slut efter fem minuter.

Ett annat knep är att man serverar maten ex på morgonen och vovvi vägrar äta, efter en kvart tar man bort skålen eller ännu effektivare man tar bort maten i skålen och låter den tomma skålen stå kvar odiskad så länge som den brukar göra i vanliga fall då vovvi har ätit upp.
På kvällen eller vid nästa mattilfälle lägger man tillbaka eller ställer tillbaka samma mat nu ganska så äcklig, vovvi vägrar troligtvis att äta äckelpäcklet, och man tar bort maten ur skålen eller hela skålen, och serverar samma nu äckeläckelmat på morgonen efter till vovvi och så fort man ser en tendens på att äta, ex gnager lite på maten byter man ut den mot ny "fräsch" mat. Detta brukar fungera på hundar som är "bortskämda" och fungerar endast där man blöter upp torrfodret med vatten vilket man bör göra av flera anledningar. Bygger lite på kontrasten mellan den sura äckelpäcklet och det fräscha uppblötta torrfodret eller Färskfodret. Som med referensen surt äckligt gammalt uppblött segt torrfoder, gör att nytt fräscht uppblött torrfoder eller färskfoder smakar mumma i jämförelse.

Ett enkelt knep som fungerar ibland är att man helt enkelt står någon meter ifrån hunden när den äter, då man skapar en konkurenskänsla och vovvi äter av den anledningen äter han inte tar man bort maten (se ovan) och tar fram den igen och står bredvid osv osv. Fungerar på en del individer lite beroende på hur han uppfattar sin ”ledare”

Förebyggande

Det går att förbygga matvägran kanske inte till hundra procent men man kan införa ett par små rutiner som kanske inte ger ett svar om det är rutinerna som gör att det fungerar men det viktiga är att vovvi äter.
Vad jag märkt är att problemet är linjärt med antalet hundar, jag tycker mig sällan se problemet där det finns tre fyra hundar eller fler utan mest förkommande hos hundar som är ensamma.


Om vi går tillbaka i historian ett par år och kikar på hundens släkting vargen eller andra rovdjur som i vilt tillstånd är programmerad för att inte få mat varje dag ibland upp till ett någon vecka, denna programmering tror jag att våra hundar nedärvt och det kan man utnyttja genom att inte servera mat en dag med några veckors mellanrum, vad man gör, är att man stimulerar denna "instinkt" och hunden äter pga att den inte är säker på att få mat nästa dag, en vild varg äter oftast då tillfälle ges trots att han kanske inte ens är hungrig just på grund av denna "instinkten." En hund som man absolut skall se till att den äter i alla lägen hämmar man denna "instinkt" på. Om man inför detta från ca 6-7 månadersåldern att man tar någon dag då och då lite spontant att dom inte får mat, så tror jag att risken är mindre att man får en matvägrare. Plus att det är positivt för mag/tarmkanalen att "rensa" ut.

En annan teori i detta är att jag misstänker att man som ägare har lite dåligt samvete när valpen eller unghunden vägrar äta och man byter foder eller pular i godismat ex kattmat eller burkmat osv och vovvi äter sedan går det ett par veckor och han vägrar igen och man byter foder och vovvi äter igen ett par veckor osv, och man byter foder igen tills man mer eller mindre gått igenom alla sjuhundraåttiofemtusen fodersorterna som finns på marknaden.

Varför dessa hundar äter då man byter fodret eller spetsar det med kattmat skulle jag tro är att dom är egentligen lika mycket matvägrare oavsett man byter foder eller ej men dom äter det nya eller spetsade fodret av pur nyfikenhet eller nyhetens behag och när nyfikenheten stillat så vägrar dom igen, och matte/husse hittar ytterligare ett nytt foder och vovvi äter ett par veckor igen, vovvi äter förvisso men man råkar ut för ett evigt foderbytande vilket absolut inte är att rekomendera i flera hänseenden bla magomvridning och mag/tarmproblem.

Men om man förebygger med detta ovan att någon dag utesluta maten, och inte pula i en massa patentlösningar och gör detta oavsett om vovvi äter upp sin mat eller ej utan håller sig till det foder han har ätit och har lite is i magen så brukar det lösa sig efter ett tag eller problemet uppstår aldrig.

Vad jag märkt hemma hos hundägare att det förekommer en del, att man har lite mat stående framme så att vovvi kan äta när han vill vilket också hämmar ”reflexen” av att ”man kanske inte får mat i morgon” skålen kan stå kvar men ingen mat i den, helst odiskad då jag tror att detta kan stimulera till att äta då man känner lukten av mat men det finns ingen, och vilket kan göra att vovvi lite då och då går och kollar om det finns mat i den, och titta, rätt som det var så fanns det mat där åtmistone 2 gånger om dagen (vuxen hund). Men lämnar vovvi mat då skall den resterande maten bort inom ca 10 minuter då väcker man reflexen att passa på när det finns mat att äta.

Om det påverkar hunden att man ger den mat på lite flexibla tider som jag brukar göra pga av mina arbetstider, kan jag inte styrka, men här så skiftar matutdelningen ett par timmar fram och tillbaka och om det påverkar att dom inte matvägrar kan jag inte svara på men jag har svårt att tro att det skulle vara skadligt i något annat hänseende, då jag har gjort detta på mer eller mindre samtliga Borzoier och då vinthundar kan vara mycket besvärliga med maten.
Däremot så är det mycket strikt att dom aldrig får mat minst en timma efter motion eller två timmar före motion pga magomvridningsrisken.

Om ni försöker samla ihop knepen här och inför detta så tror jag att, vovvi äter sin mat och blir stor och stark, förvandlingen sker inte på en eftermiddag men har man lite is i magen så har man troligtvis som här 6 st framben som studsar upp och ner tills maten är serverad och nåde den som går ifrån sin matskål han blir ovillkorligen blåst på sin mat pga det tar inte många sekunder förrän någon av dom andra matvraken är där och stjäl maten.

emmzan
2005-01-08, 19:21
Jag har hört att det inte är nyttigt för hundarnas tänder med blött hundfoder.

Emmzan? Vad säger en veterinär?

Mmmmm...martin: I vårt fall så får hon de portioner hon ska ha av "Royal Canin" (en av deras sorter som passar hennes storlek) och hullet är bra på henne. Dock äter hon inte alltid upp sina portioner.

Antar att du tänker på tandstensproblemakiken?
Högst individuellt vilka som får tandsten, gingivit tandlossning etc. Viktigaste är att ha god koll på tänderna - gärna tandborstning varje dag - för att undvika framtida problem.

ErikWrestlingFreaket
2005-01-08, 19:44
inge fel på min hunds aptit, hade en 1.25kg hundmats konserv och råkade hälla i allt nyss, var typ oxkött i sås eller liknande, tog väl 25sekunder sen hade muppen ätit upp allt :em:

Herkulez är det du som är muppen? :laugh:

Tolkia
2005-01-08, 22:37
Det är väl som jag har fattat det (Emmzan får rätta om jag har fel) inte det blöta fodret som är roten till tandproblem, utan att hunden tuggar för lite på hårda saker rent allmänt. Kompensera med pinnar, tuggben etc.

Hur smal är hunden egentligen? Sticker höft- och revben ut på ett oroväckande sätt? Det är lite svårt att säga något bara utifrån en vikt när man inte vet hur hunden ser ut. Jag har fått lära mig att en hund är i lagom hull när man kan ana revbenen (visuellt på en korthårig hund; på en långhårig får man känna sig fram); d.v.s. hunden skall ha midja; om den är jämntjock från bröstkorg till svans är den för tjock. Detta gäller också hundar av en fyrkantigare typen, tror jag; även om en staffordshire bullterrier antagligen inte skall ha samma getingmidja som en rysk vinthund skall den inte se ut som en korv på ben.

Det finns ett foder som heter "Doko" som mina föräldrar brukar ge sin/vår hund som godis; det är uppenbarligen väldigt smakligt (innehåller mycket lever av färgen och lukten att döma) och definitivt alldeles för energitätt för att fungera som basföda åt en lättfödd hund. Kanske värt att testa? Den hunden har även i perioder ätit ett fryst hundfoder; jag har tyvärr glömt vad det heter, men det är förpackat i 500-grams "korvar" ungefär som BOB:s färdigmat ocgh ser ut som mörk pölsa när man tinar upp det. Lite äckligt och framförallt "mickligt" att hålla på med (t.ex. om man är på resa), och ganska dyrt, men hunden mår nog egentligen väldigt bra på det; hon har varit väldig fin i pälsen och så under de perioder hon käkat "fryst lyxmat". Någon annan kanske vet vilket foder det är jag pratar om (en djur/hundbutik vet säkert också)?

mini
2005-01-08, 22:44
Det är färskfoder Tolkia pratar om. Superbra, men kräver en stor frys och lite pyssel. Den övervägande majoriteten hundar älskar färskfoder. Finns av olika märken: Fodax, Class, Nordic, Bravo.

Tolkia
2005-01-08, 22:50
"Class"; så var det!