handdator

Visa fullständig version : Äta under träning?


Spy148
2005-01-07, 22:10
Gör ni det?

Prankie
2005-01-07, 22:34
Nej, men jag dricker.

Thony
2005-01-07, 22:46
vatten ?

gabbiz
2005-01-07, 23:30
förhoppningsvis inga alkoholhaltiga drycker iaf.. vatteN i stora lass blire på träningeNNN!

King Grub
2005-01-08, 07:34
Skall det vara näringsintag under träning bör det nog vara i flytande form. Atleter som vill maximera prestationsförmåga kan inta 0.5-1.0 gram kolhydrat per minut, utslaget på var 15-20:e minut. Ett bra upplägg är 1 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt direkt före passet, och sedan en lägre kolhydratkoncentration på 0.2-0.3 gram/kilo kroppsvikt utspritt på regelbundna intervaller.

Ovanstående gäller förvisso mer konditionsidrotter och intervallsporter som hockey och fotboll, även om preliminär forskning tyder på att det kan vara av värde med ett protein/kolhydrattillskott under passet även för styrketränande:

"An open question is whether the same type of supplement will have similar effects in anaerobic workouts such as weightlifting. To date there is no published research on this topic, but preliminary results from an ongoing study at the University of Texas indicate that with respect to muscle damage the answer is yes, a carbohydrate-protein supplement used during weightlifting will reduce muscle damage more than a conventional sports drink (J. Ivy, personal communication, August 13, 2004).

Although the exact mechanism by which protein consumed during exercise reduces muscle damage remains undetermined, two theories have been suggested. The protein in the sports drink may be used preferentially for energy during extended exercise, resulting in less breakdown of muscle protein8. The protein may also raise amino acid and insulin levels in the blood. Elevated levels of blood amino acids and insulin have been shown to reduce muscle protein breakdown."

NSCA Performance Training Journal,Recovery Nutrition for Athletes, Paul Goldberg, MS, RD, CSCS

Karl_alfred
2005-01-08, 08:32
Gör ni det?
Nej, då tränar jag ;)

Mac
2005-01-08, 16:46
bara vatten!

bear.flowertwig
2005-01-08, 16:54
Att skaka en drink BÅDE före och efter blir för meckigt och har jag förstått saken rätt försämras kvaliten på proteinet ganska snabbt så att skaka, dricka hälften före och sen hälften efter är ingen bra idé.

Numera börjar jag dricka gainern strax innan passet är över. Med pump i kroppen och 3-4 set kvar. KÄNNS iaf bra :cool:

King Grub
2005-01-08, 16:55
Att skaka en drink BÅDE före och efter blir för meckigt och har jag förstått saken rätt försämras kvaliten på proteinet ganska snabbt så att skaka, dricka hälften före och sen hälften efter är ingen bra idé.

Går väl att ha med pulvret för sig och blanda en drink före och en efter?

bear.flowertwig
2005-01-08, 17:01
Går väl att ha med pulvret för sig och blanda en drink före och en efter?

Är man maximalt lat/utrymmessparande så har man prottepulver + malto liggande i shakern innan.

JAM
2005-01-08, 19:09
Att skaka en drink BÅDE före och efter blir för meckigt och har jag förstått saken rätt försämras kvaliten på proteinet ganska snabbt så att skaka, dricka hälften före och sen hälften efter är ingen bra idé.
Tja, om du blandar med vatten är det väl ingen fara att låta drinken stå färdigblandad under tiden du tränar? Eller!??

Trollet11
2005-01-08, 19:11
Äter inget under passet, men dricker innan och efter.

2 shakers som man gör innan man sticker till gymmet, så funkar det hemma hos mig.

King Grub
2005-01-08, 19:55
Tja, om du blandar med vatten är det väl ingen fara att låta drinken stå färdigblandad under tiden du tränar? Eller!??

Blandad drink bör drickas så snart det går. Särskilt om den förvaras i rumstemperatur.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31688

Overload
2005-01-08, 20:39
Detta var lite intressant för mig oxå eftersom jag spelar tennis.

Grub- Tycker du att jag ska ta en vassle/druvsocker drink direkt efter mitt 1.5 timmars tennispass eller ska jag äta en vanlig måltid med långsamma kolhydrater lr kanske kobinationen av dessa som om det vore ett vanligt styrkepass?

tack på förhand

King Grub
2005-01-08, 20:42
Detta var lite intressant för mig oxå eftersom jag spelar tennis.

Grub- Tycker du att jag ska ta en vassle/druvsocker drink direkt efter mitt 1.5 timmars tennispass eller ska jag äta en vanlig måltid med långsamma kolhydrater lr kanske kobinationen av dessa som om det vore ett vanligt styrkepass?

tack på förhand

Snabba kolhydrater är definitivt att rekommendera första målet efter träning. Har du tränat hårt och konditionskrävande i 90 minuter är det mycket kolhydrat som gäller.

"To maximize glycogen resynthesis after exercise, a carbohydrate supplement in excess of 1.0 g x kg(-1) body wt should be consumed immediately after competition or a training bout. Continuation of supplementation every two hours will maintain a rapid rate of storage up to six hours post exercise. Supplements composed of glucose or glucose polymers are the most effective for replenishment of muscle glycogen"

Int J Sports Med. 1998 Jun;19 Suppl 2:S142-5. Glycogen resynthesis after exercise: effect of carbohydrate intake.

"It has been observed that muscle glycogen synthesis is twice as rapid if carbohydrate is consumed immediately after exercise as opposed to waiting several hours, and that a rapid rate of synthesis can be maintained if carbohydrate is consumed on a regular basis. For example, supplementing at 30-min intervals at a rate of 1.2 to 1.5 g CHO x kg(-1) body wt x h(-1) appears to maximize synthesis for a period of 4- to 5-h post exercise."

Can J Appl Physiol. 2001;26 Suppl:S236-45. Dietary strategies to promote glycogen synthesis after exercise.

Runt 20 gram protein direkt efter och sedan ett par lika stora påfyllningar varannan timme brukar rekommenderas.

Kolhydratmängderna kan minskar något om protein tillförs samtidigt.

"When replenishment of muscle glycogen after exercise is required
to be complete within a day, athletes should ingest 1 to
1.5 g carbohydrates per kg body mass as soon as possible after
the end of exercise, preferably as a drink. They should then continue
to consume carbohydrates at regular intervals for at least
4 hours. If they find such high amounts of carbohydrates difficult to
tolerate, they may ingest less carbohydrate in a nutrient combination
containing 10–20% protein from an easily digestible
source such as whey."

Nutrition and recovery of muscle energy stores
after exercise, Sportmedizin und Sporttraumatologie, 2003

Overload
2005-01-08, 20:50
ok tack för svaret Grub.


tennispasset är från 19:30-21:00 då är jag helt slut eftersom jag har börjat spela med A-LAget där tempot är väldigt högt under hela passet.

21:00 träningsdrink 30 gram vassle+ 30-40 gram druvsocker

21:45 2 dl havregryn,mjölk,grynost,äggvitor

sen kanske jag hinner ett mål till innan läggdags.

King Grub
2005-01-08, 20:51
Låter fint!