handdator

Visa fullständig version : frukost???


carro
2005-01-07, 21:38
:smash: vad skall jag äta till frukost om jag vill gå ner i vikt????
jag har d ganska klart för mej vad skall äta under dagen men inte till frukost :eating:

King Grub
2005-01-07, 21:47
Precis samma saker som vid dagens övriga mål. Du kan hålla nere fettintaget vid just frukosten, då fett på morgonen sänker insulinkänsligheten bra många timmar framåt, och det är av vikt för rätt sorts viktnedgång. Mättat fett är i och för sig en mycket större bov än omättat och fleromättat

Hursomhelst, är det något tillfälle förutom kring träning som det passar att dra ner på fettet till förmån för kolhydrat är det på morgonen, då insulinkänsligheten är på topp.

Någon fullvärdig proteinkälla till det. :eating:

Herkulez
2005-01-07, 21:50
snabb och enkelt frukost är lite havregryns gröt +proteindrink, det är va jag kommer äta under dieten iaf :thumbup:

Halldin
2005-01-07, 23:19
Om du - likt jag - inte gillar gröt, så kan du käka müsli eller All-Bran Plus. Några ägg på det och eventuellt en vassleshake så är du all set.

abjorn
2005-01-07, 23:21
Jag kör all-bran och lättfil + en prottedrink för tillfället. Om jag nu skulle deffa ska jag köra samma sak.

no1fitness
2005-01-08, 04:39
Fiberhavregröt med kesella/funlight-blandning. Blir som youghurt och jättegott ! :thumbup:
Nu också lite bröd till som jag förstås bakat själv... :D

HenrY
2005-01-08, 11:48
Precis samma saker som vid dagens övriga mål. Du kan hålla nere fettintaget vid just frukosten, då fett på morgonen sänker insulinkänsligheten bra många timmar framåt, och det är av vikt för rätt sorts viktnedgång. Mättat fett är i och för sig en mycket större bov än omättat och fleromättat

Hursomhelst, är det något tillfälle förutom kring träning som det passar att dra ner på fettet till förmån för kolhydrat är det på morgonen, då insulinkänsligheten är på topp.

Någon fullvärdig proteinkälla till det. :eating:

Hur mycket fett är det egentligen vi talar om som skulle kunna sänka insulinkänsligheten på morgonen?

Min standard frukost
3 dl gröt + lite minimjölk och kanel
20 gr vassle
2 ägg

Denna frukost innehåller väl inte tillräckligt med fett för att sänka insulinkänsligheten? Det är ju bra fett med...

Mvh. HenrY

King Grub
2005-01-08, 11:57
Det krävs inga mängder.

"A small difference in fat intake at breakfast has a large influence on circulating diurnal NEFA concentration, which it is concluded influences adversely glucose tolerance up to 6 h later."

Br J Nutr. 1998 Oct;80(4):323-31.

Var gränsen går för att det skall innebära negativa konsekvenser i praktiken är svårare att sia om.

HenrY
2005-01-08, 12:01
Det krävs inga mängder.

"A small difference in fat intake at breakfast has a large influence on circulating diurnal NEFA concentration, which it is concluded influences adversely glucose tolerance up to 6 h later."

Br J Nutr. 1998 Oct;80(4):323-31.

Var gränsen går för att det skall innebära negativa konsekvenser i praktiken är svårare att sia om.

Prrkele...¨
Men men, jag har hitills klarat mej bra på det så jag fortsätter!:)
Fast låt säga att insulin känsligheten sänks av min frukost, då kan det inte vara så bra att träna timmen efter? :confused:

King Grub
2005-01-08, 12:07
Styrketräning i sig förbättrar insulinkänsligheten, så det bör inte vara några problem. Däremot har några större mängder fett inte någon plats i målet före träning heller.

"A high-fat dietary strategy... may impair performance... because of the delayed gastric emptying associated with fats".

Nutrition For Health, Fitness & Sport, M H Williams, 2001 Ed, p 173

HenrY
2005-01-08, 12:10
Styrketräning i sig förbättrar insulinkänsligheten, så det bör inte vara några problem. Däremot har några större mängder fett inte någon plats i målet före träning heller.

Men skulle min frukost innebära några större mängder?
Jag vet inte hur mycket fett dessa livsmedel innehåller...

King Grub
2005-01-08, 12:14
Men skulle min frukost innebära några större mängder?
Jag vet inte hur mycket fett dessa livsmedel innehåller...

http://www.slv.se/templates/LDB_Search____6242.aspx

Det lär inte vara någon dramatisk fara. ;) Frukosten behöver inte vara fettfri heller.

Rataxes
2005-01-08, 16:38
En liter minimjölk, en optimal frukost blir inte simplare än så ;)

King Grub
2005-01-08, 16:49
Om man inte har något behov av fibrer, ett varierat intag av vitaminer och mineraler, samt ett väldigt lågt kolhydratbehov, så.

Rataxes
2005-01-08, 17:03
Om man inte har något behov av fibrer, ett varierat intag av vitaminer och mineraler, samt ett väldigt lågt kolhydratbehov, så.
50 g kolhydrater är väl inte direkt jättelite, och hur menar du med varierat intag av vitaminer och mineraler? Finns väl knappt något näringsämne som mjölk inte innehåller? Men visst, klart det går att komponera bättre frukostar än en kanna minimjölk, men relativt sin enkelhet och snabbhet finns det inget som konkurrerar ;)

Lalla
2005-01-11, 00:44
1dl Havregryn + 2äggvitor (kokas till gröt) en skvätt egengjord sylt
1stor skiva tyskt fullkornssurdegsbröd m. messmör/kesella/ost5%/skinka o ett par tomatskivor.
2koppar kaffe (1 då man vaknar o kokar gröten o 1 efter frukost...)
5dl vatten

There you go, all set for the day! :thumbup: :eating: