handdator

Visa fullständig version : Små musklergrupper gynnas av att tränas samtidigt som större?


johnnytex
2005-01-07, 19:08
Okey detta är bara en grej jag funderade på innan idag:

Om jag har fattat det rätt så, utsöndras det mkt mer tillväxthormon vid tunga övningar som knäböj, marklyft etc och lite tillväxthormon vid discoövningar ala mage/biceps?

Så att lägga biceps tillsammans med ben skulle "boosta" biceps träning för då gynnas biceps av den andra tunga träningen i passet, biceps åker lite snålskjuts på att du kör knäböj samma dag?

Alla discopass är alltså låååångt sämre än tunga pass? Mage- & biceps-pass är långt mindre effektivt än låt säga biceps- & benpass elller mage- & benpass? Så att få bäst effekt av små muskelgrupper bör man köra dem tillsammans med de stora och inte köra några discopass ala mage & biceps?

Förstår ni min undran :rolleyes: ?

Hur ligger det till?

Ungtuppen
2005-01-07, 19:14
Hmm wtf, det borde ju stämma :p

Jorgen
2005-01-07, 19:19
Skulle jag kört någon muskelgrupp efter att jag hade kört ben så hade den muskelgruppen inte fått mycket träning. Jag hade inte orkat köra den muskelgruppen ordentligt helt enkelt.

//Jörgen

Allan
2005-01-07, 19:19
Det finns inga generella sanningar när det gäller det där. Vissa svarar bättre på ytterligt specificerad träning - bara köra triceps en dag. Andra kan dunka genom ett axelpass efter ett grymt benpass (men det fodrar av naturliga skäl en rejäl tillvänjning av träningsvolymen).
De flesta kör just armarna kombinerat med större kroppsdlear under större delen av sin säsong, men periodvis kan det vara läge att variera sig. Som med allt annat - man måste ha omväxling för att kunna svara mot träningen.

allan

johnnytex
2005-01-07, 19:34
Det finns inga generella sanningar när det gäller det där. Vissa svarar bättre på ytterligt specificerad träning - bara köra triceps en dag. Andra kan dunka genom ett axelpass efter ett grymt benpass (men det fodrar av naturliga skäl en rejäl tillvänjning av träningsvolymen).
De flesta kör just armarna kombinerat med större kroppsdlear under större delen av sin säsong, men periodvis kan det vara läge att variera sig. Som med allt annat - man måste ha omväxling för att kunna svara mot träningen.

allan

Ah, okey. Så det är mer det sammanlagda över en viss tidperiod och inte bara just den träningen som gäller?