handdator

Visa fullständig version : Angående skola och utbildning!


Matte_Maiden
2005-01-07, 13:53
En sak jag finner ganska intressant är hur olika personers skolgångar får anorlunda prioritet. Jag har en "kompis" som gick i min klass i 8:an och han sket totalt i skolan. Han fick senare chansen att börja på en "specialskola" som enligt honom och andra kostade en jävla massa pengar.

På den andra sidan går jag. Jag satsar på min skolgång och försöker verkligen, men vad händer med min skolgång? Jag hade nog kunnat läsa ett par av gymnasiekurserna i grundskolan och liknande, men det hade man inte resurser till. Resurserna skulle ju användas till min "polare" som så gärna ville gå i skolan.

Kan ju tillägas att han skolkade bort de flesta av pengarna som satsades på honom och jag tror till och med att han hoppade av. En massa pengar i sjön alltså.

Jag undrar hur staten och resten av de som styr landet/kommunerna tänker när de satsar pengar på de som inte vill lära sig istället för att satsa dem på en bättre skolgång för de som faktiskt vill lära sig och göra något av sitt liv. Jag ser ingen rättvisa i att personer som inte vill gå i skolan ska få åka på andras bekostnad och sen ändå inte göra något av det medan andra som försöker göra något vettigt inte får den hjälp/undervisning de behöver.

Antagligen kommer jag få skit för det här som vanligt då jag startar en tråd, men man kan ju alltid hoppas. :D Skönt att skriva av sig i alla fall.

ante
2005-01-07, 13:56
Nya garnax :D

Kan hålla med dig till viss grad, men det finns ju även fall där de satsade pengarna får folk att ta tag i skolan, och då har man tjänat pengar, på så sätt att individen klarar att försörja sig själv, och kanske hjälpt honom ur en eventuellt kriminell livsstil.

Menigar
2005-01-07, 13:56
Det är så Sverige fungerar, alla får vara med. Även de som inte vill.

Matte_Maiden
2005-01-07, 14:04
Nya garnax :D

Kan hålla med dig till viss grad, men det finns ju även fall där de satsade pengarna får folk att ta tag i skolan, och då har man tjänat pengar, på så sätt att individen klarar att försörja sig själv, och kanske hjälpt honom ur en eventuellt kriminell livsstil.

Haha, så jävla grinig är jag inte! :D

Det är helt okej i min mening om personen försöker i alla fall, men det sker ju ganska sällan. Det borde vara personens eget ansvar om han eller hon vill satsa. Samtidigt är det ju inte direkt vanligt att personen börjar på en sådan där "specialskola" för att sedan upptäcka att han eller hon inte längre vill försöka... :D

De flesta som jag har träffat har haft en uppfattning redan innan de börjar, och den brukar vara densamma: De vill inte gå i skolan och kommer skolka bort alla skattepengarna som satsas på dem.

bear.flowertwig
2005-01-07, 14:09
Socialdemokratiskt skolpolitik har alltid sugit pung.

När betygsystemet snarare skulle utökas med grader(1-7 tex) så gör man tvärtom...*suck*

Klart man ska hjälpa dem som har det svårt men det blir lite väl mkt alla ska vara med känsla. Det behövs sparring, utmaningar och krav(inte minst...) för dem som är duktiga också. Tyvärr förekommer väl sånt mest på privatskolar fast då medföljer ju en del andra trista "defekter"...

Matte_Maiden
2005-01-07, 14:14
Socialdemokratiskt skolpolitik har alltid sugit pung.

När betygsystemet snarare skulle utökas med grader(1-7 tex) så gör man tvärtom...*suck*

Klart man ska hjälpa dem som har det svårt men det blir lite väl mkt alla ska vara med känsla. Det behövs sparring, utmaningar och krav(inte minst...) för dem som är duktiga också. Tyvärr förekommer väl sånt mest på privatskolar fast då medföljer ju en del andra trista "defekter"...

Måste säga att jag faktiskt håller med dig. Fler betygssteg och omplacering av resurser är vad jag tror att vi behöver för att fortsätta att hänga med i topen. Välfärd behövs, men man kan inte slänga pengar på människor som ändå inte utnyttjar dem!

ante
2005-01-07, 14:20
Haha, så jävla grinig är jag inte! :D

......

De flesta som jag har träffat har haft en uppfattning redan innan de börjar, och den brukar vara densamma: De vill inte gå i skolan och kommer skolka bort alla skattepengarna som satsas på dem.

Jo jag håller absolut med dig, men jag vet ingen direkt lösning heller...

Matte_Maiden
2005-01-07, 14:23
Jo jag håller absolut med dig, men jag vet ingen direkt lösning heller...

Hehe, det är där allt skiter sig. Det är lätt att klaga på saker och ting men när det sedan ska fixas är det ingen som vet vad som ska göras. :D

Tomas W
2005-01-07, 15:42
Men det är typsikt den svenska socialistiska uppfattningen, alla ska ha d lika o det är bäst så.

T.ex en tredjeklassare som är bra i matematik och har gjort klart veckans "ting", fick sitta och rita tills de andra hade kommit ikapp han... :rolleyes: istället för att stödja han och ge han svårare uppgifter och supporta han. Sann historia...

Sverker
2005-01-07, 15:59
De flesta som jag har träffat har haft en uppfattning redan innan de börjar, och den brukar vara densamma: De vill inte gå i skolan och kommer skolka bort alla skattepengarna som satsas på dem.

Hur vill du motivera dem då ?



Det behövs en viss nivå av utbildning när man lämnar mammas trygga famn och skall ordna sitt egna liv. Att gå ut grundskolan med Godkänt är en rimlig nivå.

Varför skall vi strunta i dem som just nu, inte bryr sig/inte orkar/ inte vill/ inte ser någon framtid !

Är det inte bra satsade skattepengar att verkligen hjälpa dem och motivera dem i några år till ?
Klart större vinst på de skattekronorna än andra satsade pengar i skolan, enligt mig.


Att det desutom skall finnas stimulans för mer ambisiösa elever är en annan sak.

Krokodil
2005-01-07, 16:09
En sak jag finner ganska intressant är hur olika personers skolgångar får anorlunda prioritet. Jag har en "kompis" som gick i min klass i 8:an och han sket totalt i skolan. Han fick senare chansen att börja på en "specialskola" som enligt honom och andra kostade en jävla massa pengar.

På den andra sidan går jag. Jag satsar på min skolgång och försöker verkligen, men vad händer med min skolgång? Jag hade nog kunnat läsa ett par av gymnasiekurserna i grundskolan och liknande, men det hade man inte resurser till. Resurserna skulle ju användas till min "polare" som så gärna ville gå i skolan.

Kan ju tillägas att han skolkade bort de flesta av pengarna som satsades på honom och jag tror till och med att han hoppade av. En massa pengar i sjön alltså.

Jag undrar hur staten och resten av de som styr landet/kommunerna tänker när de satsar pengar på de som inte vill lära sig istället för att satsa dem på en bättre skolgång för de som faktiskt vill lära sig och göra något av sitt liv. Jag ser ingen rättvisa i att personer som inte vill gå i skolan ska få åka på andras bekostnad och sen ändå inte göra något av det medan andra som försöker göra något vettigt inte får den hjälp/undervisning de behöver.

Antagligen kommer jag få skit för det här som vanligt då jag startar en tråd, men man kan ju alltid hoppas. :D Skönt att skriva av sig i alla fall.

Egentligen talar du om två vitt skilda saker ju, dels din kompis som var i behov av särskilt stöd för att tillgodogöra sig utbildningen och dels din frustration över att skolan inte vill/klarar ta hand om starka elever.

Att en elev glider igenom skolan utan att lära sig något är ett fiasko. Både ur mänsklig och samhällelig synvinkel. Om någon inte klarar av skolan på vanligt sätt är skola och kommun tvingade enligt lag att anpassa skolgången för att fånga upp vederbörande.

Att du känner dig understimulerad är också ett pedagogiskt misslyckande men det beror inte på att pengarna är slut pga elever med särskilda behov. Snarare är din skola dålig på att motivera/utmana dig och det skulle inte kosta många kronor att råda bot på.

Om du vill se det på ett annat sätt kan du ju se det som att du har haft tur som är en toppelev..

Fultjack
2005-01-07, 16:10
tycker dom borde minska betygen, till högst vg, helst bara icke godkänd och godkänd.. tror det skulle vara bättre

bear.flowertwig
2005-01-07, 16:14
Hur vill du motivera dem då ?



Det behövs en viss nivå av utbildning när man lämnar mammas trygga famn och skall ordna sitt egna liv. Att gå ut grundskolan med Godkänt är en rimlig nivå.

Varför skall vi strunta i dem som just nu, inte bryr sig/inte orkar/ inte vill/ inte ser någon framtid !

Är det inte bra satsade skattepengar att verkligen hjälpa dem och motivera dem i några år till ?
Klart större vinst på de skattekronorna än andra satsade pengar i skolan, enligt mig.


Att det desutom skall finnas stimulans för mer ambisiösa elever är en annan sak.

"Problemet" är väl just nu att med dagens skolpolitik så satsas det på dem som har det svårt(så långt nu pengarna räcker :rolleyes: ). Förresten använder ordet prioritera istället för satsa... Alltså, man prioriterar dem som har det svårt före andra. Och jag håller med dig Sverker om att de måste få hjälp och att det är välinvesterade pengar. Men...
...europas bästa skola kan man se sig om i stjärnorna efter så länge man inte också satsar på dem som är duktiga!

bear.flowertwig
2005-01-07, 16:15
tycker dom borde minska betygen, till högst vg, helst bara icke godkänd och godkänd.. tror det skulle vara bättre

För att?

Matte_Maiden
2005-01-07, 16:15
Hur vill du motivera dem då ?

Bra fråga! Men att slänga pengar på dem motiverar inte heller. Resultatet blir då samma, med den skillnaden att det kostar en massa pengar. Dessa skulle man kunna lägga på andra som gör mer nytta av dem.

Ett förslag vore:

Om man slutar att försöka trycka in folk i skolan och på något sätt begränsar A-kassa och liknande efter skolgång (Har du inte försökt skaffa jobb får du inte pengar va?). En person som helt och hållet struntar i sin skolgång och endast slösar med andras pengar tycker inte jag ska få samma ersättning som de som faktiskt försöker. På så sätt visar man att alla måste försöka själv för att få ta del av den stora kakan och de blir nog en morot att i alla fall slutföra det minimala grundskolekravet.

Det behövs en viss nivå av utbildning när man lämnar mammas trygga famn och skall ordna sitt egna liv. Att gå ut grundskolan med Godkänt är en rimlig nivå.

Japp det är det! Men vad ska man göra med dem som inte vill få godkänt utan hellre super och kör moppe? Ska man slänga ännu mer pengar på dem eller ska man försöka få dem att inse att det i slutändan inte går att göra så?

Varför skall vi strunta i dem som just nu, inte bryr sig/inte orkar/ inte vill/ inte ser någon framtid !

Grejen var ju att det inte spelade någon roll om vi satsade pengar på dem, många bryr sig ändå inte och tar aldrig chansen vi ger dem. Låter man människorna ta mer ansvar och inse att de måste försöka kanske de förstår att de måste ändra sig.

Är det inte bra satsade skattepengar att verkligen hjälpa dem och motivera dem i några år till ?
Klart större vinst på de skattekronorna än andra satsade pengar i skolan, enligt mig.

Vad gör pengarna för nytta genom att gå till personer som inte utnyttjar resurserna? Min "kompis" hoppade av skolan, alltså var pengarna de satsade på honom bortslösade.

Att det desutom skall finnas stimulans för mer ambisiösa elever är en annan sak.

Klart att det ska finnas hjälp för de som behöver det, men ett grundkrav kan vara att de faktiskt tar chansen som de får.

Matte_Maiden
2005-01-07, 16:22
Egentligen talar du om två vitt skilda saker ju, dels din kompis som var i behov av särskilt stöd för att tillgodogöra sig utbildningen och dels din frustration över att skolan inte vill/klarar ta hand om starka elever.

De hör ihop, eftersom skolan är tvungen att prioritera på grund av undermåliga resurser.

Att en elev glider igenom skolan utan att lära sig något är ett fiasko. Både ur mänsklig och samhällelig synvinkel. Om någon inte klarar av skolan på vanligt sätt är skola och kommun tvingade enligt lag att anpassa skolgången för att fånga upp vederbörande.

Japp, synd att det inte verkar fungera speciellt bra. Nu ska jag inte säga att jag erfarenhet av detta, men det är här jag upplever det. Ett par som jag känner har alla skitit i skolan och fått bra mycket mer "resurser" än vad andra jag känner som verkligen försökt i skolan.

Att du känner dig understimulerad är också ett pedagogiskt misslyckande men det beror inte på att pengarna är slut pga elever med särskilda behov. Snarare är din skola dålig på att motivera/utmana dig och det skulle inte kosta många kronor att råda bot på.

Okey, låter bra. Då är det alltså bara att fixa till det lite snabbt och enkelt? Lärares favoritursäkt är ju "vi har inte resurser", men det är alltså inte speciellt sant?

Om du vill se det på ett annat sätt kan du ju se det som att du har haft tur som är en toppelev..

Jag vill inte säga att jag är en toppelev, det får andra avgöra och dessutom är det inte som är viktigt. Det viktiga är att man försöker och tar den riktigt generösa chansen man får.

bear.flowertwig
2005-01-07, 16:25
...
Att du känner dig understimulerad är också ett pedagogiskt misslyckande men det beror inte på att pengarna är slut pga elever med särskilda behov. Snarare är din skola dålig på att motivera/utmana dig och det skulle inte kosta många kronor att råda bot på.


Det är ju kvalificerat BS. Om en högstadieklass har matte. Och som det ser ut nu, en klass med runt 35 elever, vem tror du då kommer få hjälp av den enda stackars läraren - den som ligger efter eller den som är klar?

Självklart beror det på pengar(och prioritering av elevgrupper). Fler lärare på färre elever. Men det kostar pengar...

Duktiga elever behöver också stimulans, inte bara från lärare utan från andra duktiga elever. Inte störas av strulpellar som ständigt kommer försent, gapar, tjafsar, tar plats och är allmänt jävliga. Men den åsikten är förbannat politiskt inkorrekt... :insane:

Dessutom borde aga införas igen/f.d. lärare :D

stahlberg
2005-01-07, 16:25
Frågeställningen är inte så lätt som man kanske skulle tro. Grundtanken i det svenska grundskolsystemet är väl att alla ska ha rätt (skyldighet?) att få ett visst mått av grundläggande kunskap, för att kunna klara sig i samhället och i livet. Den grundtanken är bra, därför att den för det första ger de mindre bemedlade i stort sett samma möjligheter att studera, och på lång sikt främjar det samhälleliga välståndet : antalet verkligt fattiga, helt okunniga analfabeter i Sverige är minimalt i jämförelse med de flesta andra länder.

Men vad ska man sedan satsa på, det är frågan. Det är alldeles säkert som Matte säger, att de som vill satsa mera, eller de som är specialbegåvade har små möjligheter till "tilläggsundervisning" inom ramen för skolsystemet.

Samtidigt är det viktigt - såväl för de ungdomar som berörs av detta som för samhällsekonomin - att man satsar på dem som skolsystemet av någon anledning inte passar för. Varje ung människa som får ett avgångsbetyg samt något slag av (yrkes)utbildning har större möjligheter att få ett arbete och klara sig bra. Detta har också stor samhällelig betydelse : den som arbetar belastar inte samhällsekonomin exempelvis genom att bli arbetslös, "socialfall" eller fängelsekund.

Att ge just unga människor, som inte "klarat sig bra" i den vanliga skolan, chanser är viktigt. Ju senare åtgärderna för att ge människor skolning, arbete etc sätts in desto sämre. Många faller igenom ändå. Men varje ung person som får en utbildning (och ett jobb) är ett stort plus, både för den unge själv och för samhället.

En annan sak är att framgång i skolan på inget sätt skulle leda till framgång senare i livet. Många med strålande betyg "faller igenom" i vuxen ålder, medan andra som kanske haft usla betyg kan klara sig strålande.

I vilket fall som helst är det viktigt att satsa på ungdomar med diverse problem.

Därmed inte sagt att man inte borde satsa på dem som vill utbilda sig snabbare eller mera, eller på specialbegåvningar. Dessa grupper är ett sorgligt bortglömt kapitel. Månne det inte skulle finnas resurser att satsa på ALLA ungdomar med specialbehov : BÅDE på dem som klarat sig dåligt i den vanliga grundskolan OCH på dem som vill satsa mer på utbildning.

Alla kan inte vara som undertecknad, som saknar både bildning och utbildning, men klarar sig tämligen bra med inbillning och eventuellt en viss varbildning.

bear.flowertwig
2005-01-07, 16:34
Det viktiga är att man försöker och tar den riktigt generösa chansen man får.[/QUOTE]

Precis. Kan förbanna mig själv för att jag var för slö. Men jag tror det till stor del beror på vilka signaler som ges. Belöning eller straff. Själv hade jag behövt mer krav och jag tror också att svenska skolan rent allmänt är för snäll och utan krav. Vilka inte direkt blir högre om man som någon här föreslog ändrar betygen till G och U...

Matte_Maiden
2005-01-07, 16:38
Stahlberg: Vad ger det att satsa pengar på en person som inte gör något nyttigt av resurserna han/hon har tillgång till? Om slutprodukten är att han/hon ändå inte går ut grundskolan med godkänt i grundämnena och heller aldrig går ett gymnasieprogram.

Det är en fin tanke att man ska satsa på "alla" (Läs: de som av olika anledningar inte klarar av skolan) elever, men den verkar inte fungera i praktiken. Detta eftersom det finns en del sådana som aldrig går ut grundskolan med godkänt i grundämnena, oberoende av hur mycket pengar man satsar på dem.

Låt elever som inte vill gå i skolan sluta, men de får då ta smällen att inte ha tillgång till samma a-kassa/välfärd som de som i alla fall försöker. Personer som har problem men faktiskt vill lära sig är jag redo att ge resurser, eftersom de i alla fall försöker. Det är de som varken vill eller försöker, men som ändå ska ha resurserna som andra kunnat få, jag tycker att man ska sätta hårdare krav på.

Någon gång måste man väl visa att det inte är okej att enbart leva på andra, det är i alla fall vad jag tycker.

bear.flowertwig
2005-01-07, 16:46
Stahlberg: Vad ger det att satsa pengar på en person som inte gör något nyttigt av resurserna han/hon har tillgång till? Om slutprodukten är att han/hon ändå inte går ut grundskolan med godkänt i grundämnena och heller aldrig går ett gymnasieprogram.

Hur vet man i förväg att personen inte kommer klara det?

Låt elever som inte vill gå i skolan sluta, men de får då ta smällen att inte ha tillgång till samma a-kassa/välfärd som de som i alla fall försöker. Personer som har problem men faktiskt vill lära sig är jag redo att ge resurser, eftersom de i alla fall försöker. Det är de som varken vill eller försöker, men som ändå ska ha resurserna som andra kunnat få, jag tycker att man ska sätta hårdare krav på.

Någon gång måste man väl visa att det inte är okej att enbart leva på andra, det är i alla fall vad jag tycker.

Grundskolan är av en anledning obligatorisk. Dels för att du behöver de kunskaperna för att klara dig och dels för att man är för ung då för att kunna avgöra att man klarar sig utan...

Angående hårdare krav däremot, håller jag helt med dig.

Matte_Maiden
2005-01-07, 16:54
Hur vet man i förväg att personen inte kommer klara det?

Kan man avgöra hur vida en mördare är psykiskt sjuk tycker jag att man borde kunna avgöra om en person vill eller inte vill slutföra skolan. Om en person inte vill gå klart skolan och i stället börja jobba borde han/hon kunna göra det. Går det åt helvete borde han/hon även kunna börja om där han/hon slutade. Till exempel en person som hoppar av innan nian för att i stället mecka bilar på den lokala verkstaden ska kunna gå tillbaka till skolbänken och slutföra nian ett par år senare om han/hon inser att det kanske inte var något smart drag.

Då kan man täcka in att vissa mognar senare och ger då dem en chans till att gå om skolan då de känner sig mogna till det. Men samtidigt ska personen inse att det inte bara är att hoppa av och sen inkassera soc-pengar.

Grundskolan är av en anledning obligatorisk. Dels för att du behöver de kunskaperna för att klara dig och dels för att man är för ung då för att kunna avgöra att man klarar sig utan...

Men vad är skillnaden på att personen får hoppa av innan resurserna slösas mot att bli tvingad att fortsätta ett tag till och på så sätt slösa med resurser som skulle kunna gått någon annanstans?

Angående hårdare krav däremot, håller jag helt med dig.

stahlberg
2005-01-07, 16:58
Du bevakar din tråd, Matte, och argumenterar för dina åsikter. Och vem gör inte det, för all del.

Om man satsar på ungdomar som inte "vill", så vet man förstås inte på förhand att satsningen kommer att lyckas. Å andra sidan vet de ungdomar som inte "vill" inte alltid heller vad de vill eller inte vill. Det kan hända att de med rätt stöd, ökad mognad eller en (för dem) lämpligare form av utbildning "BÖRJAR VILJA".

Det är dock inte alltid sagt att man ska satsa resurser på de unga som inte "vill" genom att tvinga dem att gå i en skola där de inte vill gå. De kan ha stor begåvning, talang eller vilja att göra något annat eller utbilda sig på ett annat sätt (t.ex genom att lära sig ett yrke på en arbetsplats). Men satsa tycker jag utan vidare att man ska göra - FASTÄN många faller igenom och inte "klarar sig", och fastän man inte på förhand kan veta om satsningen ger önskat resultat eller är helt bortkastad.

Det finns inga garantier att en satsning på dem som "vill" ger bättre resultat. Livets stig är lång och krokig ; den som "vill" idag kanske inte "vill" imorgon. En satsning på dig kan vara att kasta pengarna i sjön likaväl som en satsning på den person du skrev om tidigare i tråden tydligen var det. Inte heller en satsning på de begåvade eller de som "vill" behöver ge någon direkt utdelning.

Tänker man på lång sikt kan man t.om fråga sig vad det gagnar dig - eller framförallt samhället - att du studerar gymnasiekurser redan i grundskolan. Och om du är verkligt begåvad och "villig" så kan du göra detta på egen hand och tenta bort dem när gymnasiet börjar.

Det finns som sagt inga garantier för att NÅGON satsning ger önskade resultat. För övrigt har utbildningsivern enlig min mening i viss mån övergått i utbildningshysteri. Snart (om inte redan nu) har vi på "samhällstoppen" bara teoretiker utan livserfarenhet, social förmåga eller breda kunskaper.

Ändå tycker jag man ska satsa på alla : på de som "vill" och de som inte "vill".

Nog blir vi människor slutprodukter alltid, sedan när vi ligger i likkistan.

Fultjack
2005-01-07, 17:21
tja en sak som händer rätt ofta är att elever som får samma betyg på alla prov och så genom åren ändå kan få olika betyg, pga att läraren tycker bättre om vissa elever. tror man skulle kunna undvika sånt genom att bara ha IG och G
sen skulle man kunna höja gränsen för G en bra bit.

edit: hur fan quotar man det inlägg man vill ha quotat?

Allan
2005-01-07, 17:24
Du bevakar din tråd, Matte, och argumenterar för dina åsikter. Och vem gör inte det, för all del.

Om man satsar på ungdomar som inte "vill", så vet man förstås inte på förhand att satsningen kommer att lyckas. Å andra sidan vet de ungdomar som inte "vill" inte alltid heller vad de vill eller inte vill. Det kan hända att de med rätt stöd, ökad mognad eller en (för dem) lämpligare form av utbildning "BÖRJAR VILJA".

Det är dock inte alltid sagt att man ska satsa resurser på de unga som inte "vill" genom att tvinga dem att gå i en skola där de inte vill gå. De kan ha stor begåvning, talang eller vilja att göra något annat eller utbilda sig på ett annat sätt (t.ex genom att lära sig ett yrke på en arbetsplats). Men satsa tycker jag utan vidare att man ska göra - FASTÄN många faller igenom och inte "klarar sig", och fastän man inte på förhand kan veta om satsningen ger önskat resultat eller är helt bortkastad.

Det finns inga garantier att en satsning på dem som "vill" ger bättre resultat. Livets stig är lång och krokig ; den som "vill" idag kanske inte "vill" imorgon. En satsning på dig kan vara att kasta pengarna i sjön likaväl som en satsning på den person du skrev om tidigare i tråden tydligen var det. Inte heller en satsning på de begåvade eller de som "vill" behöver ge någon direkt utdelning.

Tänker man på lång sikt kan man t.om fråga sig vad det gagnar dig - eller framförallt samhället - att du studerar gymnasiekurser redan i grundskolan. Och om du är verkligt begåvad och "villig" så kan du göra detta på egen hand och tenta bort dem när gymnasiet börjar.

Det finns som sagt inga garantier för att NÅGON satsning ger önskade resultat. För övrigt har utbildningsivern enlig min mening i viss mån övergått i utbildningshysteri. Snart (om inte redan nu) har vi på "samhällstoppen" bara teoretiker utan livserfarenhet, social förmåga eller breda kunskaper.

Ändå tycker jag man ska satsa på alla : på de som "vill" och de som inte "vill".

Nog blir vi människor slutprodukter alltid, sedan när vi ligger i likkistan.

Yeah! :thumbup:

Ett stort problem är också att den uppväxande generationen vant sig vid att få allt serverat. Redan i grundskolan gör man avkall på de absolut mest väsentliga baskunskaperna - läsa, skriva, räkna. Och i gymnasiet har det blivit populärt att "profilera" sig med diverse skumma ämnen.
Är det nån som uttryckligen förbjuder dig att förkovra dig över dina kamraters nivå? I såna fall är dina klagosånger befogade - annars får du väl gnida på hemma efter bästa förmåga. Det är tammefan bara nyttigt att ha det litet motigt ibland.

allan

Matte_Maiden
2005-01-07, 17:39
I slutändan ligger det hos eleven att bestämma hur långt han (orkar inte skriva /hon längre eftersom det ändå nästan bara är killar) vill gå. Som ni säger kan det vara svårt att avgöra det då man är ung, men att tvinga dem att fortsätta i skolan kanske räddar några men samtidigt skrämmer man iväg de andra.

Att i stället låta dessa personer vila från skolan och arbeta/lära sig ett yrke där skolan inte är så viktig kanske vore ett bättre alternativ. De som då är så pass bra på detta kommer nog inte gå tillbaka till skolan, men de lär ju heller inte behöva kunna pq-formeln och derivering. De som känner att de faktiskt kommer att behöva en lite högre standard på sina kunskaper för att komma någon vart kommer säkerligen att komma tillbaka till skolbänken, dock ett par år senare.

Nu vet jag inte hur det är riktigt, men är det inte ungefär så att man bara har ett bestämt antal år på sig att genomföra de olika delarna av skolan? Genom att slopa detta och använda delar av "krispengarna" till att ge dessa personer arbete och möjligheter i livet i stället skulle vara mycket bättre tror jag. För att bli en mekaniker till exempel krävs det ibland inte mer än att vara intresserad av arbetet, vilket många ungdomar (speciellt bland de mina poster behandlar) faktiskt är.

Att satsa på dem på det sättet tror jag skulle ge mer respons från dem själva samtidigt som det nog inte skulle bli lika dyrt. De skulle som sagt kunna återvända till skolan om de inser att de behöver det. Att samtidigt begränsa rätten till a-kassa och liknande för alla som inte försöker vare sig i skolan eller utanför ger dem ingen annan möjlighet än att antingen plugga eller satsa på något intresse.

Fan vad mycket dravel det blev nu, hoppas ni förstår det... Annars får jag väl fixa till det lite. Min åsikt är kortfattat att skolan ska bli mycket mer individuell där alla ska känna att de får det stöd och den "satsningen" som andra får.

jwzrd
2005-01-07, 17:45
Jag ansluter mig tvärt till stahlberg/Allans klubb här. Jag saknade dock möjlighet att få göra något mer spännande i dom ämnen jag hade lätt för, matte osv. Att sitta och räkna olika varianter på samma jävla svårighetsgrad sög rätt hårt. Att räkna ut 5 * 6 8 miljoner gånger gör mig inte bättre på något sätt. Jag hade gärna räknat högstadiets matte i mellanstadiet, gymnasiets på högstadiets osv, var inte högstadiet ändå bara repetition (kanske något svårare) på mellanstadiet?

Matte_Maiden
2005-01-07, 17:57
Hehe, känns som att alla äldre är åt vänster så man kan slutar där med. Men jag tror i alla fall på någon sorts förändring, för med våra förutsättningar bör vi ha den bästa skolan i världen. Jag tror att jag läste något om det och där skrev de att vi hade halkat efter.

En förändring som i stället för att fokusera på "alla är lika och ska gå samma väg" kanske man skulle individisera hela rasket. Inrikta sig på fysiska arbeten för de som är intresserade av det och som inte pallar med plugg medan de som faktiskt vill studera högre får en chans till det.

Jag tror att man kan fånga upp många av "de förlorade barnen" genom att ge dem ett intresant arbete som lärling eller liknande. Fokusera på vad de är intresserade av, inte vad de "måste" klara av.

Yankeee
2005-01-07, 18:35
Hehe, känns som att alla äldre är åt vänster så man kan slutar där med. Men jag tror i alla fall på någon sorts förändring, för med våra förutsättningar bör vi ha den bästa skolan i världen. Jag tror att jag läste något om det och där skrev de att vi hade halkat efter.

En förändring som i stället för att fokusera på "alla är lika och ska gå samma väg" kanske man skulle individisera hela rasket. Inrikta sig på fysiska arbeten för de som är intresserade av det och som inte pallar med plugg medan de som faktiskt vill studera högre får en chans till det.

Jag tror att man kan fånga upp många av "de förlorade barnen" genom att ge dem ett intresant arbete som lärling eller liknande. Fokusera på vad de är intresserade av, inte vad de "måste" klara av.

:thumbup:

Svenska skolan är åt helvete. Sen kan ju 40-åringarna sitta och säga vad de vill Tveksamt om de ens har sett en lektion in action under de senaste 10 åren. Det är helt värdelöst att alla ska lära sig samma sak samtidigt, slöseri med kunskap och utveckling som följd.

Matte_Maiden
2005-01-07, 18:50
:thumbup:

Svenska skolan är åt helvete. Sen kan ju 40-åringarna sitta och säga vad de vill Tveksamt om de ens har sett en lektion in action under de senaste 10 åren. Det är helt värdelöst att alla ska lära sig samma sak samtidigt, slöseri med kunskap och utveckling som följd.

Äntligen någon som håller med mig! :)

Megatuttarna
2005-01-07, 20:40
Skolan funkar, massor är upp till en själv bara. Du kan alltid läsa utökat program på gymnasiet?

Gör som en polare till mig. Han var extremt intresserad av matte. Läste separata kurser på universitetet simultant med gymnasiet. Idag har han ett halvårs studier kvar, sedan blir han doktorand i matte. Han är 19 - 20.

Krokodil
2005-01-07, 22:46
Det är ju kvalificerat BS. Om en högstadieklass har matte. Och som det ser ut nu, en klass med runt 35 elever, vem tror du då kommer få hjälp av den enda stackars läraren - den som ligger efter eller den som är klar?

Självklart beror det på pengar(och prioritering av elevgrupper). Fler lärare på färre elever. Men det kostar pengar...

Duktiga elever behöver också stimulans, inte bara från lärare utan från andra duktiga elever. Inte störas av strulpellar som ständigt kommer försent, gapar, tjafsar, tar plats och är allmänt jävliga. Men den åsikten är förbannat politiskt inkorrekt... :insane:

Dessutom borde aga införas igen/f.d. lärare :D

Skolan är på många ställen under all kritik men det beror till stor del på fega rektorer och/eller utslitna lärare, men pengar finns. En elev med särskilda behov skall inte belasta den ordinarie skolbudgeten utan skall få sina kostnader täckta av kommunen.

Det är väldigt lätt för en rektor eller lärare att upprepa samma mantra hela tiden så fort någon pekar på brister i skolmiljön eller liknande.. "Vi har inga pengar".

Att försöka plugga i ett kaos är omöjligt, det vet alla som gått i en strulig klass (jag är en av dem) och det är ett omänskligt krav att en lärare ensam ska klara av att styra upp en dysfunktionell grupp. Där har vi alla ett ansvar att säga ifrån. Elever, lärare, rektorer samt icke att förglömma.. föräldrarna.

Krokodil
2005-01-07, 22:54
Hehe, känns som att alla äldre är åt vänster så man kan slutar där med. Men jag tror i alla fall på någon sorts förändring, för med våra förutsättningar bör vi ha den bästa skolan i världen. Jag tror att jag läste något om det och där skrev de att vi hade halkat efter.

En förändring som i stället för att fokusera på "alla är lika och ska gå samma väg" kanske man skulle individisera hela rasket. Inrikta sig på fysiska arbeten för de som är intresserade av det och som inte pallar med plugg medan de som faktiskt vill studera högre får en chans till det.

Jag tror att man kan fånga upp många av "de förlorade barnen" genom att ge dem ett intresant arbete som lärling eller liknande. Fokusera på vad de är intresserade av, inte vad de "måste" klara av.

Jag är "äldre" men inte fan åt vänster! :D

Du har helt rätt i att alla är individer och har olika förutsättningar och/eller intresse att studera på högre nivå.

Att erbjuda struliga ungar jobb som lärlingar eller liknande varvat med lite studier görs redan idag och är en utmärkt väg gå tycker jag.

Kämpa på Matte.. man härdas av lite motgångar!

AndersHermansson
2005-01-07, 23:13
Hur vill du motivera dem då ?



Det behövs en viss nivå av utbildning när man lämnar mammas trygga famn och skall ordna sitt egna liv. Att gå ut grundskolan med Godkänt är en rimlig nivå.

Varför skall vi strunta i dem som just nu, inte bryr sig/inte orkar/ inte vill/ inte ser någon framtid !

Är det inte bra satsade skattepengar att verkligen hjälpa dem och motivera dem i några år till ?
Klart större vinst på de skattekronorna än andra satsade pengar i skolan, enligt mig.


Att det desutom skall finnas stimulans för mer ambisiösa elever är en annan sak.

Tror du på att skattepengar motiverar människor? Det tror inte jag.

Hobbes
2005-01-08, 01:03
tja en sak som händer rätt ofta är att elever som får samma betyg på alla prov och så genom åren ändå kan få olika betyg, pga att läraren tycker bättre om vissa elever. tror man skulle kunna undvika sånt genom att bara ha IG och G
sen skulle man kunna höja gränsen för G en bra bit.

edit: hur fan quotar man det inlägg man vill ha quotat?

Och hur skulle det se ut tror du i verkligheten ;)

Tacka vet jag det nordamerikanska systemet med A+ ner till F, om man presterar sa ska man fa betyg (las: Beloning, uppmuntran for det). Ger en mycket bra riktlinje pa vart man ligger och vad man behover battra.

Hobbes
2005-01-08, 01:13
Tror du på att skattepengar motiverar människor? Det tror inte jag.

Tror nog att tanken ar att pengarna skapar storre mojligheter att motivera manniskor i skolan.

Om man inte satsar pa att motivera manniskor sa att de far atminstonde godkant i skolan (inklusive mig sjalv, som gick ut hogstadiet med 2.9 i medelbetyg, hade stodundervisning for att jag haft enorma svarigheter att lara). Sa blir man ju om nagot helt omotiverad nar man inser att man inte har tillrackliga betyg for att komma in pa hogskola eller annu varre jobb.

Jag hoppas jag forstog din fraga AndersHermansson, men skattepengar fanns iallafall under min skoltid vilket ledde till att jag fick den extra insatta stodundervisningen. Det ledde till att jag blev starkare och mer motiverad att strava vidare sa jag skulle slippa stodundervisning.

Det ar inte pengarna i sig, utan hur de anvands som ar det intressanta!

Kimpaa
2005-01-08, 02:08
Jag som går i skolan har en teori om att folk behöver mer fri vilja i skolan
Om jag tar mejsjälv som exempel....jag HATAR matte, jag har alltid varit dålig i matte, men ändå så tvingas jag sitta i ett klassrum med 30 elever när jag ändå inte har chansen att lära mej någonting...jag sitter hemma och tränar ibland med men förstår ej nått...ingen lärare har kunnat hjälpa mej heller för jag förstår dem inte...nu är det A kursen så jag tvungar mej igenom det för jag inte vill gå igenom skolan med ett IG i matte A..men i de flesta andra ämnena är jag ganska duktig...jag tror att det krävs mer fria val om ämnen och liknande..kanske även lite mer förståelse från lärarna om de olika elevernas behov..okej vissa saker som Kärnämnena Svenska, Matte, Engelska, Idrott borde A kurserna vara avklarade innan man lämnar gymnasiet MEN om man kanske gav mer fria val så kanske fler elever skulle stanna tiden ut och använda tiden...
Jag vet att jag hade mått extremt bra om ja kunde byta ut några ämnen...
Men som sagt detta är en teori som jag har....kom gärna med synpunkter!

Fatalist
2005-01-08, 03:54
Hur vill du motivera dem då ?



Det behövs en viss nivå av utbildning när man lämnar mammas trygga famn och skall ordna sitt egna liv. Att gå ut grundskolan med Godkänt är en rimlig nivå.

Varför skall vi strunta i dem som just nu, inte bryr sig/inte orkar/ inte vill/ inte ser någon framtid !

Är det inte bra satsade skattepengar att verkligen hjälpa dem och motivera dem i några år till ?
Klart större vinst på de skattekronorna än andra satsade pengar i skolan, enligt mig.


Att det desutom skall finnas stimulans för mer ambisiösa elever är en annan sak.

Jag bryr mig väl inte om de inte har lust att skita i sin framtid, inte heller vill jag betala för att de ska få en till chans. Eftersom de själva förverkat sin första. Lägg pengarna på viktigare saker, till exempel cancersjuka och sjukvården allmänt.

Kimpaa
2005-01-08, 05:07
Jag bryr mig väl inte om de inte har lust att skita i sin framtid, inte heller vill jag betala för att de ska få en till chans. Eftersom de själva förverkat sin första. Lägg pengarna på viktigare saker, till exempel cancersjuka och sjukvården allmänt.

Så du menar att bara för att nån gjort ett dåligt val en gång så ska de inte få en andra chans?
Ursäkta men det låter idiotiskt.....skulle jag välja att hoppa av så vill jag gärna ha chansen att kunna gå i skolan igen....och jag har många vänner som har hoppat av och börjat igen när de insett att utbildningen var viktigare än att bara skita i den....ungefär lika intelligent som att säga att vi ska skita i fångarna som ska ut i samhället igen, de har ju förverkat sin chans så varför bry sig om dem?

P.s jag är trött och grinig så ta inte åt dej allt för mycket

Kimpaa

Hobbes
2005-01-08, 07:08
Jag bryr mig väl inte om de inte har lust att skita i sin framtid, inte heller vill jag betala för att de ska få en till chans. Eftersom de själva förverkat sin första. Lägg pengarna på viktigare saker, till exempel cancersjuka och sjukvården allmänt.

Ovanligt ogenomtankt inlagg :rolleyes:

Sverker
2005-01-08, 08:57
Jag bryr mig väl inte om de inte har lust att skita i sin framtid, inte heller vill jag betala för att de ska få en till chans. Eftersom de själva förverkat sin första. Lägg pengarna på viktigare saker, till exempel cancersjuka och sjukvården allmänt.

Jag tror att alla vill.
Att vissa inte vill kan ju vara symptom på något annat. Jag väljer att kallade det " en trasig familj " eller " en orolig själ ".
Det finns inga enkla svar men det gäller att se hela mäniskan.

Att inte hjälpa dessa ungdomar är fel. Det var därför jag frågade HUR vi skall kunna få dem att kämpa sig tillbaka.

High1ander
2005-01-08, 10:54
USA Amerika, det underbara landet där man slipper idioter som håller tillbaka en i skolan (aja, kanske inte helt sant, men men...)

Känns så jävla skönt att slippa idioter, som kommer få IG i kurser, som bara tar en massa onödig tid från en klass till för att få sin särhjälp...

T.ex. när jag gick i 7-9 så var det så att man vara "garanterad" att komma in på iaf sitt andrahandsval i gymnasiet (Uppsala), man behövde BARA ha G i Matte, Svenska och Engelska. Jippiehejj, det sätter motivation på elever som tänker gå bygg eller bilmeck, eftersom då blir ju helt plötsligt religion så jävla kul och viktigt.

Är verkligen inte kul när läraren inte har tid att gå igenom saker som krävs för högre betyg, t.ex. analys-frågor, bara för Per-Ulrik ska få en "chans att få G", så läraren måste stå där och förklara att Jesus tillhör kristendomen, etc...

Jag går till skolan för att lära mig, inte för betyg. Jag är nog den mest oseriösa seriöst ambitiösa perfektionisten, som inte bryr sig... Jag missa bara en dag från gymnasiet då det var lektion med undervisning (detta pga ledighet), skolka sammanlagt ca 7 gånger under gymnasiet, varav kanske 5 var pga lektionerna inte skulle ta upp nå nytt, eller man lika gärna kunde göra arbete hemma. Om lärare fråga vart jag var, så svara jag att jag skolka (de hatar det svaret, de vill höra en patetisk lögn istället), eller att deras lektion inte var värd att gå på.

Under 7-9 så skolka jag en lektion som blev inställd, missa 5-7 dagar pga sjukdom, varav 3 pga bröt handleden...

Om vi säger såhär, jag HATAR när folk slösar min tid, jag åker fan inte till skolan för att sitta och se på daltande av idioter, en värdelös dag i skolan är då man vet att man lika gärna skulle kunnat sitta hemma och surfa hela dagen och lärt sig mer.

Jag flytta hemifrån vid 16 års ålder för att slippa samma sak igen på gymnasiet, dvs omotiverade muppar...

Jag pluggar 1 dag före ett prov, gör det nu med, trots jag är på College och läser kurser som Political Science, History, Cultural Anthropology, med major på Filmproduction och Filmstudies.

Nej, jag är inte "elitist", jag är bara en "anti-daltare" och är emot "sosse-fasoner".

High1ander
2005-01-08, 11:14
Sverker, visst ska man hjälpa, men om vi tar där jag växte upp, isf så borde varje elev i min klass iaf av killarna, komma från "trasiga hem eller dåliga förhållanden", vilket inte stämmer för fem öre. Visst alla hade inte det bästa, men många hade fan det "lätt" också, vissa hade sina morsor som skrev hela uppsatser åt dem, etc... De valde helt enkelt att inte prioritera skolan (de som jag känner), och jag som väljer att prioritera skolan ska inte drabbas av det (jag hade inga problem med att hinna med träna 6 dagar i veckan och få utmärkta betyg [men alla är inte som mig, det vet jag...]).

Idag så försöker man hela tiden komma på ursäkter för att folk "misslyckas". Sluta upp med det, det är bara en massa björntjänster. "Nej du ska misslyckas i skolan, du kommer från ett trasigt hem".
"Självklart är det inte ditt fel att du är alkoholist, det var ju i dina gener".
"Tyvärr, du är för dum för att klara av högskolan".
Alla dessa jävla ursäkter är bara skit, som folk tar för att försvara att de inte vill kämpa eller prioritera skolan, eller både och.
Den jag känner som borde haft det sämst, är den smartaste personen jag känner, medlem i Mensa, 20p av 20p i Gymnasiet, och grym mentalitet, har en järnvilja jag aldrig någonsin sett.

Rosenthal-Halo effekten passar in här, folk tror hela tiden att folk från "dålig förhållanden" inte ska lyckas, och då blir det också så.

När man är 14-16 år borde man insett värdet av att plugga, eller veta vad som händer eller bör kunna hända om man inte gjort det. Människan har den fria viljan, vill man i vad de flestas ögon är sabba sin framtid så får man ta och göra det. Men kom inte be mig om en andra chans sen, om man gamblar så ska man veta att man kan förlora också.

Den här från filmen "Monster" säger det hela ganska bra:
Lawyer: Can I tell you something? When the beach party is over, you don't get to say. "You know what? Now I think I'd like to have what everybody else has worked their entire life for." It doesn't work that way.
Aileen: Fuck you, man. Yeah, FUCK YOU! YOU DON'T FUCKIN' KNOW ME!
Lawyer: OK, great. That's great. See, now I'm so sorry I didn't hire you before.

Som jag ser det så är det inte föräldrar som sabbar barnen mest, utan det är samhället som inte kan motivera. Vad sänder det för signaler om det säger, "du behöver inte plugga hårt för att överleva eller lyckas, det är helt OK att misslyckas, du kan ta nästa tåg om 5 min". Visst det ska finnas chanser, men idag så är det helt stört, det är fan bra att man inte helt plötsligt kan komma på att man vill bli en hjärnkirurg, och försöka komma in på 10/20p...

Här i USA är det nästan tvärtemot, "Du får bara en chans", ingen av "stilarna" är perfekt, men USA passar mig bättre... men det är också, "mig".

Matte_Maiden
2005-01-08, 12:53
Som någon skrev:

Det finns en massa människor som faktiskt litar på att de kommer att få ännu en chans, och ännu en till efter det. Ett sätt att motivera dem skulle ju kunna vara att bara ge en till chans. Då sätter man lite press på dem samtidigt som man begränar de statliga förlusterna. Jag ser inte varför en person egentligen skulle bli mer motiverad av att man ger denne 5 chanser i stället för 2. Det är pressen och insikten att något behöver göras som jag tror påverkar de som "mognar", inte att de blir motiverade av att de får sjuttioelva chanser av oss andra.

Sedan tar ett exempel på en ganska dålig klass, där många har svårt att få G. Hur många av dessa som försöker eller inte spelar mindre roll i detta exempel. En person som då försöker få MVG men som har ungefär 50% chans med den hjälpen som man egentligen ska få kommer ju knappast att få det betyget om de andra "behöver hjälpen mer". Alla bör ju ha rätt till samma hjälp. Det är väl inte kunskapen som ska vara lika, utan rättigheterna till stöd.

Yankeee
2005-01-08, 13:33
High1ander: :thumbup:

Jag kan berätta om hur skolan har lyckades sabba mycket för mig. I lågstadiet var jag snuskigt (hyfsat iaf) bra på matte. Jag var alltid klar först osv osv. Det jag kommer ihåg mest var något multiplikationsprov vi fick göra. De "vanliga" klarade 2 sidor, de bra klarade 3 sidor medans jag klarade 5 eller 6 sidor. A4 alltså. I mellanstadiet fortsatte din simpla matten, och jag fick som någon skrev sitta och rita eller vad som helst när jag blev klar. Sen slog det över, i högstadiet var jag i den snabba gruppen, men av någon anledning gick jag över till den långsamma pga att jag inte behövde anstränga mig där, det var ju trots allt det jag var van vid. Och sen har vi gymnasiet, där jag skolkade ofta och sket i matte lektionerna. I matte A och B fick jag VG utan ansträngning. Men när vi började med matte C fick jag IG. Varför? Jo, det kan jag tala om. Jag hade aldrig brytt mig om att plugga någon matte pga att jag inte behövt och pga att det inte fanns någon anledning, jag fick ju inte ut något av det. Så nu när det var saker jag inte kunde hade jag inte en chans att lära mig. Jag visste inte hur.

Ett utmärkt exempel hur den idiotiska svenska skolan fungerar, tar helt bort motivationen och lusten att lära sig mer pga att vissa är dumma.

Jag kan fortsätta med exempel hur länge som helst. Visst, kunde min mamma har försökt göra något. Men vår sociala situiation var inte den bästa. Jag kommer iaf ihåg att jag frågade läraren om jag fick flytta upp en klass i matten, men det gick ju som förväntat.

Agent Orange
2005-01-08, 14:04
Min slutsats av den här tråden är att man blir bra på att rita genom att vara bra i andra ämnen på mellanstadiet :D

Men allvarligt så har man själv (och föräldrarna) det största ansvaret för sina studier. Ta med en matte C -bok till matte A -lektionerna om ni inte får läsa matte C än t.ex. Även om ni inte får läsa med de som är äldre så kanske läraren kan ordna fram en bok åt er?

Yankeee
2005-01-08, 14:05
Min slutsats av den här tråden är att man blir bra på att rita genom att vara bra i andra ämnen på mellanstadiet :D

Men allvarligt så har man själv (och föräldrarna) det största ansvaret för sina studier. Ta med en matte C -bok till matte A -lektionerna om ni inte får läsa matte C än t.ex. Även om ni inte får läsa med de som är äldre så kanske läraren kan ordna fram en bok åt er?

Det förutsätter ju att man fortfarande har motivation kvar i gymnasiet ;)
Det är ju inte något man tänker på direkt när man är 8 år.

Agent Orange
2005-01-08, 14:13
Det förutsätter ju att man fortfarande har motivation kvar i gymnasiet ;)
Det är ju inte något man tänker på direkt när man är 8 år.

Nej det var därför jag skrev att föräldrarna har ett ansvar också. Märker man att ungen bara sitter och ritar i mellanstadiet så kan man ju försöka ordna fram material från högre årskurser.

Själv hade jag tröttnat helt på skolan i gymnasiet. Brydde mig inte om betyg (högskoleprovet fanns ju) och lärde mig saker utanför skolan istället. I efterhand ångrar jag att jag inte tog tillvara på tiden i skolan, man satt ju ändå av en jäkla massa timmar där.

Yankeee
2005-01-08, 14:17
Nej det var därför jag skrev att föräldrarna har ett ansvar också. Märker man att ungen bara sitter och ritar i mellanstadiet så kan man ju försöka ordna fram material från högre årskurser.


Jo, visst är det så. Jag säger emot mina egna åsikter här, därför det är svårt för mig att erkänna ;)

stahlberg
2005-01-08, 16:02
Jag har inte läst igenom alla inlägg, men jag ska skriva en snutt till i denhär tråden i alla fall.

Jag har visserligen gått i skola i Finland, men jag antar att skolsystemen i våra länder inte skiljer sig så mycket åt. Jag gick i skolan för länge sedan, men har jobbat i skolor både som lärare och assistent, så jag har en rätt bra inblick i (åtminstone det finska) skolsystemet.

Skolan imponerade inte på mig ens då jag själv gick i den. Detta beror på vad jag brukar kalla korvstoppningsmetoden. Man ska stoppa elevkorven full med kunskaper till prov, sedan kan man glömma det mesta. Jag hade lätt för att lära och hade ganska höga betyg. Detta var för att jag kunde böckerna nästan utantill då det var prov och sedan glömde det mesta. Sådana stackare som faktiskt kunde något - men inte brydde sig om utantilläsning - hade sämre betyg än jag.

De flesta som är i min ålder har glömt merparten av vad de lärde sig i grundskolan. De kunskaper man har verklig nytta av får man långt senare i livet. Det är viktigt att det finns en "grundskola", som ger människorna baskunskaper. Men sedan borde skolsystemet vara mycket flexiblare uppbyggt, så att det skulle passa både plugghästar och alla möjliga andra.

Någon skrev att man ska "få bara en chans". Detta är skräpprat. Vi människor skapar nog våra chanser själva, och både misslyckas och lyckas själva också, många gånger i rad. Men bara för atyt jag klarar mig själv ganska bra tycker jag inte det är dåligt att samhället satsar på att också de som har det svårare ska klara sig. Detta bäddar för ett jämlikare samhälle med färre verkligt fattiga. Satsningar gällande skola och utbildning kunde dock säkert göras på ett annat sätt.

Det är lätt att sitta i det svenska folkhemmet och hylla USA. Samma människor som gör detta kunde mycket väl tänkas leva i den amerikanska slummen om de inte varit svenskar från början. Därmed säger jag inte att amerikanerna inte skulle kunna ha en hel del bra att komma med.

Vet inte om detta uppfattas som "vänstersnack". Själv är jag dock tämligen opolitisk och jobbar dessutom huvudsakligen för mig själv, även om jag några gånger fått konstatera att vägen till en god affär ofta löper längs fängelsemuren. Men är det vänstersnack så är det vänsteråsikter att tycka att alla människor har ett värde, och att ju flera mäsnniskor som har det bra så desto bättre är det. Inte mig emot i så fall.

Det är lätt att sitta i det svenska folkhemmet och

AndersHermansson
2005-01-08, 16:25
:thumbup: high1ander

Jag tror inte att man kan locka fram motivation hos omotiverade elever med hjälp av skattepengar. Motivationen kommer ur insikten att det är nu det gäller att arbeta hårt. Med pengarna ska man stödja dem som HAR motivation att utveckla sina färdigheter, inte försöka locka fram motivation hos dem som inte har någon.

Allan
2005-01-08, 17:02
AndersHermansson
Det där var så oerhört korkat att jag knappt trodde jag läste rätt. Hur gammal är du? Tre? Och bosatt i en bubbla?

llan

stahlberg
2005-01-08, 17:10
Man kan vara omotiverad att gå i skolan (då har man åtmisntone min fulla förståelse).

Detta behöver inte betyda att man inte har motivation att "vara en bra människa", att klara sig bra i livet, att "bli något", att skaffa ett yrke, att arbeta, att vara en samhällsduglig medbogare.

Jag tycker ni har rätt i den meningen att man inte ska tvinga människor som inte vill gå i (en idiotisk utantilläsnings-)skola att göra det. Däremot är jag övertygad om att det kan löna sig att satsa (troligen på annat sätt) på unga människor som inte nödvändigt passar in vårt skolsystem.

"Skolan" borde breddas (efter den nivå då man fått sina baskunskaper). Tyvärr går det aldrig så. Därför innehas alla höga poster av människor som förordar "korvstoppning", utantilläsning och betygshets istället för kunskaper och färdigheter. I skolan lär man sig dessutom att aldrig ifrågasätta saker på ett vettigt sätt, vissa kuskaper är "sanningen" och den ska man tillägna sig utan att använda eget sunt förnuft, kunna diskutera och ifrågasätta.

När jag gick i skola fick jag t.ex lära mig att den ökade automatiseringen, att man började använda maskiner, inte skulle leda till att någon blev arbetslös. Fastän jag inte jobbat i en fabrik och blivit ersatt av en maskin - som många andra nuförtiden - så ifrågasätter jag starkt den sortens "kunskaper". Jag fick lära mig att vart fjärde år är skottår, utan de jämna århundraden vilkas två första siffror inte är jämnt dividerbara med talet 4. Detta är förvisso sant, men är det nödvändigt att veta? Den som kunde finska (kanske t.om hade det som hemspråk) fick dåliga vitsord för att den inte kunde finsk grammatik utantill, medan man om man kunde en urusel finska och inte alls kunde tala språket kunde få goda vitsord om man kunde skriva "menemme" istället för "mennään". Jag hade vitsordet 10 (högsta vitsord i Finland) i tyska i gymnasiet, efter eb treårig kurs. En kompis som flyttade till Tyskland (men körde långtradare i hela Europa och därför inte var väldigt mycket i Tyskland) lärde sig bättre tyska än jag på tre MÅNADER än jag gjort på tre år (fastän jag möjligen haft bättre vitsord i skolan, för jag kunde ju "an,auf....").

stahlberg
2005-01-08, 17:11
Allan : Bry dig inte om Anders. Han har säkert gått lite för länge i skolan bara.

Allan
2005-01-08, 17:24
Jag vidhåller dock den gamal devisen att det inte är nån idé att kunna ett telefonnummer ungefär .....

allan

Kimpaa
2005-01-08, 17:50
AndersHermansson
Det där var så oerhört korkat att jag knappt trodde jag läste rätt. Hur gammal är du? Tre? Och bosatt i en bubbla?

llan

Nån som är lite grinig eller?

Bolio
2005-01-08, 17:55
Jag måste säga att jag håller med stahlberg, även om det bär emot att vara på gamlingars sida...
:)

Bolio
2005-01-08, 17:56
Fast inte när det gäller automatisering, automatisering är det jag är för mest av allting i hela världen.

stahlberg
2005-01-08, 18:04
För min del ska jag - efter att ha gett skolsystemet rätt mycket kritik - se ämnet från en annan synvinkel.

Trots sina många brister är grundskolan mycket bra. Grundskolan erbjuder alla människor möklighet att lära sig basfärdigheter, och möjlighet att senare studera vidare, utbilda sig på rätt lika villkor. Grundskolan ökar den allmänna kunskapsnivån i samhället. Dessutom ökar grundskolan rättvisan och jämlikheten i samhället.

I de flesta länder i världen har man mycket liten möjlighet att färdas uppåt genom samhälssklasserna om man är fattig, oberoende av vilka förutsättningar man kan ha i övrigt. I de nordiska länderna är jämlikheten stor, och möjligheter för fattiga (som det tack och lov finns mycket få av) eller mindre bemedlade att utbilda sig är goda. Grundskolan är en viktig del av ett jämlikt samhälle av nordisk modell.

Jag har kritiserat det jag kallar korvstoppningsmetoden. Detta utesluter ingalunda att det finns exakt kunskap som måste läras in mer eller mindre utantill. Det att jag sagt att man inte får ifrågasätta - eller lär sig ifrågasätta - i grundskolan betyder inte att jag tycker att man ska ifrågasätta allt, eller att det ska vara "total demokrati" i skolan. Det är mycket viktigt att lärarna kan vara auktoriteter - de som bestämmer - samt att undervisning inte blir ett enda ifrågasättande.

Det gäller att hitta en balans mellan odiskutabel utantilläsning och ifrågasättande.

Likaså är det alltså bra att alla får möjlighet att gå i grundskola, få ett avgångsbetyg och studera vidare. Men för dem som grundskolan inte passar för borde kunna ordnas andra möjligheter till utbildning. Visst är det viktigt att satsa på dem som "inte vill", trots att man inte på förhand kan veta vilket resultatet blir.

stahlberg
2005-01-08, 18:08
bolio : Jag har inte sagt att jag är emot automatisering. Jag sade, att jag fick lära mig i skolan att automatiseringen inte gör människor arbetslösa, men att jag nu (långt senare) tycker att denna "lärdom" var felaktig, oriktig, osann. Därmed har jag dock inte sagt mig vara emot automatisering.

AndersHermansson
2005-01-08, 18:08
AndersHermansson
Det där var så oerhört korkat att jag knappt trodde jag läste rätt. Hur gammal är du? Tre? Och bosatt i en bubbla?

llan

När ett barn blivit över tre år är det rimligt att börja kräva att barnet inte bara ska svära och gå till personliga angrepp när det är missnöjt. Det kanske är dags för barnet att växa upp?

Bolio
2005-01-08, 18:10
bolio : Jag har inte sagt att jag är emot automatisering. Jag sade, att jag fick lära mig i skolan att automatiseringen inte gör människor arbetslösa, men att jag nu (långt senare) tycker att denna "lärdom" var felaktig, oriktig, osann. Därmed har jag dock inte sagt mig vara emot automatisering.

Aha, ok. Då tycker jag om dig. :)

Automatisering är det bästa som finns, det gör fler och fler arbetslösa, vilket innebär att fler och fler slipper skitjobb och kan fokusera på saker som verkligen betyder något. Att ha kul och komma på nya saker t.ex. Jag håller förövrigt med dig fullkomligt i dina åsikter om skolan.

AndersHermansson
2005-01-08, 18:24
AndersHermansson
Det där var så oerhört korkat att jag knappt trodde jag läste rätt. Hur gammal är du? Tre? Och bosatt i en bubbla?

llan

Är det rimligare, tycker du, att fokusera på sådana som inte är motiverade?

Jag har själv varit en bortskämd unge som inte klarade av gymnasiet. Inte blev jag motiverad av alla chanser jag fick. Inte heller blev jag motiverad av att veta att jag fick ytterligare chanser på komvux. Det som slutligen motiverade mig var att jag inte skulle få ytterligare chanser att få det liv jag ville ha.

Hur långlivat är ett företag som inte satsar på de anställda som är motiverade och intresserade och villiga att jobba hårt? Når ett fotbollslag, som ger de sämsta mest speltid, toppen?

Jag tycker att det är rimligt med ett liknande synsätt i resten av samhället.

Och jag måste säga att det är beklämmande att en person med din status och kunskap bär sig så jävla illa åt. Jag har sett det tidigare, dina påhopp. Det är fel.

n1tro
2005-01-08, 20:57
High1ander: :thumbup:

Jag kan berätta om hur skolan har lyckades sabba mycket för mig. I lågstadiet var jag snuskigt (hyfsat iaf) bra på matte. Jag var alltid klar först osv osv. Det jag kommer ihåg mest var något multiplikationsprov vi fick göra. De "vanliga" klarade 2 sidor, de bra klarade 3 sidor medans jag klarade 5 eller 6 sidor. A4 alltså. I mellanstadiet fortsatte din simpla matten, och jag fick som någon skrev sitta och rita eller vad som helst när jag blev klar. Sen slog det över, i högstadiet var jag i den snabba gruppen, men av någon anledning gick jag över till den långsamma pga att jag inte behövde anstränga mig där, det var ju trots allt det jag var van vid. Och sen har vi gymnasiet, där jag skolkade ofta och sket i matte lektionerna. I matte A och B fick jag VG utan ansträngning. Men när vi började med matte C fick jag IG. Varför? Jo, det kan jag tala om. Jag hade aldrig brytt mig om att plugga någon matte pga att jag inte behövt och pga att det inte fanns någon anledning, jag fick ju inte ut något av det. Så nu när det var saker jag inte kunde hade jag inte en chans att lära mig. Jag visste inte hur.

Ett utmärkt exempel hur den idiotiska svenska skolan fungerar, tar helt bort motivationen och lusten att lära sig mer pga att vissa är dumma.

Jag kan fortsätta med exempel hur länge som helst. Visst, kunde min mamma har försökt göra något. Men vår sociala situiation var inte den bästa. Jag kommer iaf ihåg att jag frågade läraren om jag fick flytta upp en klass i matten, men det gick ju som förväntat.


PRECIS som mig.. nästan :D lyckades få G i matte C i alla fall. håller på med matte D nu och det går inte bra kan ja säga , just pga det du skrev...

Bolio
2005-01-08, 20:59
Är det rimligare, tycker du, att fokusera på sådana som inte är motiverade?

Jag har själv varit en bortskämd unge som inte klarade av gymnasiet. Inte blev jag motiverad av alla chanser jag fick. Inte heller blev jag motiverad av att veta att jag fick ytterligare chanser på komvux. Det som slutligen motiverade mig var att jag inte skulle få ytterligare chanser att få det liv jag ville ha.

Hur långlivat är ett företag som inte satsar på de anställda som är motiverade och intresserade och villiga att jobba hårt? Når ett fotbollslag, som ger de sämsta mest speltid, toppen?

Jag tycker att det är rimligt med ett liknande synsätt i resten av samhället.

Och jag måste säga att det är beklämmande att en person med din status och kunskap bär sig så jävla illa åt. Jag har sett det tidigare, dina påhopp. Det är fel.

Fast å andra sidan är ett samhälle lyckligtvis inget företag (det är det som gör vårt samhälle så pass överlägset till exempel det amerikanska), vi tar hand om våra sjuka också you know. Fast jag håller med, Allan är lite taskig ibland. :/

AndersHermansson
2005-01-08, 21:24
Fast å andra sidan är ett samhälle lyckligtvis inget företag (det är det som gör vårt samhälle så pass överlägset till exempel det amerikanska), vi tar hand om våra sjuka också you know. Fast jag håller med, Allan är lite taskig ibland. :/

Är vi så överlägsna? Jag vet inte hur den amerikanska sjukvården ser ut. Jag vet att det finns county-hospitals (inte privata alltså) men jag vet inte hur lång kötid det är eller hur bra kvalité sjukvården håller. Är det verkligen någon skillnad gentemot den svenska sjukvården eller är det bara fördomar? Jag välkomnar ett konkret svar på den frågan!

Min personliga uppfattning är den allmänna attityden i Sverige inte är tillräckligt inriktad på att stödja allt som för utvecklingen framåt. Det är noga med att bestraffa sådana som inte kan hålla sig inom lagens ramar. Det känns som att det är lite fult att stödja duktiga och hårt arbetande människor. Jantelagen. Bitterhet? Jaja, man stödjer givetvis den grupp man tillhör.

Bolio
2005-01-08, 21:37
Är vi så överlägsna? Jag vet inte hur den amerikanska sjukvården ser ut. Jag vet att det finns county-hospitals (inte privata alltså) men jag vet inte hur lång kötid det är eller hur bra kvalité sjukvården håller. Är det verkligen någon skillnad gentemot den svenska sjukvården eller är det bara fördomar? Jag välkomnar ett konkret svar på den frågan!

Min personliga uppfattning är den allmänna attityden i Sverige inte är tillräckligt inriktad på att stödja allt som för utvecklingen framåt. Det är noga med att bestraffa sådana som inte kan hålla sig inom lagens ramar. Det känns som att det är lite fult att stödja duktiga och hårt arbetande människor. Jantelagen. Bitterhet? Jaja, man stödjer givetvis den grupp man tillhör.

I USA måste man i princip vara försäkrad (som kostar mycket pengar) eller ha mycket pengar för att ta del utav sjukvården. Det funkar inte som i Sverige. Sjukvård är inte "gratis" (eller som i Sverige åtminstone väldigt billigt). Spädbarnsdödligheten är högre, antalet misslyckanden i den kliniska vården är dubbelt så hög och så vidare. SJukvården i USA är alltså i allt relevant privatiserad...

Jag förstår vad du menar. Jag gillar inte heller Jantelagen, men jag stödjer inte heller nödvändigtvis "hårt arbetande människor". Jag tror bara inte att utvecklingen går framåt av att vi blir mer som USA, vilket ditt och Matte_Maidens förslag verkar antyda...

Matte_Maiden
2005-01-08, 21:42
Lite offtopic: Anders är du Kulspruta som lirade i Matrix förut?

Senare ikväll återkommer jag till tråden och härjar, men nu ska jag ut och träffa några av mina "kompisar" som får mer stöd i skolan än vad jag får. :D

Ha det bra så länge! :)

AndersHermansson
2005-01-08, 21:52
Lite offtopic: Anders är du Kulspruta som lirade i Matrix förut?

Senare ikväll återkommer jag till tråden och härjar, men nu ska jag ut och träffa några av mina "kompisar" som får mer stöd i skolan än vad jag får. :D

Ha det bra så länge! :)

Jajjemän det är jag det! =)

Allan
2005-01-08, 22:09
Det enda rediga är att höja rösträttsåldern till tjugoett igen, införa sexårs folkskola med arbetsplikt på loven och ha licens för att få skaffa barn.....


allan

Matte_Maiden
2005-01-08, 22:16
Äh, jag kunde inte hålla mig.

Klart man ska satsa på de som inte klarar av skolan, oberoende av anledning. Men inte på bekostnad av andra som faktiskt försöker göra något bra av sin skoltid. Det intressanta är ju hur man ska satsa på dem, inte om man ska göra det.

Det jag syftar på är att vårt system gällande dem är ineffektivt. Mycket pengar går åt och lite kvalité kommer ut. Att i stället för att sätta dem på IV-linjer eller "specialskolor" där de ska lära sig matte, svenska och engelska kan de lika gärna få pröva sina egna vingar ett tag. De kan testa ett lättare arbete där de kan lära sig utan behöva tänka på skolämnena, till exempel mekaniker och målare.

Det handlar ju i slutändan om motivation att vilja plugga/arbeta. Jag tror att den väldigt sällan infinner sig oberoende av hur många chanser personen får. Varför ta chansen nu när jag ändå kan ta den senare? Jag tror att det oftast är mognad som får en person att denna "sista chans". Att då trycka på denne en skolgång som han absolut inte gillar förvärrar ju bara oddsen gentemot om han fick göra något han är intresserad av. Ett fysiskt arbete där han kan tjäna egna pengar och senare inse att det kanske vore bra att gå i skolan. Där ska vi ge en till chans; han ska få komma tillbaka dit där han slutade.

Detta skulle minska pressen på personen samtidigt som vi slipper betala pengar som oftast går åt helvete. Personen får själv inse vad som behövs för att komma någonvart och då själv ta ett beslut kring sitt eget liv. Att tvinga personen att plugga matte är vansinigt och kommer enbart att minska chansen att han vill återgå till ett normalt studerande. Låt honom göra som han vill. Mognar han så kan vi låta honom komma tillbaka, i annat fall är det hans eget fel om det går åt helvete.

Jag tror inte att våra skattepengar och resurser (som går till läromedel) kommer hjälpa dessa på traven, det är enbart de själva som kan ändra sig och byta attityd. Att försöka lära dem ännu mer försvårar bara situationen. Lägg delar av dessa pengar på nya arbeten som inte kräver någon speciel utbildning och slussa dem vidare till "bråkstakarna".

Som vanligt skriver jag en massa dravel, säg till om jag ska redigera och fixa till texten.

High1ander
2005-01-09, 02:10
Någon får gärna förklara mig hur det kan räknas som att vara "grundutbildad" genom att ha 3 Godkända betyg av 16 möjliga i 9:an?

Som sagt där jag kom ifrån var det bara 3 G som räkte för att få komma till gymnasiet, att bli garanterad sitt andrahandsval, förrutom frisör, för frisör hade den högsta intagningspoängen av alla linjer då jag sökte, hur jävla hysteriskt sjukt är inte det?
Sen tror ju folk "ähh... jag kan ju börja plugga sen i gymnasiet" FEL, för de flesta, när de väl kommer till gymnasiet så kan de inte ändra sin lata stil, eller/och så har de tappat så pass mycket att de inte klarar av att ta igen...
Bara för man kommer in på gymnasiet så betyder inte det att man får studenten.

Som sagt jag VET, att den dåliga "moralen" i min klass och min skola berodde på att det spelade NADA roll att kämpa eller inte.

Jag fixa 280 av 320, och jag behövde bara 75p för den linjen jag sökte först, sen när jag märkte att det bara verkligen skulle behövas runt 75p, så tänkte jag "inte omotiverade människor 3 år till" och sökte till IT-Gymnasiet i Stockholm, visst fanns gott om omotiverade där också, men det var fan fullt med toppstudenter också.

Nu är jag i USA och pluggar film som sagt. Skulle jag gjort vad "samhället" velat, så skulle jag antagligen hoppat av gymnasiet...

Fatta ALLA kan klara av gymnasiet/grundskolan, det är motivation som saknas i de flesta fallen, inte "dåliga hem".

Kimpaa
2005-01-09, 03:12
Fatta ALLA kan klara av gymnasiet/grundskolan, det är motivation som saknas i de flesta fallen, inte "dåliga hem".

Vem säger att jag kan klara grundskolan?
Vem säger att min dåliga barndom inte har en stor inverkan på mitt liv?
Vem säger att min motivation är det som det är fel på?

Det är så simpelt att dömma alla efter en kant....svenska skolsystemet ligger efter en medelstandard som "alla" BORDE klara av....men många gör inte det....jag tex klarar inte av matte på grund av många saker men som du säger så MÅSTE jag ju kunna det för ALLA kan ju det....
I en av mina kurslitteraturer så står det att en människa har många anledningar att sluta skolan men bara en att klara den....Frammtiden...det e den drivkraften som får oss att börja gymnasiet och ambitionerna driver oss vidare....men många saknar ambitioner och tankar om frammtiden....kanske för att de inte "mognat" kanske bara för att de inte orkar tänka på det....
Men man måste tänka djupare än bara "ALLA kan klara av gymnasiet/grundskolan"

High1ander
2005-01-09, 03:21
Någon får gärna förklara mig hur det kan räknas som att vara "grundutbildad" genom att ha 3 Godkända betyg av 16 möjliga i 9:an?

Som sagt där jag kom ifrån var det bara 3 G som räkte för att få komma till gymnasiet, att bli garanterad sitt andrahandsval, förrutom frisör, för frisör hade den högsta intagningspoängen av alla linjer då jag sökte, hur jävla hysteriskt sjukt är inte det?
Sen tror ju folk "ähh... jag kan ju börja plugga sen i gymnasiet" FEL, för de flesta, när de väl kommer till gymnasiet så kan de inte ändra sin lata stil, eller/och så har de tappat så pass mycket att de inte klarar av att ta igen...
Bara för man kommer in på gymnasiet så betyder inte det att man får studenten.

Som sagt jag VET, att den dåliga "moralen" i min klass och min skola berodde på att det spelade NADA roll att kämpa eller inte.

Jag fixa 280 av 320, och jag behövde bara 75p för den linjen jag sökte först, sen när jag märkte att det bara verkligen skulle behövas runt 75p, så tänkte jag "inte omotiverade människor 3 år till" och sökte till IT-Gymnasiet i Stockholm, visst fanns gott om omotiverade där också, men det var fan fullt med toppstudenter också.

Nu är jag i USA och pluggar film som sagt. Skulle jag gjort vad "samhället" velat, så skulle jag antagligen hoppat av gymnasiet...

Fatta ALLA kan klara av gymnasiet/grundskolan, det är motivation som saknas i de flesta fallen, inte "dåliga hem". Skolan är inte för svår, utan det är bara för svårt att hålla sig ifrån fester, tjejer, spel, skolk etc... För mig så har det funkat att både festa, spela, träna, etc. och ändå hinna med skolan, men för de som inte klarar av de så får de helt enkelt ta och prioritera, alla kan inte klara av alla saker (som mig). Jag råkar ha turen att jag inte behöver "prioritera" skolan för att få bra betyg och klara mig, på det sättet, att jag låter alltid skolan komma sist, vänner, fester, nöjen, etc. går före. Även om prov nalkas dagen efter.

Det är inte fel på generna på de som inte klarar av skolan, de är inte efterblivna, de är inte blåsta, de skiter bara i skolan, så sluta ge folk en orsak att "rättigfärdiga" sina "misslyckanden" hela tiden.

Jense
2005-01-09, 03:37
konstigt - jag va ett totalt fuckup i skolan. men jag fick inga chanser. fick diagnosen "läs och skrivsvårigheter" i sista terminen i nian. dvs 8½ år försent. då sista terminen med lite hjälp av en annan lärare som är där för alla ungifär lyckades jag packa på ungifär 70-80 poäng på mina betyg.

i gymnasiet va detta borta, all hjälp osv. jag bad om det. på möten bad mina föäldrar och jag om det. inget speciellt hände. så jag tröttnade som fan på skolan, det enda som höll mig kvar va min praktikplats där jag va 3 dagar i veckan from åk. 2 i gymnasiet. jag gick hantverk btw. och när min handledare och lärare som jobbade som smed på min praktikplats slutade, så tappade jag all lust. varför? för att jag hade noll att hämta.



vad säger det om skolsystemet? Jo det säger att det är inte alla fuckups som får hjälp. utan bara vissa snorungar får det som behövs för att få en acceptabel skolgång.

avslutar med, 8½ år. tänk på det.

High1ander
2005-01-09, 03:38
Någon får gärna förklara mig hur det kan räknas som att vara "grundutbildad" genom att ha 3 Godkända betyg av 16 möjliga i 9:an?

Som sagt där jag kom ifrån var det bara 3 G som räkte för att få komma till gymnasiet, att bli garanterad sitt andrahandsval, förrutom frisör, för frisör hade den högsta intagningspoängen av alla linjer då jag sökte, hur jävla hysteriskt sjukt är inte det?
Sen tror ju folk "ähh... jag kan ju börja plugga sen i gymnasiet" FEL, för de flesta, när de väl kommer till gymnasiet så kan de inte ändra sin lata stil, eller/och så har de tappat så pass mycket att de inte klarar av att ta igen...
Bara för man kommer in på gymnasiet så betyder inte det att man får studenten.

Som sagt jag VET, att den dåliga "moralen" i min klass och min skola berodde på att det spelade NADA roll att kämpa eller inte.

Jag fixa 280 av 320, och jag behövde bara 75p för den linjen jag sökte först, sen när jag märkte att det bara verkligen skulle behövas runt 75p, så tänkte jag "inte omotiverade människor 3 år till" och sökte till IT-Gymnasiet i Stockholm, visst fanns gott om omotiverade där också, men det var fan fullt med toppstudenter också.

Nu är jag i USA och pluggar film som sagt. Skulle jag gjort vad "samhället" velat, så skulle jag antagligen hoppat av gymnasiet...

Fatta ALLA kan klara av gymnasiet/grundskolan, det är motivation som saknas i de flesta fallen, inte "dåliga hem". Skolan är inte för svår, utan det är bara för svårt att hålla sig ifrån fester, tjejer, spel, skolk etc... För mig så har det funkat att både festa, spela, träna, etc. och ändå hinna med skolan, men för de som inte klarar av de så får de helt enkelt ta och prioritera, alla kan inte klara av alla saker (som mig). Jag råkar ha turen att jag inte behöver "prioritera" skolan för att få bra betyg och klara mig, på det sättet, att jag låter alltid skolan komma sist, vänner, fester, nöjen, etc. går före. Även om prov nalkas dagen efter.

Det är inte fel på generna på de som inte klarar av skolan, de är inte efterblivna, de är inte blåsta, de skiter bara i skolan, så sluta ge folk en orsak att "rättigfärdiga" sina "misslyckanden" hela tiden.

stahlberg
2005-01-09, 18:11
Om man inte klarar skolan för att man inte bryr sig om att göra det, så upplever man det inte som ett misslyckande, så då ÄR det - rent subjektivt - inget misslyckande. Från samhällets synvinkel kan det ses som ett misslyckande, därför att samhället behöver ett maximalt antal "samhällsdugliga", hederliga och arbetande, medborgare.

I ett samhälle som det svenska BEHÖVER man nödvändigtvis inte kämpa för att klara skolan och liknande. Allt är mer eller mindre serverat ändå.

För min del tycker jag ändå att ett samhälle som "serverar" och betjänar sina medborgare är bättre än ett samhälle som BARA satsar på dem som inte "klarar sig" eller kämpar, och skulle bli utslagna utan samhällets stöd.

Det är bra att samhället satsar på "de svaga" (fastän satsningen säkert borde ske på ett annat sätt många gånger). Sedan är det en annan sak att motivationen (att t.ex studera) måste komma inifrån, inga yttre åtgärder - pengar eller liknande - kan ersätta inre motivation. Men yttre åtgärder av olika typ kanske kan hjälpa till att skapa motivation, eller stöda omotiverade till att få motivation. Det finns många som inte tar chansen, också om den skulle vara den sista - men det är bra att man, som i Sverige, får flera flera och nya chanser.

Man kan inte jämföra ett helt land med ett företag. I ett företag - eller varför inte i idrott - gäller det att arbeta med/för och stöda de motiverade. Men i ett land är det viktigt att alla (eller så många som möjligt) mår bra. I många u-länder finns en liten klick verkligt rika, som har både chanser och möjligheter, medan majoriteten lever på eller under svältgränsen - utan några som helst möjligheter annat än att med god tur få mat för dagen. I Sverige är välståndet rent allmänt stort, just därför att landet "tar hand om" sina medborgare.

Det är klart att det finns många nackdelar med detta, t.ex just det att många ungdomar har svårt att motivera sig att studera. Men som ett "medeltal" har svenska medborgare det säkert mycket bättre än "medeltalet" av befolkningen i de flesta andra länder.

Dessutom har man visst chanser att ta sig fram på egen hand, om man är motiverad till detta. Matte_Maiden kan läsa in gymnasiekurser på egen hand. De som inte vill ta del av statlig sjukvård kan gå privat. Många får sitt arbete, eller sin lön, tack vare egna kontakter och förmåga att förhandla.

De som är motiverade är ingalunda beroende av att ta del av det samhälleliga "stöd" som de så hårt kritiserar. De är helt fria att göra som de skulle få göra i t.ex USA, att ta sig fram med egen kraft, motivation och skicklighet. Låt "de svaga" och omotiverade ta stödet, och slå er fram på egen hand. Det är fullt möjligt.

Matte_Maiden
2005-01-09, 20:35
Klart att vi ska satsa på alla, men det är ju det som inte sker just nu. Vi satsar bara på dem som inte vill eller inte "kan". En mer jämn satsning tycker jag i alla fall är mer rättvist. Vad är rättvisan i att jag ska sitta och försöka lära mig saker på egen hand medan andra får mer hjälp än de ens vill ha?

Jag tycker att man satsa på alla, men inte mer än vad de själva vill och kan ta emot. En mer individuell satsning där individens intressen och möjligheter/förutsättningar används skulle antagligen vara mer effektivt per krona och jag tror dessutom att den skulle ge mer för "problembarnen". Nej, men vi kan ju bestämma att alla ska läsa Fysik B och de andra trevliga kurserna, det leder nog någonvart!

Förstår inte varför skolan ska vara så "lika för alla" när vi är olika individer. Vi är olika, det enda som för oss samman är att vi ska ha samma rättigheter. Känns som att vår skolpolitik vill vända om det till att vi ska vara lika men ha olika rättigheter på vägen dit. Vi har fått olika grundförutsättningar som är skiljer sig från varandra, det är något vi inte kan förändra. Men vi kan göra det bästa möjliga av situationen, men det ska väl ändå gälla alla? Vi är olika, men alla bör få läge att utvecklas.

Stahlberg, du säger att jag kan läsa in kurser tidigare. Men hur pass bra hjälp tror du att jag kommer att få på lektionerna då halva min klass behöver hjälp med sin aktuella kurs? Möjligheten att gå kursen med andra som också läser den har jag uppfattat som minimal.

Yankeee
2005-01-09, 20:40
Förstår inte varför skolan ska vara så "lika för alla" när vi är olika individer. Vi är olika, det enda som för oss samman är att vi ska ha samma rättigheter. Känns som att vår skolpolitik vill vända om det till att vi ska vara lika men ha olika rättigheter på vägen dit. Vi har fått olika grundförutsättningar som är skiljer sig från varandra, det är något vi inte kan förändra. Men vi kan göra det bästa möjliga av situationen, men det ska väl ändå gälla alla? Vi är olika, men alla bör få läge att utvecklas.


http://www.moderat.se/index.asp?mainid=2&subid=50 ;)

Matte_Maiden
2005-01-09, 21:04
http://www.moderat.se/index.asp?mainid=2&subid=50 ;)

Hehe, liberal är jag i alla fall.