handdator

Visa fullständig version : Kommentarer på ett träningsupplägg önskas


Sheogorath
2005-01-06, 18:00
Hej,

Jag har knåtat ihop ett nytt upplägg då jag börjat bli sugen på lite hederlig helkroppstränings istället för den symmetriträning som präglat mitt byggande det senaste året. Det har förvisso gått över förväntningarna bra på alla sätt och vis, men jag saknar att köra sådant som böj, mark och mage som inte har någon plats i mitt nuvarande schema (se min träningsdagbok). Huruvida jag verkligen ska riskera att försämra min symmetri genom att börja köra helkroppsträning igen "for the fun of it" eller om jag ska fortsätta på ett vinnande koncept trots att jag börjar bli sugen på omväxling återstår att se, men schemat nedan är i nuläget i så fall det aktuella.

Lite förklaringar så: schemat är en fyr-splitt som körs över de fem veckodagarna, vilket innebär att schemat alternerar så att ett av de fyra passen återkommer två gånger i veckan. Jag har kört så med en tre-split fyra dagar i veckan ett bra tag nu och stormtrivs med det. Sådant som jag inte vill ha kommentarer på är att det är ett lågvolymsupplägg: det vet jag att det är och jag vill ha det så. Det annorlunda med det här passet är dock att jag i största möjliga mån har försökt att lägga associerade muskelgrupper tillsammans för att säkera återhämtningen, särskilt eftersom det är ett alternerande schema där varje pass i snitt återkommer mer frekvent än en gång i veckan i alla fall. Det mest radikala med passet är dock att jag splittat på ryggträningen: rodd-lika övningar ("horisontella drag") körs inte tillsammans med chins-lika övningar ("vertikala drag") då jag inte tycker att de tar på samma ställen och därför (förhoppningsvis) kan splittas med framgång. Har aldrig testat det och om schemat ska användas ska det bli spännande att se hur det funkar. Många byggare kör ju med framgång så, men kanske klarar det för att de preppar, vad vet jag?

Hur som: här är schemat (om två övningar anges kommer de alterneras):

Pass 1 (framsida ben, vader, mage):

3 x Knäböj (4-6)
2 x Hacklift med skivstång (4-6)
2 x Vadresningar i Hack Squat (6-8)
2 x Sittande vadresningar (6-8)
1 x Vadflexion med hantel mellan fötterna (6-8)
2 x Ben/höftlyft på uppåtlutande bänk (10-12)
2 x Kabel- eller maskincrunch (10-12)

Pass 2 (Korsrygg, baksida ben, horisontella drag, baksida axlar, nacke, grippers):

3 x Marklyft (4-6)
2 x Raka marklyft/good mornings (4-6)
2 x Framåtböjd skivstångsrodd (4-6)
2 x Framåtböjd hantelrodd för baksida axlar/omvänd maskinfly (4-6)
2 x Knästående nackextension med kabel (6-8)
1 x Nackflexion med kabel sittande på bänk (6-8)
2 x Grippers (0-15 + dropset)

Pass 3 (Bröst, främre/mittre axlar, triceps):

3 x Bänkpress (4-6)
1 x Dips med vikt (4-6)
2 x Uppåtlutande hantelpress (4-6)
2 x Push press/sittande hantelpress utan ryggstöd (4-6)
2 x Hantellyft åt sidan/upprätt rodd (6-8/4-6)
2 x Liggande tricepsextensions runt huvudet (4-6)
2 x Enarms hantelsextension över huvudet utan ryggstöd (4-6)

Pass 4 (Vertikala drag, biceps, underarmar):

3 x Chins med vikt (4-6)
2 x Chins med vikt i V-grepp (4-6)
2 x Latsdrag (4-6)
2 x Skivstångscurl (4-6)
2 x Preacher/hammercurl med dubbla hantlar (4-6)
2 x Underarmsflexion med stång över bänk (6-8)
1 x Underarmsextension med stång över bänk/ stående omvänd "halv" curl med stång (6-8)

Kommentarer?

Sheogorath
2005-01-06, 18:12
Edit: sittande lårcurl kommer också köras som alternativ till raka mark och good mornings.

Sheogorath
2005-01-07, 09:58
*skickar upp*

Hur ska jag tolka det att ingen svarar? Allt frid och fröjd; go for it? :)

Jorgen
2005-01-07, 10:05
*skickar upp*

Hur ska jag tolka det att ingen svarar? Allt frid och fröjd; go for it? :)
Antingen så eller så hade det inte ens gått ett dygn från det att du ställde frågan. Alla har kanske inte hunnit se den än. Jag har hört talas om folk som har ett liv utanför Kolo, låter märkligt, men så är tydligen fallet. :D

//Jörgen

Numero1
2005-01-07, 11:05
Antingen så eller så hade det inte ens gått ett dygn från det att du ställde frågan. Alla har kanske inte hunnit se den än. Jag har hört talas om folk som har ett liv utanför Kolo, låter märkligt, men så är tydligen fallet. :D

//Jörgen
Heheh...here we go again.... :D

Zakath
2005-01-07, 11:08
Sätt gärna ut när du ska vila också!

Det första och största felet jag ser är att du första passet kör knäböj, andra passet marklyft. Det är INTE lyckat, då nästan exakt samma muskler är involverade i båda lyften. Du bör ha ett annat pass emellan dem två.
Har inte kollat det andra så noggrant..

z_bumbi
2005-01-07, 12:17
Pass 1 böj
Pass 2 mark rodd
Pass 3 bänk
Pass 4 rygg igen?

Jag har aldrig förstått uppdelning på drag från olika håll när det gäller ryggen, den tar ju ingen hänsyn till vilka muskler som jobbar när..
När ska ryggen få vila någon gång?

Numero1
2005-01-07, 13:13
Tre vadövningar men två för framsidalår?
Både mark och rakamark? Varför ingen koncentrisk baksida lår övning. t.ex lårcurl?
När du kör både mark och rakamark och sedan framåtlutad rodd direkt efter det? Tufft för ländryggen?

En baksidalår övning men två för nacken?

Varför köra ben två pass i rad?

Sheogorath
2005-01-07, 14:01
Sätt gärna ut när du ska vila också!

Det första och största felet jag ser är att du första passet kör knäböj, andra passet marklyft. Det är INTE lyckat, då nästan exakt samma muskler är involverade i båda lyften. Du bör ha ett annat pass emellan dem två.
Har inte kollat det andra så noggrant..

Vila sker lördag-söndag. Hur mycket böj tar på ryggen är ju helt och hållet en fråga om utförande. Om man kör som om varje repetion var ett tävlingslyft och helt enkelt ska förflytta maximalt med vikt så kommer man ju naturligtvis att ha ett utförande som i mycket tangerar ett marklyft. Dock hade jag tänkt att ha en vikt som gör att jag aldrig kommer att utföra "rövlyft", då min erfarenhet av dessa är att de är mycket skonsamma för ryggen. Alternativet är ju att ha en dag mellan de två, men då kommer de två olika ryggpassen (båda greppkrävande och mycket ansträngande för underarmarna) att ligga bredvid varandra. Jag såg detta som en större fara och valde därför detta upplägg.

Sheogorath
2005-01-07, 14:06
Pass 1 böj
Pass 2 mark rodd
Pass 3 bänk
Pass 4 rygg igen?

Jag har aldrig förstått uppdelning på drag från olika håll när det gäller ryggen, den tar ju ingen hänsyn till vilka muskler som jobbar när..
När ska ryggen få vila någon gång?

Du missade ett:

Pass 5 böj

I nästa vecka blir pass 1 och 5 mark, i veckan därpå blir pass 1 och 5 bänk och i veckan därpå blir pass 1 och 5 chins, och sen är vi tillbaka där vi började.

Som jag skrev har jag aldrig testat att splitta dragövningar för rygg, men misstänker att det kommer att fungera ypperligt då de i min erfarenhet inte tar på samma ställen. Men det får ju framtiden utvisa.

Sheogorath
2005-01-07, 14:15
Tre vadövningar men två för framsidalår?
Både mark och rakamark? Varför ingen koncentrisk baksida lår övning. t.ex lårcurl?
När du kör både mark och rakamark och sedan framåtlutad rodd direkt efter det? Tufft för ländryggen?

En baksidalår övning men två för nacken?

Varför köra ben två pass i rad?

Hur många övningar är väl egentligen en fråga om hur många muskelgrupper man vill/måste lägga tryck på för att stimulera allsidig tillväxt. Kör man böj och hacklift har man täckt in quadsen på ett ypperligt sätt, men kör du bara extensions för vaderna har du inte fått med tibialis anterior alls. Därför vadflexionen med hantel.

Jag kommer att köra lårcurl vilket jag skrev i noten under originalposten. När jag såg missen kunde jag av någon anledning inte edita.

Angående ländryggen: ja, det kommer bli tufft för ländryggen, men då är det ju vikterna som får sänkas istället för att utförandet får förslappas. Så blir det ju alltid när associerade muskelgrupper körs ihop.

Det är ju faktiskt inte en övning för baksida lår heller. Vanliga mark tar mycket på baksida lår, och framåtböjd rodd tar en förbaskad massa på baksida lår genom att agera stabilisatorer.

Att ben körs två dagar i rad var en avvägning mot att grepp skulle köras två dagar i rad. Se kommentaren till Zakath ovan.

z_bumbi
2005-01-07, 14:19
Som jag skrev har jag aldrig testat att splitta dragövningar för rygg, men misstänker att det kommer att fungera ypperligt då de i min erfarenhet inte tar på samma ställen. Men det får ju framtiden utvisa.

Du tränar eller påverkar ryggen varje pass 5 dagar i rad och tror att det kommer att funka ypperligt?

Om du inte tränar lats med rodd så kör du någon konstig variant av rodd som jag aldrig testat, tränar du inte traps och romber med chins så kör du återigen någon konstig variant som jag inte heller har testat.

Sheogorath
2005-01-07, 15:17
Du tränar eller påverkar ryggen varje pass 5 dagar i rad och tror att det kommer att funka ypperligt?

Om du inte tränar lats med rodd så kör du någon konstig variant av rodd som jag aldrig testat, tränar du inte traps och romber med chins så kör du återigen någon konstig variant som jag inte heller har testat.

Kritiken är naturligtvis befogad. Jag KOMMER att testa att splitta dragen: det är liksom en av poängerna med upplägget, och jag kommer låta praktiskt erfarenhet vara grund för min bedömningen av metoden.

Att ryggen blir för ansträngd har du säkert rätt i, och jag ändrade därför upplägget till:

Vecka 1
Måndag: Böj
Tisdag: VILA
Onsdag: Mark, rodd
Torsdag: Bänk
Fredag: Chins
Lördag: VILA
Söndag: VILA

Vecka 2
Måndag: Mark, rodd
Tisdag: Bänk
Onsdag: Chins
Torsdag: Böj
Fredag: VILA
Lördag: VILA
Söndag: VILA

Vecka 3
Måndag: Bänk
Tisdag: Chins
Onsdag: Böj
Torsdag: VILA
Fredag: Mark, rodd
Lördag: VILA
Söndag: VILA

Vecka 4
Måndag: Chins
Tisdag: Böj
Onsdag: VILA
Torsdag: Mark, rodd
Fredag: Bänk
Lördag: VILA
Söndag: VILA

Sen är vi tillbaka på vecka 1. Förändringen är alltså att en träningsdag blivit vilodag och att ett böjpass alltid efterföljs av vila (vilket jag faktiskt kör med redan nu, vilket är skönt).

Bättre?