handdator

Visa fullständig version : Gym-Oskuld...


sneakers
2005-01-06, 13:40
Tja!

Det är ett nytt år o har tänkt att börja träna på gym, men behöver lite råd o sånt...

1) Är det bättre att gå på ett "dyrare" gym? Vilket brukar vara bäst? (Bor i Karlstad...) Brukar det innebära bättre (o renare) utrustning o omklädningsrum etc.

2) Tar Twinlab Gainer's kosttillskott, har tagit det i nästan ett år. Tog det efter friidrottsträning men har lagt av med friidrott pga skada, men när man går på gym; måste man ta mer än det som rekommenderas? (Tar inte kreatin, Ulf Karlsson tycker ju att det var lite misstänksamt o se vad som hände honom...) ;)

3) Stats: 175cm, plus/minus 68 kg... (Atletisk men vill inte bli biffig, det är bara för mycket.) Springer en del. Vad föreslås för slags träning? (Vet inte om jag har råd att skaffa personal trainer... Hehe... Hmm, lite för dyrt va?) :rolleyes:

OK... Hoppas nån nappar på det här o guidar mig lite på vägen! (Spank y'all!)

slobban
2005-01-06, 13:46
Tja.
Läs runt lite i forumet, glid ner på vilket gym som hellst.
Träna, och fortsätt med din gainer.
Sen vet inte jag vad som hände med stackars ulf när han gick på kreatin, men jag lever å äter det iaf.
Kör hårt, glöm inte benen.

Tricklev
2005-01-06, 13:52
Försök hitta något schema i förväg, kommer in så många folk som inte har någon gymkunskap, rycker lite i maskinerna och sedan går.

Kolla in z_bumbis nybörjar schema, kolla upp vilka övningarna är(finns länkar i länkarkivet) sen är det bara att gå ner på gymmet, fråga någon kunnig om lite hjälp med övningarna och köra på :thumbup:

Z_bumbis nybörjar schema (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555)

Bra sida som visar övningarna. (http://www.exrx.net/Lists/Directory.html)

Just ja, dina frågor också.

1. Nej, brukar inte spela någon roll, hitta ett billigt gymm som har bra med fria vikter och dom "vanliga" maskinerna för att komplimera.

2. Ta det efter passen, och kanske före, detta beror på hur långa passen är och är hyffsat individuellt vad folk kan.

3. Har jag svarat på över.

sneakers
2005-01-06, 13:52
jamen du vet, ulf karlsson förbundskapten för svensk idrott... Anklagades för doping eller nåt. Det är det med benen. Knät spökar så fort man gör nåt i närheten av en squat, speciellt med vikter! What 2 doo...

slobban
2005-01-06, 14:00
Knät spökar så fort man gör nåt i närheten av en squat, speciellt med vikter! What 2 doo...

Helt omöjligt att ge ett bra svar på det, det bör man ju kolla upp på något sätt.
Hur gammal är du?

Bite
2005-01-06, 15:20
Tyckte Ulf Karlsson att kreatin var misstänkt? Han kan inte vara så värst påläst om kreatin.....om han med det menar att det ger dopingvibbar eller liknande.

pellepedal
2005-01-06, 17:31
Kreatin = 0% doping!

sneakers
2005-01-06, 18:02
Tyckte Ulf Karlsson att kreatin var misstänkt? Han kan inte vara så värst påläst om kreatin.....om han med det menar att det ger dopingvibbar eller liknande.


Nej, han misstänktes vara dopad när han var aktiv för ngt som typ motsvarar kreatin idag; han nämnde nåt att om idrottare som är aktiva o tar kreatin inte är dopade enligt honom men kanske för idrottsförbunden och kreatin är inte dopingpreparat utan prestationshöjare... Ursäkta missförståelsen!

sneakers
2005-01-06, 18:04
Försök hitta något schema i förväg, kommer in så många folk som inte har någon gymkunskap, rycker lite i maskinerna och sedan går.

Kolla in z_bumbis nybörjar schema, kolla upp vilka övningarna är(finns länkar i länkarkivet) sen är det bara att gå ner på gymmet, fråga någon kunnig om lite hjälp med övningarna och köra på :thumbup:

Z_bumbis nybörjar schema (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555)

Bra sida som visar övningarna. (http://www.exrx.net/Lists/Directory.html)

Just ja, dina frågor också.

1. Nej, brukar inte spela någon roll, hitta ett billigt gymm som har bra med fria vikter och dom "vanliga" maskinerna för att komplimera.

2. Ta det efter passen, och kanske före, detta beror på hur långa passen är och är hyffsat individuellt vad folk kan.

3. Har jag svarat på över.


Fan va schysst! :bow: Tackar, tackar...

stahlberg
2005-01-06, 18:20
Det är mycket viktigt att gym och omklädningsrum är RENA & PRYDLIGA. Betala gärna MASSOR EXTRA för detta!!!

I somliga gym finns det tränande som stånkar, pustar och grymtar. Där kan lukta svett. Somliga släpper ner stången hårt om de tar marklyft eller frivändning, det riktigt bullrar till. Det finns t.om personer som strör allt möjligt vitt (tack och lov i pulver- och inte i vätskeform) omkring sig : magnesium subkarbonat eller talkpulver t.ex.. En gång tappade jag balansen och föll pga en svettpöl på golvet i ett gym. Jag har varit lite konstig i huvudet sedan dess. UNDVIK alla primitiva hålor, med stenåldershåriga, äckliga, svettstinkande träningsgrobianer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Eller också kan du kolla runt och välja ett gym som motsvarar dina behov, inte bara renlighetsmässigt, utan ifråga om utrustning, atmosfär, andra aktiva, instruktörer m.fl viktiga faktorer. Det är behoven och inte priset som borde styra val av träningsplats!

Orm
2005-01-06, 19:10
Kolla in gymet på Sundsta Sporthall, iofs det enda jag varit på i Karlstad men jag tyckte det var helt ok!

JAM
2005-01-06, 20:07
Det är mycket viktigt att gym och omklädningsrum är RENA & PRYDLIGA. Betala gärna MASSOR EXTRA för detta!!!

I somliga gym finns det tränande som stånkar, pustar och grymtar. Där kan lukta svett. [...] tenåldershåriga, äckliga, svettstinkande träningsgrobianer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hoho, stahlberg är på G ikväll! Läste just denna tråd (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=35533)... :D
Släng in någon smiley så att stackarn förstår att du skämtar.

sneakers:

1) Kör någon provträning på de gym du väljer mellan. På dyra gym får du ofta med bodypumppass, spinning och annat som du kanske inte vill ha. När man tränat ett tag vet man precis vad man själv vill ha på gymet, men i början är det svårt.

2) Ät du din gainer, även fortsättningsvis. Vet inte vad rekommenderad "dos" är, men efter ett intensivt normallångt gympass brukar den allmänns rekommendationen vara runt 1 g snabba kolhydrater/kg kroppsvikt och 0,5 g protein/kg kroppsvikt. Läs King Grubs utmärkta kostguide för övrigt. Kosten är viktig om du vill nå resultat med din träning.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
Och kreatin behöver du inte vara rädd för.

3) "vill inte bli biffig, det är bara för mycket"... :rolleyes: :D
Du skulle bara veta hur mycket, hur hårt och hur länge du faktiskt måste träna för att bli "för stor"... Var inte orolig. Du kommer knappast inom de närmaste åren vakna upp en morgon, titta dig i spegeln och tycka att du har för mycket muskler.

Lycka till och kör hårt!
:bpump: :thumbup:

sunkan
2005-01-06, 23:13
Hoho, stahlberg är på G ikväll! Läste just denna tråd (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=35533)... :D
Släng in någon smiley så att stackarn förstår att du skämtar.



Haha...här är jag, å jag är inte ledsen över det han sa...har bara välldigt svårt å förstå vad han ville ha fram med det han sa :thumbup:

Frantic
2005-01-07, 00:55
Kolla in gymet på Sundsta Sporthall, iofs det enda jag varit på i Karlstad men jag tyckte det var helt ok!
Det finns två gym i den stora byggnaden.
1. Nautilus
2. KAK (Karlstad Atlet Klubb)

Jag har tränat på båda och Nautilus kan du glömma:D Ett pass räckte för att inse att det sög.
KAK är däremot bra!. Jag tränade där hela sommaren. Då hade de visserligen problem med läckage från taket(Det ligger ju under en simhall som du kanske vet). Gymmet har allt man behöver och det är billigt. Runt 1600/år. Det tränar en del riktigt stora killar där som är bra för inspirationen. Det finns även SL-klubb om du skulle vilja tävla har jag för mig! Har du mer frågor så fråga på!

the_PL_man
2005-01-07, 02:23
Tjena!

Som sittande i styrelsen för KAK samt tillika SL-ansvarig (och lite till) så kan jag officiellt meddela att det berömda vattenläckaget numer är icke existerande, dvs det är åtgärdat.

Omklädningsrummet är ommålat, och näst på tur står aerobicshallen(som kommer att bli något annat inom en snar framtid, återkommer till de som intresserade) samt att styrkelokalen också kommer att få ny färg.

Både omklädningsrum & styrkelokalerna städas dagligen.

Både fria vikter & maskiner finns i stor mängd, och priset är humant (just nu 1500 kr/år).

Vill bara påpeka att vi är en ideell idrottsförening och icke ett kommersiellt gym, så vi ser gärna att våra medlemmar engagerar sig (skicka mig ett PM om det är något du undrar över) om du är sugen.
Av medlemmar för medlemmar är vårt motto.

Gör gärna ett besök hos oss (både IRL, dvs badhuset 1 tr ned och på nätet http://www.karlstadsak.se ).

Mvh

the_PL_man

no1fitness
2005-01-07, 04:48
Vill du inte betala allför mycket pengar så är KAK eller I2 gymet i Viken bra alternativ.
Nautilus har för lite fria vikter för min smak och SATS är väl lite dyrt kanske, men jag tränar där när jag är i Karlstad. Är faktiskt ett riktigt bra gym för att vara SATS, men lite mycket folk ibland.

z_bumbi
2005-01-07, 12:07
Är faktiskt ett riktigt bra gym för att vara SATS

Håller med om att det verkar vara ett hyggligt gym med tanke på den utrustnings som finns, de har väl även minst en intruktör som faktiskt vet något om träning där.

KAK är dock mer min stil om jag skulle välja även om det börjar låta lite väl mycket fitnesscenter om de målar om hela stället. :)

Orm
2005-01-07, 12:26
Det finns två gym i den stora byggnaden.
1. Nautilus
2. KAK (Karlstad Atlet Klubb)

Jag har tränat på båda och Nautilus kan du glömma:D Ett pass räckte för att inse att det sög.
KAK är däremot bra!
Sorry... Var ju såklart KAK jag menade!
Jag är i Karlstad ungefär vart femtonde år i snitt så det var inte helt lätt att minnas att det var Sundsta alls... :D

the_PL_man
2005-01-07, 14:20
Oroa dig inte för KAK, kom ner så skall jag visa dig hur mkt fitness lite gummiband, kedjor och en Eleikostång kan vara..... :)

Målsättningen med kommande år är att skapa länets bästa träningsställe för idrottare. Vi får se hur långt vi kommer.....

/the_PL_man

Håller med om att det verkar vara ett hyggligt gym med tanke på den utrustnings som finns, de har väl även minst en intruktör som faktiskt vet något om träning där.

KAK är dock mer min stil om jag skulle välja även om det börjar låta lite väl mycket fitnesscenter om de målar om hela stället. :)

z_bumbi
2005-01-07, 15:31
Oroa dig inte för KAK, kom ner så skall jag visa dig hur mkt fitness lite gummiband, kedjor och en Eleikostång kan vara..... :)

Målsättningen med kommande år är att skapa länets bästa träningsställe för idrottare. Vi får se hur långt vi kommer.....

/the_PL_man

:angel: