handdator

Visa fullständig version : Reps...


Lantz
2005-01-06, 12:45
Hej,
har inte tranat ( sorry e utomlands och har inte ett svenskt tagent bord) lange och fattar inte riktigt det har med sets och reps. Till ex. jag gor hantelcurl sittande pa en bank och ska gora 3 sets pa 12 reps. Jag tar 16 kg och klarar av 12 i mitt forsta set, vilar och sen klarar jag bara av 6 reps i nasta. Jag orkar helt enkelt inte mer, vad ska jag gora...sanka vikten i varje set eller kora alla tre sets med mindre vikt?
Tack ska ni ha!

pellepedal
2005-01-06, 12:47
Är du fast besluten att du ska köra 12 reps i alla seten är det bara att sänka vikten efter varje set.

autowah
2005-01-06, 12:48
Du måste inte köra alla set med samma antal repetitioner, orkar du inte mer, så har du tagit ut dig, vilket är meningen.

Lantz
2005-01-06, 12:55
har det nan betydelse om jag gor 6 reps eller 12?
tack for svaren

Fatalist
2005-01-06, 13:36
har det nan betydelse om jag gor 6 reps eller 12?
tack for svaren

Givetvis gör det skillnad, men huvudsaken är att du belastar muskeln tillräckligt mycket så att den tvingas växa :)

Du får t ex slänga på mer vikt om du bara vill göra 6 reps, och ta av lite om du vill köra 12. Jag brukar alltid sikta på att ligga 1 rep ifrån failure på varje vikt i slutet av varje set när jag kör "normalt". Dvs sluta när du vet att din nästa rep är den absolut sista repetitionen du klarar utan att vila mellan. Så är det bara att anpassa vikten efter detta

King Grub
2005-01-06, 13:40
En översikt över vilka fibrer som påverkas mest vid olika repetitionsintervall:

Repetition Range: Type I, Type IIA, Type IIB, Strength Gains

1-2 repetitions: Very Low, Low, Low, Excellent
3-5 repetitions: Very Low, Low, Decent to Good, Excellent
6-8 repetitions: Very Low, Good, Excellent, Good
9-12 repetitions: Low, Excellent, Very Good, Good Within Rep R.
13-15 repetitions: Decent, Very Good, Decent to Good, Endurance
16-25 repetitions: Very Good, Diminishing, Low, Endurance
25-50 repetitions: Excellent, Low, Very Low, Endurance

Ref:

Cedrick, (1995). Strength and Conditioning Journal 17

BENEDICT, TAN, 1999: Manipulating Resistance Training Program Variables to Optimize Maximum Strength in Men: A Review. The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 13, No. 3, pp. 289–304.

HARRIS, GLENN R., MICHAEL H. STONE, HAROLD S. O'BRYANT, CHRISTOPHER M. PROULX, ROBERT L. JOHNSON, 2000: Short-Term Performance Effects of High Power, High Force, or Combined Weight-Training Methods. The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 14, No. 1, pp. 14–20

Hoeger, Werner W.K., Sandra L. Barette, Douglas F. Hale, David R. Hopkins, 1987: Relationship Between Repetitions and Selected Percentages of One Repetition Maximum. The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 1, No. 1, pp. 11–13

Ruther, Christine L., Catherine L. Golden, Robert T. Harris, Gary A. Dudley, 1995: Hypertrophy, Resistance Training, and the Nature of Skeletal Muscle Activation. The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 9, No. 3, pp. 155–159
Fukui, Y. et al. (1986). High-resolution immunofluorescence for the study of the contractile apparatus. In "The Contractile Apparatus and the Ctyoskeleton" ("Structure and Contractile Proteins", Meth.Enzymol.134, Part D), ed R. B. Vallee, Academic Press, pp. 573-580.

Henneman, E et al "Functional Significance of cell size in spinal motor neurons." Journal of Neurophysiology 28: 560-580. 1965.