handdator

Visa fullständig version : Hjälp med maten!!


hassezilla
2005-01-06, 01:05
Skulle vilja höra vad ni tycker om mitt matupplägg, tjuvstartat lite på deffen innan våren.
Frukost ca kl 10: Havregrynsgröt med minimjölk 2 skivor kokt skinka på en skiva wasa sport knäcke 1 banan + 3 tabletter omega 3.

Lunch kl 12: Kycklingfile eller magert kött ex ren- eller älgskav tillsammans med pasta som kokat 11 minuter. massa sallad + 3 tabletter omega 3.
Försöker käka ungefär lika stor del kött som pasta.

Mellanmål kl 15: En burk makrillfile utbrett på 2 st wasa sport knäcke + en banan.

Middag kl 18: stekt laxfile eller fiskbullar på burk eller något magert kött tillsammans med kokt potatis och en massa sallad. till detta tar jag även en skiva vitt bröd. eftersom jag äter middagen direkt efter att jag vart på gym i cirka 1,5 timma så äter jag en skiva vitt bröd och kokt potatis för att få i mig snabba kolhydrater.

Kvällsmål kl 21 eller 22: grovt bröd med någon kycklingfile eller mager köttbit.

Går morgonpromenader innan frukosten 5 dagar i veckan. innan denna tar jag i proteindrink. Tar även proteindrink före och efter gymmandet samt en proteindrink just innan läggdags.
Försöker även dricka en massa vatten till varje måltid, dricker även en massa minimjölk.
Tränar gym 5 dagar i veckan.
Är lite orolig över att jag äter för lite fett, enligt vad jag har läst så bör man äta 1 gram per kilo kroppsvikt per dag. alltså borde jag käka 82 gram nyttigt fett per dag, och det känns inte som att jag gör det i dagsläget?
Ligger kanske på 40-50 gram skulle jag tro. Vet ej heller hur många kcal jag ska ligga på, misstämker att jag ska ligga över 2000 iaf. grejen är den att jag är lite kolhydraträdd och vågar inte äta för mycket potatis och pasta.
Kan tillägga att jag väger 82 kg/178 cm.

King Grub
2005-01-06, 07:37
Det ser ut som en nyttigt upplägg, om än kanske som du nämner lite lågt på fett och energi. Jag orkar inte sitta och räkna gram exakt, men för bästa förbränning och hormonnivåer ser fettintaget ut att kanske vara i lägsta laget. Det är dock ingen farlig eller ohälsosam nivå du ligger på.

När tränar du styrketräning? Lägg majoriteten av dagens kolhydratintag under de fyra timmarna närmast efter träning (oavsett vad klockans visare pekar på), så är du garanterad att dessa går till återhämtning och glykogeninlagring, samt, i kombination med proteinet, till proteinsyntes.

hassezilla
2005-01-06, 12:16
Det ser ut som en nyttigt upplägg, om än kanske som du nämner lite lågt på fett och energi. Jag orkar inte sitta och räkna gram exakt, men för bästa förbränning och hormonnivåer ser fettintaget ut att kanske vara i lägsta laget. Det är dock ingen farlig eller ohälsosam nivå du ligger på.

När tränar du styrketräning? Lägg majoriteten av dagens kolhydratintag under de fyra timmarna närmast efter träning (oavsett vad klockans visare pekar på), så är du garanterad att dessa går till återhämtning och glykogeninlagring, samt, i kombination med proteinet, till proteinsyntes.

Okej, men då ökar jag kolhydratintaget efter styrketräningen. Brukar ha gymmat klart vid 6-7 tiden och då äter jag ju middag och proteindrink. sen tar jag ju ett kvällsmål vid 10 också, men där vågar jag absolut inte äta mycket kolhydrater, men man kanske kan det om man gymmat hårt?
Verkar som att jag ska ligga på 2500-2700 kcal/dag om jag ska gå ner, kan det stämma? Är fruktansvärt rädd att jag ska tappa massa!! Hur är det med torrostade jordnötter, vågar man äta såna under dieten om man ska öka på ett lite för lågt fettintag, och vågar man äta sånt på kvällen? Blir så fruktansvärt trist att äta fisk mer än 2 gånger per dag.. :rolleyes:
/Tack på förhand mvh Jonas

King Grub
2005-01-06, 13:17
Bry dig inte så mycket om klockan!

Ja, du kan äta kolhydrat på kvällen efter träning. 1 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt i timmen efter träning, på ett ungefär. Fettinlagringen är avstängd efter träning.

Jordnötter är en utmärkt fettkälla. Oavsett vad klockan är.

hassezilla
2005-01-06, 14:47
Bry dig inte så mycket om klockan!

Ja, du kan äta kolhydrat på kvällen efter träning. 1 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt i timmen efter träning, på ett ungefär. Fettinlagringen är avstängd efter träning.

Jordnötter är en utmärkt fettkälla. Oavsett vad klockan är.

Kanon! Man tackar och bockar, ska prova och se! :thumbup:

Callister
2005-01-06, 15:28
Cashewnötter är mest optimalt för smaklökarna. :naughty: