handdator

Visa fullständig version : "Växelträna" muskelgrupper?


baldrick
2005-01-06, 00:18
Hej,

Jag tycker ibland det tar för lång tid att återhämta sig mellan seten. Jag kör ( för mig ) tungt, och det känns som det tar för lång tid innan jag kan prestera på den nivå jag vill igen. Ibland enda upp till 5 minuter.

Detta medför dock mycket dödtid, och jag blir kall. Likadant tar passet längre tid och jag hinner med mindre träning innan luften går ur mig.

Min lösning har varit att kombinationsträna muskelgrupper. Till exempel:
Liggande hantelpress
Vila kanske 30 sekunder - 1 minut
Bicepscurl med EZ stång
Vila 30 sek - 1 minut och sedan hantelpress igen.

Jag försöker välja övningar/muskelgrupper så att inte någon av övningar primärt aktiverar samma muskel. Detta känns bra för att jag blir inte kall och svetten fortsätter rinna. Dock funderar jag över om det är negativt ur muskeltillväxt synpunkt.

bubbe
2005-01-06, 08:07
Så här brukar jag försöka lösa den långa viloperioden när det har blivit riktigt tungt i en rejäl basövning, genom att köra "aktiv vila" dvs träna en muskelgrupp som ej har används i lyftet, väldigt lätt. På så vis kan du lättare förbereda dig inför nästa lyft. Inte bli kall, eller utmattad.

Doctor Snuggles
2005-01-06, 11:47
Nej, jag skulle inte påstå att det är negativt. Förutsatt att du har flåset att orka med. Om du kör HDT - "high density training" (som det också kallas) och särskilt om det är stora muskelgrupper det handlar om, så tar det ordentligt på konditionen.