handdator

Visa fullständig version : 2 år gammal mat.


l19124
2005-01-05, 16:55
Morsan blev i julas bjuden på mandel tårta.
Och hon fick efteråt reda på att den hade legat i frysen i 2 år!!
Hon blev fly förbannad. men hon överlevde tårtan iaf..

Borde inte tårtan vara typ giftig?
konstigt att hon klarade sig ifrån matförgiftning..

stiffler
2005-01-05, 17:09
varför blev hon förbannad och varför skulle hon ha blivit matförgiftad???

den låg ju i frysen!

Sverker
2005-01-05, 17:18
Det som kan hända i frysen är att fettet härsknar och ger dålig smak. Fleromättat fett i mandel, ägg eller margarin kan härskna.

Något som inte är farligt men som ser illa ut är frysbränna. Att ytan på något fryst torkar ! i frysen. Får stora iskristaller på ytan och blir grått och tråkigt.


Inget håller för evigt.

aliquis
2005-01-05, 17:41
Efter två år blir väl rätt många saker skabbiga i frysen, men det är väl mer kött o fisk o sådant som kanske "bara" håller sig något halvår eller så? Glass(?) o grönsaker o dylikt har väl rätt lång lagringstid?

Callister
2005-01-05, 18:30
Det kanske var mandeltårta i konserv. ;)

King Grub
2005-01-05, 18:33
Apropå konserver... undrar hur stor den här burken är. :D

Sverker
2005-01-05, 18:48
Finns vissa praktiska mått på hur stor en konservburk kan bli.
Den blir på kanske 2 - 3 liter. Stora " Bullens Pilsnerkorv "-burkar är ungefär max. Därefter så kommer man att bränna det som finns längs kanterna i burken innan den dödande värmen ( 121°C i två minuter ) nått centrum av burken.

Vad väger en liten kyckling ? 1 kg kanske så burken borde vara på cirka 2 liter. Sedan är ju burken relativt hög och smal så vägen som värmen skall vandra in är inte så lång.



En rent teknisk betraktelse.

Sverker
2005-01-05, 18:50
Efter två år blir väl rätt många saker skabbiga i frysen, men det är väl mer kött o fisk o sådant som kanske "bara" håller sig något halvår eller så? Glass(?) o grönsaker o dylikt har väl rätt lång lagringstid?

Glass, blir hemma hos mig, ganska fort full med stora iskristaller :(

Grönsaker däremot är inte så feta och ifall fettet skulle härskna är det så lite så att det inte smakar.

Vastrix
2005-01-05, 18:57
Beror ju till stor del på temperaturen i frysen. Vid ca -18 grader går en gräns där enzymernas aktivitet minskar rejält, har du bara tillräckligt kallt så kan du ju frysa in det _riktigt_ länge.
Med tanke på att det troligen inte var flytande helium i frysen så skulle jag kolla på datumstämpeln. Blev någon sjuk? Annars är väll ingen skada skedd?

/V.

Vastrix
2005-01-05, 19:00
Finns vissa praktiska mått på hur stor en konservburk kan bli.
Den blir på kanske 2 - 3 liter. Stora " Bullens Pilsnerkorv "-burkar är ungefär max. Därefter så kommer man att bränna det som finns längs kanterna i burken innan den dödande värmen ( 121°C i två minuter ) nått centrum av burken.
-ZIP-
En rent teknisk betraktelse.

Förstod inte riktigt vad du menade här. Varför 121°C i två minuter? Det är väll lägre än vad som används vid sterilisering mha. autoklavering?

/V.

Sverker
2005-01-05, 20:21
Förstod inte riktigt vad du menade här. Varför 121°C i två minuter? Det är väll lägre än vad som används vid sterilisering mha. autoklavering?

/V.


121°C i 2 minuter och 15 sekunder motsvarar en avdödning på 10( upphöjt till ) 12 m a p den värmetåliga bakterien Clostidium Botulinum.

Botulism är en allvarlig förgiftning och med den autoklaveringstiden är produkten avdödad m a p Cl. Botulinum.

Det är den målsättningen man har när det gäller köttkonserver. I andra produkter som t e x ärtsoppa finns andra bakterier som klarar mer värme som kräver ytterligare avdödning.

supremo
2005-01-05, 20:27
Har för mig att jag någon läste om en herre som hade hittat en mjölkliter i frysen som hade legat där runt 15 år eller något. Han skickade för intressets skull, in mjölken för analys och det visade sig att alla vitaminer m.m. var intakta och mjölken var helt okej att dricka.

Förbehåller mig dock att komma ihåg fel, men jag har för mig att det var så ungefär.

aliquis
2005-01-05, 20:37
Glass, blir hemma hos mig, ganska fort full med stora iskristaller :(
Grönsaker däremot är inte så feta och ifall fettet skulle härskna är det så lite så att det inte smakar.
Sant, och den glassen smakar ju inte så gott heller.

Tolkia
2005-01-05, 21:36
Det kanske är på sin plats att påpeka att det är väldigt ovanligt att man blir sjuk av dåliga mjölkprodukter, t.ex. härsket fett. Inte minst därför att de smakar så överjävligt när de blir dåliga att risken att få i sig några större mängder är ungefär noll för en individ med fingerande smak (och lukt-) sinne. *kräx*

Vastrix
2005-01-05, 21:40
121°C i 2 minuter och 15 sekunder motsvarar en avdödning på 10( upphöjt till ) 12 m a p den värmetåliga bakterien Clostidium Botulinum.

Botulism är en allvarlig förgiftning och med den autoklaveringstiden är produkten avdödad m a p Cl. Botulinum.

Det är den målsättningen man har när det gäller köttkonserver. I andra produkter som t e x ärtsoppa finns andra bakterier som klarar mer värme som kräver ytterligare avdödning.

Ahh, tackar för svaret!

Rataxes
2005-01-05, 21:42
Vad är det mer förutom härsknande fett som gör mat dålig? Minimjölk är ju så gott som fettfri och även om jag aldrig druckit utgången minimjölk så antar jag att den också blir dålig efter ett tag.

Herkulez
2005-01-05, 21:47
Finns vissa praktiska mått på hur stor en konservburk kan bli.
Den blir på kanske 2 - 3 liter. Stora " Bullens Pilsnerkorv "-burkar är ungefär max. Därefter så kommer man att bränna det som finns längs kanterna i burken innan den dödande värmen ( 121°C i två minuter ) nått centrum av burken.

Vad väger en liten kyckling ? 1 kg kanske så burken borde vara på cirka 2 liter. Sedan är ju burken relativt hög och smal så vägen som värmen skall vandra in är inte så lång.



En rent teknisk betraktelse.haha du är fan helt otrolig...........hur mycket ryms i din skalle egentligen :thumbup:

Slartibartfast
2005-01-05, 22:00
Apropå konserver... undrar hur stor den här burken är. :D

:laugh: :laugh: Helt apropå. Helskönt!

Sverker
2005-01-06, 09:27
haha du är fan helt otrolig...........hur mycket ryms i din skalle egentligen :thumbup:


njaa...jag har autoklaverat de mest udda saker i mitt arbete. En konservburk borde ligga inom mitt kompetensområde.

Tolkia
2005-01-06, 23:30
Förlåt att jag går utanför ämnet nu, men jag kan inte låta bli ... man undrar ju vad som är en "udda" sak att autoklavera ...?

JAM
2005-01-07, 01:39
Förlåt att jag går utanför ämnet nu, men jag kan inte låta bli ... man undrar ju vad som är en "udda" sak att autoklavera ...?
En masugn?

Sverker
2005-01-07, 07:20
Förlåt att jag går utanför ämnet nu, men jag kan inte låta bli ... man undrar ju vad som är en "udda" sak att autoklavera ...?

Är inte mer spännande än olika livsmedel eller läkemedelsberedningar i utvecklingsarbetet.
Därför benämningen " udda ".

Sverker
2005-01-07, 12:27
Vad är det mer förutom härsknande fett som gör mat dålig? Minimjölk är ju så gott som fettfri och även om jag aldrig druckit utgången minimjölk så antar jag att den också blir dålig efter ett tag.

Det är inte fryst eller autoklaverad ( sterilicerad ) mat du menar ?

Bakterier ! De är främst de som förstör.
De lever ju mitt upp i maten, skickar ut sina matsmältningsenzymer i maten och bryter ned det som finns till enkla näringsämnen som aminosyror och glukos. Dessa bakterier har ingen fullständig förbränning av energin utan spotter ut det som de inte kan använda, mjölksyra, ättika, alkohol, ammoniak etc + ett antal mer eller mindre giftiga ämnen som gör dig magsjuk. Varningssignalen här är dålig lukt och smak.
Bakterier är beroende av mycket vatten och trivs bäst i " fuktig " mat.

Innehåller livsmedlet mindre vatten som t e x bröd så är det mögelsvampar som bryter ned maten på samma sätt. Skillnaden är att förstörelsen går långsamare och mögelgifterna är mycket starkare eller t o m dödliga som aflatoxin.

Helt torr mat som vetemjöl, strösocker, proteinpulver mm innehåller mycket lite vatten och därför är inte mögelsvampar och bakterier aktiva.