handdator

Visa fullständig version : Massa frågor


Janolov
2005-01-05, 11:59
Jag har en del frågor gällande kost och träning. Har samlat ihop lite av mina funderingar senaste veckorna och tänkte mig att jag nu skulle få svar på allt.

1. Jag har ett arbete där jag sitter framför en dator hela dagarna. Vilket inte ger mig någon som helst gratis förbrukning av energi. Om jag skulle stå framför datorn hela dagen istället...skulle detta ge en stor ökad förbränning eller ej märkbart?

2. Mitt mål är att bygga muskler och bränna fett. Är denna sida http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html något att lita på och hur många procent 1 RM bör man ligga på? Ska man variera? Alltifrån 65-90% skulle det kunna fungera bra?

3. Jag styrketränar hårt, vilket resulterar i att jag ökar mina vikter extremt från månad till månad. Om jag fortsätter att öka i vikter trots viktnedgång bör man väl kunna ta det som ett tecken på att man inte fölorar särskilt mycket muskelmassa. Eller kanske till och med lägger på sig? Är detta fel eller rätt?

4. Om jag kokar potatis och äter dagen efter. Är det återuppvärmningen eller själva nedkylningen som sänker det glykemiska indexet?

5. Om ni blir tvugna att välja efter ett hårt styrkepass vad är vikigast då? Snabba kolhydrater eller snabbt protein? Anta att ni bara får ta ett av dem.

6. Knäböj svimmar jag nästan av, men i övrigt fungerar övningen bra för mig trots mitt ena skadade knä där jag saknar minisk och har ett opererat korsband. Däremot fick jag grymt ont i knät när jag testade marklyft. Några tips?

7. Finns det någon möjlighet att få mäta kroppsfett på vårdcentraler eller sjukhus för ett billigare pris? Finns det företag som kan göra billiga hälsotester? Jag bor förövrigt i Östersund.

8. Vad ska man ta sig till när man har svårt för att säga ifrån och får en massa pratkvarnar efter sig på gymmet? Ska man vara ärlig o säga att "jag är här för att träna, inte snacka" eller skall man gömma sig?

9. Jag tränar styrka 4 ggr/vecka. Har dock ingen lust att träna 5 ggr/vecka. Skulle man kunna göra så att man vilar en muskelgrupp varje vecka. Exempelvis att man skippar lår vecka 1, skippar biceps vecka 2...o.s.v?

Det var alla frågor för denna gång...svara på det ni vill...

z_bumbi
2005-01-05, 12:24
Dela upp det så att kostfrågorna hamnar i rätt forum, det är lättare att få svar då.

Pudzianovski
2005-01-05, 13:26
Jag har en del frågor gällande kost och träning. Har samlat ihop lite av mina funderingar senaste veckorna och tänkte mig att jag nu skulle få svar på allt.

8. Vad ska man ta sig till när man har svårt för att säga ifrån och får en massa pratkvarnar efter sig på gymmet? Ska man vara ärlig o säga att "jag är här för att träna, inte snacka" eller skall man gömma sig?

Det var alla frågor för denna gång...svara på det ni vill...

Jag svarar väl på den frågan jag har störst kunskap om.
Man skall sätta på sig en MP3 spelare på högsta volym o skita i resten. Möjligtvis säga hej o sen kolla bort och träna.

Resten svarar nog någon annan som orkar.

Vad menar du med sista frågan? Hur tränar du nu?

Pudzianovski
2005-01-05, 13:38
1. Jag vet inte. Känns rätt märkligt att du bryr dig om det låter snarare som ett sjukt tänkande. Ta en promenad till jobbet eller hem istället.

2. Alla tränar olika. 4-12 reps är nog vanligast att gemene man ligger på. Variation är vanligt.

3. Är du i början av din styrketräningskarriär så ökar du extremt mycket oavsett vad du gör i princip. Skynda inte fram något.

4. Vet ej. Äter det jag känner för.

5. Det som är godast. Skulle jag välja oavsett om det är sämre.

6. Tips på vad?

7. Ring till din vårdcentral och fråga dom.

9. Hur tränar du nu då?

King Grub
2005-01-05, 13:45
1. Om sittandet kostar dig 10 kcal på 10 minuter (vilket beror på din storlek och kroppsammansättning), kostar ståendet dig 12 kcal på samma tidsperiod.

Weird
2005-01-05, 15:13
1. Om sittandet kostar dig 10 kcal på 10 minuter (vilket beror på din storlek och kroppsammansättning), kostar ståendet dig 12 kcal på samma tidsperiod.
om man kör höga knän i intervaller då ??

King Grub
2005-01-05, 15:22
I am Weird

You are weird. :D

Stå och göra knäuppdragningar i intervaller på jobbet?

Weird
2005-01-05, 16:55
You are weird. :D

Stå och göra knäuppdragningar i intervaller på jobbet?
ja något fel med det :confused:

swarre
2005-01-05, 18:31
1. Har du redan fått svar på, och man kan alltid lita på Grub

3. Jag vet inte hur du definierar extremt, men att du ökar dina träningsvikter är ett tecken på att du öjkar i muskelmassa. Det skall dock tilläggas att man just i början ökar väldigt mycket. Detta behöver inte bara bero på att du ökar en väldig massa i muskler utan har ofta ett samband med att man får lite bättre kläm på tekninken, lär känna sin egen kropp bättre och att de vikter man började på kanske inte var så höga som man hade kunnat ta egentligen.

5. Du bör ta både och, antingen köper du en färdig gainer. Eller så gör du din egen genom att blanda proteinpilver med någon form av kolhydrater (rekomenderas). Men du finner mer om detta på forumet för kostillskott

6. Vad var anledningen till att du fick ont i knät av marklyft? Var det övningen i sig som gjorde ont, eller var det att du t.ex slog emot knäna med stången eller något liknande? Prova dig fram på lite lägre vikter i början, tills du får in tekniken ordentligt. Det kan hjälpa.

7. Som sagt, ring och fråga! Om inte annat så finns det mätare att köpa på nätet. Du kan få en sådan för runt 500.

8. Beror väl mycket på din personlighet och vem det är. Gör det du tycker känns bra, men det betyder ju inte att du behöver vara otrevlig mot någon.

9. Självklart kan du göra det, om du tycker att det känns bra. Prova dig fram till ett schema som fungerar bra för DIG, det är det viktigaste. Jag har själv inte provat just det upplägget men som sagt, det bör inte vara några problem.


Hoppas du hänger med någotsånär i tankegångarna, annars är det bara att fråga. Lycka till!

timpaw
2005-01-06, 00:39
om man kör höga knän i intervaller då ??

hahaha ! :laugh: