handdator

Visa fullständig version : Stretching och träningsvärk.


Slartibartfast
2005-01-05, 10:07
Som har uppfattat det så finns det inget direkt samband mellan att inte stretcha och träningsvärk.

Min polare ringde igår och sade att han tränat triceps och glömt att stretcha och har SÅ ont i triccarna idag. Han har absolut NOLL kunskap om styrketräning. Jag informerade honom om att det inte har nåt samband, men han trodde absolut inte på mig. Om jag har rätt, så kan någon länka till nån artikel som visar att sambandet inte finns?

tack.

King Grub
2005-01-05, 10:15
"The present study thus suggests that preexercise static stretching has no preventive effect on the muscular soreness, tenderness and force loss that follows heavy eccentric exercise."

Scand J Med Sci Sports. 1999 Aug;9(4):219-25.

"Stretching before or after exercising does not confer protection from muscle soreness."

BMJ. 2002 Aug 31;325(7362):468. Effects of stretching before and after exercising on muscle soreness and risk of injury: systematic review.

"It is concluded that passive stretching did not have any significant influence on increased plasma-CK, muscle pain, muscle strength and the PCr/P(i) ratio, indicating that passive stretching after eccentric exercise cannot prevent secondary pathological alterations."

Scand J Med Sci Sports. 1998 Aug;8(4):216-21.

Slartibartfast
2005-01-05, 10:17
Allright GRUB! Woohoo! :hbang:

Har du nån länk till hela artiklarna?

Sheogorath
2005-01-05, 11:28
Jag får alltid träningsvärk i hamstrings av ENBART stretching. Att stretcha sig till träningsvärk är för mig ingen märkvärdighet. Är dock lite irriterande om jag som nu stretchade hamstrings dagen innan jag skulle köra raka mark. Att stretching skulle ge MINDRE träningsvärk är ren och skär myt.

bonydrop
2005-01-05, 12:33
Är det då bara inbillning från min sida att det känns som om jag får betydligt mindre träningsvärk om jag stretchar?

Efter mina benpass brukar jag inte kunna gå dagen efter om jag inte stretchar. Stretchar jag känns det mycket mindre. Antingen måste det väl vara slumpen att jag alltid har kört hårdare pass de gångerna jag glömmer stretcha, eller så är det som sagt inbillning, eller så kanske min kropp behöver stretchas??

Numero1
2005-01-05, 13:18
Mina funderingar kring detta ämne:
Stretching är till för att töja ut muskeln. Om du har tränat hårt har antagligen muskeln dragit i hop sig en aning under träning. Det kanske gör mindre ont i muskeln dagen efter ett hårt träningspass eftersom den ev. återfår sin normala längd om du stretchat ut den efter träningen. Men Musklen är ju lika trött och sliten oavsett stretchingen, men kanske mindre kontraherad....

Medhåll eller mothugg?

Fatalist
2005-01-05, 13:19
Om jag ska vara ärlig så känns det verkligen mindre efter ett hårt pass böj om jag stretchar ordentligt än om jag inte gör.. Men det måste bara vara inbildning eller några andra faktorer som spelar in antar jag.

HenrY
2005-01-05, 13:23
Om jag ska vara ärlig så känns det verkligen mindre efter ett hårt pass böj om jag stretchar ordentligt än om jag inte gör.. Men det måste bara vara inbildning eller några andra faktorer som spelar in antar jag.

Jo samma här faktiskt...
Känns lite mindre för mej, men det kan vara inbillning med!

King Grub
2005-01-05, 13:41
Har du nån länk till hela artiklarna?

Referenserna är länkarna. Bara att kolla upp, på t ex PubMed.

King Grub
2005-01-05, 13:42
Om jag ska vara ärlig så känns det verkligen mindre efter ett hårt pass böj om jag stretchar ordentligt än om jag inte gör.. Men det måste bara vara inbildning eller några andra faktorer som spelar in antar jag.

Svårt att veta hur det hade känts, just det passet, om man gjort tvärtom mot vad man faktiskt gjorde.

nubben81
2005-01-05, 13:46
Känns ju lite bättre dagen efter om man har stretchat ut ordentligt efter ett hårt benpass. det kommer jag verkligen inte sluta med baar för att en forskare säger att det inte hjälper :) :thefinger

King Grub
2005-01-05, 13:50
Känns ju lite bättre dagen efter om man har stretchat ut ordentligt efter ett hårt benpass. det kommer jag verkligen inte sluta med baar för att en forskare säger att det inte hjälper :) :thefinger

Det är i och för sig inte bara en forskare som "säger" att det inte hjälper, utan uttalandet är baserat på studier på mängder av individer; unga, friska och hårt tränande armérekryter, i det här fallet.

Nils
2005-01-05, 15:00
Jag tycker det beror på hur man har tränat. Mediumhård träning verkar inte påverkas (om man inte stretchar så hårt att den i sig ger träningsvärk, det är ju som skrivits inte så svårt). Men vissa muskler, speciellt baksida ben kan jag träna så att jag garanterat får kramp efter om jag inte stretchar, och då lyckas jag undkomma krampen via lätt stretching, och det i sig ger klart mindre träningsvärk.

nubben81
2005-01-05, 15:19
Det är i och för sig inte bara en forskare som "säger" att det inte hjälper, utan uttalandet är baserat på studier på mängder av individer; unga, friska och hårt tränande armérekryter, i det här fallet.

Jo jag vet, men man ska inte tro på alla som kommer på något nytt, eller vad man ska kalla det.. Man kan väl göra det man tycker fungerar bäst för sig själv ändå?

Jag äter potatis och chips också :) Trots att forskarna sa att det var farligt..

King Grub
2005-01-05, 15:20
Jo jag vet, men man ska inte tro på alla som kommer på något nytt.

Det är inget nytt iofs.

nubben81
2005-01-05, 15:24
Det sa jag inte heller :D

Slartibartfast
2005-01-05, 15:44
Referenserna är länkarna. Bara att kolla upp, på t ex PubMed.

Ok. Tack.

Min polare blev snorägd av det där. Han började lipa. :D

Tolkia
2005-01-05, 15:51
Det här tycker jag är något av ett mysterium. Själv kan jag märka en tydlig skillnad mellan de gånger jag stretchar efter träning och de gånger jag slarvar. Det verkar gälla benen mest; i synnerhet vaderna känns betydligt tyngre och stramare dagen efter om jag inte stretchar. Men egentligen kan ju inte det här hända, har jag förstått - är det alltså fråga om extrem somatisering eller något? Tilläggas kan ju f.ö. att jag både en och två gånger fått mer träningsvärk av själva stretchingen än av träningen - det är lätt att töja lite för mycket när man skall visa sig vig ...