handdator

Visa fullständig version : Ni med UPC/Chello


Munter
2005-01-05, 00:27
Sitter och kikar på deras bredbandsabbonemang - brukar de vara kinkiga om man har hög trafik (säg flera gigabyte under samma dygn, begränsade perioder)? Ett av abbonemangen hade en gräns på 1Gb/månad, men de andra har inga uttryckta gränser i alla fall, hur ligger det till?

Prankie
2005-01-05, 00:29
menar du utanför dmz eller?

Lepras
2005-01-05, 00:30
usch,, chello är extremt långsamt- enligt mig,,
har nu haft chello+ i ca 1 år, men kommer uppgraderat till chello ultra inom några dagar,, får se då,,
kanske inte svar på frågan , men ändå :rolleyes:

Munter
2005-01-05, 00:32
Prankie: Vad räknar du som DMZ i UPC/Chellos nät?

Pez
2005-01-05, 00:35
Sitter och kikar på deras bredbandsabbonemang - brukar de vara kinkiga om man har hög trafik (säg flera gigabyte under samma dygn, begränsade perioder)? Ett av abbonemangen hade en gräns på 1Gb/månad, men de andra har inga uttryckta gränser i alla fall, hur ligger det till?
Aldrig hört nåt.. sitter på 2mb chello och skulle tippa på att jag snittar på minst 2-3gb/dygn upp som ner. Det är ju inte direkt fräs i jacket, men det funkar bra (få downtimes, ok kundservice osv) och är helt ok prismässigt.

Jorgen
2005-01-05, 00:36
Pez: Du laddar inte ner något olagligt hoppas jag. :rolleyes:

//Jörgen

Munter
2005-01-05, 00:37
Pez: Det var fan inte billigt ändå. Tycker att kabelnätet borde vara billigare än telefonlinorna, men Glocalnet ligger ju på samma priser typ.

Pez
2005-01-05, 00:38
Pez: Du laddar inte ner något olagligt hoppas jag. :rolleyes:

//Jörgen
Nejdå. Jag kör TPtest som skärmsläckare. :angel:

Prankie
2005-01-05, 00:39
Prankie: Vad räknar du som DMZ i UPC/Chellos nät?

Jag har bostream men är inte med i dmz längre enlig norrnod. :D Bostream blev uppköpt av bredbandsbolaget så vi har dmz i hela sverige nu. Vet dock inte hur det är med chello, kommunicera har ju begränsningar t.o.m inom dmz. Tror det är bäst att du ringer och fråga istället.

Ni som fortfarande är med i dmz kan ju kolla om 62.179.100.208 räknas till internet. Det är chellos server.

Pez
2005-01-05, 00:41
Pez: Det var fan inte billigt ändå. Tycker att kabelnätet borde vara billigare än telefonlinorna, men Glocalnet ligger ju på samma priser typ.
Tji fick du. :D

Nej, det är inte billigt.. går nog att hitta leverantörer som erbjuder samma prestanda eller bättre med adsl billigare. Jag gillar mitt kabelmodem dock, aldrig haft nåt strul med det..

Munter
2005-01-05, 00:45
Prankie: Du vet vad DMZ är va? Det finns flera DMZ-nät. Det som du tillhör, eller tillhörde, heter Norrnod DMZ. Olika nät kan peera med varandra för att skapa större nät o.s.v, men per definition är de skiljda åt.

Prankie
2005-01-05, 01:04
Prankie: Du vet vad DMZ är va? Det finns flera DMZ-nät. Det som du tillhör, eller tillhörde, heter Norrnod DMZ. Olika nät kan peera med varandra för att skapa större nät o.s.v, men per definition är de skiljda åt.

Jodå, fast jag är nu osäker om inte hela sverige räknas som en enda stor DMZområde nu med fri tankning. För att det är vad jag har nu.

Munter
2005-01-05, 09:57
Ja, samma här. Osäker på vad som gäller, har hört olika information från olika leverantörer.

Grahn
2005-01-05, 10:24
Bytte till chello ultra nyliga pga långvarigt strul med ADSL och till skillnad från ADSL så får jag exakt den hastighet jag betalar för(8/1), det verkar närmast mjukvarustrypt.

Kan inte säga något om nertanknings gränser då jag inte haft dem länge men det låter otroligt.

Bostream och BBB kan FÖ gå och dränka sig!

ante
2005-01-05, 11:41
Har haft chello i minst 4 år, och aldrig haft något problem.
Omsätter också rätt mycket trafik, och det har aldrig varit något krångel.

Yankeee
2005-01-05, 11:44
Bostream och BBB kan FÖ gå och dränka sig!

Möjligt att BBBs ADSL är värdelöst, men deras fiber snackar du inte skit om :furious: ;)

Prankie
2005-01-05, 11:45
Har haft chello i minst 4 år, och aldrig haft något problem.
Omsätter också rätt mycket trafik, och det har aldrig varit något krångel.

De blocka ju rätt många portar så det ska bli krånglig att sätta upp en server. FTP går ju med annat än port 21, men http server utan port 80 blir ju svårt.

Pez
2005-01-05, 12:37
Omsätter också rätt mycket trafik, och det har aldrig varit något krångel.
Hehe.. vilken omskrivelse.. :D

Tomten
2005-01-05, 13:00
De blocka ju rätt många portar så det ska bli krånglig att sätta upp en server. FTP går ju med annat än port 21, men http server utan port 80 blir ju svårt.

På tal om bostream. Du har ingen aning om BBB ska upgradera alla 2.5 mbit's anslutningar? Nu erbjuder ju BBB bara VDSL tjänster på minst 8mbit, så då tycker man ju att de borde fixa till anslutning för oss stackare som sitter med sunkiga 2.5 mbit :/

subliminal
2005-01-05, 13:21
På tal om bostream. Du har ingen aning om BBB ska upgradera alla 2.5 mbit's anslutningar? Nu erbjuder ju BBB bara VDSL tjänster på minst 8mbit, så då tycker man ju att de borde fixa till anslutning för oss stackare som sitter med sunkiga 2.5 mbit :/

Hade BoStream xstream 2,5 Mbit/s tidigare. Det har uppgraderats till xstream+ och är på 5 Mbit/s numera. Detta gjordes kostnadsfritt, de skickade ut ett nytt modem och det gamla orckitmodemet behövde jag inte skicka tillbaka.

Fick det här mailet med info:

Snabba nyheter till dig kära kund,

Sedan den 13 augusti är Bredbandsbolaget ny ägare till Bostream. Bredbandsbolagets vision är att alltid erbjuda våra kunder snabbast möjliga uppkoppling till ett konkurrenskraftigt pris.

Detta innebär att vi kommer att uppgradera din bredbandstjänst. Du kommer snart att få dubbelt så hög hastighet och fast IP adress till samma pris som du idag betalar för din xstreamtjänst. Du får upp till 5 Mbps utan att det kostar dig något extra.

Ditt nuvarande xstreamabonnemang kommer inom några veckor att övergå till xstream+. Din nya hastighet blir upp till 5 Mbps! Du kommer dessutom att få ett nytt modem utan extra kostnad.

Vi kommer att se till så att uppgraderingen blir så smidig som möjligt. Inom några
veckor kommer ett modem att skickas till ditt närmaste utlämningsställe. När själva
uppgraderingen sker för dig kommer din nuvarande tjänst sluta att fungera. När detta sker installerar du ditt nya modem enligt de bifogade installationsanvisningarna och du är sen igång med din förbättrade, snabbare bredbandsuppkoppling!

Observera att du alltså inte ska installera modemet innan din nuvarande uppkoppling slutar fungera, det är först då uppgraderingen är genomförd hos dig.

Skulle du ha några frågor är du alltid välkommen att besöka vår hemsida
www.bostream.com eller kontakta vår kundservice på telefonnummer 090-20 80 800.

Vi är glada att kunna uppgradera din bredbandsuppkoppling och hoppas att du snart kommer att få nöje av en ännu bättre bredbandstjänst från oss!

Vänliga hälsningar,
Bostream/Bredbandsbolaget