handdator

Visa fullständig version : körde med en pt idag!


mrt4
2005-01-04, 21:42
Lite fakta:
21år
183cm
90kg
ca 15-17%bf (tror jag)
Tränat seriöst sedan april 2003.
Vägde då 78kg med liknande bf
Överarm då:32,5
Nu:40

Midja då :89
Midja nu: 91

Bröst då: 95
Bröst nu 116
-------------------------------------------------------------------

Tänkte för skojs skull boka in en pt på mitt armpass idag. Har styrketränat seriöst i 2 år och tycker i ödjukhetens namn att jag fortfarande är en nybörjare. Jag har börjat känna min kropp lite grann och börjar få lite koll på vad som funkar och inte funkar, men vägen är lång(och rolig)!

Var lite skeptiskt till en pt, men ville ändå pröva, vem vet? Han kanske kan tllföra något vettigt? Han är ju trots allt utbildad?

Nu sitter jag här vid datorn 4 timmar efter passet och har sån jäkla värk i armarna att det var svårt att öppna en ramlösa, och det är sant :D

Vi körde superset och cirkelträning, och avslutade med excentrisk(hur det nu stavas) vilket jag i princip aldrig kör annars! När jag inte orkade mer så fick jag hjälp med 5(!!!!) reps till! Efter bara 2 set kände jag att Det här kommer jag aldrig klara av!!!!! Men på något vis tog jag mig levande ur det!
Pumpen jag fick i armarna var helt otrolig! Jag trodde mina biceps skulle spricka!

I vanliga fall när jag inte orkar mer brukar jag försöka göra 2 til, nu fick jag hjälp med 5 till! Tänk att 3 sketna pepps gör sådan skillnad!
Sen skadar ju aldrig ett korrekt övningsutförande heller!

Min skepsis till pt's är nu borta! Har en ny tid om en månad :naughty:

Och jag är ärligt talat chockad! Trodde inte det skulle tillföra så otroligt mycket som det gjorde!



\R

stybb
2005-01-04, 21:46
Lite fakta:
21år
183cm
90kg
ca 15-17%bf (tror jag)
Tränat seriöst sedan april 2003.
Vägde då 78kg med liknande bf
Överarm då:32,5
Nu:40

Midja då :89
Midja nu: 91

Bröst då: 95
Bröst nu 116
-------------------------------------------------------------------

Tänkte för skojs skull boka in en pt på mitt armpass idag. Har styrketränat seriöst i 2 år och tycker i ödjukhetens namn att jag fortfarande är en nybörjare. Jag har börjat känna min kropp lite grann och börjar få lite koll på vad som funkar och inte funkar, men vägen är lång(och rolig)!

Var lite skeptiskt till en pt, men ville ändå pröva, vem vet? Han kanske kan tllföra något vettigt? Han är ju trots allt utbildad?

Nu sitter jag här vid datorn 4 timmar efter passet och har sån jäkla värk i armarna att det var svårt att öppna en ramlösa, och det är sant :D

Vi körde superset och cirkelträning, och avslutade med excentrisk(hur det nu stavas) vilket jag i princip aldrig kör annars! När jag inte orkade mer så fick jag hjälp med 5(!!!!) reps till! Efter bara 2 set kände jag att Det här kommer jag aldrig klara av!!!!! Men på något vis tog jag mig levande ur det!
Pumpen jag fick i armarna var helt otrolig! Jag trodde mina biceps skulle spricka!

I vanliga fall när jag inte orkar mer brukar jag försöka göra 2 til, nu fick jag hjälp med 5 till! Tänk att 3 sketna pepps gör sådan skillnad!
Sen skadar ju aldrig ett korrekt övningsutförande heller!

Min skepsis till pt's är nu borta! Har en ny tid om en månad :naughty:

Och jag är ärligt talat chockad! Trodde inte det skulle tillföra så otroligt mycket som det gjorde!



\R

Vet ju inte vad du vill få ut av träningen.. men bara för du kört på ett annat sätt o fått lite mer pump behöver ju inte din muskelutveckling gå så speciellt mkt framåt

Muaytudd
2005-01-04, 21:55
Vet ju inte vad du vill få ut av träningen.. men bara för du kört på ett annat sätt o fått lite mer pump behöver ju inte din muskelutveckling gå så speciellt mkt framåt

Var inte så neggo. En Pt kan göra mycket nytta.



Kul att du tyckte att det gick bra! :thumbup:

Skaffade också en Pt för att hjälpa mig med en skada (rehabträning). har gått jättebra.

Jorgen
2005-01-04, 22:18
Det är klart att det finns bra PT´s. Men det finns även många dåliga, har sett en hel del sådana tyvärr.
Visst är det skönt att köra lite intensivare. Lite superset har ingen dött av. :hbang:

//Jörgen

Arne Persson
2005-01-04, 22:22
Du hade gärna fått köra triccor med mig idag. Gratis. ;) Du hade nog legat och vridigt dig i plågor i cirka en vecka. :D

mrt4
2005-01-04, 22:34
Du hade gärna fått köra triccor med mig idag. Gratis. ;) Du hade nog legat och vridigt dig i plågor i cirka en vecka. :D

Haha det är jag övertygad om, med tanke på att din triceps på din avatar påminner om en finlandsfärja (komplimang förvisso)

Har ju inget emot smärta såklart!

Bara det är "rätt smärta" :D

\R

Arne Persson
2005-01-04, 22:47
Haha det är jag övertygad om, med tanke på att din triceps på din avatar påminner om en finlandsfärja (komplimang förvisso)

Har ju inget emot smärta såklart!

Bara det är "rätt smärta" :D

\R

Äsch! Det är bara Synthol! :thumbup:

emmzan
2005-01-04, 22:53
Du hade gärna fått köra triccor med mig idag. Gratis. ;) Du hade nog legat och vridigt dig i plågor i cirka en vecka. :D

Jag drar mig till minnes att jag inte hade någon nämnvärd träningvärk efter tricepspasset nere i lödde :D:D

Spiffy
2005-01-04, 22:56
man måste ta i lite också :thefinger

Arne Persson
2005-01-04, 22:58
Jag drar mig till minnes att jag inte hade någon nämnvärd träningvärk efter tricepspasset nere i lödde :D:D

Om jag drar mig till minnes så hade du överhuvudtaget inte träningsvärk på den tiden!;)

emmzan
2005-01-05, 10:49
Om jag drar mig till minnes så hade du överhuvudtaget inte träningsvärk på den tiden!;)

Prexis.. och efter vems träningsprogram körde jag då? :D

Arne Persson
2005-01-05, 10:55
Prexis.. och efter vems träningsprogram körde jag då? :D


Och av vems program växte du och blev stark så det knakade? Tyvärr blev du ju liiiite överambitiös. :)

Numero1
2005-01-05, 13:41
Alltid när du kör nya övningar så får du ju träningsvärk och tar slut fortare!
Jag är själv Lic. PT och vet att det finns många duktiga PT's men även dåliga...

Hoppas att det ger resultat på lång sikt och det tror jag att det kommer att göra! Lycka till med din träning!

Arne: Du är alltiog negativ mot PT:s! Det är självklart bäst att ha en träningspartner som har koll på teknik och vikter alltid dyker upp och dessutom kommer i tid, servar dig med program, berättar vad du ska äta och som är 100%-igt koncentrerad på dig under din träning, lyssnar på ditt tjat och som inte kostar något i gengälld, men vem har det???? Inte jag i alla fall! Är det en PT som inte uppfyller dessa kriterier så är det en dålig PT.

Zakath
2005-01-05, 13:54
Arne: Du är alltiog negativ mot PT:s! Det är självklart bäst att ha en träningspartner som har koll på teknik och vikter alltid dyker upp och dessutom kommer i tid, servar dig med program, berättar vad du ska äta och som är 100%-igt koncentrerad på dig under din träning, lyssnar på ditt tjat och som inte kostar något i gengälld, men vem har det???? Inte jag i alla fall! Är det en PT som inte uppfyller dessa kriterier så är det en dålig PT.



Det där passade faktiskt in bra på mig just nu.
Jag är skadad så jag kan inte träna så hårt, det får min kompis "lida" för nu :D
Kanske borde ta betalt ;)

Numero1
2005-01-05, 13:58
Det där passade faktiskt in bra på mig just nu.
Jag är skadad så jag kan inte träna så hårt, det får min kompis "lida" för nu :D
Kanske borde ta betalt ;)
...mig med...men tyvärr inte på min träningspartner....

Arne Persson
2005-01-05, 13:58
Alltid när du kör nya övningar så får du ju träningsvärk och tar slut fortare!
Jag är själv Lic. PT och vet att det finns många duktiga PT's men även dåliga...

Hoppas att det ger resultat på lång sikt och det tror jag att det kommer att göra! Lycka till med din träning!

Arne: Du är alltiog negativ mot PT:s! Det är självklart bäst att ha en träningspartner som har koll på teknik och vikter alltid dyker upp och dessutom kommer i tid, servar dig med program, berättar vad du ska äta och som är 100%-igt koncentrerad på dig under din träning, lyssnar på ditt tjat och som inte kostar något i gengälld, men vem har det???? Inte jag i alla fall! Är det en PT som inte uppfyller dessa kriterier så är det en dålig PT.

Du behöver inte oroa digför mig. Jag har instruerat professionellt sedan 1978 och har verkligen tagit hand om en och annan under de åren. Både gamla och unga samt svårt handikapade mm. Mitt tjat mm mm är inte riktat till PT:are med egen lång egen träningserfarenhet samt håller en låg hipfaktor.
:)

Numero1
2005-01-05, 14:06
Du behöver inte oroa digför mig. Jag har instruerat professionellt sedan 1978 och har verkligen tagit hand om en och annan under de åren. Både gamla och unga samt svårt handikapade mm. Mitt tjat mm mm är inte riktat till PT:are med egen lång egen träningserfarenhet samt håller en låg hipfaktor.
:)
Jodå, jag vet att du har tränat många och jag vet att det finns nya nyutexade som inte har tränat speciellt länge själva och inte har alla getter i hagen om man säger så....
Jag tror att kravet är två års styrketräning innan du bör gå SAFS utbildningar, men det är ju ingen som kontrollerar det....
Dessutom att vistas på ett gym 1 ggr i månaden i två år ger inte mycket erfarenheter....

Arne Persson
2005-01-05, 14:14
Jodå, jag vet att du har tränat många och jag vet att det finns nya nyutexade som inte har tränat speciellt länge själva och inte har alla getter i hagen om man säger så....
Jag tror att kravet är två års styrketräning innan du bör gå SAFS utbildningar, men det är ju ingen som kontrollerar det....
Dessutom att vistas på ett gym 1 ggr i månaden i två år ger inte mycket erfarenheter....


Jag retar mig mest på att det har blivit så mycket "geschäft" och hysteri kring PT-industrin.

Numero1
2005-01-05, 14:15
Jag retar mig mest på att det har blivit så mycket "geschäft" och hysteri kring PT-industrin.
Jag förstår...

Arne Persson
2005-01-05, 14:20
Jag förstår...


Till av mina större meriter hör att jag har fått ett "hot-mail" (inte hotmail:D) om att sluta förstöra den lukurativa PT-branchen. Annars skulle minsann åtgärder vidtagas. Jag blev oerhört skrämd! :laugh:

Numero1
2005-01-05, 14:20
Till av mina större meriter hör att jag har fått ett "hot-mail" (inte hotmail:D) om att sluta förstöra den lukurativa PT-branchen. Annars skulle minsann åtgärder vidtagas. Jag blev oerhört skrämd! :laugh:
heheh...vilket skämt!

Arne Persson
2005-01-05, 14:23
heheh...vilket skämt!


Definitivt inte från hans sida! ;)

mrt4
2005-01-05, 14:32
en dag har gått nu.
Känns jäkligt bra faktiskt! Har ganska ordentlig träningsvärk!


Kul att det blev lite action i tråden :thumbup:

\R

z_bumbi
2005-01-07, 11:34
Jag tror att kravet är två års styrketräning innan du bör gå SAFS utbildningar, men det är ju ingen som kontrollerar det....
Dessutom att vistas på ett gym 1 ggr i månaden i två år ger inte mycket erfarenheter....

1 år var det när jag kollade för några år sen, samma sak på pt-skolan, det skrämande är att man släpper igenom alla personer bara de klarar proven.

Att köra superset och negativ träning låter som ett bra sätt att få klienten att känna något men frågan är vad det ger i längden. :)

Allan
2005-01-07, 11:42
Äh trams. Jag känner ett flertal personer som genomgått PT-utbildning, och de är jättebra. Kan garantera att de skulle kunna coacha de flesta på det här forumet så det stänkte om det. Och strängt taget är det bättre att nybörjarna har nån typ av instruktör istället för de "självlärda", för de brukar ytterligt sällan lyckas hålla kvar folk.
Sen kan man väl diskutera nivån på utbildningen och dess eventuella status, men jag har ytterlig respekt för Brad Bose och hans kollegor.

allan

RobbeliRobban
2005-01-07, 12:21
Haha PTs och "Styrketräningsinstruktörer", visserligen finns det några som jag litar väldigt mycket på, men helt ärligt, lite felciterat, men några guldkorn PTs och styrketräningsinstruktörer kläckt ur sig. Notera att alla exempel har någon form av diplom från sin utbildning uppsatta på väggen.

Pers1
"-Man behöver inte träna både i rygg och bröstmaskinerna, för när du jobbar positivt med ryggen använder du bröstet i negativa fasen, så det räcker om du kör i rodd maskinen ELLER bröstpressen för bröst OCH rygg"

"-Man kan äta vad som helst utan att bli tjock, bara man äter en skiva vitt bröd efteråt, det fungerar som en svamp och suger upp allt fett ur tarmen"

Pers2.
"-Kör mycket twenty-ones på biceps, den absolut bästa biceps övningen, den stressar biceps maximalt"

"-Hantelflyes är inte någon massabyggare, men är riktigt bra för att forma och få fram detaljer i pecsen"

"-Utfall är bra för att få en mindre stjärt"

"-Undre delen av magen tränar du inte med crunches, utan med leg-raises"

Pers3.
(instruerar en ung kille som har någon axelskada) "-Kör fort i den negativa fasen på axelpressarna så släpper den låsningen du har i axelleden"


Edit: Höll på att förglömma all time greatest!

"-Använd inte mer än 10kgs hantlar i denna ((shrugs)) för man bär inte tyngre matkassar ändå"

Herkulez
2005-01-07, 12:23
Till av mina större meriter hör att jag har fått ett "hot-mail" (inte hotmail:D) om att sluta förstöra den lukurativa PT-branchen. Annars skulle minsann åtgärder vidtagas. Jag blev oerhört skrämd! :laugh:
:laugh:
fick en bild i huvudet när 3spinkiga PT nissar kommer hem till dig i dom senaste Better Bodies kläder och försöker brotta ner dig :laugh:

z_bumbi
2005-01-07, 12:32
Äh trams. Jag känner ett flertal personer som genomgått PT-utbildning, och de är jättebra. Kan garantera att de skulle kunna coacha de flesta på det här forumet så det stänkte om det. Och strängt taget är det bättre att nybörjarna har nån typ av instruktör istället för de "självlärda", för de brukar ytterligt sällan lyckas hålla kvar folk.
Sen kan man väl diskutera nivån på utbildningen och dess eventuella status, men jag har ytterlig respekt för Brad Bose och hans kollegor.

allan

Sen ska man väl tänka på att gymen i alla fall anställer den blonda tjejen med sillisar eller hur du nu uttryckte det.. :D

Visst finns det folks är utbildade pt som är bra, även jag vet minst en som kan lära de flesta att träna om det sen har med just den utbildningen att göra låter jag vara osagt..
Men sen är ju frågan vad man från det sk licensystemet gör för att kvalitetsäkra det så att de som verkligen kan något inte blandas samman med Egon 19 år som styrketräning 6 månader och vet att man blir stark om man kör cablecross supersetat med hängande benlyft med fart.
Jag har sett pt:s som jag inte skulle låta vakta dörren till gymet och det antar jag att de flesta andra också har sett, även om jag i de flesta fall skyller på att de som styr på gymet har noll koll i världen så undrar man hur de kan få kallas pt av någon organisation i världen utom ace.

Zakath
2005-01-07, 12:39
Jag har i min korta träningskarriär pratat med ca 8 "PTs", och EN av dem har hittils kunnat hyfsat vettiga saker (fast han hade lite problem med attityden...).
Det är verkligen en skam för gymbranchen med dessa ignoranta männsikor, jag förstår inte varför gymägarna anställer dem! Valfri person som tränat i 10 år med bra resultat skulle vara bra mycket bättre som "PT" tror jag.

Sen finns det säkert jättebra PTs, men frågan är ju om de inte skulle vara precis lika bra utan sin utbildning?

Arne Persson
2005-01-07, 12:39
:laugh:
fick en bild i huvudet när 3spinkiga PT nissar kommer hem till dig i dom senaste Better Bodies kläder och försöker brotta ner dig :laugh:

Jag var självfallet fullständigt chanslös! :)

Numero1
2005-01-07, 13:05
Äh trams. Jag känner ett flertal personer som genomgått PT-utbildning, och de är jättebra. Kan garantera att de skulle kunna coacha de flesta på det här forumet så det stänkte om det. Och strängt taget är det bättre att nybörjarna har nån typ av instruktör istället för de "självlärda", för de brukar ytterligt sällan lyckas hålla kvar folk.
Sen kan man väl diskutera nivån på utbildningen och dess eventuella status, men jag har ytterlig respekt för Brad Bose och hans kollegor.

allan
Jag håller med! Även om det mesta var känt för mig så lärde jag mig en hel del nytt med. Som duktig PT gäller det inte bara att kunna visa övningarna på ett korrekt sätt utan även vara proffisionell på andra sätt. Olika kunder uppfattas saker på olika sätt och saker som inte du bryr dig om kanske känns obehagligt/olustigt för en nybörjare.

Alla blir inte godkända heller! Jag kommer i håg att vissa inte hade någon koll på övningar och utförande och de klarade aldrig de praktiska proven heller....bra...jag hade inte velat betala 400-600 kr och sedan vara duktigare än min PT.

Lallle
2005-01-07, 18:12
Så det kändes mycket effektivare av att du fick hjälp med 2-3 reps?

bubbe
2005-01-07, 18:18
PT är en bra sak för folket, på gymet ser man runt 3/4 av tränande människor som kastar hantlar, kör rygg-biceps curl, drar latspull ner till magen mm. Iofs skulle man kunna springa runt varje pass man är där och hjälpa till och instruera folk men då skulle man inte få träna själv överhuvudtaget. Tycker det skall finnas en proffisionell kår, allmänt accepterad dit folk vänder sig för att börja träna och få fason på övningarna. Vill man sätta PT till att hjälpa gamla rävar som tränat hårt i 15 år, så krävs det ju en enorm kunskapselit för att hjälpa dom människorna. Spjutspets skulle man kunna säja, idag verkar det lite luddigt inom det området, att hitta den spjutspetsen man är ute efter. Men detta ser jag som en ej lika stor nödvändighet.

Allan
2005-01-07, 18:22
Kan direkt säga att "de gamla rävarna" inte vill ha hjälp. Framförallt vill de inte veta att de kör fel - kunde Arnold på ett sätt så är det vad som gäller! Däremot finns det nyare generationer som är mer mottagliga för både teknik och kritik.

allan

Johan
2005-01-07, 18:25
Jag tycker det är bra med utbildad personal på gym som kan hjälpa till med träningen, oftas mot betalning.
Det är inte alla som tränar på gym där det finns snälla, erfarna byggare/styrkelyftare som kan ge tips och hjälpa en med tekniken.

bubbe
2005-01-07, 18:29
Jag tycker det är bra med utbildad personal på gym som kan hjälpa till med träningen, oftas mot betalning.
Det är inte alla som tränar på gym där det finns snälla, erfarna byggare/styrkelyftare som kan ge tips och hjälpa en med tekniken.

Precis, tänk om man frågar en gammal räv, som tex heter Al---n då åker man väl på en blåklocka :D

pellepedal
2005-01-07, 18:33
PT's behövs på gymen. Det är alldeles för många nya som inte vet hur man tränar rätt, eller somriskerar att skada sig bara de sätter sig i en maskin.
Det är bara synd att det börjar komma en hel del som trots utbildning inte kan nåt över huvudtaget.

Tyvärr så behöver man inte kunna så mycket för att få öppna ett gym heller.
Har sett många gymägare som inte tillåter PT's att jobba på deras gym , för att de själva ska lära upp alla nybörjare. Problemet är att de själva evt absolut NADA om att träna rätt.

Åse Columbus
2005-01-09, 16:35
Kan direkt säga att "de gamla rävarna" inte vill ha hjälp. Framförallt vill de inte veta att de kör fel - kunde Arnold på ett sätt så är det vad som gäller! Däremot finns det nyare generationer som är mer mottagliga för både teknik och kritik.

allan


Njaaaa...håller inte helt med där...har ett par ggr faktiskt fått "en gammal räv" att få en aha-upplevelse genom att bara föreslå (på ett förnuftigt sätt) att personen skulle göra en liten förändring i sin övning. Resultatet var glada miner och mycket diskussion som ledde vidare för oss båda i träningen.

A little give and take is simple and fun!!

Bolio
2005-01-09, 16:46
Jag tycker det är bra med utbildad personal på gym som kan hjälpa till med träningen, oftas mot betalning.
Det är inte alla som tränar på gym där det finns snälla, erfarna byggare/styrkelyftare som kan ge tips och hjälpa en med tekniken.

Ja, förutsatt att den utbildade personalen nu kan något. Hur mycket hinner man lära sig på en PT-utbildning egentligen? I övrigt tycker jag som z_bumbi i den här frågan. Att det känns "bra" (jättemycket pump och träningsvärk) betyder verkligen inte att det också är bäst ur muskeluppbyggnadsperspektiv. Jag kan också träna vem som helst, till och med Coleman att få världens pump och sån träningsvärk han aldrig fått förut, men om det nu bygger mest muskler är en helt annan femma...

Semiramis
2005-01-09, 18:30
Jag har prövat tre PT:ar (PT:S?), två är kunniga och pedagogiska och har hjälpt mig mycket, den tredje var ungefär som att träna med tidningen IForm, d v s inget vidare. Problemet är naturligtvis att för en ren nybörjare är det inte så lätt att veta skillnaden. Det krävs ju en hel del mer än utbildningen för att bli en bra PT, inte minst en ordentlig vana vid och intresse för styrketräning. Samt förmåga att lära ut och anpassa sig efter kundens behov och mål. Dessutom måste man väl ha ett stort tålamod för att orka lyssna på alla som vill träna utan att få stora läskiga muskler, inte behöver träna ben o s v.