handdator

Visa fullständig version : Ris-rådgivning, tack!


Nadja
2005-01-04, 20:46
Med risk för att tjata om ett livsmedel varje dag presenterar jag ändå följande funderingar:

Jag känner ju till det här med GI på olika rissorter och vet att parboiled är bäst om det inte är efter träningen.

Men: jag avskyr parboiled- i alla fall när det ska ätas kallt (och det görs det ofta nu när det är stress och jäkt!).

Däremot älskar jag jasminris....Är det samma princip som gäller som för kokt, nedkyld potatis dvs GI sjunker markant? Eller kan man låta bli att fundera på GI när man ändå tar dubbelt så mkt tonfisk som ris?

Tack! /Nadja

King Grub
2005-01-04, 20:48
Däremot älskar jag jasminris....Är det samma princip som gäller som för kokt, nedkyld potatis dvs GI sjunker markant?

Det gäller alla stärkelserika livsmedel som pasta, potatis, cous-cous, ris, osv.

Eller kan man låta bli att fundera på GI när man ändå tar dubbelt så mkt tonfisk som ris?

Jag tror inte tonfisk sänker magsäckstömningen signifikant.

Zakath
2005-01-04, 20:50
edit :em:

Tycker det är kul med alla dina frågeställningar, men tänk, vad ska vi göra när du lärt dig allt? :)

Om du tar så lite ris som du säger, så borde det ju inte ha någon större betydelse, man måste inte vara "optimal" jämt. Ibland unnar jag mig en stor portion basmatiris med currysås, mumma :eating: Haha!

Men vad är det för fel på fullkornsris eller råris? Om du tycker smaken är lite tråkig kan du väl fräsa i curry och lite olja innan du kokar det?

Nadja
2005-01-04, 21:06
edit :em:

Tycker det är kul med alla dina frågeställningar, men tänk, vad ska vi göra när du lärt dig allt? :)

Om du tar så lite ris som du säger, så borde det ju inte ha någon större betydelse, man måste inte vara "optimal" jämt. Ibland unnar jag mig en stor portion basmatiris med currysås, mumma :eating: Haha!

Men vad är det för fel på fullkornsris eller råris? Om du tycker smaken är lite tråkig kan du väl fräsa i curry och lite olja innan du kokar det? Vad var det du editerade? Det var väl inget elakt över mina oääändliga kostfunderingar? :angel:
Nä, fullkornsris och råris är inte gott. Och ska jag äta kolhydrater (vilket jag ju ska!) så ska de baske mig vara lite goda i alla fall. Fast kört till: jag ska testa fräsa- i -curry varianten i morgon då. KAN ju hända att det blir ätligt! :D

Förresten: hur är det man brukar säga " Ju mer kunskap man får, dessto mer inser man hur lite man egentligen kan..."
;

Zakath
2005-01-04, 21:13
Vad var det du editerade? Det var väl inget elakt över mina oääändliga kostfunderingar? :angel:
Nä, fullkornsris och råris är inte gott. Och ska jag äta kolhydrater (vilket jag ju ska!) så ska de baske mig vara lite goda i alla fall. Fast kört till: jag ska testa fräsa- i -curry varianten i morgon då. KAN ju hända att det blir ätligt! :D

Förresten: hur är det man brukar säga " Ju mer kunskap man får, dessto mer inser man hur lite man egentligen kan..."
;



Nej det var inget elakt, du behöver inte oroa dig :love:
Var bara ett dåligt svar på din fråga, Grubs var mycket bättre och korrekt till skillnad från mitt :em:

Men man vet ju aldrig, tillslut kanske du lärt dig allt... :(

Nadja
2005-01-04, 21:17
Nej det var inget elakt, du behöver inte oroa dig :love:
Åååhhh... :love: (Nadja goes unserious!)

Jag tycker du svarar bra på frågor också! *s*

Wain
2005-01-04, 21:29
Om du har i lite olivolja när du kokar fullkornsris så blir det mycket godare och inte lika torrt.
:thumbup: