handdator

Visa fullständig version : Vadträning


Oskis
2005-01-04, 18:12
Har bestämt mig för att ta tag i vadträningen nu. Mina vader är milt uttryckt sorgliga. Tränat i 2,5 år och medans jag lagt på mig över 20 kg har vaderna växt runt 1 cm.

Jag vet inte vad jag gör fel de jävlarna vägrar helt enkelt att växa. Ser fruktansvärt osymetriskt ut men vader på runt 36(!) cm till mina iaf hyffsat bra ben.

Släng upp alla tips och mirakel scheman ni har liggande jag är öppen för allt!

Jag har fram till nu kört vader 1 gång i veckan och har tillgång till sittande/stående vadpress och smith maskin.

z_bumbi
2005-01-04, 18:24
Jag har fram till nu kört vader 1 gång i veckan och har tillgång till sittande/stående vadpress och smith maskin.

Set och reps på de olika övningarna du kört tills nu?

Doctor Snuggles
2005-01-04, 18:37
Har också försökt med det mesta (inte på senare tid dock, då jag fokuserar på styrka), men tänkte ta itu med dem igen. :D
Det enda som jag inte har provat, är att köra ohyggligt tungt och få reps, alt. negativ/isometrisk träning.
Min teori bakom varför detta skulle fungera, är att de snabba muskelfibrerna i vaderna, de som har störst potential till massa, inte får tillräckligt med arbete annars. T.ex så har mina traps som också är en muskel man använder riktigt mycket dagligen (alltså sannolikt mycket långsamma muskelfibrer) växt enormt av tunga deadlift lockouts/holdbars.

bubbe
2005-01-04, 19:18
Mina erfarenheter är väl inte så speciellt stora inom vadträning....

Men detta har jag upplevt, när foten vinklas ner är det en väldigt kort
rörelse, och för att kunna belsta med bra vikt så måste även foten hamna
en bra bit fram, för att inte belasta tårna, vilket gör rörelsen ännu något kortare. Med den korta rörelsen är det lätt hänt att man lyfter och sänker foten för fort, med dålig utdelning som resultat (rena speulationer). Jag försöker alltid hålla samma tempo som vid träning av andra muskler, 2 sek upp, håll still 1-2 sek, 3 sek ner.

brema
2005-01-04, 19:27
Alltid haft problem med vader som vägrar växa. I höstas provade jag ett nytt upplägg, och det funkade faktiskt!

Kör vader 1 gång/vecka, frilagt från benträningen. 2 övningar, 5 set på varje med 4-9 repetitioner. Eftersom man är stark i vaderna kan det bli problem att hitta övningar. Körde först 5 set i benpressen och sedan var jag tillräckligt utsliten för att kunna köra 5 set lågreps i den stående vadpressen.

Jorgen
2005-01-04, 20:06
Jag skiljer mig lite från er andra, vaderna är det som växer bäst på mig.
Det som har funkat för mig är tung träning, många set, få övningar. Jag har testat allt från superset, triset (ett tag körde jag 10 triset tillsammans med två andra = ingen vila mellan seten, jobbigt är bara förnamnet), högreps, lättare, "normal" träning osv. Numer så blir det två (ibland tre) övningar, 5-7 set per övning och dom tungar arbetsseten hamnar på fyra till sex reps.

//Jörgen

Oskis
2005-01-04, 22:16
Z_bumbi: Är väldigt blandat. Kört allt från 15 set per pass till 3 i perioder även provat att köra de två gånger i veckan. Repsen brukar ligga runt 10.


Tack alla för tipsen blir nog att prova att köra riktigt tungt och se om det hjälper.

Fortsätt gärna posta.

swarre
2005-01-04, 22:23
Har också försökt med det mesta (inte på senare tid dock, då jag fokuserar på styrka)

Vari ligger motsättningen? ;)



Oskis: Varför skulle vaderna fungera på annat sätt än övriga kroppen? Självklart kan det vara olika träningsmetoder som fungerar olika bra för olika personer, men som "vanligt" är det låga reps och tunga vikter som ger resultat, men jag håller med om att vaderna är lite krångliga. Kan inte påstå att jag har några mastodontvader jag heller :D

Karl_alfred
2005-01-04, 22:41
Kolla över övningsutförandet, det är märkligt men fan vad konstigt vissa kör denna mycket enkla rörelse :MrT: Sen Så laddar folk på alldeles för mycket, har faktiskt aldrig sett nån köra full rörelse över 150kg!

z_bumbi
2005-01-04, 22:46
Z_bumbi: Är väldigt blandat. Kört allt från 15 set per pass till 3 i perioder även provat att köra de två gånger i veckan. Repsen brukar ligga runt 10.


Tack alla för tipsen blir nog att prova att köra riktigt tungt och se om det hjälper.

Fortsätt gärna posta.


Tänk på är att inte fuska med längden på rörelsen, som 99% av alla jag har sett köra vader gör. :)
Man ska ner tills det tar stopp och sen upp till toppen, gärna med ett markerat stopp i toppläget.

Jorgen
2005-01-04, 22:49
Jag går inte upp till absoluta toppen när jag kör dom tunga seten stående vadpress, däremot så kan jag gå upp max på högre vikter än 150. Men detta utförandet funkar förbaskat bra för mig. Det är dock den enda muskelgrupp där jag inte tränar muskeln i dess fulla längd.

//Jörgen

Edit: Full stretch har jag däremot.

drkrupp
2005-01-04, 23:06
Mina vader växer (för tillfället 5 cm större än biceps :em: ) och jag kör 2-4 set per vecka, 6-12 reps (stående vadpress eller i hack) sist i benpassen.

Sparrisen
2005-01-04, 23:20
Jag har svårt för att komma upp i toppläget, oavset vikt.


Jag önskade mig ett par diamantformade vader i julklapp, men tydligen hade jag inte varit snäll nog... :(

no1fitness
2005-01-08, 06:35
Jag har ganska ok vader och kör oftast tungt när jag tränar dem och 2-3 övningar á 3-4 set. Tungt för mig är 5-8 reps. Brukar bli 1-2 ggr per vecka nu.
Men jag gör som Jörgen och inte kör i muskelns fulla längd. Men jag går alltid högst upp, men inte alltid helt ner utan "pumpar" snabbt istället om någon fattar vad jag menar... :em:
Ibland håller jag också däruppe i 2-3 sekunder och går riktigt sakta ner och snabbt upp igen. Vader är faktiskt kul att träna och man kan snabbt öka i styrka. :)

Karl_alfred
2005-01-08, 08:19
No1: Det är nog bättre att köra icke full rörelse åt de hållet du kör än som min kompis han kör från botten och till paralell :laugh:

no1fitness
2005-01-09, 06:31
No1: Det är nog bättre att köra icke full rörelse åt de hållet du kör än som min kompis han kör från botten och till paralell :laugh:

He he... :laugh:
Tror du har rätt där... :rolleyes:

nordland
2005-01-09, 12:26
nu går jag emot stömmen..... för mig har helt klart högreps med modest vikt funkat klart bäst.... Jag går aldrig under 15reps för vaderna och inleder alltid vadpasset med att köra 100reps i stående vadpress med 1/3 av vikten jag klarar 15 reps med.. Hittills så har det funkat utmärkt...

Bolio
2005-01-09, 13:55
Jag behöver knappt träna vader för jag har riktigt bra vader naturligt, ha-ha-ha!

Fast det är kul att träna dem, eftersom jag är så stark. Och jag håller med nordland, av någon anledning känns det som att jag både växer bättre och faktiskt blir starkare i vaderna av att köra högreps... och extreme stretching.

Ralle
2005-01-09, 16:31
Jag brukar oftast köra som Nordland dvs många reps och tycker det ger bra resultat

Bucyrus
2005-01-09, 16:56
Inget mirakelschema för mig......repsantalet blir mellan 5-15....räknar inte kilon...kör tills det brinner å lite till.....övningarna är 3st. stående,sittande och halvliggandes i benpressen...åsså lite stretching på de. / H.

Outright_Hard_Work
2005-01-09, 21:32
Jag följde en viss Mike Mentzers råd och oj vad mina vader har växt. Vikterna i stående vadpress ökar och vaderna växer. Jag brukar göra 6-10 rep till positive failure och sedan har jag någon som hjälper mig gå till negative failure.

"To try to build stubborn calves with high-rep sets is like trying to put out fire with kerosene. The calves must be worked no more than once a week with heavy weights over a full range of movement and carried to a point of failure where the weight cant possibly be budged no matter how hard you try. How many sets? One." - Mike Mentzer

Om inget annat fungerar varför inte pröva denna metod? Den fungerade i alla fall för mig och brorsan.

Allan
2005-01-09, 21:52
Jag följde en viss Mike Mentzers råd och oj vad mina vader har växt. Vikterna i stående vadpress ökar och vaderna växer. Jag brukar göra 6-10 rep till positive failure och sedan har jag någon som hjälper mig gå till negative failure.

"To try to build stubborn calves with high-rep sets is like trying to put out fire with kerosene. The calves must be worked no more than once a week with heavy weights over a full range of movement and carried to a point of failure where the weight cant possibly be budged no matter how hard you try. How many sets? One." - Mike Mentzer

Om inget annat fungerar varför inte pröva denna metod? Den fungerade i alla fall för mig och brorsan.

Bilder tack! Annars tror vi inte på det!

allan

RobbeliRobban
2005-01-09, 21:59
Det enda som ger tillstymmelse till effekt på mina vader är att träna stenhårt (givetvis) ofta och med hög volym. Vilket innebär konstant krampartad ytterst smärtsam träningsvärk och förflyttningssvårigheter. är det då värt mödan? Nej! man fungerar inte i vardagen om man inte kan förflytta sig normalt. är du som jag får du nog finna dig i att vaderna alltid kommer att vara taniga. Utan att lägga energi på vaderna, kan du med gott samvete träna hårdare på något annat.

Allan
2005-01-09, 22:38
Nej! man fungerar inte i vardagen om man inte kan förflytta sig normalt. är du som jag får du nog finna dig i att vaderna alltid kommer att vara taniga.

Eller så tränar man vader och ben fredag eller lördag. Men jag håller med om att det inte funkar med arbetslivet om man har för mycket träningsvärk.

allan

morbror_sven
2005-01-09, 22:48
hehe värst vad alla började tänka på vader sedan de sett bolios bild.
Vader verkar vara svårtränade om man tränar på ett gym som är dåligt utrustat.
Någon som vet enkla övningar som går att träna med även på mindre gym?

Allan
2005-01-09, 22:51
Någon som vet enkla övningar som går att träna med även på mindre gym?

Hur då mindre? Du kan alltid köra donkeys i olika varianter, vadpress i smithmaskin, sittande vadpress med stången på knäna, vadpress i benpress etc. Kolla ExRx-net.

allan

morbror_sven
2005-01-09, 23:18
Hur då mindre? Du kan alltid köra donkeys i olika varianter, vadpress i smithmaskin, sittande vadpress med stången på knäna, vadpress i benpress etc. Kolla ExRx-net.

allan
tänkte väl att det fanns något, det var därför jag frågade. Nej det finns ingen smithmaskin på mitt gym.

John M
2005-01-10, 08:21
Det enda som ger tillstymmelse till effekt på mina vader är att träna stenhårt (givetvis) ofta och med hög volym. Vilket innebär konstant krampartad ytterst smärtsam träningsvärk och förflyttningssvårigheter. är det då värt mödan? Nej! man fungerar inte i vardagen om man inte kan förflytta sig normalt. är du som jag får du nog finna dig i att vaderna alltid kommer att vara taniga. Utan att lägga energi på vaderna, kan du med gott samvete träna hårdare på något annat.

Du har inget exempel på program som du har kört för vaderna och resultatet som du fick av programmet? :)

z_bumbi
2005-01-10, 09:39
Enklaste övningen för vader är att stå på ett ben på ett högt trappsteg (eller liknande) och detta funkar på samtliga gym jag varit inne på.
Börjar det bli jobbigt att hålla i hanteln som man använder som belastning så släng dessutom på en vanlig ryggsäck som man lastar tyngre och tyngre vartefter. Börjar man närma sig 80-90 kilossträcket för enbensvadpress så får man byta metod men det tar ett tag för de flesta och då finns det andra lösningar.

Outright_Hard_Work
2005-01-10, 19:24
Bilder tack! Annars tror vi inte på det!

allan

allan, gissa hur mycket jag bryr mig om ni tror mig eller inte. Rätt, jag bryr mig inte alls. Jag har ingen digitalkamera heller för den delen.
Jag är inte nöjd med någon av mina kroppsdelar än och tänker aldrig vara nöjd (att vara nöjd tar livet av motivationen) men jag är väldigt nöjd med att jag ökar i styrka och ser framsteg utan en massa "återhämtningsförbättrande" kosttillskott
Tänkte bara att om någon verkligen har problem med vadträningen kan man väl prova något extremt.
Istället att tänka på hur mycket träning man tål kan man tänka på hur mycket man behöv . Detta gäller både volym och frekvens. Någon som använder arnolds tips att träna vaderna varje dag och ser resultat?

När jag förr gjorde min vadträning använde jag benpressmaskinen. Den vikt jag började med ökade väldigt snabbt och efter en tid använde jag samma vikt med en fot i gången. Ökade i början min vikt i vadpress med 50% på jag är inte hundra men ca 3 månader. Jag volymtränade i tre åroch stod still på nästan allt innan jag böt till hit .
Nuförtiden när det gäller vadträning använder jag stående vadpressmaskinen och är någon platta ifrån att använda hela viktpacken. Styrka följs av storlek.

RobbeliRobban
2005-01-10, 19:55
Du har inget exempel på program som du har kört för vaderna och resultatet som du fick av programmet? :)

Nothing fancy, 2-3pass/vecka 8+set 10+reps så hårt jag orkade. Tränade så ett tag, och vaderna växte väl med 1,5cm men jag hade alltid en kraftig träningsvärk, vaderna låste sig så att tårna pekade neråt, har inte balans för att gå på tåspetsarna, så det krävdes stretching för att öht kunna gå. Så låste sig vaderna om jag satt ner för länge, och blev det akut på jobbet var jag tvungen att kila fast mig någonstans och sparka/pressa mot en vägg tills fötterna pekade horisontellt. köra bil var förenat med livsfara, och som passagerare trillade jag oftast ur och låg på marken istället för att kunna gå ur som normala människor.

När jag slutade gick muskeltillväxten tillbaks, och med normal träning växer de inte.