handdator

Visa fullständig version : Star Wars vs Sagan Om ringen....


Mccartney
2005-01-04, 17:55
Villken film föredrar ni eller gillar ni båda två lika mycket?

mystic[-_-]
2005-01-04, 17:57
Star Wars helt klart :whipped: de tre första :D

Shadow Warrior
2005-01-04, 17:58
Mortal Kombat!!! :D (snart trilogi)

Knoxville
2005-01-04, 18:00
De gamla star wars filmerna är jäkligt svårtslagna, men sagan om ringen trilogin spöar skiten ur de nya SW filmerna iaf...magin är helt borta i dessa. Kan ju bero på att man blivit äldre och inte uppskattar science fiction lika mycket längre...

/Erik

sunkan
2005-01-04, 18:00
Det var så länge sen jag såg Star Wars så jag är inte säker.
Men dem är helt klart sevärd allihop :thumbup:

Lasse Kongo
2005-01-04, 18:04
Star wars slår ALLT.

Fick dvdboxen i julklapp o har precis plöjt igenom dem+ den 4:e skivan med extramaterial, GUUUUUUUUUUUUUULD :bow:

puppas
2005-01-04, 18:07
Star Wars helt klart.

Loke
2005-01-04, 18:07
Sagan om ringen. Har aldrig gillat star wars... Tyckte det var löjligt att man flög runt i rymdskepp men ändå stred med närstridsvapen. Och intresset har inte ökat med de nya filmerna.

Olsson
2005-01-04, 18:08
Gillar ingen av dem faktiskt

King Grub
2005-01-04, 18:11
Den första Star Wars-trilogin värderar jag lika högt som Ringentrilogin. Den senare faller på att böckerna är så mycket bättre, och när man har läst dem 10+ gånger sätter man ribban därefter.

De två senaste Star Wars-filmerna är digitaliserat dravel och pekoral av högsta rang.

Officer
2005-01-04, 18:14
http://www.moviemarket.co.uk/archive/Darth_Vader_262952.jpg

Tricklev
2005-01-04, 18:17
ALLT klår LOTR, tom Crossroads och Gustav.

Men Starwars filmerna är rätt trevliga :)

Slartibartfast
2005-01-04, 18:17
Star wars slår ALLT.

Fick dvdboxen i julklapp o har precis plöjt igenom dem+ den 4:e skivan med extramaterial, GUUUUUUUUUUUUUULD :bow:

Menar du den där nya DVDboxen där tönt-cepe-Lukas satt in en massa totalt onödiga datorkreationer och klippt in Hayden Christensens ansikte isället för han som spelade Darth Vader i slutet på sexan. :nono:

Lasse Kongo
2005-01-04, 18:20
Menar du den där nya DVDboxen där tönt-cepe-Lukas satt in en massa totalt onödiga datorkreationer och klippt in Hayden Christensens ansikte isället för han som spelade Darth Vader i slutet på sexan. :nono:

Yes, det hade ja faktiskt inte en aning om förren ja såg 6:an, blev lite förvånad :D

Jense
2005-01-04, 18:21
AAAAAAH trekkie invasions!!!!!

King Grub
2005-01-04, 18:28
Menar du den där nya DVDboxen där tönt-cepe-Lukas satt in en massa totalt onödiga datorkreationer och klippt in Hayden Christensens ansikte isället för han som spelade Darth Vader i slutet på sexan. :nono:

Jag har bojkottat boxen just på grund av de anledningarna.

Slartibartfast
2005-01-04, 18:45
Yes, det hade ja faktiskt inte en aning om förren ja såg 6:an, blev lite förvånad :D

Tyckte du inte det var lite konstigt att Christensen var med i en film som gjordes för över tjugo år sedan? :MrT:

Eller kände man inte igen honom?

henke_in_training
2005-01-04, 18:46
de är ju ganska olika tycker jag, och båda är bra, men som andra sagt så är de nya Star Wars filmerna inte alls lika bra, själv sitter man och hoppas på att The Hobbit blir film.....

Fangface
2005-01-04, 18:49
Star Wars ep. 4,5,6 slår LOTR.
Men ep. 1,2,3 ger jag inte mycket för. Känslan och magin är helt borta.

Matte_Maiden
2005-01-04, 18:57
Star Wars, finns inga filmer som slår dem!

Lasse Kongo
2005-01-04, 19:00
Tyckte du inte det var lite konstigt att Christensen var med i en film som gjordes för över tjugo år sedan? :MrT:

Eller kände man inte igen honom?

jo ja skrev ju att jag blev förvånad!

mini_Arnold
2005-01-04, 19:10
sagan om ringen så klart

randig
2005-01-04, 19:14
sagan om ringen

Callister
2005-01-04, 19:14
De är helt olika filmer, även om båda är fantasi så dom fan inte ett dugg lika, men sagan om ringen får min röst. :)

Slartibartfast
2005-01-04, 19:18
jo ja skrev ju att jag blev förvånad!

Så du såg alltså ettan och tvåan FÖRE fyran, femman och sexan!?

Helgerån! :D

s_himself
2005-01-04, 19:33
Sagan om ringen!!! Dock är star wars väldigt bra det med :)

Tomas W
2005-01-04, 20:19
Men ep. 1,2,3 ger jag inte mycket för. Känslan och magin är helt borta.

Sett trean? :confused:


Tycker den gamla triologin slår LOTR, men jag är ingen sagan om ringen fantast...

Daniiiel
2005-01-04, 20:49
ringen all the way..dock så är nog de gamla starwars filmerna nått av det bästa jag sett trots de mindre bra effekterna:D

RobbeliRobban
2005-01-04, 20:53
sagan om ringen rular. Fast hade det vart en poll med mer alternativ hade jag ändå valt George A. romeros underbara trilogi, Night of the Living Dead, Dawn of the Dead (inte den nya tillknäppta versionen), o Day of the Dead. En fjärde är på G. "Land of the Dead" tror jag den skall heta.

star wars suger stenhårt utom Jaba the hut o hans kumpaner.

Wooch
2005-01-04, 21:10
Ringen-filmerna är bättre i mitt tycke. Men Star Wars 4,5 och 6 är bra dom med.

Fangface
2005-01-04, 21:59
Sett trean? :confused:

Öhh.....oops... :em:

Bara trailer, och av den att dömma så är det samma stuk som de 2 föregående. Fast den är nog bättre.

Pecca
2005-01-04, 22:35
Star Wars är ju gryyymt bra... mycket bättre än Sagan om Ringen som är lite för mycket fantasy för mig, liksom... Star Wars har ju faktiskt utspelats, bara att det var på en galax långt långt borta....


Även om Star Wars filmerna är grymma ( nu menar jag dom tidiga, dom nya faller ju totalt om det inte vore för Nathalie Portman :kinky: ) så går inget upp mot BOND!!!! Fy fan... där snackar vi filmer (o det gäller också här alla förutom dom nya jävla skitfilmerna!)

BOND he´s my hero! :kinky:

O hallo! I´m Pecca, Pecca-Pecs Jackson

Tolkia
2005-01-04, 22:41
Star Wars - och då är jag ändå både "tolkienist" och "fantasyofil" av rang. Fast det är väl egentligen det som är problemet, har man läst böckerna alltför många gånger och älskat dem alltför mycket blir Jacksons missar, manus-"bearbetningar" och konstiga klipp också ... för mycket. Skall jag värdera grundhistorierna vinner dock Ringen med hästlängder.

Obs. dock att detta gäller de gamla Star Wars-filmerna. De nya är (även om jag inte kommer att hålla mig för god för att gå och se trean i vår ...) något av en besvikelse, om vilken denna sida säger allt:

The Jar-Jar hate ring (http://u.webring.com/hub?ring=jarjarhate)

Edit: Ja, Bond är cool, men det skall vara de gamla fossilfilmerna i all sin teknikoptimistiska, östblocksfientliga och kvinnodiskriminerande härlighet. :D Timothy Dalton har inte en chans mot Sean Connery ...

AngelLove
2005-01-05, 09:44
Jag håller mig på Grub's och Tolkia's linje...

Tycker dock att Extended-filmerna är de man skall se, de kommer närmare boken/böckerna och saker man störde sig på i "bio-versionen" är ändrade tack och lov (tyvärr är mkt av början samt ex Tom Bombabill helt borta :( ).. Men inget slår 3 böcker, en stuga i skogen, mkt snö ute och en go brasa i spisen, varm glögg och bara streckläsa alla tre... :cool:

En bok-serie jag nu hoppas på kommer bli film är Robert Jordans Wheel of Time (Sagan om drakens återkomst på svenska)... Den är, smått helt underbart fantastiskt bra..!!

Star Wars, kan inte jämföras med dagens filmer.. Gjorda på 70talet och totalt unika för den tiden. De är mästerverk och man kan se dem många gånger utan att tröttna. SW är lättare jämförbart med Star Trek, inte SoR..!!

King Grub
2005-01-05, 09:46
Star Wars är mycket mer fantasy än science fiction. :) Lucas själv har klargjort att han menat Star Wars som fantasy ett flertal gånger. Rymden betyder inte science fiction. Science = vetenskap och fiction = verk av påhittad, fantastisk natur. Visst är Star Wars fiction, men var är "the science"?

Dalì
2005-01-05, 09:55
Börjar inte Star Wars med " A long long time ago..." ?
I så fall är det mera historia än science och fiction?

Kan ha fel, har inte sett filmerna på skitlänge.

Metal_boy_
2005-01-05, 10:10
Så du såg alltså ettan och tvåan FÖRE fyran, femman och sexan!?

Helgerån! :D

han upptäckte det när han såg 6:an , spelar det nån roll om han sett dom andra innan eller efter??? :MrT: och varför skulle det va tvunget att han sett ettan och tvåan först? skriver han det eller?

Grahn
2005-01-05, 10:12
Den första Star Wars-trilogin värderar jag lika högt som Ringentrilogin. Den senare faller på att böckerna är så mycket bättre, och när man har läst dem 10+ gånger sätter man ribban därefter.

De två senaste Star Wars-filmerna är digitaliserat dravel och pekoral av högsta rang.

Kan inte annat än hålla med Grub.

King Grub
2005-01-05, 10:17
Börjar inte Star Wars med " A long long time ago..." ?
I så fall är det mera historia än science och fiction?

Kan ha fel, har inte sett filmerna på skitlänge.

Fiction kan utspela sig i svunnen tid. :) Historia är mer något som faktiskt inträffat.

tenchi
2005-01-05, 12:01
Menar du den där nya DVDboxen där tönt-cepe-Lukas satt in en massa totalt onödiga datorkreationer och klippt in Hayden Christensens ansikte isället för han som spelade Darth Vader i slutet på sexan. :nono:

skojar du på mig eller? Hatar när de ska ändra på sånt som fungerar bra. SOm alla menlösa extra animationer i de äldre filmerna. WHY?!

Honn
2005-01-05, 13:38
Jar mindre problem med de nya scenerna i SW4-6, men det jag stör mig ordentligt på är att de sabbat musiken när de skulle "förbättra" dem.

King Grub
2005-01-05, 13:50
skojar du på mig eller?

Om det vore så väl...

Proteus
2005-01-05, 13:53
Jag skulle aldrig orka läsa böcker enbart för nöjets skull, därför hade jag inte satt någon standard för LOTR filmerna, och därför tycker jag dom är nästintill oslagbara.

Star wars har jag aldrig gillat speciellt mkt, aningen för nördiga för mitt tycke.
Garvar alltid som fan när någon komiker gör narr av något star wars convention (läs triumph) :D Ogillar speciellt dom gamla, för allt är så fult, är en sucker för snygga effekter osv :rolleyes:

Vilket leder till att jag även gillar the matrix trilogin, just för att de är så snygga :D

LOTR och The Matrix är lätt dom två bästa filmserierna nånsin!

n1klas
2005-01-05, 13:56
2 helt olika filmer, båda jävligt bra på deras sätt

Arne Persson
2005-01-05, 14:22
Star Wars är mycket mer fantasy än science fiction. :) Lucas själv har klargjort att han menat Star Wars som fantasy ett flertal gånger. Rymden betyder inte science fiction. Science = vetenskap och fiction = verk av påhittad, fantastisk natur. Visst är Star Wars fiction, men var är "the science"?


Bah! VAd är Star Wars jmf med Lost in Space? :D

kollle1
2005-01-05, 16:28
Lotr

HookersUnited
2005-01-05, 17:00
Finns orginalverionen av de tre första Star Wars-filmerna (4, 5, 6) att få tag på?

Slartibartfast
2005-01-05, 17:16
Finns orginalverionen av de tre första Star Wars-filmerna (4, 5, 6) att få tag på?

Inte på DVD. Knappast på VHS heller.

HookersUnited
2005-01-05, 17:59
Inte på DVD. Knappast på VHS heller.
Tragiskt. Är halvallergisk mot dataanimeringar. Därför hade jag bitvis svårt med LOTR.

Metal_boy_
2005-01-05, 19:46
har inte sett så mycke starwarsfilmer bara en del och dem kunde jag lika gärna ha skippat...när man typ ser att planeterna hänger i fisklinor från ett tak och ett svart lakan som bakgrunder...det kan hända att det är bra gjort för att va på den tiden men jag skrattar bara åt skiten..kan inte va seriös o koncentrera mig på en film som jag bara tycker ser töntig ut

Honn
2005-01-05, 20:46
Finns orginalverionen av de tre första Star Wars-filmerna (4, 5, 6) att få tag på?
De finns på VCD och LD. Hade inte min sambo strypt mig för det så hade jag nog skaffat en lasediscspelare och orginalfilmerna.

Styrkebyggare
2005-01-05, 21:34
Svårt att jämföra tycker jag. Starwars kommer alltid att ge mig rysningar, men jag tycker nog att ringentrilogin känns mer helgjuten - speciellt med tanke på storyn. Sen har jag inte läst ringenböckerna så många gånger att allt som saknas sticker i ögat (Bombadill saknar jag iof ordentligt).

Jag satt med ett gäng på fem pers och såg alla tre extendedversionerna på ringen en av mellandagarna. Ingen av oss hade tråkigt en sekund - trots 11 timmars tittande. Tur att man hade tränat på förmiddagen bara, så att man kunde sitta still :)

Mccartney
2005-01-06, 18:47
Ringen filmerna är tre strålande filmer...men det har en bok som filmerna bygger på.

Star Wars är något som Lucas själv kommit på samt att figuren Han solo avgör mitt val åt att Star Wars filmerna är klassen bättre än ringen filmerna.

King Grub
2005-01-06, 18:50
Ringen filmerna är tre strålande filmer...men det har en bok som filmerna bygger på.

Star Wars är något som Lucas själv kommit på samt att figuren Han solo avgör mitt val åt att Star Wars filmerna är klassen bättre än ringen filmerna.

Boken A New Hope (Star Wars IV) av Alan Foster och Lucas kom i och för sig ut några månader före filmen.

Mccartney
2005-01-06, 18:55
Ja det är möjligt men det är ändå regissören Lucsas som står för hela historien.

Jacksons filmer är ju ingen han själv kommit på utan det är något som tolkien har skrivit helt otroligt bra.

Även om det var ett mycket svårt arbete jackson fick så gjorde han det utmärkt.

Musiken från Star wars och Ringen filmerna måste var något av det bästa soundtrack som gjorts.

King Grub
2005-01-06, 19:01
Ja det är möjligt men det är ändå regissören Lucsas som står för hela historien.

Grundhistorien - ja, men Leigh Brackett skrev screenplay till Empire Strikes Back och Lawrence Kasdan till Return of the Jedi, så Lucas var inte ensam om att hålla i pennan. Som tur var. När han gjorde det (Ep 1 & 2) blev ju resultatet därefter.

Episode IV - A New Hope skrevs av Alan Dean Foster efter Lucas outline.

Slartibartfast
2005-01-06, 19:05
När han gjorde det (Ep 1 & 2) blev ju resultatet därefter.

*avsky*

Papi
2005-01-07, 14:31
Jag måste nog sätta den ursprungliga Star Wars trilogin högst, antagligen pga nostalgiska skäl.
Som barn så upplever man ju saker starkare och har lättare att leva sig in i en historia och är inte lika kritisk när man ser filmen. De filmerna präglade ju ens barndom.

Egentligen tycker jag att Ringen-filmerna är bättre (mycket bättre till och med), men jag har ju läst böckerna först (som barn) och då kan jag inte låta bli att göra jämförelsen mellan böckerna och filmerna.
Jag tycker att Peter Jackson gjorde ett fantastiskt jobb, med tanke på att det det är ett "omöjligt" projekt, att leva upp till folks förväntningar och krav och samtidigt göra en bra film.

För övrigt gjorde han helt rätt i att stryka Tom Bombadill och "Cleansing of the Shire" ur filmerna.
Tom Bombadill är ju det absolut sämsta (tråkigaste) med hela Ringentrilogin. Och av filmtekniska skäl så kan han ju inte lägga till ytterligare 20-30 minuters film i slutet av 3:an.
För det första är filmen tillräckligt lång som den är redan och för det andra skulle det bli ett antiklimax utan dess like om man ska se när hobbitarna spöar några andra hobbitar efter att precis ha sett slagen utanför Minas Tirith och Svarta Porten.

Papi
2005-01-07, 14:34
Förresten, angående de nya Star Wars filmerna, så snor jag ett uttryck jag gillar:
"I couldn't give two tugs of a dead dog's cock about them!" :laugh: