handdator

Visa fullständig version : En fråga om morgonpromenader


Callister
2005-01-04, 13:37
Jag går 300 kcal morgonpromenix varje morgon, eller när man hinner.
Kan man säga att jag bränner 2100 (300*7) kcal fett i veckan? Alltså nästan 1/3 kg fett?
Nu är det ju meningen att man ska ligga på ett underskott där energi tas från fettet ändå, men jag undrar bara om man kan säga att morgonpromenader bränner på så sätt som jag skrivit ovan?

King Grub
2005-01-04, 13:46
Jag går 300 kcal morgonpromenix varje morgon, eller när man hinner.
Kan man säga att jag bränner 2100 (300*7) kcal fett i veckan? Alltså nästan 1/3 kg fett?
Nu är det ju meningen att man ska ligga på ett underskott där energi tas från fettet ändå, men jag undrar bara om man kan säga att morgonpromenader bränner på så sätt som jag skrivit ovan?

Ja, även om du aldrig kommer upp till att 100% av energin tas från fett. Fettoxidation har en omvänd relation till intensitet, och när man ligger på runt 25% av VO2 max kommer över 85% av energin att tas från fettsyror, medan 7-8% kommer att tas från intramuskulära triglycerider.

Så, ja, det stämmer. Men om du äter mer än du gör av med så fyller du ju på fettdepåerna igen, som du säger. Eftersom fettoxidationen är så hög så har du dock sparat kolhydratenergi till mer intensiv träning (om du nu utför sådan).

edgen_ÖSD
2005-01-04, 13:48
Hur långt går du för att förbränna 300 kcal?

Callister
2005-01-04, 13:49
Okej :thumbup: Nä jag utför ingen annan aktivitet. :)
Men de där kolhydraterna jag har kvar, de borde väl gå till spillo om jag ligger på underskott - alltså de lagras inte igen? ;)

Callister
2005-01-04, 13:51
Jag går 40-50 min, men eftersom jag väger lite mer så brukar jag avrunda det till 300 :) Det är väl i själva verket 250-270 för en "normalviktig"

King Grub
2005-01-04, 13:52
Okej :thumbup: Nä jag utför ingen annan aktivitet. :)
Men de där kolhydraterna jag har kvar, de borde väl gå till spillo om jag ligger på underskott - alltså de lagras inte igen? ;)

Du använder kolhydrater som bränsle även vid dagligt liv, även om depåerna långt ifrån töms, så du lagrar in vid behov även om du inte tränar, varje dag. Ligger du på energiunderskott finns det inget att lagra in i fettcellerna heller.

Sverker
2005-01-04, 13:54
Ja, även om du aldrig kommer upp till att 100% av energin tas från fett. Fettoxidation har en omvänd relation till intensitet, och när man ligger på runt 25% av VO2 max kommer över 85% av energin att tas från fettsyror, medan 7-8% kommer att tas från intramuskulära triglycerider.



Eftersom intramuskulärt fett är en fantastisk energikälla för muskeln, den ligger så att säga alldeles brevid precis som glykogen, kommer den att fyllas på pånytt. Antingen från nästa måltid eller helt enkelt flyttas från underhuden till muskeln.
En tränad muskel har ju större mängd intramuskulärt fett än en otränad.

Callister
2005-01-04, 13:56
Okej en till fråga bara, för jag undrar.

Det sägs ju att om jag ligger på min -+ nivå så händer ingenting, alltså jag lagrar inte in något extra, och jag bränner inget extra.
Men om jag skulle ligga på min -+ nivå och sedan gå en morgonpromenad á 300 kcal/dagen (1/3 kg fett i veckan), hur blir det då? :confused:

Om detta varit en vanlig promenad som gick på kolisar, hade jag förstått om inget hänt, men nu bränns det ju från fettet direkt .. är jag ute o cyklar i skogen?

King Grub
2005-01-04, 13:59
Okej en till fråga bara, för jag undrar.

Det sägs ju att om jag ligger på min -+ nivå så händer ingenting, alltså jag lagrar inte in något extra, och jag bränner inget extra.
Men om jag skulle ligga på min -+ nivå och sedan gå en morgonpromenad á 300 kcal/dagen (1/3 kg fett i veckan), hur blir det då? :confused:

Om detta varit en vanlig promenad som gick på kolisar, hade jag förstått om inget hänt, men nu bränns det ju från fettet direkt .. är jag ute o cyklar i skogen?

Om du låg på +-0 utan promenaden skulle du gå ner om du lade till den. Oavsett energikälla under själva promenaden.